עמוד 3 מתוך 3

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ב' ינואר 30, 2012 10:05 pm
על ידי התפעלות
בידי מי נמצא? בידי הבר מצוה בחור!

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ב' ינואר 30, 2012 10:58 pm
על ידי ציבור
התפעלות כתב:בידי מי נמצא? בידי הבר מצוה בחור!


אולי ימחול לפרש שיחתו?
היכן נמצאה הפיתקה? והיכן היא מצויה כעת?
ברצינות!

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ב' ינואר 30, 2012 11:50 pm
על ידי התפעלות
כפי שכתוב בשער שגם לפניך לקרוא יצא הדבר לאור לכבוד בר מצוה ע"י אליעזר דן בלאאמו"ר הג"ר אריה שליט"א רלב"ג -חשון תשע"ב, אני משער שזה בידו אם הוא הדפיס את זה, לא צריכים להיות חכם הארזים לעשות השערה כזו

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ב' ינואר 30, 2012 11:51 pm
על ידי ישבב הסופר
הרזים, כצ"ל

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ג' ינואר 31, 2012 1:13 am
על ידי נאשער
הבונה כתב:
התפעלות כתב:העיקר יש פה פרסומת טובה לקנות אוצה"ח לאלו שעדיין לא קנו אותו, בקליק אחד איש הספר הראה רב חילו מה חיפוש במחשב על המילים "חי נפשי" פולט

בטוח שזה האוצר ולא ב"א?

אם אתה שואל כבר, זה בר אילן גי' 17 לכה"פ.
כי אצלי ב-18 יש כבר כמה יותר.
----------------------
אי"ס, הגמרא שהאומר אשנה פרק זה וכו' נדר גדול נדר, ידוע לך מהמפרשים הדנים בזה חילוק אם אמר בלי נדר או שזה מובן מאליו?

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ג' ינואר 31, 2012 3:35 pm
על ידי קלונימוס הזקן
על הערתי דלעיל קמו כמה עוררין, ואנסה להשיב קצת (דומני שחלק מן ההערות היה סר אם היו נקראים דברי, די בהערה זו), אקוה כי לא באיחור רב:

על דברי ביחס לזיהוי כתב היד-
טפח כתב:
קלונימוס הזקן כתב:יושם לב: זיהוי הפתקה נעשה כאמור לעיל רק ע"י שהכתב דומה לכתב יד המהריל"ד. ואם לא נבין אף מסברא את היתכנות כתיבתה על ידו, הדבר מעמיד בסימן שאלה את עצם הזיהוי!

שומו שמים! בתי דין מתירים אשה לשוק דבר יום ביומו על סמך זיהוי חתימת עדים, והנה קמו גם ניצבו מערערים על יכולת הזיהוי. אכשר דרא!

אני מצטט לך את דברי איש ספר לעיל שמתוכם הבנתי שאין מדובר על השוואת כתבים ברמה ודאית כמקובל בב"ד, אלא על דמיון הכתבים, ועדיין יש מקום לבע"ד לבוא ולטעון
איש_ספר כתב:בצד הדברים ראוי לציין, כי היחוס למהריל"ד הינו קרוב לודאי ונעשה לפי שווין כתב היד. כך גם סבור הרה"ג רי"י וויס שליט"א.


איש_ספר כתב:ממש נשגב מבינתי מה מקום יש כאן לתימה,
האם אדם - ויהיה כגובה ארזים גובהו - אמור לקבוע את סדר יומו, מיום עומדו על דעתו ועד מותו בלי שינוי?
האם ישנה רק אפשרות אחת בחלוקת שעות היום לסדרי הלימוד השונים?
האם לא יתכן שבשנים מסוימות היה סדרי לימודו בדגש על חלק מסוים ובשנים אחרות על חלקים אחרים?
וכ"ז עוד לפני שנקח בחשבון שנסיבות חייו השתנו כאשר עלה לירושלים והיה מוסר שיעור יומי בן ג' שעות דבר יום ביומו, ומאידך הוסר ממנו עול הרבנות המעשי שהיה לו בגולה.
בקיצור חי נפשי שלא ידעתי על מה מצא התמיה מקום לנוח.

אני מסכים לכל מילה, אך לשם כך הזכרתי
קלונימוס הזקן כתב:...כותב בירושלים תכנית לסדר יום שאמורה להיות קבועה מכאן ועד עולם (כמוזכר בתוך דבריו)..

