מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילה באמצע הקדיש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' אוקטובר 06, 2011 11:19 pm

האם מותר לגמור חלק התפילה שאוחז בו תוך כדי אמירת הש"ץ קדיש?
כגון שאוחז באמצע עלינו האם יכול לסיים עלינו תוך כדי הקדיש ולענות מידי פעם אמן באמצע?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי יאיר » ו' אוקטובר 07, 2011 1:13 am

לענ"ד נראה דאם יש 9 שומעים ועונים מעיקר הדין מותר ולפעמים אף רצוי משום שאם לא ישלים, לא יהיה עם הציבור בהמשך התפילה.
אך אשמח אם יביא מישהו מקור/ראיה מכרעת בנושא.
[כמובן שמה שכתבת "מדי פעם" כוונתך יענה כל האמנים].

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ה' ספטמבר 27, 2018 7:59 pm

א. אדם שעומד באמצע התפילה (ק"ש, קרבנות, שיר של יום) והציבור כבר החל באמירת הקדיש, האם מותר לו להמשיך להתפלל ולענות אמן תוך כדי, או שמא עליו לעצור את תפילתו, וכשם שאסור לדבר באמצע הקדיש (ובכלל, האם יש לזה מקור? או שמא רק בזמן אמירת יהא שמיה רבא אסור לדבר) כך אסור להתפלל.
ב. ומה הדין בנמצא בקטע שאסור לו לענות אמן כגון בתפילת עמידה האם גם אז יעצור כדי לשמוע את הקדיש או יעצור רק כדי לשמוע אמן (ומדין שומע כעונה ע"פ רש"י בסוכה) או שמא יכול להמשיך בתפילתו לגמרי.
ג. ומה הדין בכל זה בקדיש לאחר דאמירן בעלמא, האם יכול להמשיך או לא.

אלו שאלות מעשיות, וכמעט שלא מדברים עליהם.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' ספטמבר 27, 2018 8:57 pm

עינא דשפיר חזי כתב:ב. ומה הדין בנמצא בקטע שאסור לו לענות אמן כגון בתפילת עמידה האם גם אז יעצור כדי לשמוע את הקדיש או יעצור רק כדי לשמוע אמן (ומדין שומע כעונה ע"פ רש"י בסוכה) או שמא יכול להמשיך בתפילתו לגמרי.
ג. ומה הדין בכל זה בקדיש לאחר דאמירן בעלמא, האם יכול להמשיך או לא.

אלו שאלות מעשיות, וכמעט שלא מדברים עליהם.

שו"ע או"ח קד, ז, משנה ברורה כז
אינו פוסק לא לקדיש ולא לקדושה, אלא (כז) ישתוק ויכוין למה שאומר ש"צ, ויהא כעונה.

(כז) ישתוק - עד יתברך.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' ספטמבר 28, 2018 1:19 pm

יהודה בן יעקב כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:ב. ומה הדין בנמצא בקטע שאסור לו לענות אמן כגון בתפילת עמידה האם גם אז יעצור כדי לשמוע את הקדיש או יעצור רק כדי לשמוע אמן (ומדין שומע כעונה ע"פ רש"י בסוכה) או שמא יכול להמשיך בתפילתו לגמרי.
ג. ומה הדין בכל זה בקדיש לאחר דאמירן בעלמא, האם יכול להמשיך או לא.


שו"ע או"ח קד, ז, משנה ברורה כז
אינו פוסק לא לקדיש ולא לקדושה, אלא (כז) ישתוק ויכוין למה שאומר ש"צ, ויהא כעונה.

(כז) ישתוק - עד יתברך.


תודה, אבל אני לא כ"כ מבין מה התועלת בשמיעת כל הקדיש ולא סגי בשמיעת ה'אמן', שאותו צריך לשמוע מדין שומע כעונה.

ועדיין לא ענית על א'.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' ספטמבר 28, 2018 2:17 pm

ציטטתי את הדברים כפי שמופיעים, ולא פירשתים, ואני סברתי להוכיח מזה דאי"צ לשמוע את כל הקדיש, אע"פ שצריך לצאת באמן של דאמירן בעלמא. ואילו אתה הבנת שצריך לשתוק מתחילת הקדיש עד יתברך, ולכן תמהת מה ענין בזה. ומשום כך בדקתי את הדברים במקורם, והם בבה"ג [ברכות פרק ג, ומה שנכתב בשעה"צ כנה"ג הוא טעות, דהמקור הוא במג"א ושם נכתב כ"ה = כנה"ג, אך שם ליתא דין זה והלשון שציטט שם הוא בבה"ג].

