מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העילוי הנורא הגרא"י צוקר איננו !

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי בסדר » א' יוני 21, 2020 5:09 pm

א' מהחידושים, שהיה מלמד כתה א' עד שסגרו את שערי הת"ת בתקופת קורונה. הוא נסע בכל יום מוויליאמסבורג למנהטן ושם למד עם התלמידים, אף שבשנים האחרונות לא היה שם הרבה ילדים. איזה פשטות, ענוה. גאון עצום ובקי בכל חדרי התורה ישב במשך היום וילמד א-ב וקצת חומש רש"י עם ילדים קטנים

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 21, 2020 5:21 pm

בסדר כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:א' שלח אלי דברים אלו:

אכן הרב צוקר מפונוביז ה' ישלח דברו וירפאהו הינו בנו של הצדיק רבי בנימין צוקר שליט"א מויליאמסבורג וחתנו של ראש ישיבת סלבודקה הגאון ר ברוך רוזנברג זצ"ל

אני הקטן זכיתי ללמוד בשעות אחה"צ עם הגאון רבי בנימין צוקר בביתו כשהייתי ילד ולמדתי ב"חדר" בוויליאמסבורג, היות ובחדר למדו אחה"צ לימודי חול "ליבה" ואאמ"ר זצ"ל התנגד לזה, אז הוא שכר את ר' בנימין שילמד איתי באופן פרטי בביתו וב"ה זכיתי ללמוד אצלו בעל פה כל משניות מועד,
לא ידעתי שר' בנימין היה בשנחאי אתה בטוח בזה

לכאו' מעולם לא היה בשנחאי. הוא נולד בארה"ב, ולמד בישיבת תורה ודעת.

הטעות נובע מסתמא, שהי' רב בשטיבל 'מירער מנין', יחד עם הגה"צ רא"י הרצמאן זצ"ל, שאמנם הי' מניצולי שנחאי

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' יוני 21, 2020 5:39 pm

.השוחט כתב:ארשום כאן חצי סיפור. שראיתי במו עיניי.
בוקר אחד [תש"מ בערך], בחזרת הש"ץ דשחרית, הוא קרס והתעלף.
לקח קצת זמן עד שהתעורר. אפילו ד"ר רוטשילד זצ"ל כבר הספיק להגיע למקום.
כשהתעורר, לקח לו שניה לקלוט מה ארע, ואז הוא ראה את הבחור דאז חיים פרץ ברמן שעמד מודאג לידו, ושאל אותו: אם היו כלים תחתיי כשנפלתי והייתי משברם ההיה זה "אונס גמור" [דפליגי בו תוס' והרמב"ן אם אדם חייב עליו]?
הד"ר ציוה עליו לנוח, ולכן באותו סדר א' נשאר בבית...

החצי השני היה למחרת בבוקר. אולי יותר מאוחר ארשמנו.

אנא ואנא!
אל תמנע טוב מבעליו
בטוח אני
שכולם ימחלו אם יהיו כפילויות

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א

הודעהעל ידי אספקלריא » א' יוני 21, 2020 6:04 pm

איש גבעות כתב:פעם שהעזתי לדון לפניו בקרקע והוא סבר ששאלתי שלא ממן הענין, הרים עלי בקולו הנורא בחיבה מסותרה וגערה גלויה, והדברים מבהילים.

עתניאל בן קנז כתב:סליחה שאני מקלקל את החגיגה.
מדוע כל הלשונות הסופרלטיבים הללו?
(לא מתאים לפי סגנון הודעותיך באשכלות אחרים...)
האם גם בשעתו הרגשת כך? [שיש כאן 'חיבה מסותרה']. ומדובר במדריגה נעלית של 'דברים מבהילים'.
או שפשוט הרגשת שהוא צועק על טרדן נודניק שמדבר לא לענין.

הצעקות שלו [כגון "זה גמרא מפורשת!" וכד'] נאמרו בצורה כזאת שהוא לא כ"כ הצליח להסתיר את החצי חיוך, והחיבה כמעט לא היתה מסותרה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2249
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' יוני 21, 2020 6:30 pm

או הו...
הצעקות שלו היו רבות ומגוונות. ואישית לא נראה לי שרובם הרגישו את ה'חיבה' המסותרת שבהם.

יתכן שטעיתי.

אבל מה שנעשה באשכול זה, להדביק את איזה הילה של קדושה, גם להנהגות המשונות דיליה (וכולי עלמא מודי, שלמרות רוב המעלות המופלגות, וגאונותו המבהילה, היו לו לא מעט הנהגות - איך לומר - קצת 'מופלאות'...), קצת עבר את גבול הטעם הטוב.
הבה נתמקד בדברים שאפשר ללמוד מהם הנהגות חיוביות. וכדרכו של הרב השוחט, היודע תמיד לקלוע בטוב טעם ודעת מה להביא (וגם מה להשמיט).

פנחסויפלל
הודעות: 136
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' יוני 21, 2020 7:40 pm

תקופה מסויימת הייתי שכנו בתפילות, וגם היה בא באמצע הלילה לקומה שלנו בפנימיה לשבור את צומו. ורציתי לכתוב כאן כמה מהנהגותיו וכו'. אבל עקב השטויות [מילה עדינה] שהגיבו כאן כמה מהכותבים שלא הכירוהו [כמאמר הגמ' 'אשר לא ידע את יוסף'], ואנו מחוייבים מן הדין למחות בהם שח"ו לא יהיה 'כל המבזה וכו'' לא אכתוב לע"ע כלום. ופלא לי על מד"א ראי"ס שהוא בין 'המבינים' בו ביותר ששותק.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א

הודעהעל ידי הוגה » א' יוני 21, 2020 7:50 pm

.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ב' יוני 22, 2020 7:14 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א

הודעהעל ידי איש גבעות » א' יוני 21, 2020 7:59 pm

הרב בן קנז

אם לומר את האמת, חלק מהנהגותיו של הרב צוקר כלל לא מובנות.

קטונתי מלהביע דעה על אדם גדול כמוהו, אוכל רק לומר מהי הרגשתי ביחס אליו.
התחושה היא שיש כאן יותר מדי "יראת חטא" במובן של פחד אמיתי מהחטא לעצמו ללא הראיה הרחבה של הדברים.
כשהקב"ה ציוה בתורתו לכבד אב ואם הוא ודאי לא התכוון לכך שמערכת היחסים בין אב לבנו יהיו במודל של הרב צוקר ואביו זצ"ל.
גם הצעקות שספגתי, כמו רבים אחרים ממנו, מחשש שמא אני מעוות את דברי הגמרא או הפוסקים לא בדיוק משקפים את הצורה הראויה של רב ותלמיד.
מכיון שכל הדברים האלו נובעים מתוך יראת חטא צרופה, עדיף להתמקד ביראה הזו ולנסות ללקט ולו משהו ממנה, במקום להעביר ביקורת על הדברים.
אם היינו זוכים להגיע לדרגתו ביראת חטא ובכל זאת מצליחים לאזן בין הדברים אזי אולי היינו יכולים לבקרו, אך כעת שמרחק של אלף שנה מפריד בינינו לבינו כיצד יהיה לנו פתחון פה?
צדקו אולי אלו שתמהו על הנהגותיו, אך צדק מי שכתב שמי שהכירו לא יעביר עליו ביקורת אלא ידבר אודותיו בפחד ויראה.
התחושה כבחורים צעירים היתה שיש לנו עסק עם משהו שלא מן העולם הזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 21, 2020 8:33 pm

ראשית, אבהיר, אני לא זכיתי לשוחח, ולו פעם בודדת, עם הגרא"י שליט"א ברפו"ש,
אבל זכיתי לראות אותו הרבה, לנשום את סביבתו, להקשיב לצעקותיו (על אחרים), ולעקוב בסקרנות.
דחזיתיה מאחוריו, כפשוטו.

לענ"ד, זהו חטא בלתי ניתן לכפרה לנסות לתאר אותו דרך האגדות הנפלאות וההנהגות המוזרות האמיתיות שנכרכו בו,
זה לא הסיפור.