וזהו הציטוט מדבריו בכתב היד:
כה אקוה להתנהג כל הימים...

לשם מה נוספה ההוספה הזאת? לכאורה מדובר כאן בתכנית לימוד שיטתית וקבועה שלא עתידה להשתנות לפחות ככל הידוע בעת כתיבתה לכותב (דוגמא לדבר אזכירך מא' מגדולי ת"ח שבדור שסדר לימודו כמעט כולו קבוע כבר כיובל שנים וידוע לציבור)


התפעלות כתב:קלונימוס הזקן - במח"כ קצת מופרז, שאלת "מדוע שינה אותה לעת זקנה??" מי אומר ששינה משהו, אולי היה ככה גם בגולה.
ושוב אתה עושה הנחה שהיה אמור להיות הבהרה כזה "כאשר אני עושה מימים ימימה", אתה חושב בראש שלנו איך שהיינו כותבים, הוא לא כתב פה על איזה קלף עם סופר כדי שהפתק יעמוד באיזה "מוזיאום", או שאיזה מוכר עתיקות יוכל לחתן ילדיו בשפע מהפתק הזה. הוא כתב את זה על נייר קטן חתוך וקרוע ומן הנראה מעל שני צדדיו, וכתב לעצמו, אולי כמו שהבעלי מוסר היו כותבים קבלותיהם בכתב לקראת ר"ה, אי אפשר לדעת, אבל ההנחות שלך הם מעל ומעבר.

ברוך הבא וברוך הנמצא ואף אני מתפעל מהתפעלותך, כה לחי
אך הרשה נא לי לציין שתגובתך נסובה על דברי, וככזאת - ראוי היה שתקרא את אשר תיסוב תגובתך עליו בטרם תגיב, אצטט את דברי ואדגיש את הקטע שדן באפשרות שהעלית
קלונימוס הזקן כתב:אם יורשה לי להסב לב אל משהו מוזר,
המהרי"ל דיסקין, בהניח שאכן זהו כתב ידו, כותב בירושלים תכנית לסדר יום שאמורה להיות קבועה מכאן ועד עולם (כמוזכר בתוך דבריו).
הרי היה כאן באחרית ימיו, האם בגולה לא היתה לו תכנית, אם כן - מדוע שינה אותה לעת זקנה?? אם לא - מדוע החליט לפתע לעבוד לפי תוכנית?? אם לא שינה ורק עדכן אותה לשעון הנהוג בא"י או יצרה מחדש כי אבד לו הנייר הישן, לכאורה היה אמור הדבר להיזכר בתחילת הפתק בנוסח כמו: "...כאשר אני עושה מימים ימימה" או משהו בדומה.

סוף דבר - אתמהה

בענין ההנחות, לא הנחתי כלום - רק הערתי את תשומת לב הציבור לאשר נראה בעיני מוזר. איפה אתה מוצא 'הנחות' בדברי המצוטטים??

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ג' ינואר 31, 2012 3:41 pm
על ידי נטורי קרתא
קלונימוס הזקן כתב:אני מצטט לך את דברי איש ספר לעיל שמתוכם הבנתי שאין מדובר על השוואת כתבים ברמה ודאית כמקובל בב"ד, אלא על דמיון הכתבים, ועדיין יש מקום לבע"ד לבוא ולטעון
איש_ספר כתב:בצד הדברים ראוי לציין, כי היחוס למהריל"ד הינו קרוב לודאי ונעשה לפי שווין כתב היד. כך גם סבור הרה"ג רי"י וויס שליט"א.

אינני מבין מהו בית הספק כאן. הרי נמצאים בידי משפחת רלב"ג אלפי עמודים מעצם כת"י של הריל"ד, חידושיו על ש"ס ושו"ע ועוד, ומה הקושי להשוות את כתב ידו לפתקא קדישא ולהכריע לכאן או לכאן? ומאימתי נעשה הגרי"י וייס מומחה מיוחד לדבר זה?

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ג' ינואר 31, 2012 4:19 pm
על ידי קלונימוס הזקן
אין הכי נמי.
ואם המצויים אצל המון כתבי ידו מאשרים שכתב ידו בתקופת ירושלים זהה לחלוטין לכת"י זה, הספק מוסר.
הגריי"ו מומחה ותיק לכתבי ידות ולא ספציפית לכת"י המהריל"ד, ואמנם לא הובהר כל הצורך איך שורבב שמו לענין זה. השערתי הפשוטה שבדרך מקרה שאלו איש ספר על כך והצטרף לזיהוי.