ספר הלכות גדולות סימן א - הלכות ברכות פרק שלישי
איבעיא להו (ברכות כא ב) מהו להפסיק ליהא שמיה רבא מברך, כי אתא רב דימי אמר ר' יהודה ור"ש ותלמידי ר' יוחנן אמרו לכל אין מפסיק חוץ מיהא שמו הגדול מבורך שאפילו עוסק במעשה מרכבה פוסק, והני מילי דשתיק ולא עני בהדיהו דאמר מר שמע ולא ענה יצא, וכדאמרינן ויתברך הדר לצלותיה.

ומבו' שעל הנידון בגמ' אם מפסיק ליהא שמיה רבא או לא, כתב דשותק ואינו עונה כיון דשומע כעונה ויוצא בזה, אך כשמגיע ליתברך חוזר לתפילתו. ומבו' שאי"צ להפסיק בתפילה מתחילת הקדיש.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' ספטמבר 28, 2018 5:17 pm

יהודה בן יעקב כתב:ציטטתי את הדברים כפי שמופיעים, ולא פירשתים, ואני סברתי להוכיח מזה דאי"צ לשמוע את כל הקדיש, אע"פ שצריך לצאת באמן של דאמירן בעלמא. ואילו אתה הבנת שצריך לשתוק מתחילת הקדיש עד יתברך, ולכן תמהת מה ענין בזה. ומשום כך בדקתי את הדברים במקורם, והם בבה"ג [ברכות פרק ג, ומה שנכתב בשעה"צ כנה"ג הוא טעות, דהמקור הוא במג"א ושם נכתב כ"ה = כנה"ג, אך שם ליתא דין זה והלשון שציטט שם הוא בבה"ג].

ספר הלכות גדולות סימן א - הלכות ברכות פרק שלישי
איבעיא להו (ברכות כא ב) מהו להפסיק ליהא שמיה רבא מברך, כי אתא רב דימי אמר ר' יהודה ור"ש ותלמידי ר' יוחנן אמרו לכל אין מפסיק חוץ מיהא שמו הגדול מבורך שאפילו עוסק במעשה מרכבה פוסק, והני מילי דשתיק ולא עני בהדיהו דאמר מר שמע ולא ענה יצא, וכדאמרינן ויתברך הדר לצלותיה.

ומבו' שעל הנידון בגמ' אם מפסיק ליהא שמיה רבא או לא, כתב דשותק ואינו עונה כיון דשומע כעונה ויוצא בזה, אך כשמגיע ליתברך חוזר לתפילתו. ומבו' שאי"צ להפסיק בתפילה מתחילת הקדיש.


אז בעצם לדבריך, אין צריך להפסיק אפילו לשמוע את האמנים הראשונים, אלא רק את ה"יהא שמיה רבא".

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ש' ספטמבר 29, 2018 11:38 pm

לפו"ר משמע שהנידון הוא מתחילת הקדיש עד אימתי צריך להפסיק
וכן נראה קצת מלשון המחצית השקל סק"ז

מסברא נראה שלא סגי שמפסיק רק לאמן, כי צריך לידע ולהקשיב עלמה הוא עונה אמן

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ג' אוקטובר 02, 2018 2:47 am

לאף אחד אין מקורות ברורים בשאלה כל כך מצוייה?

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ג' אוקטובר 02, 2018 3:54 am

כמונו כמוך

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ג' אוקטובר 02, 2018 3:46 pm

הפצת המעיינות כתב:כמונו כמוך

מה אתם עושם למעשה?

אני עושה כך:
בשמונ"ע בד"כ אני ממשיך.

