יבנה כתב:https://www.yutorah.org/search/?teacher=80186
https://outorah.org/author/884
https://torahdownloads.com/s-46-rabbi-y ... tchik.html
גיורא בשמי שמיא כתב:ייש"כ.
אכן כמות נכבדה, אך ידוע לי שיש עוד אלפים רבים של הקלטות, ומהם הרבה שהומרו לקבצים אלקטרוניים (למרות שלפי השערתי נשארו רובם בקלטת). עשרות שנים של שיעורים בישיבה, וכן שיעורי הבעה"ב ע"ס הש"ס (ידוע לי על מס' ברכות ומגילה ומסתבר לי שיש עוד הרבה), ועל הפרשה (אשר כמאה מהם נמצאים באתרים שלונקקו, במקום אלפים שמסר), ושיעורי היא"צ המפורסמים, ועוד ועוד. וכ"ז מה שידוע לי בבירור, ואני לא מתלמידיו ולא מתלמידי תלמידיו. (היו לו תלמידים שהקליטו כמעט כל שיעור במשך עשורים!)
לי הקטן נדמה שאחרי שלשים שנה מאז סילוקו של הגאון הגיע הזמן להעלות את רובי תורותיו, למען יהנו רבים ותגדיל תורה ותאדיר. (אלא שכנראה יורשו היחיד שיחי' אינו חושב כמוני, וחבל.)
בברכה המשולשת כתב:אבל פרופ' סולובייצ'יק (אינני יודע מה הטעם להעלים את שמו, אין בזה שום לשה"ר) אכן כתב באחת מהקדמותיו (או ליתר דיוק, בהקדמה שראיתי, אולי יש בעוד הקדמות) שאכן נעלמו קלטות.
אין בכוחנו איפא להציג בפניכם את דמותו בשנים שהגיע למלוא שיעור קומתו, נוכל רק לשרטט את דיוקנו בטרם מלאו לו ארבעים שנה
גיורא בשמי שמיא כתב: בלימוד, הרי השיעורים מצעירותו הרבה יותר מלאים וחריפים מאלו שבשנותיו האחרונות. בשנות הי' הוא מדבר באידיש מהיר כבזק, ואילו בשנותיו המאוחרות האט את הקצב, צמצם את הגאונות, ובאיזה שלב עבר לאנגלית. כפי ששמעתי קפצה עליו זקנה בהדרגה בשנים אלו, מה שלא היה ניכר להציבור הרחב בגלל כוחותיו העילויים, שאף בהחלשותם זרחו אור גדול.
בברכה המשולשת כתב:גיורא בשמי שמיא כתב: בלימוד, הרי השיעורים מצעירותו הרבה יותר מלאים וחריפים מאלו שבשנותיו האחרונות. בשנות הי' הוא מדבר באידיש מהיר כבזק, ואילו בשנותיו המאוחרות האט את הקצב, צמצם את הגאונות, ובאיזה שלב עבר לאנגלית. כפי ששמעתי קפצה עליו זקנה בהדרגה בשנים אלו, מה שלא היה ניכר להציבור הרחב בגלל כוחותיו העילויים, שאף בהחלשותם זרחו אור גדול.
בברכה המשולשת כתב:גיורא בשמי שמיא כתב: בלימוד, הרי השיעורים מצעירותו הרבה יותר מלאים וחריפים מאלו שבשנותיו האחרונות. בשנות הי' הוא מדבר באידיש מהיר כבזק, ואילו בשנותיו המאוחרות האט את הקצב, צמצם את הגאונות, ובאיזה שלב עבר לאנגלית. כפי ששמעתי קפצה עליו זקנה בהדרגה בשנים אלו, מה שלא היה ניכר להציבור הרחב בגלל כוחותיו העילויים, שאף בהחלשותם זרחו אור גדול.
אני שמעתי וקראתי שזה גם הרבה בגלל התלמידים
הרב היה ער לשינויים שחלו בחברה היהודית ובשנת 1960 שינה את שפת הרצאותיו ושיעוריו מיידיש לאנגלית.
בן אליהו כתב:ממרן הגר"א שפירא זצ"ל שמענו כמה פעמים ששיעוריו של הגרי"ד שמסר בירושלים בעת שביקר בארץ ישראל, היו טובים יותר מדברי הגר"ח בספר.
