מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת חקת | מת עצמו טמא?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי מור » ה' יוני 17, 2010 1:54 pm

בסיעתא דשמיא

בפרשתנו נתבארה טומאת מת. ובספרי זוטא (יא) איתא, "הנוגע במת טמא, אין מת עצמו טמא".

2010-06-17_132633.jpg
2010-06-17_132633.jpg (11.6 KiB) נצפה 4598 פעמים

והמג"א בספרו עה"ת 'זית רענן' כ' דלהכי לא יצטרכו המתים שיקומו לתחיה לעת"ל טהרה והזאה, שכן הם עצמם אינם טמאים, (עי' נדה ע:).

אם מותר, בנוסח ישיבתי יותר, לבאר את צדדי הענין בזה, ע"פ חקירה האם גוף המת מהוה כח טומאה מצד עצמו, דלהכי הנוגע בו והבא עמו באוהל נטמא, שכן המת 'מטמא', או דלעולם המת עצמו אינו כח טומאה, אלא אך הלכה היא דהנוגע במת טמא, שכן 'נגיעה במת' דינה דמטמאת את הנוגע, אך המת עצמו אינו כח וסיבת הטומאה. (ולחדד יותר, אי נימא דהטומאה ענינה 'מציאות' ולא 'דינים' כדאיפלגו בה הר"מים, אזי החקירה היא האם במת נמי איכא מציאות טומאה, או דהכא כו"ע מודו דאך דינים המה).
וברור, דכונת הספר"ז היא דבמת אין כח טומאה, דהא אי היה בו כח טומאה והיה הוא 'מטמא', א"כ מה לי דלא נגע בעצמו, לא יגרע חפצא דהטומאה מהנוגע בה, (וכשקם לתחיה לית מה שיפקיע את הטומאה שהיתה בו). וע"כ, דאך הלכה היא דהנוגע במת נטמא, והלכה היא בנוגע, ומת - עם כל ה'כבוד' - לא נגע הוא בעצמו. (שכן פשוט, דאף דהוא כל העת 'נוגע' בעצמו, לאו 'נגיעה' היא), ולהכי לא בעי טהרה לעת"ל, שכן מעולם לא 'נטמא' הוא.

ועפ"י הספר"ז אמרתי להמתיק את דברי התוס' הרי"ד הידועים (קידושין עט בסוגיא דבוגרת דקדשה עצמה), דהקשה מה בין מתני' דטהרות דנגע באחד בלילה והשכים בבוקר ומצאו מת, דלר' מאיר מטמאינן ליה דכל הטומאות כשעת מציאתן, למתני' דריש נדה דלשמאי דיה שעתה, ולא אמרי' דמטמאינן לטהרות שנגעה בהם למפרע. ותי' התורי"ד, דבנגע במת, הא ודאי נגע בו, רק דלא ידעינן בעת הנגיעה אם חי הוא או מת, אך מ"מ נגיעה היתה ודאי. לא כן בנדה, דמספק"ל מתי נטמאה, והוי 'ספק מגע', ולא קרב זה אל זה, עכת"ד בתרגום חופשי.

וכבר הקשו, דאכתי נפק"מ לטהרות שנגעה בהם, דהא כלפיהם נמי איכא ודאי נגיעה, רק דלא ידעי' אם הוי נגיעה המטמאת או לא, ומ"ש. ועל כרחין (והכי מטו ביני עמודי), דשורש הספק בנדה הוא במציאות הדם, והנגיעה בטהרות היא רק תולדה, ואזלי' בתר שורש הספק. אלא שכאן הבן שואל, דלכאו' גם במת שורש הספק אם חי הוא או מת, ומה אכפ"ל דודאי נגע, מדוע לא נימא דהכא נמי הנגיעה הוי רק תולדה ולא שורש.

