מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין נהנין ממעשי ניסים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » א' אוקטובר 23, 2011 3:53 pm

חיפשתי לשון זו ולא מצאתי.

בגמרא תענית כ"ה (וכן בכ"ד יש סיפור עם חיטים וספינה) בסיפור עם הרגל של השולחן, משמע שלא כדאי ליהנות כי יפסיד לעולם הבא.
אבל לא ראיתי את הלשון שמובאת באחרונים "אין נהנין ממעשי ניסים" שמשמע שאסור.
מה אם אחד לא איכפת לו שיפסיד קצת בעולם הבא?
נערך לאחרונה על ידי מתפעל ב ב' אוקטובר 24, 2011 8:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » א' אוקטובר 23, 2011 3:58 pm

תעשה חיפוש באוצר ותרוה נחת.

בן ישיבה
הודעות: 29
הצטרף: ג' מאי 03, 2011 12:10 am

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי בן ישיבה » א' אוקטובר 23, 2011 4:04 pm

ומה אם רשב"י ור"א בנו שהיו במערה בפקיעין, ואכלו רק ממעשה נסים (עץ החרובים שע"י המערה).
או שמא שדוקא שם הותר משום פיקו"נ, שלפנ"כ היה אוכל ממה שהביאו לו לביהמ"ד ותפסו את זה ולכן ברח.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אוקטובר 24, 2011 1:53 am

בן ישיבה כתב:ומה אם רשב"י ור"א בנו שהיו במערה בפקיעין, ואכלו רק ממעשה נסים (עץ החרובים שע"י המערה).

הגר"ד קאהן (מברוקלין) הקשה כן בספרו 'ואם תאמר' האחרון. ומסתבר שיש לחלק בין הנושאים. מתי שנעשה הנס לאות חיבה מהקב"ה הרי זה שבח ומעלה להנהנה ממנו, וכמו שמשתבחים כלל ישראל בזה שאכלו המן ארבעים שנה במדבר. ומאידך, לפעמים נחשב טריחותא כלפי שמיא כביכול, ואז אדרבה נחשב לגנאי. ובכה"ג פליגי אביי ורבא במי שמתה עליו אשתו ועשה לו הקב"ה נס להכשירו להניק את בנו.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי פרוזבול » ב' אוקטובר 24, 2011 9:39 am

בן ישיבה כתב:ומה אם רשב"י ור"א בנו שהיו במערה בפקיעין, ואכלו רק ממעשה נסים (עץ החרובים שע"י המערה).
או שמא שדוקא שם הותר משום פיקו"נ, שלפנ"כ היה אוכל ממה שהביאו לו לביהמ"ד ותפסו את זה ולכן ברח.

לא 'תפסו את זה' אלא שהיה חושש מפני הנשים.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ב' אוקטובר 24, 2011 10:03 am

ביעא, עשיתי כעצתך הטובה, אבל זה לא חזר אלי עם תשובות, מחפש ומחפש ולא חוזר.
אולי תכניס לכאן מה גילית בחיפוש?
היכן מופיע לראשונה המשפט: אין נהנין ממעשי ניסים?

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי פרוזבול » ב' אוקטובר 24, 2011 10:13 am

ראה מלכים ב' (ה כו) בפי' המצודות.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ב' אוקטובר 24, 2011 10:34 am

פירוש המצודות? זה המקור הכי קדום?

או שמא כוונתך שלפי פירושו יוצא שיש מקור כבר בנביא

הנה הפסוק:וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא-לִבִּי הָלַךְ, כַּאֲשֶׁר הָפַךְ-אִישׁ מֵעַל מֶרְכַּבְתּוֹ לִקְרָאתֶךָ; הַעֵת לָקַחַת אֶת-הַכֶּסֶף, וְלָקַחַת בְּגָדִים, וְזֵיתִים וּכְרָמִים וְצֹאן וּבָקָר, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת.

