מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ההוא אמר
הודעות: 71
הצטרף: ש' ינואר 11, 2014 8:06 pm

מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ההוא אמר » ה' מרץ 07, 2024 10:11 pm

בעלון האחרון של בית מרן הביא הרב הראשי סיפור מעניין:

יש חכם אחד מכסא רחמים ע"ה שהביא מה שכתב ביביע אומר בשם מעשה בית דין, ולא
הזכיר את היביע אומר, וכתב "וכן ראיתי בספר מעשה בית דין". ובא לקבל הסכמה ממרן.
הרב הסתכל וקלט מיד, שאל אותו: יש לך ספר מעשה בית דין? לא. אבל אתה כותב...
ראיתי את זה ביביע אומר. אמר לו מרן: דבר ראשון, למה אתה לא מזכיר יביע אומר, דבר
שני, אין ספר כזה, זה פתק שראיתי על הרצפה... אז תתקן את זה. והוא תיקן... סוף גנב....
תכתוב ראיתי ביביע אומר שהביא מעשה בית דין.

ולפני זה סיפר:

מרן היה רב ראשי ואב"ד של קהיר, ובית הדין בקהיר היה קרוב לגניזה
הקהירית, וכשהיה גומר בבית הדין היה עובר שם ונכנס. הוא קיבל אישור ממלך מצרים
להיכנס מתי שרוצה, אז היה המלך פארוק, עוד לפני נאצר שנלחם נגדנו בששת הימים.
בכל חג שלהם מרן בתור הרב הראשי לקהיר היה צריך לבקר אצל המלך, והמלך היה מזיז
את כל השייחים וקורא לרב שיבוא לשבת לידו, ובוחן אותו בתנ"ך. מרן זצ"ל לא היה כמוהו,
היה בס"ה בגיל ,27 אבל בכל היה מיוחד, בש"ס ובפוסקים ובשירה, וגם בתנ"ך. המלך היה
אומר לו איזה פסוק, והרב היה ממשיך ואומר, זה באיוב, זה בקהלת, זה במשלי. המלך כל
כך נהנה מהרב ונתן לו אישור קבוע להיכנס לגניזה הקהירית.
פעם הרב ראה על הרצפה בגניזה פתק שהיה כתוב בעברית, "ויפן כה וכה וירא כי אין איש,
ויך את המצרי ויטמנהו בחול"... לקח את הפתק ושם בכיס. היום יש מצלמות ואם היו
תופסים אותו היו שמים לו אזיקים... וכשבא לבית התעניין מה כתוב שם, וראה שזה דף
מהיומן של בית הדין שהיה שם, וכתוב ביום כזה וכזה קיבלנו קראים, אחרי שקיבלו עליהם
דברי חברות בפני בית הדין, וחיתנו אותם, וחתומים מטה רבני בית הדין בקהיר.


כוונתו בולטת שהחכם מכסא רחמים ע"ה הוא הרב משה לוי.... אלא שבחיפוש מדוקדק בכל ספריו מעולם לא דיבר על הקראים וק"ו שלא הזכיר ס' מעשה בית דין.

ב"ה היום יש אוצר החכמה. בחיפוש בכל ספרי המחברים האחרונים, לא נמצא מי שהזכיר את הספר מעשה בית דין ההוא בהקשר לקראים.
חוץ ממקום אחד, והוא בירחון אור תורה ניסן התשל"ז במאמר של "הרב מאיר יוחנן" המגן על היתר מרן הגר"ע יוסף שהתפרסם באותו זמן בענין הקראים, ושם מציין "כאשר עינינו תחזינה מישרים בספר מעשה בית דין"....
בכסא רחמים לא מוכר רב בשם "הרב מאיר יוחנן"...

ובכן מה הפתרון?

תחזיקו חזק שלא תפלו מהכסא...

בירחון אור תורה תשע"ב עמ' תתקכ"ג מתאונן הגר"מ מאזוז על רדיפותיו של בעל הילקוט יוסף למרות שיש לו חוב הכרת הטוב, וכך הוא כותב:
"ולפלא על [[הר"י יוסף]] נ"י שנתחלף לו בין אוהב לאויב, ובשנת התשל"ז שלח למערכת אור-תורה מאמר על שם "הרב מאיר יוחנן" להגן על מר אביו (שליט"א) בענין היתר הקראים, שפגעו בו אינשי דלא מעלי ממאה שערים וכתבו עליו רא"ש ל"ץ (עפרא לפומייהו). ואז כתב אלי שבהיות וירחון אור תורה מקובל גם אצל הקנאים לכן תדפיס מאמר זה. ואז אני הייתי העורך (במשך שלש שנים) ונעניתי בחפץ לב. ונדפס המאמר בחדש ניסן התשל"ז (סי' קכ"א)".

אם כן, נפתרה התעלומה, מסתבר שהסיפור היה עם לא אחר מהר"י יוסף עצמו שכתב כן, ואביו העמידו על טעותו שאין זה ספר שנדפס אלא פנקס בית דין.

ואכן הוא סיפר זאת כמה פעמים על חכם אחד...

והנה לפתע הסיפור משתנה כשהרמיזה ברורה להגר"מ לוי.
האלוקים יבקש נרדף, וברוך שמסר עולמו לשומרים, והאמת צפה ועולה. וכדי בזיון וקצף.
מצורף הקבצים לעיונכם, ואת כל ונוכחת.
קבצים מצורפים
השיעור השבועי - כי תשא תשפד 434.pdf
(604.74 KiB) הורד 80 פעמים
אוצר החכמה_אור תורה - תשלו-תשלז - (ק-קיא) - כהן, ישראל (עורך)_420.pdf
(1.92 MiB) הורד 76 פעמים
אוצר החכמה_אור תורה - תשעב - (תקמ) - כהן, ישראל (עורך)_77.pdf
(1.93 MiB) הורד 67 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ההוא אמר ב ו' מרץ 08, 2024 7:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי יעקובי » ה' מרץ 07, 2024 11:09 pm

הסיפור הזה שגור בפי הרב הראשי כבר שנים, בספריו ובשיעוריו.