הרי מדובר כאן באדם נדיר, נכס של דורות, בכל קנה מידה.
גאון מאוים בכל התורה כולה, קרי, תורה שבכתב וכל דברי חז"ל, גאונים, קמאי ובתראי, הגנוזים בכת"י והנדפסים,
מכמני תורה, נושאים קשים ועלומים וכו'.
שקדן לא נתפס, כמעט ניתן להמליץ, מעולם לא ראהו אדם בטל. תמיד שקוע בשרעפים, מרוכז בתכלית (גם בתפילתו החטופה מעוררת הפחד).
צנוע וענו שאין לו דוגמא. היה לו יד ושם בעריכת המוני ספרים ומאמרים בעילום שמו.
מדקדק ומחמיר בלתי מצוי.
קדוש וסגפן רחוק מכל הבלי העוה"ז ותאוותיו. לא אוכל כמעט, לא ישן כמעט, בודד ומתוח.

נו, אז מה הם כמה הנהגות משונות, מובנות יותר או פחות, לאיש אשר אלה לו?

היה הרבה מתח סביבו, לאו דווקא בגלל הצעקות והנזיפות האימתניות, גם.
להרבה, ביניהם אני הקטן, היתה תחושת אי שייכות.
ונהי בעינינו כחגבים.

דווקא בשל היותו 'לא נורמלי' נמשכו אחריו אותם אלו שדבקו בו, למרות הגערות, וקצת בגללם.
הרי היתה לו חברותא משכמו ומעלה בכל המובנים, ר' חיים פריימן זצ"ל, שהיה כ"כ נורמלי ומסודר, איש בין אנשים,
ולא הטרידו אותו בשאלות.

דעתני פוניבז' ידעו אל נכון כי יש להם עסק כאן עם חד בדרא,
לא נראה לי שכ"כ קיבלו ממנו כמו שקיבלו שיש להיכן להתקדם.
הצמאון של איש הרוח הבודד, המהלך וקופץ בין המושכלות הרבים ברצוא ושוב,
בחוש ביקורת נדיר, בדקדוק ובמיצוי.

ההגדרה הכי מדויקת עליו, כמדומני, זה האיש שהכי התאמץ אי פעם,
תמיד נתייראתי שמא יקרוס ממאמץ, לאו דווקא פיזי.
לא ראיתי אותו אף פעם כמעט נינוח, שלו, שבע.

מקוה שהועלתי במשהו למי שלא ראה.

פנחסויפלל
הודעות: 136
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' יוני 21, 2020 8:51 pm

נוטר. דפח"ח.
[רק מה הכוונה 'תפילתו החטופה'? לכשעצמי הגדרתי אז את תפילותיו 'כמונה מעות' בשער הכי גבוה שיכול להיות להם!]

פנחסויפלל
הודעות: 136
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' יוני 21, 2020 9:02 pm

נוטר הכרמים כתב:ההגדרה הכי מדויקת עליו, כמדומני, זה האיש שהכי התאמץ אי פעם,
תמיד נתייראתי שמא יקרוס ממאמץ, לאו דווקא פיזי.
לא ראיתי אותו אף פעם כמעט נינוח, שלו, שבע.

ואז כשהיה יורד בשתים לפנות בוקר לשבור את צומו אצל האחים ה., היו לו כמה דקות, שהיה נינוח ושליו [לא שלא היו רגעים כאלו גם במהלך היום, אבל אז היה זה זמן מיוחד], היה משתף אותנו קצת בעולמו בחיוך רחב ובלבביות גדולה, ונתן לנו רשות לשאול על עצמו ועל הנהגותיו. ולפתע... כשהיה מסיים את הזמן שקצב לעצמו ל'הפסקה', היה טס ונעלם באמצע המילה, וחוזר לגומחתו ולתורת אלוקיו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 21, 2020 9:10 pm

פנחסויפלל כתב:נוטר. דפח"ח.
[רק מה הכוונה 'תפילתו החטופה'? לכשעצמי הגדרתי אז את תפילותיו 'כמונה מעות' בשער הכי גבוה שיכול להיות להם!]

לא ספרתי את הרגעים.
הוא לא האריך יחסית, הכל ממוקד כזה, כדרכו.
תמיד תהיתי לעצמי, האומנם הוא חונק אנושיות בתוכו,
או שאין לו מן המצרך הזה? (רגשות, ידידות, אבהות וכדומה).

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי .השוחט » א' יוני 21, 2020 9:15 pm

אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.

ללא ספק מעורבים הרבה מאד טעויות בתוך דבריי, ומי שיסמוך על הדברים להלכה או להשקפה, הרי הוא טועה מאד, ועושה שטות זו על אחריותו בלבד.

ראשית אעתיק מה שהעתיק ממני הרב "מן הגורן ומן היקב" לפני 9 שנים. מסתמא מאז שכתבתי את זה עבר יותר זמן. [יכול להיות שבעצם אני הראשון שכתבתי עליו].

א. בלומדי בישיבת פוניבז' היה שם יהודי מבוגר יותר שלמד בהיכל את העניינים שלו. הוא היה גאון עצום (זקוק לרפו"ש לצערינו). בקי בלשונם של שני התלמודים והברייתות ורוב הראשונים והפוסקים. חריף מופלא מאין כמוהו. הוא ערך למשל את מדור מקורות וציונים לרמב"ם פרנקל ועוד עשרות פרויקטים ברמה גבוהה מאד.

שמתי לב שכל יום הוא מפטפט כמה פעמים ביום לסרוגין. היה נראה לפעמים שהוא מחפש לדבר. אחרי שיחה קצרה היה שוקע שוב בשקידה נוראה ובעומק העיון. זה היה נראה לי זר. היה איזה חדר בפנימיה שהוא היה נכנס לשם, נוטל איזה ירחון חרדי ורושם הערות על הגיליון, מגיב על כל אירוע אקטואלי לאור מקורות תורניים. משהו מדהים.

בעת רצון שאלתיו על זה. הוא אמר לי כך.

בדקתי וניסיתי שכדי שהמוח שלי יהא בתפוקה מלאה אני זקוק או לשש שעות שינה. או לארבע שעות שינה פלוס שעה פטפוט. מכיון שזה בסך הכל שעה פחות, אני מעדיף את האופציה השניה. לכן אני מקפיד לדבר כל יום שעה בדיוק. אני מחזיק חשבון, וברגע שהמכסה מתמלאת אני לא מדבר יותר. (באמת הוא היה פתאום מסיים את השיחה בקטיעה פתאומית).

ב. דוגמה או שנים לגאונות (עילוישקייט) שלו. יום אחד עמדתי עם חבר ליד חלון וראיתי בתוך החריץ שבמסגרת (שמיועד לניקוז מים) נייר צר מגולגל. הוצאתיו ופתחתיו, ואני רואה שזה נייר די ארוך, זיהיתי שזה כתב ידו של הרב הזה. באותיות מיניאטוריות. וכתוב שם קודים בסגנון; בוקא - א' יג. גרגרת - ז קעו. וכן על זה הדרך כמה מאות.

הבאתי לו, הוא ברר אצלי מנין הבאתי זאת, ואכן אמר לי שהוא החביא את זה שם ושכח היכן, והיה מאד נצרך לו לעבודתו ועל כן הוא מודה לי מאד. שאלתיו מה זה. הוא אמר לי שהוא עוסק באיזה פרוייקט על חולין (אולי מקו"צ הנ"ל על ספר קדושה) וזה מפתח שהוא ערך לכל תשובות הגאונים במהדורה הידועה, לפי סדר המסכת...

ג. אותו גאון היה מחזיק דפי דפדפת ריקים בין דפי הגמרא שלו. שאל אותו בחור אחד האם מותר להחזיק דפים ריקים בתוך הגמרא (לא בסופה). אמר לו, אסור. שאל אותו למה אתה מחזיק. אמר לו אם אני מחזיק, אני רשע. שאל הבחור הרי עובדה שאתה מחזיק. אז אם אתה מודה שזה אסור האם תפסיק? ענה לו, לא. וכך נמשכה השיחה המוזרה הזו, והרב כל הזמן מחייך בניחותא. [כעת אני מוסיף. ההוא שאל אותו איך אני יכול לגרום לך להפסיק עם זה. הרב ענה לו אם אבא שלי יורה לי להפסיק, אני אפסיק. הלה שאל איך אגיע לאבא שלך. הרב הוציא נייר ועט ורשם לו את השם והכתובת של אביו בארה"ב...].

אחרי שה"נודניק" הלך שאלתיו לפשר הענין. הוא הראה לי שבכל דף יש קו כחול או אדום למעלה. והוא רשם בכל קו כזה בעיפרון דק מאד ללא יציאה מעובי הקו, פסוק שלם. למשל עזרי מעם ה' עושה שמים וארץ. כמעט ניתן היה לקרוא רק בזכוכית מגדלת... כך הוא הכין לעצמו דפים ואותם היה מחזיק בתוך הגמרא.