ולהמבואר א"ש, דלעולם אכן אזלי' בתר שורש הספק, רק בנדה, דענין טומאתה הוא מחמת מציאות הדם, והנדה היא 'מטמאת', א"כ מספק"ל אימתי הפכה הנדה ל'מטמאת', וזהו שורש הספק אין בלתו. לא כן במת, דאין ה'חי' סיבת העדר טומאה, וה'מת' סיבת הטומאה - דהא מת לעולם אינו 'מטמא', וכל ענינו דמת הוא רק ליתן דין בנגיעת הגברא, דאזי הפכה נגיעתו ל'נגיעה המטמאת', וכאמור בדברי הספר"ז, וא"כ שפיר אזלי' בתר שורש הספק, דהוא אי היתה נגיעה המטמאת או לא. וזהו דחידש התורי"ד, דהיכא דודאי היתה נגיעה - היינו מעשה המטמא - א"כ אזלי' בתר שעת מציאתן, אך בנדה דשורש הטומאה והספק הוא מציאות הדם, וא"כ הנגיעה - דהיא תולדה בעלמא - אינה מעלה ומורידה.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ה' יוני 17, 2010 2:55 pm

עתה באתי מהפגנת הענק אודות קביעת בית הדין הגדול פון דחילונים פון מדינת ישראל, אשר פסק תפיסה על ההורים, כדברי מרן בעל שבט הלוי שליט‏"א‏. ובשובי רואני דברים עמוקים ונפלאים אלו. ובל‏"נ אעמיק בהם בערב לכשאפנה. ברם לשיטתך באשכול אחר, אשכולות כגון דא הדנים בענינים ישיבתיים כבדים שכאלה אין מקומם כאן.. ואמנם אנכי לשיטתי אשמח ואעלוז בדברי תורתך, אך עליך תמה תמה אקרא.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי תולדות אדם » ה' יוני 17, 2010 9:41 pm

מבי מדרשא כתב:עתה באתי מהפגנת הענק אודות קביעת בית הדין הגדול פון דחילונים פון מדינת ישראל, אשר פסק תפיסה על ההורים, כדברי מרן בעל שבט הלוי שליט‏"א‏.

אני מקוה שכיוונת "בשם כל ישראל" לזכות את אלו שהיו בדרך רחוקה ולא זכו להיות שם.
עוד מבי מדרשא כתב:ברם לשיטתך באשכול אחר, אשכולות כגון דא הדנים בענינים ישיבתיים כבדים שכאלה אין מקומם כאן.. ואמנם אנכי לשיטתי אשמח ואעלוז בדברי תורתך, אך עליך תמה תמה אקרא.

על הא אמרי אינשי אם כבר אז כבר...

יצחק
הודעות: 60
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 1:01 pm

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי יצחק » ה' יוני 17, 2010 10:26 pm

מבי מדרשא כתב:עתה באתי מהפגנת הענק אודות קביעת בית הדין הגדול פון דחילונים פון מדינת ישראל, אשר פסק תפיסה על ההורים, כדברי מרן בעל שבט הלוי שליט‏"א‏. ובשובי רואני דברים עמוקים ונפלאים אלו.

זהו הפירוש מצוה גוררת מצוה, באת מהעצרת שאיחד את כלל ישראל באופן נורא, זכית לראות גם דברים עמוקים ונפלאים.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי מור » ה' יוני 17, 2010 11:28 pm

אחר בקשת המחילה מהחברים הנכבדים, אסיט את האשכול, בהורמנא, לראשית תכליתו.

הפנה אותי ידיד נאמן, צמ"ס וחו"ב עד למאד מאד, הגרב"ד שליט"א, לקושיית הרוקח על הא דאיתא בברכות יט, "מדלגין היינו היינו ע"ג ארונות" וכו', ואיתא שם בגמ' דה"ט דהארונות אינן מטמאין כיון דרוב ארונות איכא בהו חלל טפח. והקשה הרוקח, מאי אהני רוב בזה, והא טומאת המת הוי קבוע, וכל קבוע כמע"מ.