יש להוסיף גם את הנתונים הבאים.

תשובתו של הרב עובדיה בעניין הקראים נדפסה לראשונה בשנת תשנ"ה בספרו יביע אומר, חלק ח, אה"ע, סימן יב. באות יב שם מופיע הקטע הרלוונטי:
וכן בהיותי משרת בקדש בקהיר, מצרים, זה למעלה מארבעים שנה, מצאתי את הפנקס "מעשה בית דין" של הרבנות הראשית במצרים, בדורות שלפנינו, וראיתי שם מעשה בית דין על אודות קראית אחת שבאה לפני בית הדין בדורותם, וקיבלה עליה דברי חברות, והתירוה להנשא...

כתוב כאן במפורש שזהו פנקס הרבנות הראשית ולא ספר, ואין שום מקום לטעות בזה. כלומר הסיפור הזה (שאיזה חכם טעה בהבנת היביע אומר) לא יכול היה להתרחש במציאות.

אלא מאי, בראש התשובה צוין: ב"ה. קהיר תש"ט. בתוספת נופך בעת ההדפסה.

מתברר אפוא שהתשובה היתה עמו בכתובים מקדמת דנא, ומשם נטל בנו, הרב הראשי הנוכחי, את החומרים למאמרו שבאור תורה בשנת תשל"ז. אלא שמן הסתם בתשובה המקורית נכתב דבר מה בסגנון: "וכן ראיתי במעשה בית דין של מצרים...". בנו טעה בזה וכתב "כאשר עינינו תחזינה מישרים בספר מעשה בית דין". לאחר הפרסום, אביו העמידו על טעותו, ותיקן בתשובתו את הניסוח על מנת שלהבא לא יטעו בזה עוד.

(כל זה מלבד בלבולי המוח בעניין הגניזה הקהירית).

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2534
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' מרץ 08, 2024 1:02 am

פותח האשכול (ואחרים) רואים בהרב הראש"ל, בעל מידות מושחתות המבקש לרדוף את רבותיו ולבזותם.
הנח לך חביבי! הרב הראש"ל אינו רשע ואינו מושחת, וזה אומר לך באחריות! הוא דווקא אדם טוב לב, ואין נראה כלל כי עשה זאת בכוונת מכוון.
יש לו בסך הכל דמיון יצירתי-סיפורי חזק מאוד, וזירות ומאורעות שונים מתחברים לו מידי פעם למשאלות לב לאשש דעה ועמדה, והוא יורה אותה כמוסכמה מוגמרת.
יש לא מעט רבנים מפורסמים כיום שלוקים בזה, והוא ממש לא יחיד, רק שאצל אחרים זה לא על חשבון אחרים, ואצלו זה על חשבון אחרים, אבל זה כבר סיפור אחר.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 08, 2024 1:22 am

דרופתקי דאורייתא כתב:פותח האשכול (ואחרים) רואים בהרב הראש"ל, בעל מידות מושחתות המבקש לרדוף את רבותיו ולבזותם.
הנח לך חביבי! הרב הראש"ל אינו רשע ואינו מושחת, וזה אומר לך באחריות! הוא דווקא אדם טוב לב, ואין נראה כלל כי עשה זאת בכוונת מכוון.
יש לו בסך הכל דמיון יצירתי-סיפורי חזק מאוד, וזירות ומאורעות שונים מתחברים לו מידי פעם למשאלות לב לאשש דעה ועמדה, והוא יורה אותה כמוסכמה מוגמרת.
יש לא מעט רבנים מפורסמים כיום שלוקים בזה, והוא ממש לא יחיד, רק שאצל אחרים זה לא על חשבון אחרים,ואצלו זה על חשבון אחרים, אבל זה כבר סיפור אחר.

א. כפי שהובא והוכח כבר בכמה אשכולות והרבה דוגמאות, המשאלות לב המתחברות בדמיון ונורות כמוסכמה מוגמרת - נאמרות גם בענייני הלכה. וזה כבר חמור מאד מאד, והופך את שיעוריו ופסקיו וספריו ל"אינם מוגהים" [למצער] וא"א לסמוך על הכתוב/נאמר בהם בשום דבר, לצערנו.
ב. כשזה על חשבון אחרים [לשון נקיה להשתלחות פראית ברבים (ולעיני קהל שבוי של 'עמך') בכל מי ומה ובכל הזדמנות, כאובססיה, ובפרט בחוגים/אישים ידועים], זה כבר חמור מאד מאד, ולא יכירנו מקומו בשום פנים ואופן. [ואני תוהה הכיצד מסתדר עם לב טוב ומידות טובות. ואולי יש לו איזו אג'נדה שהוא רואה בכל זה "לשם שמים", ועדיין צע"ג, בפרט כשהרבה מזה יסודו בדמיונות מחוברים ונחרצים].
והכל צעג"מ, וכבר בכמה אשכולות והודעות שנכתבו בכל כה"ג התגובה הראשונה שלי [וזה מתגבר מפעם לפעם] היתה כמעט לצרוח:
ריבונו של עולם, מה יהיה??!!

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 08, 2024 1:44 am

שיטת הרע"י להתירם התפרסמה בהיותו רב ראשי, ובשנת תשל"ג כתב ע"ז לרח"ד הלוי (ונד' בס' המעמד האישי של הקראים, תשמ"ד, עמ' 139-140), וממכתב זה העתיק 'הרב מאיר יוחנן' את הקטע הנ"ל, אלא ששינה הלשון לגריעותא.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2534
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' מרץ 08, 2024 2:27 am

צופה_ומביט כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:פותח האשכול (ואחרים) רואים בהרב הראש"ל, בעל מידות מושחתות המבקש לרדוף את רבותיו ולבזותם.
הנח לך חביבי! הרב הראש"ל אינו רשע ואינו מושחת, וזה אומר לך באחריות! הוא דווקא אדם טוב לב, ואין נראה כלל כי עשה זאת בכוונת מכוון.
יש לו בסך הכל דמיון יצירתי-סיפורי חזק מאוד, וזירות ומאורעות שונים מתחברים לו מידי פעם למשאלות לב לאשש דעה ועמדה, והוא יורה אותה כמוסכמה מוגמרת.
יש לא מעט רבנים מפורסמים כיום שלוקים בזה, והוא ממש לא יחיד, רק שאצל אחרים זה לא על חשבון אחרים,ואצלו זה על חשבון אחרים, אבל זה כבר סיפור אחר.

