מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 17, 2011 4:27 pm

בליקוטי הלכות לרבי נתן מברסלב מופיע כמה פעמים המשפט דלהלן:

'אטו מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה – פלגא מצוה נמי לא ליעבד'

תלמידו הגדול, רבי נחמן אב"ד דקהלת טשעהרין, בספרו 'אוצר היראה' (ערך 'מצוות ומעשים טובים' סעיף כח), מעתיק את המשפט הנ"ל ומציין עליו: 'כמו שאמרו רבותינו ז"ל'

נפשי בשאלתי, מי יודע פשר דבר, איה מקום כבוד המאמר הלז


לתועלת המעיינים אעתיק את דברי רבי נתן באיזהו מקומן:


בחלק יור"ד, ה' שבועות ה"ב, סעיף יז:

וכבר דברנו בזה הרבה, אך עדיין צריכין למודעי, לידע ולהודיע שאי אפשר להאדם בשום אופן בזה העולם - שידע היכן הוא אוחז, כמו ששמעתי בשמו ז"ל.
וזה מעיקרי הנסיונות שלו - מה שאינו יודע היכן הוא עומד ואוחז.
כי אם היה רואה ויודע מה שזוכה גם עתה על-ידי כל תנועה והעתקה שמנתק עצמו מרע לטוב אפילו תנועה בעלמא, בוודאי היה רץ בכל כוחו לעבודת ה' ולתורתו והיה צדיק גמור, אבל היה מתבטל בחירתו,
כי עיקר הבחירה - מה שאינו רואה ויודע מה שעושה ומתקן לפי מקומו ושעתו.
על כן צריכים גם בזה להתחזק באמונה, לידע ולהאמין בדברי רבותינו ז"ל שאין שום תנועה טובה נאבדת כלל, כי לית רעותא טבא דאיתאביד (זוהר תרומה קנ, ב);
וסוף כל סוף לא ישאר ממנו רק מה שחטף איזה טוב בכל יום ויום מימי חייו.
ובודאי כל המרבה הרי זה משובח, אבל אעפ"כ אטו מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה - פלגא מצוה נמי לא ליעבד?!


עוד שם, ה' תרומות ומעשרות ה"ג, סעיף ב:

כי בוודאי אם נתפוס איזה אדם שהוא בכלל ישראל - שלא נזרקה בו אפיקורסות ומינות - אם נשאל אותו: אם הוא חפץ בתשובה לחזור להשם יתברך,
בוודאי הכל ישיבו פה אחד שרוצים מאד מאד לשוב להשם יתברך, ומתגעגעים לזה מאד מאד ימים ושנים.

וגם אם נשאל אותו: אם רוצה לעשות איזה דבר בשביל השם יתברך, כדי לשוב אליו יתברך,
כגון: ללמוד דף גמרא, או ליתן פרוטה לצדקה, או לילך לטבול במקוה,
וכיוצא בזה מדברים המקדשין את האדם,
בוודאי ישיב בפה מלא: הן! כי בוודאי אני מרוצה לעשות בכפלים מהנ"ל,
ובלבד שיועיל לי,
כי אני יודע שכל זה אינו מועיל לי - לפי עוצם ריבוי הפגמים והחטאים שפגמתי נגדו יתברך.

ומחמת זה שנדמה לו שכל זה לא יועיל לו, על כן אינו עושה כלל.

נמצא שמחמת ריבוי תבערת לבבו, מחמת שלפי מה שמשער בליביה גדולתו יתברך, ואיך פגם נגדו יתברך,
אשר לפי זה הוא צריך להתקדש בקדושה יתירה מאד מאד, ולסלק עצמו לגמרי מהעולם הזה, ולהשליך כל תאוות עולם הזה אחרי גוו,
ולהתקדש בכל הקדושות, ולהתענות הרבה, ולסגף עצמו בכל הסיגופים שבעולם.
וגם כל זה אינו מספיק לו לפי עוצם חטאיו.

ומחמת שאינו יכול להתגבר על גופו לעשות כל אלה, מחמת זה אינו עושה כלל - אפילו מה שיכול.