וע"פ ד' הספר"ז תי' חלק מהאחרונים (עי' בטללי אורות פר' שמיני בשם הרבי ה'אמרי אמת', וכן בזרע אברהם לר"א לופטביר חתן האו"ש עמ' 95 מעמודי אוצ', ועוד מחברים שהעלו כן מדנפשייהו, וידידי הנ"ל א"ל שכן הוא בבית האוצר לר"י ענגיל ולא ידעתי איה מקו"כ), דכיון דאין למת טומאה עצמית דמטמאת, וכל הטומאה חיילא מחמת נגיעת הגברא - וכאמור, א"כ ל"ש בזה מחצה ע"מ.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ו' יוני 18, 2010 12:42 am

פעם שמעתי שיעור מהגרמ"צ ברלין בענין הזה והוא חקר האם בן השונמית היה טמא אחרי שהחיו אותו...
האם הוא עצמו לא טמא או"ד מ"מ לא גרע מנוגע במת.
עכ"פ הוא הביא שם מהיוצרות לפרשת פרה, שמשמע שם שלמת עצמו אין טומאה, רק חבל שאני נמצא במקום שאין איתי סידור כעת, וע"כ אינני יכול לצטט את הדברים, ובעז"ה מחר.
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ו' יוני 18, 2010 9:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי מור » ו' יוני 18, 2010 1:03 am

ישראל הר כסף כתב:פעם שמעצי שיעור מהגרמ"צ ברלין בענין הזה והוא חקר האם בן השונמת היה טמא אחרי שהחיו אותו...


הוא חקר האם הוא עצמו טמא, או האם הוא מטמא? דהרי אם הוא מטמא, כבר 'חקרה' כן הגמ' (או יותר נכון אנשי אלכסנדריא) עליה רמזתי לעיל, נדה ע:

2010-06-18_005804.jpg
2010-06-18_005804.jpg (32.7 KiB) נצפה 4500 פעמים

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי מור » ו' יוני 18, 2010 1:11 am

ישראל הר כסף כתב:עכ"פ הוא הביא שם מהיוצרות לפרשת פרה, שמשמע שם שלמת עצמו אין טומאה, רק חבל שאני נמצא במקום שאין איתי סידור כעת, וע"כ אינני יכול לצטט את הדברים, ובעז"ה מחר.


כוונתך לזה?

2010-06-18_010714.jpg
2010-06-18_010714.jpg (50.3 KiB) נצפה 4495 פעמים

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי בר ששת » ו' יוני 18, 2010 2:18 am

מור כתב:הפנה אותי ידיד נאמן, צמ"ס וחו"ב עד למאד מאד, הגרב"ד שליט"א, לקושיית הרוקח על הא דאיתא בברכות יט, "מדלגין היינו היינו ע"ג ארונות" וכו', ואיתא שם בגמ' דה"ט דהארונות אינן מטמאין כיון דרוב ארונות איכא בהו חלל טפח. והקשה הרוקח, מאי אהני רוב בזה, והא טומאת המת הוי קבוע, וכל קבוע כמע"מ.

וע"פ ד' הספר"ז תי' חלק מהאחרונים (עי' בטללי אורות פר' שמיני בשם הרבי ה'אמרי אמת', וכן בזרע אברהם לר"א לופטביר חתן האו"ש עמ' 95 מעמודי אוצ', ועוד מחברים שהעלו כן מדנפשייהו, וידידי הנ"ל א"ל שכן הוא בבית האוצר לר"י ענגיל ולא ידעתי איה מקו"כ), דכיון דאין למת טומאה עצמית דמטמאת, וכל הטומאה חיילא מחמת נגיעת הגברא - וכאמור, א"כ ל"ש בזה מחצה ע"מ.


ידיד נפלא, צנא מלא ספרי, אלא שהתקשה לסדר את הדברים והשאיר הרבה דברים לבר.עירב בין ספריו השונים של ר"י ענגיל וקשר את הדברים לרבי מגור האמרי אמת, דברים מבולבלים שמשוועים לסדר. אז הנה:

התירוץ הנזכר נכתב באמת ע"י רבי יוסף ענגיל מקראקא - ולא משמיה - אלא בשם אברך אחד וגם לא בבית האוצר אלא ב'גליוני הש"ס' (ברכות יט:).