בשנת 1935 ביקר בארץ ישראל, נפגש עם הרב קוק, והעביר שיעור בישיבת מרכז הרב שאליו הגיעו ותיקי ישיבת וולוז'ין ואפילו תלמידים מישיבת חברון. הרב משה צבי נריה תיאר שיעור זה: "זכרה של וולוז'ין קם וניצב לנגד עינינו במלוא יפעתו והודו... ברחבות, בביטחון, התחיל את קושיותיו על הגמרא, על הרמב"ם... אכן 'בית הלוי' לא איכזב".
... היה זה ביקורו היחיד של הגרי"ד בארץ
באמונתו כתב:השיעור של הגרי"ד היה אטרקציה של ממש, מרתק לגמרי.
באמונתו כתב:גם שמעתי שיחה מעניינת בין הגאון ר"י קמינצקי זצ"ל לבינו.
יבנה כתב:פרטים על העלמות הקסטות [באנגלית]
https://hakirah.org/ShurinArchive/DOC0185.PDF
https://www.nytimes.com/1999/05/22/arts ... words.html
גיורא בשמי שמיא כתב:א. ראשית, לא אני הסובר כן, אלא הגר"י גארעליק סבר כן, והוא כן היה בב' העולמות (רי"א וזכרון משה בברונקס ואח"כ בס. פולסבורג) כמו שידוע למר. אני באתי רק להסביר עמדתו.
אני דברתי, על דרך משל, על כגון בחור שלמד בח"ב אצל אחיו הגר"א, האם זה שהגרי"ד היא ראש תנועת המזרחי היה מונעו מלדרוש תורה מפי אחי רבו? ובפרט אם היה רבו ממליץ עליו (מה שבלי ספק היה קורה, אם היה לאחיו ישיבה מעצמו). הרבה מהבחורים שהלכו לישיבות אחרות היו ממשפחות 'מזרחי' במדות הדרגה שונות. בכל אופן, לפסוק נחרצות שלא היו מגיעים, הוא קצת פטליסט וקצת לא מדוקדק. הרי לשיעורי מוריה ושיעורי היאה"צ היו מגיעים בני הישיבות. ואם היה לו ישיבה רגילה, למה שלא יהיו מגיעים? והגע בעצמך, אם הגרמז"ש שליט"א היה יכול ללמוד אצלו (מבית התלמוד!!), אפי' ברי"א, אז אם היה לו ישיבה, נוכל לשער שעוד בני תורה היו מגיעים. אם הגאון בעל נר שמואל הציע לו להגרמז"ש שליט"א שיהיה הוא ה'שגריר' להביא תורת הגרי"ד לבני הישיבות, אז אם היה לו ישיבה רגילה, היו הבני הישיבות הולכים בעצמם לשמוע. אל תשכח:באמונתו כתב:השיעור של הגרי"ד היה אטרקציה של ממש, מרתק לגמרי.
ב.באמונתו כתב:גם שמעתי שיחה מעניינת בין הגאון ר"י קמינצקי זצ"ל לבינו.
זכור למר משהו שיכול לשתף? אני משער שעוד מעט יהפך אשכול זה לאשכול על הגרי"ד (לא מצאתי כעת אשכול מיוחד עליו, אם כי באו הרבה דברים באשכול על אביו הגאון ועוד אשכולות) ויועבר ל'משפחות', ואם כן אין מן הנמנע להביא כאן דברים השייכים אליו.
לכבוד...
שלום רב.
אם מדובר בשיעורים בבית הכנסת מוריה, הם לא 'טובים'. אבי זצ"ל דיבר לבעלי בתים בליל יום רביעי, כשהם באו עייפים מיום שלם של עבודה. אבי 'עיגל' דברים, פשט אותם, עבור שומעיו, ויתר על הדיוק עבור הרעיון המרכזי. גם השיערום מתשכ"א ואילך באו 'לא מן המוכן'. מהרגע שאמי ז"ל חלתה בסרטן אבי היה כל כך טרוד בשלומה שהוא לא היה מסוגל להתרכז להכין שום דבר. נשמע אבסורד, אך לצערי זה אמת. קיימים די הרבה אנשים שזוכרים תקופה זו והם יכולים לאשר דברי.
יש בישיבה אוניברסיטה טייפים של שיעורי אבי זצ"ל משנות החמישים, הטייפים הללו משקפים נאמנה את האיש. ידוע לי שקיים שוק שלם של טייפים של אבי זצ"ל משנות החמישים. אני אישית לא מכיר את הטייפים הללו, אבל קל למצוא אותם באינטרנט.
כל טוב,
חיים סולובייצ'יק
איש_ספר כתב:ידידי הרב פרופ' חיים סולוויצ'יק שיח' כתב לי את המכתב הבא בהקשר למקצת מן הדברים הנאמרים באשכול זהלכבוד...
שלום רב.
אם מדובר בשיעורים בבית הכנסת מוריה, הם לא 'טובים'. אבי זצ"ל דיבר לבעלי בתים בליל יום רביעי, כשהם באו עייפים מיום שלם של עבודה. אבי 'עיגל' דברים, פשט אותם, עבור שומעיו, ויתר על הדיוק עבור הרעיון המרכזי. גם השיערום מתשכ"א ואילך באו 'לא מן המוכן'. מהרגע שאמי ז"ל חלתה בסרטן אבי היה כל כך טרוד בשלומה שהוא לא היה מסוגל להתרכז להכין שום דבר. נשמע אבסורד, אך לצערי זה אמת. קיימים די הרבה אנשים שזוכרים תקופה זו והם יכולים לאשר דברי.
יש בישיבה אוניברסיטה טייפים של שיעורי אבי זצ"ל משנות החמישים, הטייפים הללו משקפים נאמנה את האיש. ידוע לי שקיים שוק שלם של טייפים של אבי זצ"ל משנות החמישים. אני אישית לא מכיר את הטייפים הללו, אבל קל למצוא אותם באינטרנט.
כל טוב,
חיים סולובייצ'יק
פלוריש כתב:לגבי הספרים, כמדומני שיש 3 סדרות עיקריות:
רשימות שיעורים (בעריכת הרב רייכמן)
...
על מה מתבססים הספרים? חלקם על סיכומי תלמידים, אבל האם גם על הקלטות? מאלו שנים?
In terms of the Reshimos Shiurim series - the seforim are based primarily on my father's notes as well as a number of sets of notes from other prominent talmidim who were in the shiur at the time.(Depending on the masechta- for example maseches Brachos is primarily based on other talmidim notes as the Rov taught it in the 1950's before my father was in the shuir, whereas the seforim on Bava Kama, Sukah, Yevamos, Shevuos-Nedarim, they are based primarily on my father's own notes and supplemented by other talmidim's notes for corroboration and accuracy).
My father was a talmid who attended the shuir for over 20 yrs (from 1962 - 1984) and before he became a Rosh Yeshiva at RIETS served as the official chozer for Rav Soloveitchik's shuir (taking over from Rav Herschel Shechter shlita when he was appointed Rosh Yeshiva at RIETS, and he was succeeded in that position by Rav Aharon Kahn shlita- who later became Rosh Yeshiva and Rosh Kollel at RIETS).
In addition to his own notes has a very large collection of notes from other talmidim from the various tekufos the Rov zt"l gave shuir. The seforim are based on a very careful comparison of the various sets of notes from the shuir and of any recordings that are available. On average every sefer is based on a comparison of at least 4 different sets of notes., and alot of time and effort is invested to accurately convey the Chidushei Torah Rav Soloveitchik gave over in his Gemara shuir.
In addition to the YUTORAH.org and OU websites the Bergen County Beis Medrash BCBM.org has a large number of recordings from various shiurim of Rav Soloveitchik zt"l from the Nordlichit collection which are available online and can be downloaded.
ר_חיים_הקטן כתב:In addition to the YUTORAH.org and OU websites the Bergen County Beis Medrash BCBM.org has a large number of recordings from various shiurim of Rav Soloveitchik zt"l from the Nordlichit collection which are available online and can be downloaded.
באמונתו כתב:אבל בשלב מסוים בחייו הבוגרים, שהרגיש מיצוי מסוים, עשה מעבר, והחליט להתחיל ללמוד "רמב"ן". "רמב"ן" המשמעות - כל תורת הרמב"ן. עשרות שניו האחרונות, אכן הקדיש ללימוד הרמב"ן. על בעל המאור ומלחמות אחד לדוגמה, היה יכול לפעמים להעביר שיעור של שש שעות רצופות ...
