הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' דצמבר 31, 2011 9:02 pm
המקור שהבאת הוא לכל היותר "ראיה לסתור", שהציץ אליעזר מזכיר שהגרצ"פ פקפק בעניין שלדעתו הוא עניין הסכמי של האומות - וא"כ קל וחומר כאן שאיזו אומה הסכימה להחליף אצלה ימות השבוע, שאין לזה שום תוקף גם לשיטתו ומאי אולמיה האי מהאי. כך שאין בזה שום ספק.
ונידון כה"ג היא אחת הקושיות הגדולות במציאות על השיטה שביסס הרב כשר וחיזקו ידיו כמה גדולים, לתלות שמירת השבת במניין המקובל בכל מקום, מניין לנו שלא נשתנה בזמן מן הזמנים, גם לפני העידן המודרני, למשל שכשהגיעו לשם כובשים חדשים השליטו שם המניין המקובל עליהם (מן הצד שהגיעו) גם אם לילידים היה מניין אחר. ומ"מ ישיבו מן הסתם שיש להעמיד דבר על חזקתו, שכל מקום שלא ידוע שנשתנה, יש ללכת ע"פ מניינו, ואם ידוע שנשתנה (ורוב השינויים הידועים הם מעשרות השנים האחרונות) אין הכי נמי שיש לאחוז במניין שלפני השינוי.