ויש שנפלו כל כך בדעתם, עד שאינם יכולים אפילו ללמוד דף גמרא, או פרק משניות,
מחמת שיודעים שצריכים לעשות הרבה מאד, ומחמת זה אינם עושים כלל.

ועל זה כבר הזהיר אותנו מאד שלמה המלך עליו השלום (ראה קהלת ז, טו-טז; שבת לא, ב; קה"ר שם):
אל תצדק הרבה, ואל תרשע הרבה,
כי מחמת שרוצה להיות צדיק הרבה כנ"ל, על כן הוא רשע הרבה חס ושלום כנ"ל.

כי באמת בוודאי היה ראוי שיהיה כך, כמו שבוער בלבו כנ"ל, ולקדש עצמו בכל הקדושות, ולהפוך פניו מהעולם הזה לגמרי וכו' וכו' ויותר ויותר,
אבל אעפ"כ: וכי מאן דלא יכול למיעבד כולא מצוה - פלגא מצוה נמי לא ליעבד?!
וכי מפני שאינו יכול להרוויח כל מה שיכולים להרוויח בזה העולם, אם כן לא ירויח כלל?!
וגם יפסיד חס ושלום מה שיפסיד רחמנא לצלן, רחמנא לשזבן.

כי בוודאי כל מה שיעשה איזה דבר שבקדושה בשביל השם יתברך, אפילו נקודה קטנה בעלמא, בוודאי לא יאבד לעתיד שום דבר,
אפילו דיבור אחד בתורה, או תפילה, או פרוטה אחת לצדקה, וכיוצא בזה,
ולא די שזה לא יאבד בוודאי בשום אופן, אפילו יהיה מי שיהיה, אפילו אם חס ושלום עבר על כל התורה כולה כמה פעמים,
אעפ"כ אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה,
וכל מה שפעל ועשה בשביל השם יתברך דבר גדול ודבר קטן - לא יאבד דבר לעתיד.



בחלק חו"מ, ה' גזילה ה"ה, סעיף יב:

כי גם זה בכלל 'דוחק את השעה'
כשאין רוצים לעשות המצווה כי אם כשיוכל לגמרה בשלמות,
וכשרואה שלא יוכל לגמרה - אינו רוצה לעשותה כלל.
וזהו פגם גדול,
כי אטו מאן דלא יכיל למעביד כולי מצוה וכו'


שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 17, 2011 8:11 pm

יאיר כתב:http://www.otzar.org/aspcrops/60879_623_-13705809945-17112011.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/142554_27 ... 112011.asp


כל מי שעיני בשר לו יבין כי אין כל קשר בין הדברים

הסוגיא במסכת שבת לא מהווה בשום פנים ואופן מקור לדברים

אין כאן אלא ציון מראה-מקום של "מעשה קוף" בעלמא, ומלאכת מחשבת בעינא - ולא מלאכת "מחשב"!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי יאיר » ה' נובמבר 17, 2011 8:16 pm

אז תמשיך לחפש...

אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי אגרת » ה' נובמבר 17, 2011 8:31 pm

אולי כבודו יסביר מה רצונו אם לא מ"מ.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי יאיר » ה' נובמבר 17, 2011 8:37 pm

אגרת כתב:אולי כבודו יסביר מה רצונו אם לא מ"מ.

הוא כבר הסביר לא מ"מ אלא "מלאכת מחשבת"...

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 17, 2011 8:45 pm

שבע כתב:בליקוטי הלכות לרבי נתן מברסלב מופיע כמה פעמים המשפט דלהלן:

'אטו מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה – פלגא מצוה נמי לא ליעבד'

תלמידו הגדול, רבי נחמן אב"ד דקהלת טשעהרין, בספרו 'אוצר היראה' (ערך 'מצוות ומעשים טובים' סעיף כח), מעתיק את המשפט הנ"ל ומציין עליו: 'כמו שאמרו רבותינו ז"ל'

נפשי בשאלתי, מי יודע פשר דבר, איה מקום כבוד המאמר הלז.





כנראה שיש כאן פרפרזה על משקל סוגיית הגמרא במסכת מנחות, דף מד, א:


תפלה של יד אינה מעכבת.