א. כפי שהובא והוכח כבר בכמה אשכולות והרבה דוגמאות, המשאלות לב המתחברות בדמיון ונורות כמוסכמה מוגמרת - נאמרות גם בענייני הלכה. וזה כבר חמור מאד מאד, והופך את שיעוריו ופסקיו וספריו ל"אינם מוגהים" [למצער] וא"א לסמוך על הכתוב/נאמר בהם בשום דבר, לצערנו.
ב. כשזה על חשבון אחרים [לשון נקיה להשתלחות פראית ברבים (ולעיני קהל שבוי של 'עמך') בכל מי ומה ובכל הזדמנות, כאובססיה, ובפרט בחוגים/אישים ידועים], זה כבר חמור מאד מאד, ולא יכירנו מקומו בשום פנים ואופן. [ואני תוהה הכיצד מסתדר עם לב טוב ומידות טובות. ואולי יש לו איזו אג'נדה שהוא רואה בכל זה "לשם שמים", ועדיין צע"ג, בפרט כשהרבה מזה יסודו בדמיונות מחוברים ונחרצים].
והכל צעג"מ, וכבר בכמה אשכולות והודעות שנכתבו בכל כה"ג התגובה הראשונה שלי [וזה מתגבר מפעם לפעם] היתה כמעט לצרוח:
ריבונו של עולם, מה יהיה??!!

עבדך הוא חבר פורום המותקפים, ובכל זאת כתב את שכתב, ושוב באחריות.
אם תצרח לא נראה לי שיצא משהו. לא חייבים לקחת כל מילה והתקפה שלו ולהתרגש מידי, נראה לי פשוט יותר מאשר לצרוח.
חבל על הדם והיזע המיותרים שנשפכים על הגיגיו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 08, 2024 2:35 am

חשבתי שברור על מה ולמה הצרחות.
אבל מעדיף לא לפרט ברחל בתך הקטנה, מסיבות מובנות.

תורת המן
הודעות: 503
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי תורת המן » ו' מרץ 08, 2024 2:52 am

דרופתקי דאורייתא כתב:פותח האשכול (ואחרים) רואים בהרב הראש"ל, בעל מידות מושחתות המבקש לרדוף את רבותיו ולבזותם.
הנח לך חביבי! הרב הראש"ל אינו רשע ואינו מושחת, וזה אומר לך באחריות! הוא דווקא אדם טוב לב, ואין נראה כלל כי עשה זאת בכוונת מכוון.
יש לו בסך הכל דמיון יצירתי-סיפורי חזק מאוד, וזירות ומאורעות שונים מתחברים לו מידי פעם למשאלות לב לאשש דעה ועמדה, והוא יורה אותה כמוסכמה מוגמרת.
יש לא מעט רבנים מפורסמים כיום שלוקים בזה, והוא ממש לא יחיד, רק שאצל אחרים זה לא על חשבון אחרים, ואצלו זה על חשבון אחרים, אבל זה כבר סיפור אחר.

אם היה מי שעושה דבר זה ממש לאביך, האם היה לך כל הלימודי זכות האלו?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 08, 2024 6:54 am

תורת המן כתב:לאביך
אהמ...
(כחכוח־גרון).

ההוא אמר
הודעות: 71
הצטרף: ש' ינואר 11, 2014 8:06 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ההוא אמר » ו' מרץ 08, 2024 10:11 am

לגבי האגדה על הגניזה הקהירית, היא כבר פונתה ממצרים לפני שנולד מרן הרב עובדיה...

יושב בסתר
הודעות: 6
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 11:32 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי יושב בסתר » ו' מרץ 08, 2024 10:30 am

מה שנכון נכון כתב:שיטת הרע"י להתירם התפרסמה בהיותו רב ראשי, ובשנת תשל"ג כתב ע"ז לרח"ד הלוי (ונד' בס' המעמד האישי של הקראים, תשמ"ד, עמ' 139-140), וממכתב זה העתיק 'הרב מאיר יוחנן' את הקטע הנ"ל, אלא ששינה הלשון לגריעותא.



מה שמוזר שבתשו' זו הגר"ע עצמו כותב "בספר מעשה בית דין" למרות שזה רק פנקס כדכתב הוא גופיה ביבי"א

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 08, 2024 10:40 am

אם כך אז בכלל מוזר איזו טענה יש על מי שיעתיק באיזה מאמר "בספר מעשה בית דין" [לא מצד שאינו מציין היכן ראה, אלא מצד שאין כזה ספר], הרי אינו אלא מעתיק לשון הגרע"י בזה.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' מרץ 08, 2024 12:37 pm

הריני מוחה בכל תוקף על ביזוי תלמידי חכמים.

ה' ישמור. אני ממש בשוק מהצורה.

רבש"ע, אין לכם מה לעשות חוץ מלכתוב בפורום ציבורי דברי בזיון על אנשים אחרים???

וכל מי שיתרץ שזה לשה"ר לתועלת, אנא יבדוק (עם רבו !!!) האם אכן מתקיימים כאן כל התנאים שכתב החפץ חיים. (שהרי אין אדם רואה נגעי עצמו). נראה לי שהתשובה ברורה.

כולנו יודעים לבכות, וגם בוכים, כאשר צעירי הצאן [מחוג אחר כמובן...] מעיזים לפעור פיהם נגד ת"ח מחוגים אחרים, בואו בבקשה ונראה קצת דוגמא אישית.

שלא לדבר על זה שכתיבה כזו מרחיקה מהפורום אנשים רציניים ויראי ה', שבצדק לא ירצו להיות שותפים לכזה פורום.

בבקשה - בואו נפסיק עם זה.
לפני יו"כ וודאי היינו חושבים עשר פעמים לפני שהיינו כותבים דברים כאלו, אז מה יום מיומיים? היום הקב"ה לא רואה אותנו?!