זהותו של אותו אברך, נתגלתה פעם אגב אורחא - ובכך יובן כיצד נקשר בסברא הרבי ה'אמרי אמת' זצ"ל.
כך מספר חסידו וגבאו הנאמן של הא"א מגור, איש חסיד מוכר ומפורסם בזכות גאונות האדירה ובקיאותו בכל מכמני התורה, הוא הגה"ח רבי שמאי גינזבורג זצ"ל, שכך כתב בספרו 'אמרי שמאי' בפרשתן:
פעם נפגשו האדמו"ר בעל האמרי אמת מגור והגאון רבי אריה צפי פרומר מקוז'יגלוב בעל שו"ת 'ארץ צבי', והתגלגלה השיחה לעניין זה (=קושיית הרוקח הנזכרת. ב"ש). סיפר הגאון מקוז'יגלוב לאדמו"ר, כי פעם אמר לרבי יוסף ענגיל לתרץ את קושיית הרוקח לפי הספרי זוטא.
כשמוע את דבריו, התחייך הא"א ובתפיסתו החדה הגיב בשנינות: אם כן, נראה שכבודו הוא איפוא אותו "אברך אחד" המוזכר בגליוני הש"ס...

מקווה שהועלתי.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי מור » ו' יוני 18, 2010 3:27 am

הנני לקנאות לכבודו של אותו ידיד, (שאגב שח לי את השמועה בשיחת טלפון לחוצה של שעת בין הערביים), ולהבהיר - ובי אשמתי שלא הבהרתי זאת קודם - שהוא שח לי שמועה זו אך משמיה דר"י ענגיל, ונתבטא (אם זכרוני אינו בכזיב) שנראה לו שזה בבית האוצר. נו, על כזו טעות לא עונשין.
אני עשיתי חיפוש באוצר לבדוק הדברים, ומשם דליתי את שאר המ"מ. דוק בהודעתי, ותראה (במוסגר שם) שלא הבאתי משמיה דידידי הנ"ל אלא רק את רי"ע כבעל השמועה, וכנ"ל. כאמור, שיוך השמועה לא"א, על אחריותו של בעל טללי אורות, זצ"ל. וכן אזכיר, שגם בעל ה'זרע אברהם' כיוון לכך מדעתו, וכן בס' שערי טהר.

יישר כח על מראה המקום המפורט (והעסיסי..), ולחיבת הקודש, הנה הקטע המדובר בגליוני הש"ס:

2010-06-18_031252.jpg
2010-06-18_031252.jpg (69.33 KiB) נצפה 4467 פעמים


<<ובמאמר המוסגר: לכל אלו (וביניהם אני בעניי) שביקרו את סברתו של הארץ צבי כאן, הרי לכם -לנו - הזדמנות לבקר את סברתו באופן חיובי ומוערך. ולא שהוא ז"ל זקוק לזה, רק יש בזה - לענ"ד - משום יופי והגינות. אז הנה, אני הראשון>>.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: פרשת חקת | מת עצמו טמא?

הודעהעל ידי בר ששת » ו' יוני 18, 2010 10:37 am

מור כתב:הנני לקנאות לכבודו של אותו ידיד...

<<ובמאמר המוסגר: לכל אלו (וביניהם אני בעניי) שביקרו את סברתו של הארץ צבי כאן, הרי לכם -לנו - הזדמנות לבקר את סברתו באופן חיובי ומוערך. ולא שהוא ז"ל זקוק לזה, רק יש בזה - לענ"ד - משום יופי והגינות. אז הנה, אני הראשון>>.


במחילה, לכבודו של אותו ידיד קנאת ולכבודו של הגה"ק מקוז'יגלוב, מגדולי תלמידי האבנ"ז לא חשת, עד לאחר שמצאת שמועה נאה מאותו אברך אחד?! אלמלי ראית לא האמנת?!

לדעתי, כבודו של הקוז'יגלובר לא ירד אף לא מאומה, מאשכול כזה ומאוד אלף כמותו. כך היא דרכו של תורה, זה זבונה וזה סותר. אלא שמדבריך, על הרצון לנהוג ב'הגינות' כלפיו, נראה כאילו שהייתה כאן איזושהי תגרה אישית - ועל כך תמהני.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 259 אורחים