אמר רב חסדא: לא שנו אלא שיש לו, אבל אין לו - מעכבת.

אמרו לו: אמרת?

אמר להו: לא, אלא מאן דלית ליה תרי מצות, חד מצוה נמי לא ליעביד?

ומעיקרא מאי סבר?

גזירה שמא יפשע.


וברש"י:

אלא שיש לו - שתיהן, ואם אינו מניח אלא אחת - אותה מצוה מיהא קיים.
חדא מצוה נמי לא ליעביד - בתמיה.
ומעיקרא - דאמר מעכבת - מאי סבר
שמא יפשע - אי אמרינן דאינה מעכבת, יפשע ולא יקנה האחרת.

ובכסף משנה (על מנין המצוות):

אטו מאן דלית ליה שתי מצות, חדא מצוה לא לעביד.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי יאיר » ה' נובמבר 17, 2011 8:52 pm

שבע כתב:נפשי בשאלתי, מי יודע פשר דבר, איה מקום כבוד המאמר הלז.

ומלאכת מחשבת בעינא - ולא מלאכת "מחשב"!

מסתבר שזו היתה חידה...

פגע רע
הודעות: 24
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 9:51 am

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי פגע רע » ה' נובמבר 17, 2011 8:56 pm

כנראה

שיש

כאן

פראפרזה

על

משקל

שירת

האזינו

או

עשרת

בני

המן

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 17, 2011 9:15 pm

שבע כתב:
שבע כתב:בליקוטי הלכות לרבי נתן מברסלב מופיע כמה פעמים המשפט דלהלן:

'אטו מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה – פלגא מצוה נמי לא ליעבד'

תלמידו הגדול, רבי נחמן אב"ד דקהלת טשעהרין, בספרו 'אוצר היראה' (ערך 'מצוות ומעשים טובים' סעיף כח), מעתיק את המשפט הנ"ל ומציין עליו: 'כמו שאמרו רבותינו ז"ל'

נפשי בשאלתי, מי יודע פשר דבר, איה מקום כבוד המאמר הלז.





עוד העירני חכם אחד לדברי הרמב"ם בפירוש המשניות (אבות ד, ב):

וכבר העירו החכמים ע"ה על חידוש נפלא בתורה, יש בו זירוז על מעשה המצוות, והוא אומרו: אז יבדיל משה שלוש ערים וכו',

וידוע שהן לא יועילו ולא יהיה בהן דין ערי מקלט - עד שיובדלו השלוש האחרות אשר בארץ כנען.

אמרו (מכות י, א): יודע היה משה רבנו שאין שלש שבעבר הירדן קולטות - עד שיהו שלש שבארץ כנען, שנאמר: שש ערי מקלט תהיינה,

ואמנם הבדיל את אלו, לפי שאמר: "הואיל ובאת מצוה לידי אקיימנה".

ואם איש כמשה רבינו, משיג האמיתות, השלם שבשלמים, נכסף להוסיף חצי מצוות עשה לכל מעלותיו ושלימותו - מה ראוי לאשר נצטרעו נפשותיהם, ונתחזקה צרעתם ונושנה?

עד כאן דברי הרמב"ם המתוקים מדבש ונופת צופים.


ובזה נסתר סגנונו של ספר "טובי החיים" (לר' חיים טוביה מוואלטשין, נדפס בשנת תרע"א),

שהתבטא בספרו (עמ' 133-134) בדרוש ל"ב (דרוש ו' לשבת הגדול):

ואין לומר כמו דאמרינן: אטו מאן דלית לו תרי מצות - חדא מצוה נמי לא ליעבד,
כמו כן אמרינן נמי: אטו מאן דלית לו כולו מצוה - פלגא מצוה נמי לא ליעבד,
דזה אינו
דבחדא מצוה בודאי איכא למימר כיון דלא יוכל לקיים כולו מצוה - פלגא מצוה לית בה מששא,
וכמו באיסורין דאמרינן חצי שיעור מותר מן התורה [= פשיטותיה דהמחבר בזה צריכה עיון רב!]

ואדרבא בפלגא מצוה יש לחקור אולי איכא לאו דלא תגרע,
ויש להאריך בזה.
ויעויין בברית יעקב ח' או"ח תשובה ה.