מנהלי הפורום - כיצד לא מוחקים מיד אשכול כזה???

[כמובן שאינני כותב בגלל קרבתי לת"ח כזה או אחר, אלא בעז"ה אני משתדל לכתוב כך גם לגבי ת"ח שמבחינה אידאולוגית רחוקים ממני ת"ק פרסה]

בלי נדר אשתדל להתאפק ולא להציץ שוב באשכול זה
נערך לאחרונה על ידי אשי ישראל ב ו' מרץ 08, 2024 12:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ו' מרץ 08, 2024 1:16 pm

אשי ישראל כתב:הריני מוחה בכל תוקף על ביזוי תלמידי חכמים.

...

וכל מי שיתרץ שזה לשה"ר לתועלת, אנא יבדוק (עם רבו !!!) האם אכן מתקיימים כאן כל התנאים שכתב החפץ חיים. (שהרי אין אדם רואה נגעי עצמו). נראה לי שהתשובה ברורה.

...


אני מכיר באופן אישי שלושה מן הכותבים באשכול הנוכחי, והם תלמידי חכמים מופלגים לפי כל קנה מידה, בוודאי יותר מן המחבר בו האשכול עוסק. אם כן חובתך מן התורה לדון אותם לכף זכות, שהם שקלו היטב במאזני ההלכה את העניין והכריעו כפי שהכריעו.
מספיק להשתיק כל ביקורת באמצעים נזולים כאלה, ומגוחך להטמין את הראש בחול. ובוודאי שבנוגע לרב נשוא האשכול, שפיו מלא ביקורת שקרית, אין לו להלין אלא על עצמו.
בקיצור, הריני מוחה בכל תוקף על ביזוי תלמידי חכמים.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי יעקובי » ו' מרץ 08, 2024 2:36 pm

יושב בסתר כתב:
מה שנכון נכון כתב:שיטת הרע"י להתירם התפרסמה בהיותו רב ראשי, ובשנת תשל"ג כתב ע"ז לרח"ד הלוי (ונד' בס' המעמד האישי של הקראים, תשמ"ד, עמ' 139-140), וממכתב זה העתיק 'הרב מאיר יוחנן' את הקטע הנ"ל, אלא ששינה הלשון לגריעותא.



מה שמוזר שבתשו' זו הגר"ע עצמו כותב "בספר מעשה בית דין" למרות שזה רק פנקס כדכתב הוא גופיה ביבי"א

ראשית, ייש"כ לרב משנ"נ על המקור.

זו לשון הרב עובדיה שם:
והנה רבני מצרים דור אחר דור עשו מעשה רב להתירם לבא בקהל ה', וכאשר עיני יחזו עפעפי יבחנו בספר מעשה בית דין אשר במשרד הרבנות הראשית במצרים בכתב ידיהם של הרבנים הנ"ל...

מבואר מיניה וביה שהכוונה למעין מחברת פרטית, בכתב ידי הרבנים, השוכנת בארכיון הרבנות שם. ולא ספר מודפס המפורסם לרבים.

אולם במאמר הבן, נכתב:
והנה רבני מצרים דור אחר דור עשו מעשה להתירם, וכאשר עינינו תחזינה מישרים בספר "מעשה בית דין" אשר נכתב במצרים ע"י רבני המקום מכמה דורות

בטעותו, חשב שזהו ספר המפורסם לרבים שנכתב ע"י רבני מצרים, על פי זה כתב "כאשר עינינו תחזינה מישרים" בספר זה. אבל בוודאי עינינו אינן יכולות לחזות במחברת פרטית זו, זולת מי שביקר בארכיון הרבנות הראשית במצרים.

כשראה האב את הטעות, חזר וכתב (ביבי"א) בלשון ברורה שאינה משתמעת לשני פנים:
וכן בהיותי משרת בקדש בקהיר, מצרים, זה למעלה מארבעים שנה, מצאתי את הפנקס "מעשה בית דין" של הרבנות הראשית במצרים, בדורות שלפנינו, וראיתי שם מעשה בית דין על אודות קראית אחת שבאה לפני בית הדין בדורותם, וקיבלה עליה דברי חברות, והתירוה להנשא...
נערך לאחרונה על ידי יעקובי ב ו' מרץ 08, 2024 4:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' מרץ 08, 2024 2:44 pm

אמנם דברי האבא גופא צ"ע שהרי במקום אחד כתב רבני מצרים דור אחר דור עשו מעשה רב להתירם, ובמקום השני כתב וראיתי שם מעשה ב"ד על אודות קראית אחת שבאה וכו, ובכן נפשי בשאלתי האם קרה כן הרבה ומנהג המקום הוא או פעם אחת ופסק בית דין הוא

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי יעקובי » ו' מרץ 08, 2024 2:59 pm

לק"מ למעיין בפנים.

יושב בסתר
הודעות: 6
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 11:32 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי יושב בסתר » ו' מרץ 08, 2024 3:33 pm

בספר ילקוט יוסף (שובע שמחות, כרך ב', שנת תשס"ה, הל' מילה עמ' קיז') כתב בזה הלשון: "ובעניין הקראים ראה עוד ביביע אומר... ובמה שכתבנו בס"ד בירחון אור תורה ניסן תשל"ז". הרי ששבע שנים קודם מאמרו של הגר"מ מאזוז משנת תשע"ב כבר חשף הוא עצמו שהוא הכותב מאיר יוחנן.

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ו' מרץ 08, 2024 4:02 pm

יושב בסתר כתב:בספר ילקוט יוסף (שובע שמחות, כרך ב', שנת תשס"ה, הל' מילה עמ' קיז') כתב בזה הלשון: "ובעניין הקראים ראה עוד ביביע אומר... ובמה שכתבנו בס"ד בירחון אור תורה ניסן תשל"ז". הרי ששבע שנים קודם מאמרו של הגר"מ מאזוז משנת תשע"ב כבר חשף הוא עצמו שהוא הכותב מאיר יוחנן.

שני יוסף (בן שמעון) איכא בשוקא...