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 1:42 am
על ידי ציבור
אני מרשה לעצמי לחזור ולשאול: היכן נמצאה הפיתקה הגנוזה?

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 7:06 pm
על ידי מותיב ומפרק
כל הנידון על הפתקא הנ"ל אין בו ממש... היות וברור ופשוט שאין זה כתב ידו כלל.. רצו"ב צילום מכתי"ק הגהותיו על הש"ס, ומי שיש לו מקצת דמקצת של טביעות עין יראה בעליל, שלא יצאו שני כתבי יד אלה מידו של כותב אחד!! (ראה ההבדלים הבולטים באותיות "צ" "א" ו"ש" ועוד)

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 7:54 pm
על ידי תוך כדי דיבור
לדידי אין זה כל כך ברור. הדוגמא הקטנה שהבאת לא מספיקה, וצריך להשוות לקטעים ארוכים יותר ומתקופות שונות. האותיות שציינת לא תמיד שונות - האות א' בפיתקא נכתבה בחלק מהמקרים באותה צורה שהיא כתובה בהגהות, וכך גם האות ש'; ואותיות אחרות, כמו האות ע', נכתבו בצורה זהה. בקיצור צריך השוואה מקיפה יותר כדי להחליט בבירור.

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 8:04 pm
על ידי מותיב ומפרק
הנה עוד אחד!! חוץ מההבדל הבולטים בין האותיות גם המראה הכללי שונה לגמרי
ועוד, מעניין שעלינו להוכיח על כל אות אות אם מוכרח ששונים (ואכן שונים) במקום שיוכיחו שזהים הם.. אתמהה..

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 8:10 pm
על ידי מותיב ומפרק
שימו לב גם לאות "ק"

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 10:26 pm
על ידי ישבב הסופר
אות שין אכן שונה קצת, אבל גם בסדה"י וגם בהערות שהעלה מותיב ומפרק, יש שני סוגי אותיות ק' וא' שמשתמשים בערבוביא.
[למשל בסדה"י יש קוף רהוט כמו "הבוקר", ויש קוף מסודר כ"רד"ק", והם שונים זה מזה. וכן בהגהות שם יש קוף ד'לק"מ' שהוא ישר ומסודר, ויש קוף רהוט כ'במקום'. וכן הוא באלף.]
אני רחוק מלהיות בקי בענינים הללו, אך לא הבינותי כוונתו של מותיב.

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ו' פברואר 03, 2012 1:11 am
על ידי איש_ספר
רא"ד רלב"ג המחזיק בפתק הקדוש שיגר לי מסמך זה ובו השוואות בין הכתב שבפתק לכתב בשאר מקומות. השוואה שלדבריו לא מותירה מקום לספק.
רצ"ב.
(המשפטים לפעמים השתבשו כנראה משימוש בוורד בתבנית אחרת או משהו דומה, אבל ניתן בכ"ז להבין)
השוואות.pdf
(1.31 MiB) הורד 451 פעמים

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ו' פברואר 03, 2012 3:27 am
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:רא"ד רלב"ג המחזיק בפתק הקדוש שיגר לי מסמך זה ובו השוואות בין הכתב שבפתק לכתב בשאר מקומות. השוואה שלדבריו לא מותירה מקום לספק.
רצ"ב.
(המשפטים לפעמים השתבשו כנראה משימוש בוורד בתבנית אחרת או משהו דומה, אבל ניתן בכ"ז להבין)
הקובץ המצורף השוואות.pdf לא זמין יותר.

והנה קובץ מתוקן
מתוקן.pdf
(459.33 KiB) הורד 480 פעמים

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ו' פברואר 03, 2012 4:01 pm
על ידי התפעלות
חזק מאוד! אין להתווכח עם המומחים.
נהנהתי מה"מם" צפוף שבקובץ, גם מעניין שהדברים עצמם גם רואים במה ש"מותיב ומפרק" בעצמו העלה, אותו "מם" צפוף ואותו "ל" איך שהוא קורא לזה "בלי עגול" (בלשונינו בלי חור).