בשאר קטעי התפילה - אם זה קטע שאסור לענות אמן אני פשוט ממשיך, כי אין לי עניין לעצור (את השומע כעונה אני לא מבין), אם זה קטע שמותר לענות אמן אני עוצר את התפילה, ועונה אמן.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קדיש באמצע התפילה

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 21, 2020 4:07 pm

כששומעים קדיש לא חייבים לעצור את הקטעים שנמצאים בהם, ואפילו אם אומר תהלים ולא ממש מתפלל יכול להמשיך באמירת התהלים ורק לענות 'אמן' במקומות הנדרשים. כי בקדיש אין דין של 'שמיעה' (כמו בחזרת הש"ץ) אלא רק דין של 'ענייה'. וז"פ.

[זכר לדבר, שלא מצינו שיאזינו לאמירת הקדיש מתוך הסידור, כמו שמצינו בחזרת הש"ץ].

ועדיין יש לדון האם יכול להתחיל ענין חדש לאומרו בעת הקדיש, או שרק אם נמצא באמצע ענין שכבר התחיל בו אז יכול להמשיך.

ואגב, כמדומני שבמשנ"ב פוסק שאסור לעשות מלאכה בעת ששומע קדיש וכמו בעת אמירת ברכה, אולם למעשה נחלקו עליו ולא נהגו כך.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 21, 2020 4:13 pm

בקדיש לא צריכים 9 עונים. וכן ראיתי לגדולים וצדיקים שמאריכים ב'עלינו' וכדומה וממשיכים תוך כדי הקדיש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 25, 2020 1:33 pm

בקצרה ממה שהעלתה חכתי בעבר:
1. מוזכר בפוסקים מדברי חז"ל שיש איסור לדבר בשעה שהש"ץ אומר קדיש מההתחלה ועד איש"ר.
2. מוזכר בפוסקים מדברי חז"ל שיש איסור לדבר בשעת אמירת "אמן יהא שמיה רבא ... יתברך" (תלוי בג' הדעות לגבי עניית איש"ר אם עד "עלמיא" או גם "יתברך" או עד "דאמירן בעלמא", יעוי"ש).
3. יש חיוב להאזין לקדיש כדי לענות.
4. החצי השני של הקדיש (מ"תתקבל" ואילך, או מ"על ישראל" ואילך, או מ"יהא שלמא רבא" ואילך) - אינו מעיקר הדין אלא ממנהג.

ועפ"ז נלפענ"ד לומר כך:
א. מי שנמצא במקום שאינו יכול לענות כלום (כגון בתוך תפילת שמו"ע) ושומע קדיש - עליו לשתוק מתחילת הקדיש עד שהש"ץ מגיע ל"יתברך וישתבח", ולהאזין לש"ץ, ואח"כ חוזר לתפילתו.
ב. מי שנמצא במקום שיכול לענות - חייב להאזין לקדיש על מנת לענות.
ג. חיוב הנ"ל הוא רק ל"חצי קדיש" - דהיינו עד "דאמירן בעלמא ואמרו אמן".
ד. בחצי השני של הקדיש, שכנ"ל הוא רק מנהג - מותר להמשיך בתפילתו, ובלבד שישים לב לענות את האמנים ההם.
ה. אולי בשעת הדחק יש מקום להקל להמשיך בתפילתו אחרי שהש"ץ הגיע ל"יתברך", ולמי שעונה "אמן יהא שמיה רבא ... יתברך" - אולי יש מקום להקל להמשיך בתפילתו אחרי שהוא עצמו אמר יתברך.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 30, 2020 12:55 pm

בספר 'הפסק בתפלה' (למברג) ע' 111 מוכיח מדברי שועה"ר שמי שנמצא באמצע פסוד"ז וברכות ק"ש צריך להפסיק מאמירתו ולהקשיב לקדיש.

ולכאורה דבריו אינם מוכרחים כלל, ואין ההוכחה משועה"ר הוכחה גמורה ויש לדחותה.

ובאמת פלא שבספר 'פסקי תשובות', לדוגמא, לא מצאתי התייחסות מפורשת לשאלה מצויה זו.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 30, 2020 1:03 pm

וראה באריכות בתשובות של הג"ר חיים ברלין ("נשמת חיים – אוצר ר"ח ברלין") חלק או"ח סימנים כד-כו ומסקנת הענין שם בע' עז, שאין חיוב להפסיק כשאוחז באמצע ענין משום העוסק במצוה כו'. עיי"ש בארוכה.

ולדבריו לא צריך אפילו לענות 'אמן'. אמנם מנהג רבים שממשיכים באמירתם פסוקי דזמרה וכו' אבל כן מפסיקים לענות 'אמן'.

ולכאורה לפי דבריו שם מובן שלהתחיל לומר ענין חדש באמצע הקדיש - באמת אסור, ומותר רק להמשיך באמירת דבר שכבר התחילו בו קודם.

ויש לעיין בהגדרת הענין מתי זה דבר חדש ומתי זה המשך.

תורה יהדי''ר
הודעות: 241
הצטרף: א' דצמבר 12, 2021 10:40 pm

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי תורה יהדי''ר » ש' ינואר 15, 2022 9:23 pm

תשובה בנושא האשכול משו"ת מעשה אפוד להגר"י שניאור שליט"א
שו''ת מעשה אפוד סי' יב'.pdf
(1.51 MiB) הורד 96 פעמים

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 10, 2022 12:17 pm

כמו שהעירו כאן כמה פעמים, פלא גדול שכמעט ולא מצינו בספרי הפוסקים והמלקטים שידברו בשאלה כה מצויה.

אמנם לאחר החיפוש וכו' (ותודה לאוצר החכמה!!!!!!!) מצאתי במקור חיים לבעל חות יאיר או"ח סי' סח בסופו, שאסור לומר ד"ת בפה "אף בחזרת הש"ץ .. וכ"ש בקדיש". ולפי דבריו פשיטא שאסור להמשיך תוך כדי הקדיש.

אלא שמשמעות הפוסקים אינה כן, ומצאתי שהאריך בזה בקובץ 'אוצרות ירושלים' (פרושים) גליון יו"ד ע' תקיב ואילך, ושם מסיק לחלק אם נמצא באמצע ענין וממשיך - שמותר - לבין אם בא להתחיל ענין חדש - שאסור (לדעתו).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 10, 2022 12:18 pm

ויש להעיר עוד בענין זה, למי שמכיר את מנהג חב"ד המחודש במנחת שבת, שאומרים את החצי קדיש שלפני שמו"ע תוך כדי גלילת הס"ת והולכתו למקומו, והיינו, שעוד לפני שהס"ת מתחיל ללכת לארון הקודש מתחיל הש"ץ באמירת הקדיש, ומאריך בו עד לסיום הכנסת הס"ת, כדי להצמיד הקדיש לשמו"ע. ולכאורה לפי מנהג זה אין ברירה אלא לומר את ה'יהללו' שאומרים בהולכת הס"ת באמצע הקדיש!

אמנם ר"י מונדשיין ע"ה מציין ביומנו, שראה את הרבי מליובאוויטש במצב זה, והיה מי שאמר בקול 'יהללו' תוך כדי אמירת הקדיש, אולם הרבי שתק ואמר את ה'יהללו' רק לאחר סיום הקדיש (אף שהס"ת כבר נכנס לארון).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילה באמצע הקדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 10, 2022 3:40 pm

דרומי כתב:ויש להעיר עוד בענין זה, למי שמכיר את מנהג חב"ד המחודש במנחת שבת, שאומרים את החצי קדיש שלפני שמו"ע תוך כדי גלילת הס"ת והולכתו למקומו, והיינו, שעוד לפני שהס"ת מתחיל ללכת לארון הקודש מתחיל הש"ץ באמירת הקדיש, ומאריך בו עד לסיום הכנסת הס"ת, כדי להצמיד הקדיש לשמו"ע. ולכאורה לפי מנהג זה אין ברירה אלא לומר את ה'יהללו' שאומרים בהולכת הס"ת באמצע הקדיש!

אמנם ר"י מונדשיין ע"ה מציין ביומנו, שראה את הרבי מליובאוויטש במצב זה, והיה מי שאמר בקול 'יהללו' תוך כדי אמירת הקדיש, אולם הרבי שתק ואמר את ה'יהללו' רק לאחר סיום הקדיש (אף שהס"ת כבר נכנס לארון).

שמעתי שהרבי נהג לפעמים כך ולפעמים כך (אולי בתקופות מסוימות וכיו"ב).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 256 אורחים