ההוא אמר
הודעות: 71
הצטרף: ש' ינואר 11, 2014 8:06 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ההוא אמר » ו' מרץ 08, 2024 4:11 pm

אם כבר יש כאן ביזוי תלמידי חכמים
זה מי שאינו מגן על ביזויו השקרי של הגר"מ לוי שהלה מתגולל עליו השכם והערב
בביקורת שיקרית ודימונזציה
מי שיש בידו להזים ואינו מזים, הרי הוא בכלל לא תעמוד על דם רעך ומוציא לעז על המתים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2534
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מרץ 10, 2024 12:06 am

אני מכיר תחי"ם גדולים הפגועים עד עמקי נשמתם מדקירותיו אותם, זה פשוט נורא!
מידי פעם הם משוחחים עימי ואני מדבר אליהם דברי ניחומים ומרגיע אותם, הנפש של האדם זה לא משחק!
יש מותקפים שהדבר משעשע אותם, אולם לא כל הדעות שוות בזה.

הדברים לא פשוטים כלל, אבל לשבת בחיבוק ידים ולתת למצב להמשיך זה לא פשוט עוד יותר, בפרט כי אלפי ילדים ואברכים מסגלים לעצמם סגנון רבני בוטה ואלים, וכבר התוצאות נראות אצלם בשטח!
לדעתי אין מוצא אלא להקים בית דין של שלושה גדולי דור משלושת המגזרים, שיורו לו בגזירה חמורה שלא לבזות שום אדם מישראל.

כבר היו דברים מעולם, ראה פולמוס הפר"ח ורבני מצרים, וראה ההתנצלות בריש שושנים לדוד ח"ב, וגם מחלוקת רבינו הרא"ם עם חכמי חברון הסתיימה בהסכמה לקרוע ולהשמיד כל הדיבורים הנדפסים, וחזר השלום לשרור.

וחדשות אני מגיד, כי לפני כשלוש שנים העלון היה נדפס בהוצאת ארגון ידוע, ולפתע ביום בהיר הדבר נפסק.
העלון נפסק ב"ה למשך מספר שבועות, אולם המשיך אחר כך ביתר שאת וללא צנזור כלל.
הסיפור היה, שאותו ארגון הוא בנשיאות אחד מגדולי תלמידי רבינו הגרב"צ זיע"א, שראה שהראש"ל לא מפסיק מ"לרדת" על רבו המובהק אור העולם, ואחר כמה התראות שלא הועילו, הוא הורה להפסיק את הדפסתו והפצתו ע"י אותו ארגון.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 10, 2024 12:13 am

"יש איזה אחד...",
וכל מילה נוספת מיותרת.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' מרץ 10, 2024 12:22 am

דרופתקי דאורייתא כתב:פותח האשכול (ואחרים) רואים בהרב הראש"ל, בעל מידות מושחתות המבקש לרדוף את רבותיו ולבזותם.
הנח לך חביבי! הרב הראש"ל אינו רשע ואינו מושחת, וזה אומר לך באחריות! הוא דווקא אדם טוב לב, ואין נראה כלל כי עשה זאת בכוונת מכוון.
יש לו בסך הכל דמיון יצירתי-סיפורי חזק מאוד, וזירות ומאורעות שונים מתחברים לו מידי פעם למשאלות לב לאשש דעה ועמדה, והוא יורה אותה כמוסכמה מוגמרת.
יש לא מעט רבנים מפורסמים כיום שלוקים בזה, והוא ממש לא יחיד, רק שאצל אחרים זה לא על חשבון אחרים, ואצלו זה על חשבון אחרים, אבל זה כבר סיפור אחר.

וכן הוסיף וכתב אחר כך
דרופתקי דאורייתא כתב:עבדך הוא חבר פורום המותקפים, ובכל זאת כתב את שכתב, ושוב באחריות.
אם תצרח לא נראה לי שיצא משהו. לא חייבים לקחת כל מילה והתקפה שלו ולהתרגש מידי, נראה לי פשוט יותר מאשר לצרוח.
חבל על הדם והיזע המיותרים שנשפכים על הגיגיו.

וצ"ע ממה שכתבת כאן
דרופתקי דאורייתא כתב:אני מכיר תחי"ם גדולים הפגועים עד עמקי נשמתם מדקירותיו אותם, זה פשוט נורא!
מידי פעם הם משוחחים עימי ואני מדבר אליהם דברי ניחומים ומרגיע אותם, הנפש של האדם זה לא משחק!
יש מותקפים שהדבר משעשע אותם, אולם לא כל הדעות שוות בזה.

הדברים לא פשוטים כלל, אבל לשבת בחיבוק ידים ולתת למצב להמשיך זה לא פשוט עוד יותר, בפרט כי אלפי ילדים ואברכים מסגלים לעצמם סגנון רבני בוטה ואלים, וכבר התוצאות נראות אצלם בשטח!
לדעתי אין מוצא אלא להקים בית דין של שלושה גדולי דור משלושת המגזרים, שיורו לו בגזירה חמורה שלא לבזות שום אדם מישראל.

כבר היו דברים מעולם, ראה פולמוס הפר"ח ורבני מצרים, וראה ההתנצלות בריש שושנים לדוד ח"ב, וגם מחלוקת רבינו הרא"ם עם חכמי חברון הסתיימה בהסכמה לקרוע ולהשמיד כל הדיבורים הנדפסים, וחזר השלום לשרור.

וחדשות אני מגיד, כי לפני כשלוש שנים העלון היה נדפס בהוצאת ארגון ידוע, ולפתע ביום בהיר הדבר נפסק.
העלון נפסק ב"ה למשך מספר שבועות, אולם המשיך אחר כך ביתר שאת וללא צנזור כלל.
הסיפור היה, שאותו ארגון הוא בנשיאות אחד מגדולי תלמידי רבינו הגרב"צ זיע"א, שראה שהראש"ל לא מפסיק מ"לרדת" על רבו המובהק אור העולם, ואחר כמה התראות שלא הועילו, הוא הורה להפסיק את הדפסתו והפצתו ע"י אותו ארגון.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' מרץ 10, 2024 12:39 am

יעקובי כתב:הסיפור הזה שגור בפי הרב הראשי כבר שנים, בספריו ובשיעוריו.