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת האם מוסמך?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 11:32 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:מאמרו של רא"ד רלב"ג אודות הקטעים שהשתרבבו לתוך מהריל"ד עה"ת יופיע בישורון הקרוב בעז"ה
כל הקטעים הינם ממקור אחד. והם יצאו מפי גדול אחד מחוגו של מהריל"ד. שאר הפרטים יבוארו שם.
(לדבריו רוב הספר הינו אותנטי לגמרי, ויש עדויות על רבים מן הקטעים שם ויחוסם למהריל"ד)
המאמר הופיע עתה ב'ישורון' החדש.
בהמשך אעלה סיכום עיקר תוכנו

[מערכת ישורון אוסרת לעלות מאמרים שלימים עד עבור תקופת זמן מיום צאת הספר]

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת - בירורים- רשימה: 'סדר היום' של מהריל

פורסם: ה' מרץ 29, 2012 12:07 am
על ידי התפעלות
מעניין ביותר, באמת כרך מלא וגדיש הפעם הזה, כבר היה נדמה לי שאחרי יותר מעשרים כרכים שהמאמרים אמורים להחליש, אבל עדיין כדאי להשיג.

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת האם מוסמך?

פורסם: ה' מרץ 29, 2012 12:13 am
על ידי ערער בערבה
איש_ספר כתב:[מערכת ישורון אוסרת לעלות מאמרים שלימים עד עבור תקופת זמן מיום צאת הספר]

חצאי מאמרים אפשר להעלות? אז אולי תעלה את המשכו של המאמר השני שהעלית רק את תחילתו?....

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ד' יולי 11, 2012 7:59 pm
על ידי בינה נא זאת!
תוך כדי דיבור כתב:ויש אצלי עוד מה להוסיף על שהובא שם, אבל לא כאן עת האסף בזאת. רק אצטט עדות אחת:
"ששמעתי מפ"ק [=של מהרי"ל דיסקין] איך שהחכם [חיים זליג] סלונימסקי הי' נושא פניו עבור חוכמתו, שהי' מכירו שהוא מחכמי התכונה. וכך הי' המעשה, פ"א כשהי' בוורשא ע"ד בריאותו, בא אצלו חכם הנ"ל והי' ספרו [=בחכמת התכונה, אסטרונומיה] בידו וביקש ממנו לעיי' ולהסכים עימו להוציאו לאורה, אז השיב לו אדמו"ר, איני יודע בחכמה הזאת אין ביכולתי [להשיבך], כי אחר העיון אדע ג"א ככל חכמי התכונה, אבל להסכים על סיפרך אין ביכולתי עד שתתן אותו אל ביתי, ובתנאי שלא נמצא שם דברים מתנגדים נגד רז"ל, אזי וודאי אסכים על האמת. אבל אם נמצא שם דברים מדברים נגד כבוד רז"ל או סותרים דבריהם, אז יהי' לי רשות לשרפו. כששמע החז"ס לקח את ספרו ועזב את הבית והלך"


(לכן אילו היתה פיתקא זו נכתבת בשקלוב למשל, על פניו היה מקום לפרש את ההשכלה הנ"ל כספרי חכמות. אמנם בירושלים זה בלתי אפשרי... ואמנם יש להעיר שסיפור זה הנ"ל, אודות הפגישה עם חז"ס, לא נמנע בעל המעשה מלספרו בשנותיו האחרונות בירושלים).


אגב, מקור נוסף ליחס מכובד שניתן לחז"ס ע"י שלומי אמוני ישראל, ראו מה שנכתב עליו ב'הפלס' תיכף אחר פטירתו, חלק רביעי תרס"ד עמ' 574:

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת האם מוסמך?

פורסם: ג' פברואר 19, 2019 9:43 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:מאמרו של רא"ד רלב"ג אודות הקטעים שהשתרבבו לתוך מהריל"ד עה"ת יופיע בישורון הקרוב בעז"ה
כל הקטעים הינם ממקור אחד. והם יצאו מפי גדול אחד מחוגו של מהריל"ד. שאר הפרטים יבוארו שם.
(לדבריו רוב הספר הינו אותנטי לגמרי, ויש עדויות על רבים מן הקטעים שם ויחוסם למהריל"ד)
המאמר הופיע עתה ב'ישורון' החדש.
בהמשך אעלה סיכום עיקר תוכנו

ויש מחר לאחר זמן.. [או שעלה במקו"א?]

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ד' מאי 06, 2020 12:53 am
על ידי שומר-הגחלת
תוך כדי דיבור כתב:תודה על ההבהרה בעניין השעון.

-----
ובכן לגבי מהרי"ל דיסקין עצמו ומה שנרמז למעלה לכאן ולכאן, יעויין כאן: http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2608922&forum_id=19616
ויש אצלי עוד מה להוסיף על שהובא שם, אבל לא כאן עת האסף בזאת. רק אצטט עדות אחת:
"ששמעתי מפ"ק [=של מהרי"ל דיסקין] איך שהחכם [חיים זליג] סלונימסקי הי' נושא פניו עבור חוכמתו, שהי' מכירו שהוא מחכמי התכונה. וכך הי' המעשה, פ"א כשהי' בוורשא ע"ד בריאותו, בא אצלו חכם הנ"ל והי' ספרו [=בחכמת התכונה, אסטרונומיה] בידו וביקש ממנו לעיי' ולהסכים עימו להוציאו לאורה, אז השיב לו אדמו"ר, איני יודע בחכמה הזאת אין ביכולתי [להשיבך], כי אחר העיון אדע ג"א ככל חכמי התכונה, אבל להסכים על סיפרך אין ביכולתי עד שתתן אותו אל ביתי, ובתנאי שלא נמצא שם דברים מתנגדים נגד רז"ל, אזי וודאי אסכים על האמת. אבל אם נמצא שם דברים מדברים נגד כבוד רז"ל או סותרים דבריהם, אז יהי' לי רשות לשרפו. כששמע החז"ס לקח את ספרו ועזב את הבית והלך"


(לכן אילו היתה פיתקא זו נכתבת בשקלוב למשל, על פניו היה מקום לפרש את ההשכלה הנ"ל כספרי חכמות. אמנם בירושלים זה בלתי אפשרי... ואמנם יש להעיר שסיפור זה הנ"ל, אודות הפגישה עם חז"ס, לא נמנע בעל המעשה מלספרו בשנותיו האחרונות בירושלים).


"ששמעתי מפ"ק" מיהו בעל השמועה ששמע מפ"ק מהריל"ד? והיכן נדפסו הדברים? תודה מראש לעונים

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ד' מאי 06, 2020 7:21 am
על ידי בברכה המשולשת
שומר-הגחלת כתב:"ששמעתי מפ"ק" מיהו בעל השמועה ששמע מפ"ק מהריל"ד? והיכן נדפסו הדברים? תודה מראש לעונים


למיטב זכרוני, יש מאמר מקיף על חז"ס, הסוקר גם את קשריו עם מהריל"ד, בבלוג הספרים של פרופ' שפירא.

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ד' מאי 06, 2020 1:00 pm
על ידי יתר10
בברכה המשולשת כתב:
שומר-הגחלת כתב:"ששמעתי מפ"ק" מיהו בעל השמועה ששמע מפ"ק מהריל"ד? והיכן נדפסו הדברים? תודה מראש לעונים


למיטב זכרוני, יש מאמר מקיף על חז"ס, הסוקר גם את קשריו עם מהריל"ד, בבלוג הספרים של פרופ' שפירא.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t ... 40#p422533

Re: מהרי"ל דיסקין עה"ת מוסמך? - תגלית, סדר היום של מהרי"ל די

פורסם: ה' יולי 21, 2022 8:58 am
על ידי גביר
איש_ספר כתב:כנראה הוא מתכון לר' זרח ברוורמן או לר' יעקב בלומנטל.
---
שעון אר"י (ולא ירושלים) היה נהוג בכל ארצות המזרח, והוא הושפע מהערבים שזמן תפילתם צמוד לזמני היום. ולפי קריאת המגרב (שהוא זמן ידוע קודם השקיעה) היו מכוונים את השעונים. לכן אין מקום להסתפק שהשעות מורות על מקום שבתו בירושלים.


על תפישת הזמן וארגונו באמפריה העות'מאנית ועל המעבר לשעון אירופי [אלפרנגה] יעוין עתה -

‏ היו זמנים : ‏ על שעונים ואנשים בשלהי התקופה העוסמאנית / ‏ אבנר וישניצר ; תרגם מאנגלית: עידן בריר.

מאגנס, ירושלים תשפ"ב.

על ארגון הזמן העות'מאני לפי התפלות המוסלמיות -

שם עמ' 34-25