עד כאן העתקה מתחילת האשכול. מלפני 9 שנים.

וכעת אני מעתיק לכאן מה שרשמתי בדף הקודם.

ד. בקשר לביקור אביו.
אני שמעתי בשעתו שאביו הגיע לארץ. כפי הנראה לנישואיו. הוא שאל את הגראי"ל אם מחוייב לבטל תורה כדי להקביל פניו וענהו שכן.
ואז, אמנם לא נסע לנתב"ג, רק הלך להמתין לו בתחנת האוטובוס.... [לא יודע איזה].

ה. ארשום כאן חצי סיפור. שראיתי במו עיניי.
בוקר אחד [תש"מ בערך], בחזרת הש"ץ דשחרית, הוא קרס והתעלף.
לקח קצת זמן עד שהתעורר. אפילו ד"ר רוטשילד זצ"ל כבר הספיק להגיע למקום.
כשהתעורר, לקח לו שניה לקלוט מה ארע, ואז הוא ראה את הבחור דאז חיים פרץ ברמן שעמד מודאג לידו, ושאל אותו: אם היו כלים תחתיי כשנפלתי והייתי משברם ההיה זה "אונס גמור" [דפליגי בו תוס' והרמב"ן אם אדם חייב עליו]?
הד"ר ציוה עליו לנוח, ולכן באותו סדר א' נשאר בבית...

עד כאן העתקה. מכאן דברים חדשים.

ו. החצי השני היה למחרת בבוקר.
למחרת אחרי שחרית, הרב שך זצ"ל בדרכו החוצה חרג מהמעבר ונכנס לספסל שלו בתפילה [הספסל של המשגיחים בסדר] והתיישב לידו.
הרב שך שואל אותו מה קרה אתמול.
הוא עונה כל יום אני ישן 4 שעות. בימים האחרונים היה לי לחץ להספיק משהו וישנתי רק שעתיים.
הרב שך אמר לו זה לא בסדר לישון כל כך מעט.
הגרא"י עונה לו יש לי ראיה מט"ז מפורש שזה כן בסדר. והוא משאיר את הרב שך ורץ לארון ומביא שו"ע אה"ע דומני סי' כ"ה.
הוא פותח והרב שך קורא שם בט"ז שיש ישנים רק ארבע שעות להספיק הרבה, ויש ישנים 8 כדי שיהא ראשם צלול, ושכרם שווה.
אומר לו הרב שך, אדרבא הרי כתוב כאן שאפשר לישון 8.
הגרא"י עונה לו, אבל גם כתוב כאן שאפשר לישון 4 וזה בסדר..
שואל הרב שך, אם זה בסדר במידה שווה למה להרוס את הבריאות.
עונה הגרא"י, שדברי הט"ז אמורים במי שלומד בעיון, שהפסד הזמן יוצא בשכר הצלילות, אבל הוא שלומד בעוונותיו הרבים רק בקיאות, אין לו צורך בצלילות יתירה ונשאר רק הענין של רווח הזמן.
על פני הרב שך ותנועותיו היה ניכר היטב שהוא מאד לא אוהב את כל ה"הלוך יילך" הזה, אבל לא הגיב כלום, בירכו ברפו"ש ונפטר ממנו לשלום...

ז. בזמנו היה איזה שביל היורד מהגבעה משמאל למדרגות, לחצר של כולל הלפרין לכיוון כולל חזון איש. הוא היה בשימוש רב.
יום אחד הישיבה גדרה אותו.
הוא נעמד בריש גלי עם מספריים גדולות וחתך, קיפל לצדדים, והחזיר הפתח.
למחרת הוא עמד באותו מקום ובאותה שעה והחזיר את הגדר לקדמותה.
לשאלת הסובבים, אמר שהוא סבר שזה מיצר שהחזיקו. אבל שאל את הרב וואזנר שפסק שזה לא כך, והוא מבטל דעתו להלכה.

ח. פעם הוא הראני מחברת קטנה, שבה הוא רושם בכל פעם שאחד הרבנים, הרב שך או ר' דוד, אומר איזו מילה לא בניקוד המקובל, מיד הוא רושם זאת ומנקדה. לפי שיש בזה ענין מסויים מצד חייב אדם לומר בלשון רבו. וגם יש לזה ערך מחקרי שיכול להביא תועלת לפעמים למבינים בכך. [למשל, א' מראשי הישיבה אמר גחלת בפתח תחת הג', שוא תחת החית, ופתח תחת הל'. וזה נרשם שם...].

ט. דומני שהזכירו כבר איזה מקרה לא טוב שקרה אצלו והוא תלה בקפידא של ר' דוד זצ"ל. למיטב זכרוני זה היה בפטירת הרבנית פוברסקי, ור' דוד הכריע שר' בערל להבחל"ח ידחה מהעמוד את כל החיובים. הגרא"י כתב איזה "תשובה" לברר שהכרעה זו שלא כדין, וההמשך כנ"ל.

בהחלט יתכן שהגירסאות לעיל יותר נכונות, אבל לצורך ההיסטוריה אני מצרף גם את מה שאני זוכר.

י. בסדר ג' היה לומד עם הגאון המופלא העניו האמיתי והצנוע רבי חיים פריימן זצ"ל. הם תפסו ספסל, ומאחוריהם היה עוד ספסל ישן שנשאר בין הספסלים הרחבים והמשובחים של הישיבה. כל יום לקראת סדר ג', היה הגרא"י מצרף את הספסל הפשוט לספסלם, וממלא בו ערימות של ספרים הנצרכים ללימודם.

בזמן שלי במשך כמה שנים למדו זרעים עם ר"ש והמסתעף. אני ישבתי בספסל שאחריהם והייתי מקשיב רבות ללימודם. זה היה מחזה לא ייאמן איך שני אישים כל כך שונים בכל מהותם זה מזה, מסתדרים בבחינת את והב בסופה, ולא רק בסוף אלא מתחילה.

כמו שהזכירו, כל שיחו ושיגו של הגרא"י היה באש וסערה, ללא יכולת הכלה וללא טפת סבלנות לשוטים ולנודניקים והבליהם, וכמעט אין מי שניצל מחריפותו, [למרות שדומני שהוא לא היה משתמש בכינויי גנאי כלל כלפי הגברא, רק כלפי הדברים], אבל עם רעו הגרח"פ, שבאמת כנראה לא היה גרגר של הבל בין בתריו, היה השיח מכובד ומכבד לעילא ולעילא. הייתי מתרגש מזה כל יום מחדש. נוכחתי בחוש שזו לא תכונה בלתי נשלטת, זה פעיל רק כשמדברים לא לענין. אבל מול מי שמדבר לענין, ומול מי שכבר הוכיח שהוא כלי מלא ומדוייק, זה פשוט לא היה קיים.

יא. רמזתי לעיל באות א' שהוא היה כותב הערות על איזה ירחון. אפרט יותר. זה היה בחדר של הבחור מיכאל שטיגל ב"ר יוסף. וזה היה ירחון תמורה של הרב קארפ. והיו מאמרים מסויימים בענייני מדע וכדומה, שהוא היה ממלא את כל הגליונות עם הערות מבהילות בסגנון הצפנת פענח. אני די בטוח שזה שמור ביד הרב שטיגל הנ"ל, ומסתבר מאד שיש בידו עוד דברים מרתקים מהגרא"י.

יב. אני זוכר בנערותי, עוד טרם נכנסתי לישיבה, שהוא היה לומד חברותא עם הגראי"ל בביתו. דומני שזה היה בתקופת אירוסיו עם בתו של הג"ר ברוך זצ"ל רעו וידידו של הגראי"ל. מסתמא הוא תיווך את החברותא הזו. אולי זה נמשך גם מעט אחרי החתונה.

ה"קולות וברקים" של שניהם היו נשמעים היטב ברחוב למרגלות הבית.

[אולי בהזדמנות אנסה לעבור על המובא לעיל, כדי להציף עוד זכרונות. זו תקופה שכבר מזמן חתומה אצלי ושכחתיה לגמרי].

עברתי מקופיא על העמוד הראשון באשכול הזה שכולל ב' חלקי הקונטרס חכימא דיהודאי. ונזכרתי כמה דברים.