ע"כ דברי "טובי החיים"

והאריכות דברים בזה ידועה בספרי האחרונים, אך אין כאן מקומה - כמובן לכל מעיין בצדק ובמישור.


ובס' חרדים (בהקדמה למצוות, התנאי החמישי) כותב רבי אלעזר אזכרי:

ועוד אמרו (סוטה יג, ב) המתחיל במצוה ואינו גומרה מורידין אותו מגדולתו, שאין המצוה נקראת אלא על שם גומרה.
ומכל מקום אם אין בידו לגומרה כלל, לא ימנע מעשות מה שבידו לעשות,
כדאשכחן במשה רבינו דכתיב בפרשת ואתחנן: אז יבדיל משה שלש ערים, וכדכתב רש"י ז"ל שם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 17, 2011 10:13 pm

מן הראוי לצטט את דברי רבינו בחיי (פ' ואתחנן):


אז יבדיל משה שלש ערים בעבר הירדן.

יגיד לך הכתוב כי משה כשהבדיל ערי מקלט האלה בארץ בני גד ובני ראובן, אמר לישראל דברי הברית שיזכיר בסמוך,
ואף על פי שידע משה שלא יהיו ערים אלו קולטות - עד שיבדלו שלש בארץ כנען,
מכל מקום רצה להשתדל אפילו בחצי מצוה כדי להוסיף אותה על שאר מצוותיו וצדקותיו אשר עשה.
ומכאן נלמוד התעוררות גדול בקיום המצוות,
וכאן נוכל להתבונן במעלות המצוות ובכוחם ובשכרם העצום כאשר יעשה אותן האדם על השלימות.

ואפשר שנאמר כי לזה רמזו חז"ל במדרש שאמרו: פסל לך - הפסולת שלך, משם נתעשר משה.

באו לומר, כי מן המצוות שהן קלות בעיני האדם - משם נתעשר משה,
כלומר שעלה להשגה גדולה,
כי הוא העושר האמיתי,
ואין צריך לומר באותן המצוות שהן עיקר התורה ויסוד האמונה.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מאן דלא יכיל למיעבד כולא מצוה

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 17, 2011 10:18 pm

והילך דברי רבינו יעקב סקילי (מרבותינו הראשונים), בס' תורת המנחה, דרשה סו:


וכן מצינו במשה רבינו ע"ה, כשנתן השם יתברך את שני מלכי האמורי ביד ישראל,
שבט ראובן וגד וחצי שבט מנשה נתעסקו לישב ולבנות ארץ העמים
דכתיב ויבנו בני גד את דיבון וגו', ובני ראובן בנו את חשבון וגו', ויאיר בן מנשה הלך וילכוד את חוותיהם, ונובח הלך וילכוד את קנת,
הרי כל אלו היו מתעסקין בהנאות העולם בדבר שאין בו מצוה, כי אין שום מצוה להתעסק בישוב חוצה לארץ, והמתעסק בישוב חו"ל כאילו מתעסק באכילה ושתיה ופחות ממנה.

וכשראה משה רבינו ע"ה שאלו מתעסקין בלא מצוה אלא לצורך עצמן, התחיל משה רבינו ע"ה להתעסק בישוב של מצוה וישוב העולם.
הדא הוא דכתיב: אז יבדיל משה שלש ערים,
ופירוש "אז" בעת ההיא בעת כיבוש הארץ,
ואע"פ שלא היו קולטות עד שהיו נבחרות השלוש אחרות, אמר: הואיל ובאה חצי מצוה לידי אקיימנה, ואע"פ שאינה מצוה שלימה.

ומה אם משה רבינו ע"ה המלא מצוות כרימון מחזר אחר חצי מצוה לקיימה,
שאר בני אדם על אחת כמה וכמה.

וכל זה למה כדי שיהיה אדם שלם ונפשו שלימה, כי בעשיית המצות והשלמתן תהיה התורה שלימה,
הדא הוא דכתיב סמוך לזה: וזאת התורה אשר שם משה, כל זה הוא מכלל התורה - שאפילו עשיית חצי מצוה תורה היא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים