מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בשלם סוכו
הודעות: 6
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2011 9:36 pm

האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי בשלם סוכו » ב' אוקטובר 24, 2011 8:18 pm

בחומש 'היכל הברכה' של הרב הקוה"ט מקאמארנא זיע"א נדפס 'משכיל לדוד' של ר' דוד פארדו זיע"א במקום פירוש 'שפתי חכמים' לרבי שבתאי משורר-בס-שטרימר זיע"א. מפי השמועה אמרו שסיבת הדבר משום שלקומארנאר זיע"א הייתה התנגדות לרבי שבתאי. שאלתי, האם נכונה שמועה זו? אם אכן כן, מדוע?

פגע רע
הודעות: 24
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 9:51 am

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי פגע רע » ב' אוקטובר 24, 2011 8:37 pm

השפתי חכמים זיע"א. לא רע.

בשלם סוכו
הודעות: 6
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2011 9:36 pm

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי בשלם סוכו » ב' אוקטובר 24, 2011 8:47 pm

פגע רע, כשמך כן תהלתך.
להחציף כלפי אדם גדול ממך, לא מעיד על חכמתך... מ"מ נמק!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 24, 2011 9:09 pm


פגע רע
הודעות: 24
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 9:51 am

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי פגע רע » ב' אוקטובר 24, 2011 9:18 pm

בשלם סוכו כתב:פגע רע, כשמך כן תהלתך.
להחציף כלפי אדם גדול ממך, לא מעיד על חכמתך... מ"מ נמק!

אין כאן כל חוצפה. כל כוונתי לציין שהשתמשת בכינוי בלתי מקובל כלפי השפ"ח.
אין ספק שזכויות יש לו וזכויותיו ודאי יגנו עלינו ועל כל ישראל אמן ואמן סלה ועד.
בנוגע לעצם הענין, כבר האריכו כאן רבות בזה. אציין רק ששמעתי פעם מגאון העילוי הרב צבי אבראמוביטש זצ"ל [שהיה ת"ח עצום וחד בדרא בידענותו] דברי ביקורת על איכות החיבור, ולמרות שלצערי אינני זוכר את תוכן הדברים הספציפי ואת הדוגמאות שהביא, אולם זכורני שנקט דברים חריפים, והוסיף: "יש הרבה שטויות בחיבור הזה, וב'עיקר שפתי חכמים' הכניסו רק את השטויות"...

נטורי קרתא
הודעות: 200
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ב' אוקטובר 24, 2011 9:20 pm

בשלם סוכו כתב:פירוש 'שפתי חכמים' לרבי שבתאי משורר-בס-שטרימר זיע"א.

א. שבתי ולא שבתאי. עי' תוס' גיטין יא ע"א ד"ה שבתאי.
ב. כמדומה שטרימר הוא רק כינוי משפחה של אחיו.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' אוקטובר 24, 2011 10:01 pm

פגע רע כתב:
בשלם סוכו כתב:פגע רע, כשמך כן תהלתך.
להחציף כלפי אדם גדול ממך, לא מעיד על חכמתך... מ"מ נמק!

אין כאן כל חוצפה. כל כוונתי לציין שהשתמשת בכינוי בלתי מקובל כלפי השפ"ח.
אין ספק שזכויות יש לו וזכויותיו ודאי יגנו עלינו ועל כל ישראל אמן ואמן סלה ועד.
בנוגע לעצם הענין, כבר האריכו כאן רבות בזה. אציין רק ששמעתי פעם מגאון העילוי הרב צבי אבראמוביטש זצ"ל [שהיה ת"ח עצום וחד בדרא בידענותו] דברי ביקורת על איכות החיבור, ולמרות שלצערי אינני זוכר את תוכן הדברים הספציפי ואת הדוגמאות שהביא, אולם זכורני שנקט דברים חריפים, והוסיף: "יש הרבה שטויות בחיבור הזה, וב'עיקר שפתי חכמים' הכניסו רק את השטויות"...

מבין גדולי דורנו ידוע לי שהגאון הגדול ר' הלל זקס שליט"א ראש ישיבות 'חברון' ו'כנסת הגדולה' הינו ממבקריו החריפים של חיבור זה, אם כי אינני זוכר את התבטאויותיו המדויקות בענין, אך כמובן ניתן לברר זאת בקלות אצל תלמידיו.