יג. בזכרוני שסיפר לי שאינו מכניס ספר לארון בבית אם לא קרא אותו מכריכה לכריכה. ולכן במשך שנים לא היה לו זוהר בבית. אבל כשהיה כבר מוכרח, רכשו ועשה התר"נ אצל השבט הלוי על הנהגתו הנ"ל.

יד. אמר לי שפעם בחורי הישיבות היו בקיאים בספרי אחרונים, כגון קצוה"ח ועוד. והיום הבקיאות ירדה מאד, ולעומת זה יש מפתחות מצויינים להרבה ספרים. והוא מסתפק מה גרם למה, האם בגלל הירידה בבקיאות הוכרחו לייצר מפתחות, או שזמינות המפתחות היא זו שגרמה להפסקת הבקיאות.

טו. בזכרוני שאמר לי פעם [כנראה שהתפעמתי בקול מחריפותו], שהוא איננו חריף כלל, רק בקי, ויש לו אח שהוא חריף גדול. אבל אבא שלו יש בו גם מזה וגם מזה.

אגב. ראיתי מדברים לעיל אודות הגערות שלו. וכו'. אני חייב לציין שדיברתי עמו עשרות, אולי מאות פעמים. וללא ספק דיברתי שטויות לא פעם. וקרוב לוודאי ספגתי גערות. ואני אדם רגיש, אפילו רגיש מאד. בכל זאת אינני זוכר אף פעם שנפגעתי ממנו. זה היה לגמרי ברור שזה הסגנון שלו, ולצד זה הוא היה בהחלט איש רעים להתרועע, עכ"פ עם מי שהבין לרעו ולדקויותיו.

טז. שאלתיו פעם לדעתו אודות הפולמוס הידוע על ספר האשכול של הרב הצב"א, שיצאו עוררין כידוע, ונכדיו ניסו להצדיקו בדרכים רחוקות. [בשעתו קראתי את זה בא' מספריו של הרב זוין, או אישים ושיטות או סופרים וספרים. בינתיים כבר החכמתי בענין בכוחות עצמי, אבל אז היו בידי רק השמועות מכלי שני הנ"ל]. הוא הניח את ידו על פיו ושתק שתיקה רועמת.

יז. בענין העיטור, דומני ששמעתי מפיו שמלכתחילה השקיע בזה הרבה על מנת שלא לפרסם, מהטעם הידוע. ולפעמים הוא נעתר להפצרות רבות להרשות להעתיק מהערותיו וביאוריו מעט לצורך פירסום, ובכל פעם שהוא מסכים קורה לו משהו.

שו"ר לעיל מא' בשם גלצר שכותב שהגרא"י כתב רק על חלק מהעיטור, "שער כתב", וגם באמת מספר שהרשה לו להשתמש בדבריו.

אני זוכר שראיתי בהקדמת המו"ל לעיטור איזה שיר מוזר על שני אחים שיצאו לדרך וכו'. ושאלתיו לפשר הדבר, וביאר לי שהכוונה שהמו"ל הוציא קודם את חלק שני לפני חלק ראשון, בחושבו שלא יארכו הימים עד הוצאת חלק א', ולמעשה ארכו הימים מאד, ולאור זאת יובן השיר ההוא בקלות למעיין.

יח. ראיתי כל מיני דברים לעיל, ומזה אני מסיק שלאחר זמני השתנו דברים רבים אצלו. בזמני לעניות דעתי לא היה לו שום חדר בישיבה. הוא נזקק לחסדי בחורים מקורבים. ושנתו המעטה היתה בביתו בלילה, מ12 עד 4. וקרוב לוודאי שהיה אוכל אז ארוחות מסודרות. תפילתו לא היתה בנץ כלל וכלל, אלא בישיבה.

ושו"ר לעיל מא' הכותבים שמספר בשמו שהפסיק להתפלל בישיבה לאחר שר' דוד העיר לו שלא מתאים בישיבה להסתובב בעת התפילה, והוא היה מוכרח לזה לפי טבעו ועייפותו.

יט. היה בישיבה בחור אחד קצת מפגר. ממשפחה חשובה, ולא היתה לו שום שייכות כמובן עם לימודי הישיבה, אבל היה תמים וטהור ובלתי מזיק בעליל. [הכוונה לא' ד'. מי שמכיר מכיר. וראוי שלא לפרט יותר מפני כבוד החיים]. היה דר בפנימיה בחדר קטן לבדו. ולפרנסתו ולתעסוקתו היה שוזר ציציות עבור מפעל באישור הרב וואזנר. הבחור הנ"ל לא היה מדקדק בקלה כבחמורה בלשון המעטה.

הגרא"י סיפר לי שהלך להרב וואזנר וטען בפניו שהציציות של הבחור הנ"ל פסולות ממנ"פ. או מדין שוטה או מדין רשע. [הרב לא הסכים וטען שיש מצב שאינו שוטה, ובכל זאת הוא פטור מהמצוות שקשה לו ואינו רשע. והיה להם דו"ד מרתק בענין, אלא שאכ"מ].

כ. בדרך כלל בכל ויכוח איתו, הוא כמובן היה הצודק, בפרט אם הנידון היה בידיעות. פעם קרה לי שהחילותי לשאול אותו לפי שיטת התוס' במקום פלוני בענין אנדרוגינוס, והצעתי את ההגדרה בקצרה כהקדמה לשאלתי. הוא הגיב מיד שאין כזה תוס'. אמרתי לו שמסתמא הוא צודק אבל ימחול נא במטותא לעיין רגע בפנים. הוא עיין כמה דקות ואמר לי אתה צודק. הבנתי את התוס' לא נכון [אולי אמר שלא שם לב לחשבון העולה מדבריהם]. וחזר על כך והודה כמה פעמים שהוא טעה, והיתה ניכרת בו שמחה גדולה על הזכות להודות על האמת, ללא שום מבוכה וכאב.

כא. את הקטע הבא שלח לי א' היקרים מהפורום כאן [אשר ידעתי מקדמת דנא שחפץ הוא בהעלמת שמו]:

לאחרונה הוא לא יוצא מהבית, אולם כשהוא עוד הי' יוצא גם בתקופה האחרונה [ל"ע], עוד יכלו לראות את הפקק שהי' נוצר בסימטת האר"י והלפרין לרגל שהוא מתעקש לצעוד על הכביש ולא על המדרכה, בטענתו שזה גזול מהדיירים בבתים משני הצדדים.

תם ונשלם לעת עתה. [צריך גם ללמוד קצת].
נערך לאחרונה על ידי .השוחט ב ב' יוני 22, 2020 5:14 pm, נערך 13 פעמים בסך הכל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי איש גבעות » א' יוני 21, 2020 9:35 pm

נוטר הכרמים כתב:ראשית, אבהיר, אני לא זכיתי לשוחח, ולו פעם בודדת, עם הגרא"י שליט"א ברפו"ש,
אבל זכיתי לראות אותו הרבה, לנשום את סביבתו, להקשיב לצעקותיו (על אחרים), ולעקוב בסקרנות.
דחזיתיה מאחוריו, כפשוטו.

הרי מדובר כאן באדם נדיר, נכס של דורות, בכל קנה מידה.
גאון מאוים בכל התורה כולה, קרי, תורה שבכתב וכל דברי חז"ל, גאונים, קמאי ובתראי, הגנוזים בכת"י והנדפסים,
מכמני תורה, נושאים קשים ועלומים וכו'.
שקדן לא נתפס, כמעט ניתן להמליץ, מעולם לא ראהו אדם בטל. תמיד שקוע בשרעפים, מרוכז בתכלית (גם בתפילתו החטופה מעוררת הפחד).
צנוע וענו שאין לו דוגמא. היה לו יד ושם בעריכת המוני ספרים ומאמרים בעילום שמו.
מדקדק ומחמיר בלתי מצוי.
קדוש וסגפן רחוק מכל הבלי העוה"ז ותאוותיו. לא אוכל כמעט, לא ישן כמעט, בודד ומתוח.


גאון מאוים, זו הגדרה נפלאה.

הרב הנוטר
יכולת הכתיבה שלך מרשימה ביותר.
זה נראה שאתה מתעלה על עצמך כל פעם מחדש.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 21, 2020 9:41 pm

גא"מ מצטרף
זקני תלמידי חכמים כל זמן שמזקינים דעתם מתישבת עליהם

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 21, 2020 9:48 pm

'גאון מאוים'
זו הגדרה של הגרממ"ש זצ"ל ולמעלה בקודש.
ההדבקה שלי, כי לו נאה כי לו יאה.

