הודעהעל ידי מעיין » ה' דצמבר 15, 2011 7:46 am
בלי להכנס לעצם הנושא, [שוודאי לפעמים נשארה הלכה בתוקפה גם אם יש קושיות מעין אלו, ומצד אחר אכן מצינו מגדולי עולם לדחות דברי קודמיהם בטענות מעין אלו.
ולכאורה תלוי אם עצם ההלכה והסברא יתד תקוע במקום נאמן גם בלי סמך על גירסא המוטעת, ויש לה סמך עכ"פ ממקום אחר, וכדומה.]
אבל רק אציין לדברי הרה"ק מווילעדניק בספרו שארית ישראל שער ההתקשרות שער א' דרוש ז' מאמר ד' בענין שגם טעותי הדפוס יש להם מקום, וכל טעות יש לה שורש, עיי"ש
----
וזאת וודאי שלא הי' גישה כזאת בכלליות, שיהא זה עיקר צורת דרך הלימוד לכל צורב לשוט בספריות ולאסוף מלא חפנים כתבי יד ולהשוות לשון ללשון לברר אחר נוסחא דווקני, וידוע שהרבה חילוקי דינים בין הראשונים, בנויים על גירסאות שונות, ולא מצינו שיכריעו בין הגירסאות באופן מחקרי, כמו שעושין יושבי האוניבירסטי שזה עיקר צורת לימודם ומחקרם, אף שהרבה פעמים נסתייעו מדרך זה, וכבר האריכו בזה בישורון במאמרים אודות הספר דקדוקי סופרים ומחברה. והמבין יבין על מה יסתובבו הדברים.