ובמצודות:
העת - וכי בעת ההיא ראוי לקבל ממנו את הכסף, הלא באה היא בדבר הנס, וכי ראוי להנות מן הנס במקום שאין דחק


יישר כח
חשבתי שזה יותר מפורש בחז"ל.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי פרוזבול » ב' אוקטובר 24, 2011 10:41 am

מתפעל כתב:
או שמא כוונתך שלפי פירושו יוצא שיש מקור כבר בנביא


כמובן.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ב' אוקטובר 24, 2011 3:33 pm

ראיתי שהאמרי אמת הקשה על מדרש מעשה בר"ש בן חלפתא שבא בערב שבת ולא היה כלום בבית, התפלל וניתנה לו אבן טובה מן השמים. נתנה לשולחני וקנה צרכי שבת. והשאלה היא כיצד נהנה ממעשי ניסים.

ותירץ שסעודת שבת היא מצוה ועל מצוות כן מותר להשתמש במעשי ניסים. ומצא לזה רמז: מצוות לאו ליהנות ניתנו.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ב' אוקטובר 24, 2011 3:46 pm

רש"י, תענית כ"ד ע"א ד"ה אלא כאחד

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ב' אוקטובר 24, 2011 11:02 pm

יישר כח הפלא
את זה חיפשתי

"אלא כאחד מעניי ישראל. משום דמעשה נסים הוא ואסור לאדם להנות ממעשה נסים כדאמר לעיל (דף כ:) ואם עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו:"

ואלו דברי הגמרא בדף כ:
"כי הא דאמר רבי ינאי לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס שמא אין עושין לו נס ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו ".

יישר כח.

אמנם ניתן להעיר על דברי רש"י אלו דיש לחלק. לא כתוב שם שאסור ליהנות ממעשה ניסים אלא שזה לא כדאי כי ינכו לו מזכויותיו.
אבל אם יש לו לאדם זכויות רבות ולא איכפת לו שינכו לו קצת, מי אומר שאסור לו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 24, 2011 11:04 pm

אבל אם יש לו לאדם זכויות רבות ולא איכפת לו שינכו לו קצת, מי אומר שאסור לו?


אם רב אדא בר אהבה הקפיד בדבר, מי יאמר רבות זכויותי

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 4:30 am

מתפעל כתב:יישר כח הפלא
את זה חיפשתי

"אלא כאחד מעניי ישראל. משום דמעשה נסים הוא ואסור לאדם להנות ממעשה נסים כדאמר לעיל (דף כ:) ואם עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו:"

ואלו דברי הגמרא בדף כ:
"כי הא דאמר רבי ינאי לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס שמא אין עושין לו נס ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו ".

יישר כח.

אמנם ניתן להעיר על דברי רש"י אלו דיש לחלק. לא כתוב שם שאסור ליהנות ממעשה ניסים אלא שזה לא כדאי כי ינכו לו מזכויותיו.
אבל אם יש לו לאדם זכויות רבות ולא איכפת לו שינכו לו קצת, מי אומר שאסור לו?

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ג' אוקטובר 25, 2011 10:58 am

אוצר, זו תשובה? מדברים ברמת העיקרון. בודאי שאנשים יראי שמים ענווים חושבים שאין להם די זכויות. אבל איפה כתוב איסור?

יאיר, רש"י כתב שזה אסור לפי הגמרא בדף כ', השאלה היתה היכן בדף כ' כתוב איסור.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 11:06 am

צודק.
האיסור שם הוא רק לסמוך על הנס אבל לא להנות מנס כשאין סכנה בדבר.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 12:54 pm

אוצר החכמה כתב:
אבל אם יש לו לאדם זכויות רבות ולא איכפת לו שינכו לו קצת, מי אומר שאסור לו?


אם רב אדא בר אהבה הקפיד בדבר, מי יאמר רבות זכויותי

היכן מוזכר ר' אדא בר אהבה?
מוזכר אלעזר איש בירתא בתענית כד. (אוצר חיטים)
רב מרי ברה דבת שמואל בכד: (ספינה וחיטים)
ור' חנינא בן דוסא בסוף כד: (רגל שולחן מזהב)
מ"מ רואים משניהם וכך כנראה למד רש"י שאין ראוי ליהנות ממעשה ניסים שלא לצורך.
וגם מסברא, מי שמזלזל בשכר העוה"ב לחוטא יחשב.

למרות דלכאורה ק"ק דרבי חנינא בן דוסא רצה בתחילה ליהנות מרגל השולחן מזהב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 25, 2011 3:45 pm

תענית כ ב ארגיש רב אדא בר אהבה איקפד

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 25, 2011 4:10 pm

לא ברור מה אתם רוצים רש"י (או המפרש) הבין שהלשון לעולם אל יעמוד אדם משמע לשון איסור ולא רק המלצה רופפת.
ומזה שהוסיף ר ינאי לומר ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו משמע שגם זה סיבת האיסור.

אם זה איסור דרבנן גמור או לא, זה דיון בהרבה מקומות מסוג זה אבל וודאי שאפשר לקרוא לזה איסור.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ג' אוקטובר 25, 2011 4:38 pm

אבל יש הבדל גדול בין להכניס עצמו למקום סכנה ולצפות לנס, לסמוך על הנס, ולבין ליהנות מנס שנעשה לך כבר.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי מתפעל » ג' אוקטובר 25, 2011 4:44 pm

יש דעה שרש"י על תענית זה לא רש"י?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 5:07 pm

מתפעל כתב:אבל יש הבדל גדול בין להכניס עצמו למקום סכנה ולצפות לנס, לסמוך על הנס, ולבין ליהנות מנס שנעשה לך כבר.

נכון. וכמ"ש
יאיר כתב:צודק.
האיסור שם הוא רק לסמוך על הנס אבל לא להנות מנס כשאין סכנה בדבר.

מתפעל כתב:יש דעה שרש"י על תענית זה לא רש"י?

אכן.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי חוקר » ג' אוקטובר 25, 2011 5:07 pm

מתפעל כתב:יש דעה שרש"י על תענית זה לא רש"י?

ודאי, ראה שה"ג ערך רש"י שדן בזה, ובמהרי"ץ חיות סוף תענית

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 5:12 pm

אוצר החכמה כתב:תענית כ ב ארגיש רב אדא בר אהבה איקפד

ובדומה לנחום איש גם זו. ויש לחלק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 25, 2011 6:23 pm

מתפעל כתב:אבל יש הבדל גדול בין להכניס עצמו למקום סכנה ולצפות לנס, לסמוך על הנס, ולבין ליהנות מנס שנעשה לך כבר.


זו טענה צודקת

וכנראה שלמד רש"י שכל מי שנעשה לו נס יש בזה משום ניכוי זכויות אבל אם מגלה דעתו שאינו רוצה ליהנות מן הנס אין מנכים לו.
ומעין אותו עניין לגבי כמה גרוע אדם זה שנעשה לו נס, ששמעתי פעם מר"י הוטנר שהקשה מאי שנא מרחב"ד, והשיב שרחב"ד כיוון שגם הטבע היה לו כנס, מי שאמר לשמן שידלק וכולי אין חסרון אצלו בנס, אבל מי שמבחין ביניהם, א"כ הוא גרוע שנצרך לעשות לו נס. אבל המהר"ל לא כ"כ אלא ששם הוא משום שנעשה שינוי בגופו שנעשו לו דדין וזה גרוע.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' אוגוסט 15, 2022 7:42 pm

חוקר כתב:
מתפעל כתב:יש דעה שרש"י על תענית זה לא רש"י?

ודאי, ראה שה"ג ערך רש"י שדן בזה, ובמהרי"ץ חיות סוף תענית

היכן בדיוק המהרצ"ח?

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אין נהנין ממעשי ניסים

הודעהעל ידי חרסון » ב' אוגוסט 15, 2022 8:19 pm

אם זכרוני אינו מטעני, יש מהדורות של עו"ה שזה 'זז' בהם להתחלה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 394 אורחים