בשלחן המערכת מופיע הסיפור על 'מחבר אחד מבני ברק ע"ה'

שלחן המערכת חלק ב עמ' תרפד.png
שלחן המערכת חלק ב עמ' תרפד.png (120.14 KiB) נצפה 2403 פעמים

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי גבול ים » א' מרץ 10, 2024 12:45 am

הסיפור עם אותו מחבר [אמנם לא מוזכר שם שהיה מכסא רחמים] והגניזה הקהירית כבר סופר ונדפס בספר השיעור השבועי תשע"ו פר' ויקהל באותיות כג-כד, אבל הקטע המשעשע הוא ההקדמה לזה באות כב, יש הרבה שגונבים מספריו ולא מציינים מהיכן לקחו את הדברים....כאשר אנחנו מביאים מספריו של מרן זצ"ל, אנחנו מציינים קטע זה מפלוני...

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2534
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מרץ 10, 2024 12:53 am

וצ"ע ממה שכתבת כאן

התשובה פשוטה:
זה שהוא יורה בהרבה מחברים ללא הבחנה, אין זה הופך אותו לרשע, כי יש לו סיבה ואני מודע לה, אבל התוצאה מבחינת חלק המותקפים היא נוראה (אם כי לדידי אין צורך להתייחס לכל התקפה\ השפלה), בסדר כת"ר???
ואם כבר כ"כ מדקדק בדבריי זהו שכתבתי בסוף ההודעה הראשונה: "אבל זה כבר סיפור אחר".

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 10, 2024 1:03 am

ההוא אמר כתב:בעלון האחרון של בית מרן הביא הרב הראשי סיפור מעניין:

יש חכם אחד מכסא רחמים ע"ה שהביא מה שכתב ביביע אומר בשם מעשה בית דין, ולא
הזכיר את היביע אומר, וכתב "וכן ראיתי בספר מעשה בית דין". ובא לקבל הסכמה ממרן.
הרב הסתכל וקלט מיד, שאל אותו: יש לך ספר מעשה בית דין? לא. אבל אתה כותב...
ראיתי את זה ביביע אומר. אמר לו מרן: דבר ראשון, למה אתה לא מזכיר יביע אומר, דבר
שני, אין ספר כזה, זה פתק שראיתי על הרצפה... אז תתקן את זה. והוא תיקן... סוף גנב....
תכתוב ראיתי ביביע אומר שהביא מעשה בית דין.

ולפני זה סיפר:

מרן היה רב ראשי ואב"ד של קהיר, ובית הדין בקהיר היה קרוב לגניזה
הקהירית, וכשהיה גומר בבית הדין היה עובר שם ונכנס. הוא קיבל אישור ממלך מצרים
להיכנס מתי שרוצה, אז היה המלך פארוק, עוד לפני נאצר שנלחם נגדנו בששת הימים.
בכל חג שלהם מרן בתור הרב הראשי לקהיר היה צריך לבקר אצל המלך, והמלך היה מזיז
את כל השייחים וקורא לרב שיבוא לשבת לידו, ובוחן אותו בתנ"ך. מרן זצ"ל לא היה כמוהו,
היה בס"ה בגיל ,27 אבל בכל היה מיוחד, בש"ס ובפוסקים ובשירה, וגם בתנ"ך. המלך היה
אומר לו איזה פסוק, והרב היה ממשיך ואומר, זה באיוב, זה בקהלת, זה במשלי. המלך כל
כך נהנה מהרב ונתן לו אישור קבוע להיכנס לגניזה הקהירית.
פעם הרב ראה על הרצפה בגניזה פתק שהיה כתוב בעברית, "ויפן כה וכה וירא כי אין איש,
ויך את המצרי ויטמנהו בחול"... לקח את הפתק ושם בכיס. היום יש מצלמות ואם היו
תופסים אותו היו שמים לו אזיקים... וכשבא לבית התעניין מה כתוב שם, וראה שזה דף
מהיומן של בית הדין שהיה שם, וכתוב ביום כזה וכזה קיבלנו קראים, אחרי שקיבלו עליהם
דברי חברות בפני בית הדין, וחיתנו אותם, וחתומים מטה רבני בית הדין בקהיר.


כוונתו בולטת שהחכם מכסא רחמים ע"ה הוא הרב משה לוי.... אלא שבחיפוש מדוקדק בכל ספריו מעולם לא דיבר על הקראים וק"ו שלא הזכיר ס' מעשה בית דין.

ב"ה היום יש אוצר החכמה. בחיפוש בכל ספרי המחברים האחרונים, לא נמצא מי שהזכיר את הספר מעשה בית דין ההוא בהקשר לקראים.
חוץ ממקום אחד, והוא בירחון אור תורה ניסן התשל"ז במאמר של "הרב מאיר יוחנן" המגן על היתר מרן הגר"ע יוסף שהתפרסם באותו זמן בענין הקראים, ושם מציין "כאשר עינינו תחזינה מישרים בספר מעשה בית דין"....
בכסא רחמים לא מוכר רב בשם "הרב מאיר יוחנן"...

ובכן מה הפתרון?

תחזיקו חזק שלא תפלו מהכסא...

בירחון אור תורה תשע"ב עמ' תתקכ"ג מתאונן הגר"מ מאזוז על רדיפותיו של בעל הילקוט יוסף למרות שיש לו חוב הכרת הטוב, וכך הוא כותב:
"ולפלא על [[הר"י יוסף]] נ"י שנתחלף לו בין אוהב לאויב, ובשנת התשל"ז שלח למערכת אור-תורה מאמר על שם "הרב מאיר יוחנן" להגן על מר אביו (שליט"א) בענין היתר הקראים, שפגעו בו אינשי דלא מעלי ממאה שערים וכתבו עליו רא"ש ל"ץ (עפרא לפומייהו). ואז כתב אלי שבהיות וירחון אור תורה מקובל גם אצל הקנאים לכן תדפיס מאמר זה. ואז אני הייתי העורך (במשך שלש שנים) ונעניתי בחפץ לב. ונדפס המאמר בחדש ניסן התשל"ז (סי' קכ"א)".

אם כן, נפתרה התעלומה, מסתבר שהסיפור היה עם לא אחר מהר"י יוסף עצמו שכתב כן, ואביו העמידו על טעותו שאין זה ספר שנדפס אלא פנקס בית דין.

ואכן הוא סיפר זאת כמה פעמים על חכם אחד...

והנה לפתע הסיפור משתנה כשהרמיזה ברורה להגר"מ לוי.
האלוקים יבקש נרדף, וברוך שמסר עולמו לשומרים, והאמת צפה ועולה. וכדי בזיון וקצף.
מצורף הקבצים לעיונכם, ואת כל ונוכחת.

1. לא ברור בכלל לאיזה חכם כוונתו. כך שמיותר לחפש בספרי הרב משה לוי זצוק"ל.
2. יש הרבה מאוד ספרים שאינם באוצר.
3. בודאי אין כוונת הרב יצחק שליט"א למאמר באור תורה כאותו מחבר שטעה שכן זה לא ספר אלא ירחון ועוד ועוד והדברים ברורים.
4. זה לא העניין אם לקרוא לזה ספר או קונטרס אלא שאותו חכם לא ידע אם זה ספר או פנקס כי לא ראהו מעולם.
5. כל אופן הצגת הדברים בתגובתך ראוי לכל גינוי וחבל שכך בחרת לכתוב וראה איזה תגובות נגררו אחר כך ומוריד רמת הפורום.

ערוך
הודעות: 40
הצטרף: א' פברואר 20, 2022 10:52 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ערוך » א' מרץ 10, 2024 2:33 am

1.בגליון של השיעור השבועי כתוב חכם אחד מכסא רחמים ע"ה ופשוט וברור שכוונת הרב יצחק להרב משה לוי זצ"ל
3. אז קודם שבא בטענות על אחרים שיבדוק עצמו
4. גם הרב מאיר יוחנן לא ראהו ובכל אופן ציטט ממנו .
5 הרדיפה האובססיבית של הגר"מ לוי אינה מובנת, בפרט שאינו בין החיים ואינו יכול להשיב חורפיו דבר.
אבל הגר"מ לוי בחברה טובה של הרבה רבנים הנרדפים ומושפלים מידי מוצאי שבת.

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 10, 2024 2:47 am

1. אני לא מסכים.
3. הוא מספר כן בשם הגר"ע זצ"ל כבר שנים רבות.
4. אתה לא יודע לא שאלת אותו.... :)
5. אני חסיד גדול של תורתו של הרב משה לוי זצ"ל והסיפורים עליו עודדו אותי תמיד בלימוד ועכ"פ לא נראה לי שהוא היה מסכים לקיום של האשכול דנן או שיחה כזאת על אף כל האמור מחאה לחוד ודברי בוז לחוד.

אבי-העזרי
הודעות: 145
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי אבי-העזרי » א' מרץ 10, 2024 2:49 am

אשי ישראל כתב:הריני מוחה בכל תוקף על ביזוי תלמידי חכמים.

רבש"ע, אין לכם מה לעשות חוץ מלכתוב בפורום ציבורי דברי בזיון על אנשים אחרים???

וכל מי שיתרץ שזה לשה"ר לתועלת, אנא יבדוק (עם רבו !!!)...


כשהייתי בגן ראיתי הרגל מגונה אצל הגננות (ומן הסתם כולכם ראיתם),
כל פעם שמוישי עשה משהו לדודי, ודודי בא להחזיר, הגננת אמרה לו "לא תיקום ולא תטור".
ואני תמיד תהיתי, אבל הפעם הראשונה היתה מותרת ? למה אז לא נזעקת ?
ואפרש דברי; האם מישהו שאל את רבותיו, אם מותר בכלל להאזין לשיעורי סופ"ש הללו או לא, כי אולי יש בהם לשה"ר, ביזוי ת"ח, הלבנת פנים, (ועכשיו אולי גם שקר).

האם הבזיון המגיע לאנשים ות"ח מופלגים משיעור זה, אינו בבחינת פורום מפורסם (פי כמה מפורום זעיר זה) ?

אני שמח שמישהו סוף סוף כואב לו על ביזוי ת"ח,
אבל אני מתפלץ למה זה מתעורר רק כשהביזוי הוא נגד אישיות מסויימת, ולא כשזה להיפך.
אני לא כותב את תגובתי לרב 'אשי ישראל' גופא, אלא לעצם העובדה שהטענה הזו עולה כל פעם מחדש, כשענין כזה מתעורר.
אני מברך את הרב אשי ישראל על החלטתו בל"נ לא להציץ יותר באשכול, אבל אברך לא פחות את מי שבל"נ (על אותו רעיון) לא יאזין יותר לשיעור הזה, עד שישאל את רבו...

אני לא אומר שאם פלוני עשה עבירה אז גם לי מותר, אבל אני אומר שצריך להגיד ברור, שפלוני עשה עבירה !!! כדי שידעו שצריך להתרחק ממנו, ושידעו שאפשר להיכשל שם בשמיעת לשה"ר ועוד. ושידעו ברור שא"א לסמוך על ההלכות שנאמרות שם.

אי אפשר לצייר אדם אחד כת"ח מופלג שכל מעשיו לשם שמים וע"פ ההלכה, ושמותר לו להגיד הכל.
ולאידך לצייר את כל העולם כאנשים עמי ארצות ורשעים שמבזים ת"ח.

גם לת"ח שמדבר לשה"ר, ומבזה ת"ח, ומלבין פנים, (ומשקר), ברבים, יש דינים ברורים !!!
והם תקפים לא פחות ממה שהם תקפים אצל כל ראש ישיבה אחר, מבני ברק או מגוש שמונים.

יסלחו לי בעלי תריסין, כי מתוך שיחי וכעסי דברתי עד הנה. ושלום על ישראל.