-----------

לפי הנשמע האבא זצ"ל היה בתוקף, צלול בדעתו עד הרגע האחרון.
דמות מרתקת בפני עצמה. קו בולט, גם הוא לא היה משועבד לאיזה בית מדרש מסוים.
החליף רעבע'ס עם השנים, ולו מנוגדים. ר' יואליש מסטמאר והקלויזנבורגער.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי דמשק » א' יוני 21, 2020 9:54 pm

נוטר הכרמים כתב:'גאון מאוים'
זו הגדרה של הגרממ"ש זצ"ל ולמעלה בקודש.
ההדבקה שלי, כי לו נאה כי לו יאה.

ראיתי את זה בספריו כמ"פ, אך דומני שזה טעות בתרגום, באידיש אומרים א מורא'דיגע גאון, אך זה לא קשור למשפחת הפחדים והאיומים.

ההגדרה 'גאון מאוים' היא הגדרה מאויימת...

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי אספקלריא » א' יוני 21, 2020 10:21 pm

באשכול אחר הזכירו שאלה בקיפול שרוולים, איזה מהם להקדים.
viewtopic.php?f=73&t=50044&p=630399&hilit=#p630440
לענין כתב:בבחי' איידי דזוטר מירכס.
בילדותי היה לי פתחון פה לפני רבי משה קופשיץ זצ"ל. חבר שלי טען שכשמקפלים את השרוולים מפני החום צריך לקפל קודם שמאל, כי זה נקרא שפושט את החלק הזה של הבגד, ואני הקטן טענתי שזה מתיקוני הבגד וימין קודם, ובפנים שוחקות הראה מקום לדברי.

שמעתי שבימים הראשונים להגעת הגרא"י צוקר שליט"א, בתור בחור, לישיבת פוניבז', דברו הבחורים על הבחור החדש שהגיע מאמריקה, וסיפרו שהלך לשאול את הגר"ש וואזנר זצ"ל את השאלה הזאת, האם לקפל צד שמאל קודם כי זה נקרא פושט, או צד ימין קודם כי זה חלק מהלבישה.

ואח"כ ראיתי בקונטרס "נצוצות מאש התורה" עמ' כ"א אות מ"ב, שכותב חתנו שאומרים בשם הגרא"י צוקר שיש להסתפק בדין זה. https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=24&book=620768
נערך לאחרונה על ידי אספקלריא ב ה' יוני 25, 2020 6:20 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי איש גבעות » א' יוני 21, 2020 10:24 pm

דמשק כתב:
נוטר הכרמים כתב:'גאון מאוים'
זו הגדרה של הגרממ"ש זצ"ל ולמעלה בקודש.
ההדבקה שלי, כי לו נאה כי לו יאה.

ראיתי את זה בספריו כמ"פ, אך דומני שזה טעות בתרגום, באידיש אומרים א מורא'דיגע גאון, אך זה לא קשור למשפחת הפחדים והאיומים.

ההגדרה 'גאון מאוים' היא הגדרה מאויימת...


כמדומה שפישל שניאורסון בספרו "הנופל", מרבה להשתמש בביטוי זה, בתארו את הדמות המרכזית של ספרו - חיים גרביצר (שאם יורשה לומר, מזכירה את דמותו של נשוא האשכול...)

פנחסויפלל
הודעות: 136
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' יוני 21, 2020 11:50 pm

כידוע היה מתבטל מאד מאד להרב שך.
מה שסיפר הרב השוחט בשיח בינו להרב שך, זה מעניין מאד. כי אמר [וכמדו' ששמעתי את זה בעצמי ממנו] שמה שאינו אוכל וצם כל היום וחצי לילה, הוא שאל קודם את הרב שך ואמר לו שפשוט שזה אפשרי ואין בזה שום בעיה....
סיפרו שפעם שמע שאומרים שאפשר לברך על הרב שך ברוך שחלק. אז הלך תקופה לשאול את הרב שך בכל מיני ענינים במרחבי הש"ס כדי לדעת אם אכן הוא ראוי לברכה. בתחילה הרב שך ענה לו, עד שקלט שיש כאן איזה קונצ' והתחיל להגיד לו 'לא יודע'.

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יוני 22, 2020 1:09 am

פנחסויפלל כתב:כידוע היה מתבטל מאד מאד להרב שך.
מה שסיפר הרב השוחט בשיח בינו להרב שך, זה מעניין מאד. כי אמר [וכמדו' ששמעתי את זה בעצמי ממנו] שמה שאינו אוכל וצם כל היום וחצי לילה, הוא שאל קודם את הרב שך ואמר לו שפשוט שזה אפשרי ואין בזה שום בעיה....
סיפרו שפעם שמע שאומרים שאפשר לברך על הרב שך ברוך שחלק. אז הלך תקופה לשאול את הרב שך בכל מיני ענינים במרחבי הש"ס כדי לדעת אם אכן הוא ראוי לברכה. בתחילה הרב שך ענה לו, עד שקלט שיש כאן איזה קונצ' והתחיל להגיד לו 'לא יודע'.

בישיבה היתה שמועה, שפעם הורה לו הרב שך הוראות בענייני בריאות ולא הקשיב לו, שאלתי אותו על כך, והשיב לי שאכן כך הדבר ולשאלתי, הסביר לי שאף שהרב שך - ר' אלעזר, כפי שהיה מכנהו - הוא גדול הדור היות ולא שאל אותו אם לנהוג כן, איננו מחויב לשמוע לו, שאלתי אותו אם החזו"א היה מורה לו בלי שהיה שואל, אם גם כן לא היה מקשיב לו, והשיב, שלחזו"א אולי היה מקשיב כיון שהוא היה קצת דוקטור [כמדומה שזה היה הנוסח המדוייק, אבל אולי לא אמר "קצת"].
שאלתי אותו מה היו הוראות, ולא רצה לפרט, אבל הוראה אחת אמר לי שהרב שך רצה שישתה לפני התפילה בבוקר, אך לצערי אינני זוכר את הפרטים המדוייקים.
ואגב, סיפר כמה פעמים, שהיה לו הסכם עם אשתו שבענייני רוחניות הוא המחליט ובעניני גשמיות היא מחליטה, פעם היה לו חום גבוה, ואשתו לא רצתה שיעלה לישיבה, והוא טען שלפי ההסכם אינו צריך לשמוע לה, כי לימוד תורה הוא רוחניות, והיא טענה שבריאותו היא גשמיות, למעשה היא הלכה להרב שך והצדיק אותה, ושאלוהו וכי מכאן ואילך נשמעת לאשתך, והשיב שמכאן ואילך לא מדד חום יותר.
יש עמדי הרבה זכרונות ממנו, מהם סיפורים מופלאים ממש, ואקווה להעלות עכ"פ חלק מהם.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יוני 22, 2020 4:41 am

רק למודעי שהרחבתי לעיל את היריעה של זכרונותיי, דרשנו משם.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי אראל » ב' יוני 22, 2020 4:58 am

.השוחט כתב:רק למודעי שהרחבתי לעיל את היריעה של זכרונותיי, דרשנו משם.

תשוח"ח לך מאוד מאוד!!
הפלא ופלא

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי איש גבעות » ב' יוני 22, 2020 8:05 am

.השוחט כתב:רק למודעי שהרחבתי לעיל את היריעה של זכרונותיי, דרשנו משם.


יישר כוחך
הרב השוחט
כמו תמיד, דבריך מאירים ומשמחים.
זכנו נא עוד ועוד מאוצרותיך הבלוסים!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 22, 2020 8:51 am

גם אני בין השותים בצמא את דבריך, רבינו השוחט.

בקבצי צפונות הזכורים לטובה ומעוררים געגוע,
ישנם סידרת מאמרי גנוזות מסוגים שונים במפורסמים תחת השם 'הרב גד חסידה'.
מדובר בשם אמיתי של ת"ח שכיום עומד בראש צוות העריכה של 'קובץ מפרשים' מהדורת תפארת התורה.
בזמנו, לפני כמה עשורים היה אברך צעיר שהתעניין בתחום של כת"י, היה ממקורבי הגרא"י,
וכך הרב צוקער השתמש בשמו כאיש קש.
הרב חסידה סיפר לי הבוקר, שבאחד המאמרים הגרא"י צוקער יצא כנגד קביעותיו של הגרב"י זילבר זצ"ל באשר לספרים המיוחסים להרא"ש או לרבינו יונה,
הגרבי"ז לקח מאוד ללב, וממש 'רדף' אחריו. הלה התנצל שלא מעטו יצאו הדברים, ומאידך, הרב צוקער התעקש על אי גילוי זהותו...

