הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' אפריל 19, 2018 9:41 pm
התמודדות מול נוער מתמודד
מאת הרב זאב גרינולד
תופעת ההתמודדות של הנוער המתמודד מקיפה את כל מגוון החוגים של היהדות הנאמנה. מצויים הורים שחייהם הופכים לקשים מנשוא מכובד הבעיה הקיימת בביתם פנימה, ואף מחנכים ואנשי מעלה רבים מנסים לסייע, לשמור, לשקם ולהציל.
לנוכח התופעה שהצער הגדול והמיוחד שבה הוא על עצם ההתרחקות משמירת המצוות, נוצר צורך בספר שיהיו כלולים בו היבטים שונים של התופעה.
הספר מקיף חלק ניכר מהבעיות וממאמצי הפתרון, ואף מסוגל להוליך את הנערים בס"ד להתקרבות לבוראם ולחזרה לצור מחצבתם.
שם הספר הוא "התמודדות מול נוער מתמודד", כי ההתמודדות מציינת מצב שבו הצעיר עדיין מחובר לעולם המצוות, אלא שמתחוללת אצלו התמודדות.
הספר נכתב בצורה של שאלות שחלקן עוסקות במקרים שקרו וחלקן דן בנושאים מהותיים, ובתשובות עליהן. הדברים נכתבו לאחר התייעצות עם רבנים ועם מומחים הפועלים גדולות ונצורות בתחום הצלת הנוער.
הספר עוסק באופן נרחב גם בנושא האינטרנט, שלדאבון לב מפיל חללים לא מועטים מבין הצעירים, וגדולי הדור מתריעים ללא הרף על קושי הבעיה. בספר מובאות תשובות המסוגלות למתן את הבעיה ולצמצמה.
בין יתר ההסכמות לספר מובאת הסכמתו של זקן המשגיחים הגאון הצדיק רבי דב יפה זצוק"ל, משלהי שנת התשע"ז. דומה שזוהי אחת ההסכמות האחרונות שניתנו על ידו.
בין השאר כתוב בהסכמה שהקשיים הרוחניים מתרבים כיום כי מתקרבת הגאולה השלמה, ומאידך, מתרבים גם המכשולים המנסים, חלילה, לעכבה. מצפים אנו שבקרוב מאד יבוא לציון גואל, אך לקראת בואו נכונו לנו עיכובים וקשיים רוחניים, שעליהם אנו נבחנים כיצד נשתדל להתגבר עליהם ולתקנם.
מדורי הספר הינם רבים והם עוסקים במיגוון נושאים של תחום חינוכי זה: בהתייחסות ההורים לבן המתרחק, בהרעפת אהבה וחום למרות המשבר ועוד. יריעה נרחבת עוסקת בנושא ההתמודדות של משפחות חוזרות בתשובה, ובעצות כיצד להתמודד וכיצד להגיע לתוצאות חיוביות בחסדי ה'.
בסוף הספר מופיע פרק נרחב ושמו 'הדרך חזרה', ובו מתוארת חזרה של רבים מבנים אלו, שלאחר ששהו מעבר למתרס במשך שנים הם חוזרים לאביהם שבשמים, לשמחת לב הוריהם שלא פסקו להתפלל עליהם ולייחל לשובם.
רבנים שראו את הספר הביעו התפעלות רבה מירידתו לעומק הנושאים מהטיפול ברגישות רבה בצער המשפחות, בעצות "השוות זהב" ובמיגוון דד
אחד הרבנים כתב: "המחבר השכיל לערוך כשולחן ערוך את הקשיים המצויים בדורנו ולסדר בבהירות לא מצויה ובדייקנות חודרת את דרכי ההתמודדות עם הבעיות. נראה לי שכל מי שבעיות אלו מטרידות אותו, ומי מאיתנו אינו מוטרד מסוגיות חינוכיות, יקרא בשקיקה את החומר וינסה ללמוד ולרכוש תובנות על המציאות ועל דרכי ההתמודדות עמה".
"בולטת במיוחד הגישה החיובית לנפש הנער. הגישה הזו הוכיחה את עצמה ככלי יעיל למניעת הנשירה. הנקודה החשובה המובעת בספר היא הערך העצום של קשר ויחס חיובי לנערים כתפיסה תורנית אמיתית, ולא רק כעצה וככלי שימוש לטיפול בבעיה".
***
המעשה הבא, אחד מיני רבים המובאים בספר, יש בו בכדי להמחיש את דרך ההתמודדות הנכונה מול נער מתמודד:
היה זה נכד של אשה מבוגרת מאד, ניצולת שואה שמספר חקוק על זרועה, אשר זנח את החינוך המשובח שהעניקו לו הוריו, "נדבק" למכשיר המכלה גוף ונפש כאחד, והרחיק לנדוד. אי אפשר היה להכיל או לכמת את צערה של הסבתא הצדקת.
באחת הפעמים היא התבטאה בביטוי קורע לב: "אמנם את השואה הנוראה שעברתי אי אפשר כלל להבין בשכל אנושי. היו אלו צרות שלא נראו מימות עולם. אולם את הקו הכללי ניתן אולי להסביר גם בשכלנו: הבורא העניש את עמו על כך שרבים מאד נטשו את דרכו לחלוטין. אולם את העונש העכשווי שבו נענשתי, את העובדה שנכדי האהוב זנח את הכל, קשה לי להבין. זהו עונש רוחני. הנכד זנח את המטען הרוחני שספג בבית הוריו. הוכיתי עתה לא בגוף אלא בנפש, ועונש מסוג זה קשה לי מאד להכיל".
זוהי אמנם תגובה סובייקטיבית שלה, אך היא מביעה רבות.
למרבית הפלא, לאחר תקופה לא קצרה, חלה התעוררות בלבו של הנכד, הוא עזב את מכשירו, ושב לזרועותיהם האהובות של הוריו ושל סבתו. התהליך לא היה קצר ולא קל, אך הוא התרחש! לדבריו, גם דבריה של סבתו השפיעו לטובה על לבו. העובדה שהיא לא האשימה אותו ישירות, אלא ראתה בתהליך עונש ממרום, קבעה בלבו תובנה שזהו מהלך שמיימי. הוא חש שהבורא מדבר אליו, אוהבו וחפץ בקרבתו, והוא שב אליו!
עתה הוא משמח את לב סבתו, ששפכה לב כמים על מחמל נפשה. ה' שלח מזור למכתה והשיב לה את יקירה מארץ מרחקים.
הוצאת 'תפארת'
הפצה: 'ביתן הספר'
להשיג בחנויות הספרים המובחרות.
-
קבצים מצורפים
-

- התמודדות מול נוער מתמודד.png (445.29 KiB) נצפה 7336 פעמים