באמונתו כתב:ביחס אל מכתבי מרן הגרי"ז זצ"ל, שמעתי הנוסח שאמר רי"ד ז"ל: מסכן רבי יחזקאל אברמסקי, מדוע צריך להפסיד מחמתי ... (כפי הנראה, חלק המכתבים ממוענים אליו, עם תארים מכובדים מאוד).
פרופ' סולובייצ'יק כתב:אני אישית לא מכיר את הטייפים הללו, אבל קל למצוא אותם באינטרנט.
סגי נהור כתב:איש_ספר כתב:ידידי הרב פרופ' חיים סולוויצ'יק שיח' כתב לי את המכתב הבא בהקשר למקצת מן הדברים הנאמרים באשכול זהלכבוד...
שלום רב.
אם מדובר בשיעורים בבית הכנסת מוריה, הם לא 'טובים'. אבי זצ"ל דיבר לבעלי בתים בליל יום רביעי, כשהם באו עייפים מיום שלם של עבודה. אבי 'עיגל' דברים, פשט אותם, עבור שומעיו, ויתר על הדיוק עבור הרעיון המרכזי. גם השיערום מתשכ"א ואילך באו 'לא מן המוכן'. מהרגע שאמי ז"ל חלתה בסרטן אבי היה כל כך טרוד בשלומה שהוא לא היה מסוגל להתרכז להכין שום דבר. נשמע אבסורד, אך לצערי זה אמת. קיימים די הרבה אנשים שזוכרים תקופה זו והם יכולים לאשר דברי.
יש בישיבה אוניברסיטה טייפים של שיעורי אבי זצ"ל משנות החמישים, הטייפים הללו משקפים נאמנה את האיש. ידוע לי שקיים שוק שלם של טייפים של אבי זצ"ל משנות החמישים. אני אישית לא מכיר את הטייפים הללו, אבל קל למצוא אותם באינטרנט.
כל טוב,
חיים סולובייצ'יק
הערה לגופם של דברים.
כשמדובר על דמות כהגריד"ס, ודאי יש מה לשמוע גם בשיחת חולין, עאכו"כ בשיעורי תורה, גם אם נמסרו לבעלי בתים (ואדרבה, יש מן הענין לשמוע כיצד פישט את הדברים עבורם) או שלא הוכנו כל צרכם.
אלא מאי? בשיעורים אלה הוא לא יהיה 'במיטבו', משמע, השומע לא יתפעל מהדמות כפי שהיה מתפעל משמיעת השיעורים שמסר כשהיה במלוא אונו
(כאותו חזן שכובד בשירת "מי אדיר" תחת החופה, והתחזן פעמיים, פעם אחת כפי קולו וכוחו, ופעם אחת נוספת "ווי איך האב געקענט אמאל").
אבל מה בכך? האם המטרה היא ההתפעלות מגדולתו של הדובר, או התועלת שיפיק מכך השומע?
בברכה המשולשת כתב:אולי גם הם נעלמו,
אבל פרופ' סולובייצ'יק (אינני יודע מה הטעם להעלים את שמו, אין בזה שום לשה"ר) אכן כתב באחת מהקדמותיו (או ליתר דיוק, בהקדמה שראיתי, אולי יש בעוד הקדמות) שאכן נעלמו קלטות.
לפני הרבה מאוד שנים, סמוך להסתלקות הגרי"ד הלוי זצ"ל, הייתה הוצאה (כמדומני ששמה נוראות הרב או נפלאות הרב) שהוציאה קונטרסים מודפסים שתומללו מקלטות.
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:אולי גם הם נעלמו,
אבל פרופ' סולובייצ'יק (אינני יודע מה הטעם להעלים את שמו, אין בזה שום לשה"ר) אכן כתב באחת מהקדמותיו (או ליתר דיוק, בהקדמה שראיתי, אולי יש בעוד הקדמות) שאכן נעלמו קלטות.
לפני הרבה מאוד שנים, סמוך להסתלקות הגרי"ד הלוי זצ"ל, הייתה הוצאה (כמדומני ששמה נוראות הרב או נפלאות הרב) שהוציאה קונטרסים מודפסים שתומללו מקלטות.
ההקלטות הועלמו על ידי אחד שהיה סבור שאין לפרסם מתורתו. הם נמצאו. כך שמעתי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 319 אורחים