הודעהעל ידי חיס » ד' אפריל 14, 2021 3:55 pm
בשו"ת מים חיים (הרב יוסף משאש) אורח חיים סימן רלח
עוד שאלת ידידי על המנהג שנתפשט להוסיף בסליחות עננו אלהא דמאיר עננו, עננו אלהא דבר יוחאי עננו,
ועתה חדשים מקרוב באו איזה שלוחי ציבור שמוסיפים תיבת 'דרבי' ואומרים 'אלהא דרבי מאיר'
והקהל כשכופלים הדבר כמנהגם לכפול כל חרוז אחר הש"ץ אומרים רק אלהא דמאיר,
והמוסיפים 'דרבי' צועקים עליהם ואינם נענים, רק הקהל כמנהגו נוהג לחסר תיבת 'דרבי' ובקשת להודיעך עם מי האמת...
תשובה: הדבר פשוט לדעתי, שהמנהג הזה להוסיף 'עננו אלהא דמאיר עננו' בסליחות
יסודתו בהררי קדש ע"פ מה שכתוב בש"ס... ולכן כאשר ראו הראשונים ז"ל שדבר זה נזכר בגמרא ונעשה בו מעשה בזכותיה דר"מ, לכך גם הם קבעוהו תוספת בקשה בסליחות.
והנוסח הראוי הוא אלהא דמאיר דוקא, בלא תוספת 'דרבי', הן מצד שכך נזכר בגמרא, הן מצד מה שהקשה הגאון מהרש"א ז"ל...
[וזה לשון המהרש"א (ע"ז י"ח ב) יש לדקדק היאך ייחד ר' מאיר שמו של הקב"ה על עצמו בחייו
שהרי אמרו אין הקב"ה מייחד שמו על הצדיקים בחייהם שנאמר אלהי אברהם ופחד יצחק וגו'!?
ויש לומר דלא אמר אלהא דמאיר כו' רק לסימן בעלמא על שמו ולא נתכוין כל עיקר על שמו
רק נתכוין אלהא דמאיר לארץ ולדרים עליה הוא יעננו
או שאמר אלהא דמאיר לנו במלכות יון הקודמת בנס הנרות של חנוכה
כמו שייסד הפייט ומי יאיר לך מאיר כו' הוא יעננו להציל אותנו בנס מידיהם וק"ל:]
ואם כן המוסיף תיבת 'דרבי' הוא גורע ומשחית כוונת התנא הא-לוקי ע"ה.