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יוני 22, 2020 9:20 am

נוטר הכרמים כתב:גם אני בין השותים בצמא את דבריך, רבינו השוחט.

בקבצי צפונות הזכורים לטובה ומעוררים געגוע,
ישנם סידרת מאמרי גנוזות מסוגים שונים במפורסמים תחת השם 'הרב גד חסידה'.
מדובר בשם אמיתי של ת"ח שכיום עומד בראש צוות העריכה של 'קובץ מפרשים' מהדורת תפארת התורה.
בזמנו, לפני כמה עשורים היה אברך צעיר שהתעניין בתחום של כת"י, היה ממקורבי הגרא"י,
וכך הרב צוקער השתמש בשמו כאיש קש.
הרב חסידה סיפר לי הבוקר, שבאחד המאמרים הגרא"י צוקער יצא כנגד קביעותיו של הגרב"י זילבר זצ"ל באשר לספרים המיוחסים להרא"ש או לרבינו יונה,
הגרבי"ז לקח מאוד ללב, וממש 'רדף' אחריו. הלה התנצל שלא מעטו יצאו הדברים, ומאידך, הרב צוקער התעקש על אי גילוי זהותו...

הגרבי"ז אכן התפלמס עם המבקרים אותו על זהות בעל הספר "שערי העבודה" שייחס לרבינו יונה, אך הסיפור של הרב חסידה מתייחס לביקורת שמתח בצפונות ג עמ' עג-ד על מהדורת השערי תשובה ואגרת התשובה של הגרבי"ז. כידוע, וכפי שגם שמעתי ממנו, הרב צוקער הוא העורך של ה"שערי תשובה" מהדורת שפתי חכמים, ועסק רבות בבירור הנוסח של הספרים הנ"ל.

איש בן פרצי
הודעות: 187
הצטרף: א' מאי 31, 2020 9:50 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי איש בן פרצי » ב' יוני 22, 2020 10:13 am

יוצא פוניבז' כתב:
איש בן פרצי כתב:שמעתי פעם מקרובו שמאז חתונתו (או משהו כזה) לא ביקר אצל אביו, מפני חשש כיבוד או"א!

ואני שמעתי הטעם משום איסור יציאה מארץ ישראל. (דווקא אביו היה אמור לבוא לבקרו כו"כ פעמים ולא אסתייעא מילתא).
פעם חשב אביו לבוא לארץ, וכשהוא שמע מזה, התחיל לרעוד כולו, והתחיל מיד לצבוע הבית וכו'
וכששמע אביו מזה, ביטל הנסיעה. (מפי הנ"ל)

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' יוני 22, 2020 10:49 am

.השוחט כתב:

ח. פעם הוא הראני מחברת קטנה, שבה הוא רושם בכל פעם שאחד הרבנים, הרב שך או ר' דוד, אומר איזו מילה לא בניקוד המקובל, מיד הוא רושם זאת ומנקדה. לפי שיש בזה ענין מסויים מצד חייב אדם לומר בלשון רבו.

עי' פיה"מ לרמב"ם ריש עדיות

.השוחט כתב:ט. דומני שהזכירו כבר איזה מקרה לא טוב שקרה אצלו והוא תלה בקפידא של ר' דוד זצ"ל. למיטב זכרוני זה היה בפטירת הרבנית פוברסקי, ור' דוד הכריע שר' בערל להבחל"ח ידחה מהעמוד את כל החיובים. הגרא"י כתב איזה "תשובה" לברר שהכרעה זו שלא כדין, וההמשך כנ"ל.

בהחלט יתכן שהגירסאות לעיל יותר נכונות, אבל לצורך ההיסטוריה אני מצרף גם את מה שאני זוכר.

מספרים שרשם בפתק על העמוד "יתמי דאכלי דלאו דידהו ליזלו בתר שבקייהו"

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי חברא » ב' יוני 22, 2020 11:37 am

בחתונת בתו האחרונה, ליוה את החתן עד החופה, ופנה לצד, לדבר עם מישהו בלימוד. השיחה התנהלה קצת בקול, והמשיכה תוך כדי שמסדר הקידושין בירך ברכת אירוסין.
מישהו ניסה להסות את השיחה ב'ששש...', הגרא"י ענה לו: "כשמישהו מברך העץ אתה גם בשקט?
והוסיף ואמר: היא כבר בוגרת, לא נערה, היא יכולה לקבל קידושין לבד, אני לא צריך לקבל את הקידושין..."

כמעט כל הזמן שהיה בחתונה דיבר בלימוד, למעט ריקוד קצר עם החתן (כשאמרו לו שהגרי"ג אדלשטיין מגיע, קם ברעדה ממקומו לעברו).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יוני 22, 2020 12:04 pm

.השוחט כתב:רק למודעי שהרחבתי לעיל את היריעה של זכרונותיי, דרשנו משם.

הרב 'השׂוחט' אשכולות ומגיש יין ישן,
יישר כוחך!

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי - הערות צדדיות.

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יוני 22, 2020 12:06 pm

תוך כדי שקראתי את העמודים הקודמים מהאשכול הזה. עלו לי כמה הערות צדדיות, שאינן קשורות להגרא"י שליט"א.

הוזכר הרב טורצ'ין שותף לייסוד וניהול תשב"ר. ראוי להוסיף שהוא היה שותף גם לחיבור ה"שונה הלכות".
גם הוא דמות שמעוררת זכרונות ישנים. יחד עם ר' יוסף ליס שהיה בוחן בת"ת, ועוד דמויות נשגבות מהסוג שבתי החרושת שמייצרים כאלו, כבר נסגרו [כהגדרת הרב מפוניבז' בהלויית אמו].

לגבי הירושלמי המזוייף, שכ' הצ"פ הדפסה נגד הכרך הנורא. יש אולי מקום לשער שכוונתו היות שהמהרש"ם כתב בהסכמתו שמי שיהין לצאת נגד הכרך הוא בכלל דבר ה' בזה. ואולי לזה רמז במליצתו, הכרך שמייראים אודותיו.

לגבי אמירת לחיים. מלבד המדרש שכבר צויין, אולי ראוי לציין לדברי רב האי המובאים בשבה"ל ומשם לב"י סי' קס"ז, ומשם לדברי חמודות פ' כיצד מברכין סי' ק"ה, יעוי"ש בהערתו, ובציונו לדבריו בחולין.

בהערת ידידי ר' מתפעל אודות ביאת המשיח, מלבד מה שהגיבו בשעתו, כמדו' דזה פשוט שהחובה לצפות, בין אם כללית, בין אם בכל רגע ממש, אין לערבה עם חובה לרצות.

ומה שתמה מדוע ק"ש ארוכה טפי מברהמ"ז,, היינו משום דהחובה לדקדק באותיותיה היא מעיקר הדין. [ אגב. רבי אליהו לופייאן היה שגור על פיו: איני מבין למה הארוחה לוקחת כה הרבה זמן, הרי די ברבע שעה, 5 דקות אוכלים, ו10 דקות ברכהמ"ז...].

ולגבי צעב"ח לצורך בדיקת הלכה. פשוט שכל צורך אין בו צער בע"ח, וכמו שמותר להעמיס משא על גבי החמור וכדומה. [דומני שסיפרתי במק"א אודות שאלת הגאב"ד דפוניבז' לילדים שנבחנו אצלו על אלו מציאות, אם היה מותר לו להאיץ בסוסיו לצורך תפילה בציבור, האם זה תלוי בשאלה אי צעב"ח דאורייתא, והתשובה שחיכה לה היתה שאין בזה צעב"ח כלל מכיון דזה לצורך].

בקונטרס חד"י הנ"ל מביא את הווארט הידוע על מכת בכורות, המיוחס להגרי"ז. באמת ידוע שזה של בעל המשאת משה, וכמו שכתב במכתבו להגרמ"מ שולזינגר. ואכ"מ.

בענין שאמר שתי טיפות מחריבות העולם, והעירו שאי"ז לשון חז"ל, מסתבר שאמר שתי קולות, והוא באותו מקום בב"ב טז. ושם הלשון מחריבין העולם.