ולסיום מילת פירגון: מה שאמר השבוע על גיוס בחורי ישיבות, יישר כוחו.
אפי' שמקבל משכורת מהמדינה, וכביכול "הסית" נגד החוק, העיז פניו ועשה זאת.
(כמובן שאם הוא היה אומר אתה זה לפני השבעה באוקטובר, ואפי' אם היה מעודד סרבנות בפועל, התקשורת היתה מהללת אותו, אבל הוא אמר את זה עכשיו, אז...).

ערוך
הודעות: 40
הצטרף: א' פברואר 20, 2022 10:52 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי ערוך » א' מרץ 10, 2024 3:07 am

נוריאל עזרא כתב:
ערוך כתב:
1.בגליון של השיעור השבועי כתוב חכם אחד מכסא רחמים ע"ה ופשוט וברור שכוונת הרב יצחק להרב משה לוי זצ"ל
3. אז קודם שבא בטענות על אחרים שיבדוק עצמו
4. גם הרב מאיר יוחנן לא ראהו ובכל אופן ציטט ממנו .
5 הרדיפה האובססיבית של הגר"מ לוי אינה מובנת, בפרט שאינו בין החיים ואינו יכול להשיב חורפיו דבר.
אבל הגר"מ לוי בחברה טובה של הרבה רבנים הנרדפים ומושפלים מידי מוצאי שבת.

1. אני לא מסכים.
3. הוא מספר כן בשם הגר"ע זצ"ל כבר שנים רבות.
4. אתה לא יודע לא שאלת אותו.... :)
5. אני חסיד גדול של תורתו של הרב משה לוי זצ"ל והסיפורים עליו עודדו אותי תמיד בלימוד ועכ"פ לא נראה לי שהוא היה מסכים לקיום של האשכול דנן או שיחה כזאת על אף כל האמור מחאה לחוד ודברי בוז לחוד.

1. מותר לך, אבל תשאל כל תלמיד שלו מיהו חכם אחד מכסא רחמים ע"ה ותראה מה יענה לך
3. נו ואז?! והרי זה כמעשה המפורסם של הערבי והתאנים :)
4. עיין בילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב גבי מילת קראים
5. אתה לא יודע לא שאלת אותו.... :)

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 10, 2024 3:17 am

1. אולי. אבל לא מוכרח. עכ"פ בדרך כלל מביא כן על אחד מבני ברק ואולי בע"פ אמר כסא רחמים בטעות.
3. כתבת קודם שבא בטענות והרי זה לא הוא אלא אביו.
4. אם כוונתך לנזכר לעיל שמעיד על עצמו שהוא הכותב באור תורה ידעתי. וכמובן שבכך נפרך כל הטיעון שהרי בודאי שהוא ראה ביביע אומר וידע והניסוח לא משנה.
5. נכון רק שאני כתבתי שנראה לי ואתה קבעת שכך הוא...

אבי-העזרי
הודעות: 145
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי אבי-העזרי » א' מרץ 10, 2024 3:23 am

נוריאל עזרא כתב:5. אני חסיד גדול של תורתו של הרב משה לוי זצ"ל והסיפורים עליו עודדו אותי תמיד בלימוד ועכ"פ לא נראה לי שהוא היה מסכים לקיום של האשכול דנן או שיחה כזאת על אף כל האמור מחאה לחוד ודברי בוז לחוד.


זה לא הענין כבודו של הרב משה לוי, יש כאן ענין מהותי.
יש כאן שימוש פסול בשיעור השבועי, תוך ניצול הבמה התקשורתית מחד, ואי יכולת המותקף התורן להתגונן מאידך.
יש כאן שיעור חי איך מבזים ורודפים ת"ח.
יש כאן שפיכות דמים והלבנת פנים, יש כאן חינוך קלוקל לדור הצעיר, - לא נעים אך זו האמת.
ואת זה צריך להוקיע, בלי קשר לרב משה לוי.
(ואפרופו מה שכתבתי בתגובתי לעיל (לניק "אשי ישראל"), צריך לשים על השולחן; אלו שמפחדים למחות כי זה ביזוי ת"ח, שידעו שגם השתיקה שוה ביזוי ת"ח, וגם על זה יכולה היות תביעה, לא תמיד כדאי להיות צדיק הרבה... וד"ל).
נערך לאחרונה על ידי אבי-העזרי ב א' מרץ 10, 2024 4:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 10, 2024 3:30 am

אין לי בעיה עם מחאה. אם מרגישים שהדברים בשיעור השבועי ראויים למחאה אדרבא שימחו.
אני רק מחלק בין מחאה לביזוי ולעג. אם הייתה פה רק מחאה לא הייתי מדבר.

אבי-העזרי
הודעות: 145
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי אבי-העזרי » א' מרץ 10, 2024 3:41 am

אם כך אני אתך

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 10, 2024 3:41 am

כשהשיעור השבועי יעסוק רק במחאה ולא בביזוי ולעג יהיה מה לדבר על זה.
בינתיים אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב כִּי פְרִי מַעַלְלֵיהֶם יֹאכֵלוּ.



וכבר הזכרתי לעיל מי ומי המאזינים לשיעור השבועי. מעניין האם יש להם יכולת האבחנה הדקה הנדרשת כאן מאנשים. [וזה עוד לפני שניכנס לשאלה האם הם בכלל הציבור הראוי לדבר בפניו כך על ת"ח גדולים, ועוד במעמד צד אחד].

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 10, 2024 4:05 am

אבי-העזרי כתב:
נוריאל עזרא כתב:אין לי בעיה עם מחאה...
אני רק מחלק בין מחאה לביזוי ולעג. אם הייתה פה רק מחאה לא הייתי מדבר.


אם כך אני אתך

ייש"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה בית דין או מעשה לסתור? פלא פלאות!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 10, 2024 6:23 am

אולי יש כאן מישהו שמכיר מישהו ממקורביו של הרב נשוא האשכול, שידבר על לבו שיפרסם שהאמירה שזה היה רב מכסא רחמים נאמרה בפליטת-פה ובטעות, ובאמת התכוון ל"רב מאיר יוחנן" וכו'?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 351 אורחים