מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ד' רוחות השמים'?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישיבישקייט
הודעות: 184
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 3:05 pm

'ד' רוחות השמים'?

הודעהעל ידי ישיבישקייט » ג' נובמבר 22, 2011 9:58 pm

מה הפשט בלשון הקודש במילה רוח כשהכוונה צד?
למה לא פינות השמים או צדדי השמים וכדומה?

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: 'ד' רוחות השמים'?

הודעהעל ידי אדג » ג' נובמבר 22, 2011 10:10 pm

לא הבנתי, האם השאלה מה הקשר בין תיבת 'רוח' לתיבת 'צד'? כך משמעות המילה בלשה"ק!
ואם השאלה למה נוקט הפסוק תיבה זו ולא אחרת, הרי יש לעיין בכל פעם ופעם. מן הסתם בספרים העוסקים במילים נרדפות, או שמא אף במלבי"ם ביארו חילוק תוכן התיבות.

(מדעתי, ובלא בירור: בעוד רוחות השמים הם דווקא לצפון, דרום, מזרח ומערב, הרי פינות וצדדים הם לאו דווקא כך, אלא בכללות לכל הכיוונים).

ישיבישקייט
הודעות: 184
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 3:05 pm

Re: 'ד' רוחות השמים'?

הודעהעל ידי ישיבישקייט » ג' נובמבר 22, 2011 10:22 pm

כוונתי אכן למה לשון רוח נופל על צד.
וכמו שאמרת בספרי לשונות הנרדפים וכדומה אמור להיות כתוב אמנם מכיוון שאינני בקי בספרים אלו ע"כ אני שואל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'ד' רוחות השמים'?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 22, 2011 10:27 pm

אולי כפשוטו כיוון שאנשים מרגישם ברוחות הבאות מן הצדדים השונים ( והן שונות בטבען) נקרא שם רוח על הצד ממנו מגיעה הרוח.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: 'ד' רוחות השמים'?

הודעהעל ידי אדג » ג' נובמבר 22, 2011 10:42 pm

אם כבר, אז כבר:
המילה רוּחַ מציינת ביסודה משב אוויר ונשיפת אוויר. לצד המשמעות היסודית, המילה 'רוח' משמשת במשמעויות מושאלות מימי קדם ועד ימינו: נשמה וחיים, כוחות נפש וכדומה. בפיוט 'אדון עולם' אנו אומרים "בְּיָדוֹ אַפְקִיד רוּחִי" – על פי תהלים לא, ו. המשמעויות המושאלות רווחות מאוד בניבים, כגון 'מָשַׁל ברוחו' (התאפק), 'אֶרֶךְ רוח' (סבלני), 'מורת רוח' (חוסר נחת), 'שְׁאַר רוח' (השראה, אצילות) – כל אלה שאובים מן התנ"ך; 'נכנסה בו רוח שטות' – מספרות חז"ל; וצירופים שהתחדשו בדורות האחרונים: 'מצב רוח', 'רוח החוק' ועוד.
בספרות הפילוסופיה של ימי הביניים נוצרו על פי הערבית שם התואר רוּחָנִי והשם המופשט רוּחָנִיּוּת לציון דברים השייכים לרוח, היפוכם של 'חומרי' ו'חומריות'.
(מתוך אתר האקדמיה ללשון העברית, מילים וגלגוליהן)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 381 אורחים