בקונט' תפארת אבות מביא שאמר שר' דוד היה לוחץ ותובע ממי שידע שאפשר. זה הזכיר לי ששנה אחת מכרו אתה הראת בעד ש"ס עם תוספות, ונקנה ע"י א' המיוחדים. ור' דוד תבע ממנו שעליו ללמוד זרעים טהרות עם הר"ש, לפי שזה כלול בהגדרת תוס' על הש"ס.

הזכירו דרשה של ר' אשר דויטש בענין חתן שלכל הפחות אינו ע"ה. א.ה. איני מכיר את חתניו, מלבד א'. ואם הכוונה לחתנו זה ה"ה הרב המופלא הג"ר עמרם פ' שליט"א, הרי אפשר ברוגע לומר יותר מהנ"ל.
נערך לאחרונה על ידי .השוחט ב ב' יוני 22, 2020 2:35 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי - הערות צדדיות.

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יוני 22, 2020 12:38 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ה' ספטמבר 07, 2023 9:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' יוני 22, 2020 3:34 pm

הגר"א שפירא היה מצטט משפט זה בשמו של ר' אליהו לופיאן.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יוני 22, 2020 3:58 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ה' ספטמבר 07, 2023 9:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יוני 22, 2020 5:16 pm

לסיום הפרוייקט, ראשית, שוב אני מיסב תשומת לב שהוספתי רבות בתוך ההודעה, ומחילה מאלו שזה מפריע להם.

וכאן המקום להודות להחברים היקרים כאן שלולא ה"ביקוש" שלהם והפירגונים מקרב לב לא יצוייר שהייתי מגייס מתהומות רפיוני ועצלותי את האנרגיות הנדרשות לכתיבה הזו.

גאליציע
הודעות: 55
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 4:00 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי גאליציע » ב' יוני 22, 2020 5:30 pm

.השוחט כתב:אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.

ללא ספק מעורבים הרבה מאד טעויות בתוך דבריי, ומי שיסמוך על הדברים להלכה או להשקפה, הרי הוא טועה מאד, ועושה שטות זו על אחריותו בלבד.

ראשית אעתיק מה שהעתיק ממני הרב "מן הגורן ומן היקב" לפני 9 שנים. מסתמא מאז שכתבתי את זה עבר יותר זמן. [יכול להיות שבעצם אני הראשון שכתבתי עליו].
. [צריך גם ללמוד קצת].


יישר כח גדול הרב השוחט, נא להמשיך !!

הט"ז שמה לא כותב בכלל מ4 ו8 שעות.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יוני 22, 2020 5:40 pm

גאליציע כתב:
.השוחט כתב:אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.

ללא ספק מעורבים הרבה מאד טעויות בתוך דבריי, ומי שיסמוך על הדברים להלכה או להשקפה, הרי הוא טועה מאד, ועושה שטות זו על אחריותו בלבד.

ראשית אעתיק מה שהעתיק ממני הרב "מן הגורן ומן היקב" לפני 9 שנים. מסתמא מאז שכתבתי את זה עבר יותר זמן. [יכול להיות שבעצם אני הראשון שכתבתי עליו].
. [צריך גם ללמוד קצת].


יישר כח גדול הרב השוחט, נא להמשיך !!

הט"ז שמה לא כותב בכלל מ4 ו8 שעות.


צודק. זו רק דוגמה. אבל הרעיון כתוב להדיא.

הנה לשונו [מאיזה מאגר. מקווה שאין ט"ס].

"ודכוותיה מצינו שכתב הרמב"ם על פסוק בכל דרכיך דעהו, דהיינו מי שאוכל ושותה ומעדן נפשו כדי שיהיה ברי וחזק לעבודת השי"ת, יש לו שכר כמו שמתענה, ודברים אלו אסמכת' אקר' שוא לכם משכימי קום כולי, דהיינו שיש ת"ח מנדדין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה, ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה, ובאמת יכול ללמוד בשעה א' מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות, ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה - ע"כ אמר שוא לכם, דהיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בליל' וממעטים שנתם, זה בחנם, כי כן יתן ה' לידידו שינה, דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה, נותן לו הקב"ה חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצטער עצמו, כי הכל הולך אחר המחשבה".

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 22, 2020 5:40 pm

תודה רבה לרה"ג השוחט שליט"א

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יוני 22, 2020 5:47 pm

.השוחט כתב:אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.

ללא ספק מעורבים הרבה מאד טעויות בתוך דבריי, ומי שיסמוך על הדברים להלכה או להשקפה, הרי הוא טועה מאד, ועושה שטות זו על אחריותו בלבד.



יח. ראיתי כל מיני דברים לעיל, ומזה אני מסיק שלאחר זמני השתנו דברים רבים אצלו. בזמני לעניות דעתי לא היה לו שום חדר בישיבה. הוא נזקק לחסדי בחורים מקורבים. ושנתו המעטה היתה בביתו בלילה, מ12 עד 4. וקרוב לוודאי שהיה אוכל אז ארוחות מסודרות. תפילתו לא היתה בנץ כלל וכלל, אלא בישיבה.

ושו"ר לעיל מא' הכותבים שמספר בשמו שהפסיק להתפלל בישיבה לאחר שר' דוד העיר לו שלא מתאים בישיבה להסתובב בעת התפילה, והוא היה מוכרח לזה לפי טבעו ועייפותו.



בזמנו שמעתי בישיבה - לא ממנו עצמו - שר' דוד אמר לו שזה מפריע, והוא אמר לר' דוד שכתוב באחד מהראשונים שמי שהיה ניעור בלילה שיסתובב כשמתפלל כדי שלא יירדם, והשיב לו הגר"ד ידעתי שאם אתה עושה משהו יש לך מקור, אבל למעשה זה מפריע, ולכן אל תתפלל בישיבה. ואז הפסיק להתפלל.
בכלל אחז שחובה על בני הישיבה לשמור את כל סדרי הישיבה, ואמר לי שביקש רשות מפורשת שלא לשמור את הסדרים, אינני זוכר ממי ביקש.
הערה כללית, על טעמי הנהגותיו - היו לו הרבה טעמים נסתרים להנהגותיו, והיה דוחה את השואלים בקש, ופעם הפציר בו אחד שיבאר לו טעם איזה הנהגה שלו, שלא רצה להסבירה, והשיב לו: הרי אתה יודע שאני יכול לומר לך כמה וכמה טעמים, ואף אחד מהם לא יהיה הטעם האמיתי, אז עדיף שלא אומר כלום וזהו.

וייש"כ גדול להרב השוחט על כל הזכרונות הנפלאים, בשאכול זה, ובשאר האשכולות על גדולי ישראל ות"ח, תמיד סיפורים מלאי טעם ותוכן שטעם זקנים ניכר בהם.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 22, 2020 5:57 pm

הרב אליהו סולוביצ'יק, בחוברת 'אסיא' צה־צו (תשע"ה) ע' 187-189, כתב:הרב אהרן יהושע צוקר* –
הערות שוליים למאמרים באסיא


הגאון המופלא רבי אהרן יהושע צוקר שליט"א – גדול הידענים בספרות חז"ל בדורנו כתב אלפי הערות בשולי גליונות הספרים שבספרייתו הענפה.
בין אלפי הערות אלו נמצאו מספר הערות על שנים ממאמרי שפורסמו בחוברות אסיא עה-עו (2005) ופג-פד (2008).
ההערות צולמו ע"י מכון גנזים, שעל ידי פרוייקט פרידברג לפרסום כתבי יד יהודיים, והם מוצגים בזה לקוראי אסיא כאשר הם ערוכים, מפוסקים ומצוינים עם תקציר נשוא כל הערה.

א. הערות למאמר "רפואה חילופית / מיסטית בהלכה"[1]
במאמר נטען, שהויכוח הקיים כיום על רפואה אלטרנטיבית, הוא למעשה ויכוח בין הממסד המדעי השולל אותה, לבין תפיסות של גופים לא מוסדים והמון עדויות עממיות לא מבוקרות שמאמצות אותן ומאמינות בהן.
ויכוח דומה, נטען במאמר, נמצא כבר אצל קדמוננו, כאשר הרמב"ם סמך ידו על הרפואה המדעית של זמנו, וקרא תיגר על סיפורים רפואיים שלא תואמו את התיאוריה הרפואית המדעית המקובלת, או כאשר לא עברו ביקורת מדעית קפדנית.
לעומת זאת הרשב"א קרא תיגר על שלמות הידיעה כביכול של היוונים בתורת הרפואה, ונטה לקבל סיפורים עממיים ברפואה.
הרב צוקר רשם בשולי הגיליון שבראש המאמר:
יש כאן התעלמות כל שהיא ממה שהרמב"ם חולק[2] על אבוקרט וגאלינוס בכמה פרטים ורואם[3] כמטעים וכו'[4]. אלא שכפיה"נ [שרמב"ם] סבר שכל שהפרטים מצטרפים לתמונה שלמה הבא להוסיף עליה עליו הראיה, ורשב"א ס"ל שעדיין צריך ראיה שהתמונה שלמה ובדבר זה ר' אבא מארי לא כרשב"א ולא כרמב"ם דו"ק.
כוונתו לבקר את גישתו של בעל המאמר שנקט בגישה המקובלת בחקר ההיסטוריה.
מבחינה עובדתית קיים ויכוח בין הרמב"ם לרשב"א האם לסמוך על ידיעת הטבע של היוונים הקלאסיים, ובעוד שבעל המאמר רואה בה ויכוח אידיאולוגי ביחס לחכמי הטבע (כלשונו שם: "הרמב"ם דבק בחכמי יוון. הרשב"א יודע שחכמתם מוגבלת שהרי שונים הם מדעת התורה"), טוען הרב צוקר שיש לצמצם את הויכוח לעניין מקומי. כולי עלמא לא פליגי שישנם טעויות בדברי היוונים, אלא שהרמב"ם ראה אחידות בטעויות שנמצאו אצל היוונים, ולכן עדיין נשמרת עיקרי תורתם. לרשב"א הייתה רשימה מבוזרת של דברים שנעלמו מהיוונים, ולכן מבחינתו היוונים אין להם תפיסה נכונה של המציאות.

ב. למאמר "אבל אתה למד להבין ולהורות"[5]
במאמר נטען שההיתר 'להבין ולהורות' נאמר במקור ללימוד דרכי הכישוף והורחב על ידי חז"ל לעשיית כישוף, לעשיית צורות חמה ולבנה, להגות את השם באותיותיו ועוד. במאמר הועלה פרשנות שהצד השווה שבהם הוא העיסוק בלימוד ורכישת ידע והרעיון הוא שהדעת לא הוגבלה. וכך רשם הרב צוקר בשולי הגיליון:
· הושמט כאן דעת מאירי (סנהדרין סג, ב) דעל איסור לא ישמע על פיך (שמות כג, יג) ג"כ יש היתר דלהבין ולהורות.
· ובדעת תוס' יש לדון שהרי על מרקוליס הקשו
(עבודה זרה נ, א ד"ה אבני), ועל השמות שבפרק קמא דעבודה זרה ואפרודיטי (ע"ז מד, ב ועוד) שתקו, ולכאורה מתוך כך שבדיני עבודה זרה ס"ל נמי היתר דלהבין ולהורות, ובמרקוליס שהובא גם לסימן כמגדלים בב"מ (כה, ב) ועוד, קשיא להו.
· אמנם בעל יחוסי תנאים ואמוראים הוקשה לו גם הנך דפרק קמא דעבודה זרה, ותירץ ששינו לגנאי, ולדידיה קשיא לכאורה הך דאפרודיטי וצ"ת.
· בעניין עשיית כשפים לינצל מהם יש לעיין גם ברי"ד וריא"ז בסנהדרין
(ברי"ד, דף סז, ב ד"ה ר' ינאי וראה שם סו, א ד"ה ת"ר. ובריא"ז פ"ז ה"ד אות ו).
· הרמב"ם
[לא][6] מעתיק אפרוטידי וצריך בירור ולא נפניתי.
במאמר יש התייחסות על כך ששכיח הוא בתלמוד שתוך כדי משא ומתן בעניין מסוים מביאה הגמרא פסוק או דרש העוסקים בעניין שונה כדי ללמוד ממנו על העניין הנידון מבלי להסביר את אופן הלימוד משם. בין השאר צוין לתוס' שבת מח, ב שכותב: "ואע"ג דהאי קרא לא לגבי טומאה כתיב אלא לגבי הגעלה וכו' אם אינו ענין להגעלה תנהו לענין טומאה". על כך רשם הרב צוקר:
· לא שייך לכאן וכמובן אם מביאים כאלו אפשר להביא יותר מתוך דברי התלמוד עצמו.
כוונתו, שהמושג "אם אינו עניין" הוא תחום אחר לחלוטין, ואם כבר, יש להביא מהתלמוד עצמו. והצדק כמובן אתו.


הערות
* הרב אהרן יהושע צוקר – גדול הידענים בספרות חז"ל בדורנו, אשר מילדותו הציב לעצמו יעד לדעת את התורה כולה במקורותיה ולהכיר את שלבי השתלשלותה. בצימאונו הרב מתמסר הוא בנחישות אחר כל בדיל מידע להשלים את ידיעותיו, כולל מקורות שגרעיניהם נאכלים וקליפתם נזרקים. רואה הוא לעצמו כחובה לדעת את כל דברי חז"ל על לשונם המקורית, ולשם כך בדק את כל שינויי הנוסחאות המצויים של מדרשי ההלכה, שני התלמודים, פירושי הראשונים וחקר אחר הנוסחאות היותר נכונות שלהם. חיבה יתירה נודעת לו לתורת הגאונים, שהם החוליה המקשרת בין חכמי התלמוד לראשונים שבאו אחריהם. בכישוריו הנדירים ובאישיותו המדהימה עבד לשחזר לעצמו את יסודות התורה שבעל פה, במשניות הקדומות ובמדרשי ההלכה הקדומים מבתי מדרושיהם של רבי ישמעאל ורבי עקיבא.
הרב צוקר חיבר כמה ספרים, היה מהעורכים הראשיים של מדור מקורות וציונים ברמב"ם פרנקל, כתב עשרות מאמרים ומחקרים תורניים, והכול בעילום שם או תחת שם בדוי מתוך ענוותנות ובוז לדברת בני תמותה. הרב צוקר ערך, הגיה והכין לדפוס כמה מספרי הקדמונים עם מדורי שינויי נוסחאות ומקורות וציונים. גולת הכותרת של יצירותיו הוא ספר תורת כהנים (ברייתא דר"י, ויקרא-שמיני) מתוקנת ומוגהת היטב עם מדור שנו"ס ופירושי גדולי הראשונים מוגהים ומתוקנים.
לדאבון כל לב חלה הרב צוקר לפני כארבע שנים ושכח תלמודו. בני משפחתו מבקשים לשַׁמֵר מה שאפשר מתורתו הכתובה, להרביץ דרכם תורה ולהפיץ ממעיינותיו חוצה. כצעד ראשון הוצע לצלם את ספרייתו הפרטית על עשרות אלפי הערותיו בשולי הגיליונות, ואפריון נמטיה למכון גנזים אשר תחת פרויקט פרידברג לפרסום כתבי יד יהודיים מהגניזה הקהירית, שלקחו את המלאכה על שכמם לצלם בצילום דיגיטלי איכותי את כל ספריו ולהנגיש אותם לכל דורש תורה ומבקש חכמה. זוהי הזדמנות לפנות לשומעי לקחו שהיו אתו בקשר בכתובים, להמציא למשפחה העתק מרשימותיו שאשר בידם, כדי שיוכלו לצרפם לספרייה הדיגיטלית שמתכוונים להקים.
חובת הכרת הטוב לי להרב צוקר שהיה עבורי עמוד תמך, עת נחשפתי לעושר שבמחקר התלמודי.

1. המאמר פורסם באסיא עה-עו, עמ' 49-33 (2005), והוא זמין בקישור שלהלן: https://www.medethics.org.il/article/רפ ... טית-בהלכה/
2. ההדגשה במקור.
3. = הרמב"ם.
4. ראה סדרת הספרים 'רמב"ם כתבים רפואיים' של מוסד הרב קוק בהקדמות ובמובאות.
5. פורסם באסיא פג-פד, עמ' 49-28 (2008) והוא זמין בקישור שלהלן: https://www.medethics.org.il/article/אב ... ן-ולהורות/.
6. כך נראה לתקן והכוונה לרמב"ם בפ"ז מהלכות ע"ז הי"ח שהוא מדבר על אפרוטידי של המשנה, ואינה מזכירה בשם. והלא דעת הרמב"ם להתיר 'כדי להבין ולהורות'?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 263 אורחים