יעקל
הודעות: 1175
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי יעקל » ש' מאי 28, 2022 10:50 pm

ארי שבחבורה כתב:מבין גדולי דורנו ידוע לי שהגאון הגדול ר' הלל זקס שליט"א ראש ישיבות 'חברון' ו'כנסת הגדולה' הינו ממבקריו החריפים של חיבור זה, אם כי אינני זוכר את התבטאויותיו המדויקות בענין, אך כמובן ניתן לברר זאת בקלות אצל תלמידיו.


עיי' בשו"ת יגל יעקב מר' חיים מרדכי יעקב גאטטליעב אב"ד מישקאלץ ותמצא נחת.

אני לא זוכר את מראי המקום, הלא הם כתובים בפתיחת הרב נתנאל סאפרין לחיבור זקינו הרה"ק מקאמארנא חומש היכל הברכה.

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » א' מאי 29, 2022 9:03 pm

בשלם סוכו כתב:בחומש 'היכל הברכה' של הרב הקוה"ט מקאמארנא זיע"א נדפס 'משכיל לדוד' של ר' דוד פארדו זיע"א במקום פירוש 'שפתי חכמים' לרבי שבתאי משורר-בס-שטרימר זיע"א. מפי השמועה אמרו שסיבת הדבר משום שלקומארנאר זיע"א הייתה התנגדות לרבי שבתאי. שאלתי, האם נכונה שמועה זו? אם אכן כן, מדוע?


אם שמועה היא נקבל. פשוט יותר לגרוס שחומש היכל הברכה הדפיס את המשכיל לדוד כיון שלא היה מצוי בין הלומדים, שהרי לא חזרו והדפיסוהו מאה שנה בקירוב מאז הדפו"ר. (וכמו שהדפיס גם המסורות ופירוש מנורת שלמה שאין יד הכל ממשמשת בהן.)

מה גם שקשה לומר שהעדיף ההיכ"ב את המשכיל לדוד מפני השגותיו על הש"ח, שהרי הש"ח עצמו נישא בפי המשכיל לדוד בקביעות, בחדא מחתא מחתינהו עם שאר מפרשי רש"י. וראה מה שכתב עליו בהקדמתו:

ואחריו כל ישרי לב עד שיצא המחלב והבודל בתמרים ול״ו ממדב״ר הרי״ם ויאמר לקוצרים הוא בעל שפתי חכמים הקומץ רבא כל ראשי בשמים תני תנא סחיטת קדשים טעונה הפשט וניתוח וכלי״ל לאישי״ם ותאיו ואיליו רבים מקטפי״ן עליו מאי טעמא דלא אשכחן קצ״ר של קיימא וכמה גדולים מעשי חיי״א דאת״ו מבינייא ונטלו קרני ההוד: ויפרו וירבו מאד:

[בתרגום לשפה מדוברת, עד כמה שידי מגעת:
אחרי הרא"ם הגיעו מספר מפרשי רש"י, עשו מכל דיבור הרים, עד שהגיע בעל הש"ח, אסף את כולם ותמצת את דבריהם. אם כי רבים מבקרים אותו על טיב מלאכתו, אבל יש להודות לו על שתירץ חלק מהשגות הרא"ם על רש"י.]

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם ה'היכל הברכה' התנגד לרבי שבתאי משורר?

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 29, 2022 10:07 pm

את דרכו של הקומארנער איני מכיר כלל, אולם את הפירושים 'שפתי חכמים' ו'משכיל לדוד' מכיר ב"ה.

יש מקום לשער שעדיפותו של ה'משכיל לדוד' היא בזה שהוא משלב לעתים רעיונות מתורת הסוד, מה שלא מצוי בשפתי חכמים.

[האמת שלענ"ד גם מבחינת הבנת דברי רש"י בפשטם יש מעלה ב'משכיל לדוד' על קודמיו, וכעין מעלת האחרונים ביחס לראשונים שניתן למצוא בהם יותר חידושים מבריקים ומפתיעים. מה גם שהוא בתראי וראה את דברי קודמיו].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים