עמוד 1 מתוך 1

השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: ב' ינואר 02, 2012 10:42 pm
על ידי חקר
כתב החזו"א (שביעית ז, ל) במוסגר ...שהראב"ד בהשגותיו לא כיון להשיג אלא להשלים התורה, ושיהיה הרמב"ם יחד עם דבריו ז"ל ספר מבואר בו כל הלכות התורה, עכ"ל.
האמנם כן הוא?! ניתן לכלול כל הלשונות החריפים שבדבריו במסגרת פירוש והשלמה?
אמנם מצינו בכללי הנו"כ שבתחילת רמב"ם פרנקל מצוטט [אולי יד מלאכי] שלא כיוון בהשגותיו למעט בכבוד הרמב"ם חלילה אלא וכו' לחלוק עליו וכו' דלא ליסרכו בתריה וכו', אבל מדברי החזו"א למדנו שאפילו מחלוקת אין כאן אלא הוספות והשלמות.

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 3:10 am
על ידי היא שיחתי
תבדוק מה הראבד עצמו כותב בהקדמה להשגות

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 4:03 pm
על ידי צh33
תבדוק איך פירש הרמב"ם בספרי רפואה שלו (סליחה על אי ציון מקור אבל אין הספרים לפני) את המונח השגות ולכאורה יש משם סיוע להבנת הרב חזון איש.

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 5:51 pm
על ידי חקר
היא שיחתי כתב:תבדוק מה הראבד עצמו כותב בהקדמה להשגות

יש הקדמה כזו?

אגב, בחיפוש שעשיתי עתה באוצר ראיתי שהרב קלמן כהנא (המעיין תמוז תשד"מ) משתמש בחזו"א זה כבקורת על ספר דרך אמונה להגר"ח שליט"א שהשמיט השגות הראב"ד. לדעתי אדרבה, אם כל המטרה היא 'השלמה', הגר"ח מביא השלמות אלו וחברותיהן בחיבורו.

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 9:44 pm
על ידי י. אברהם
חקר כתב:כתב החזו"א (שביעית ז, ל) במוסגר ...שהראב"ד בהשגותיו לא כיון להשיג אלא להשלים התורה, ושיהיה הרמב"ם יחד עם דבריו ז"ל ספר מבואר בו כל הלכות התורה, עכ"ל.
בחזו"א ב"ק סי' ד אות ג כתב על ד' הראב"ד פ"ו נזק"מ ה"ה,
שאינם השגה אלא פירוש. וזה דלא כהטור סו"ס שעח שהבין שהראב"ד משיג.

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 9:52 pm
על ידי איש_ספר
לאחרונה נתקלתי בזה:

תשו' רדב"ז ללשונות הרמב"ם אלף תק"ג לענין ד' הרמב"ם פכ"ג משבת והשגת הראב"ד שם: ולפיכך אני אומר שלאו כונת הראב"ד ז"ל להשיג אלא לבאר.

הקשה באוצר על תיבות: +ראב"ד להשיג-אלא-לבאר תביא עוד כהנה וכהנה.

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 10:12 pm
על ידי לעומקו של דבר
איש_ספר כתב:לאחרונה נתקלתי בזה:

תשו' רדב"ז ללשונות הרמב"ם אלף תק"ג לענין ד' הרמב"ם פכ"ג משבת והשגת הראב"ד שם: ולפיכך אני אומר שלאו כונת הראב"ד ז"ל להשיג אלא לבאר.

הקשה באוצר על תיבות: +ראב"ד להשיג-אלא-לבאר תביא עוד כהנה וכהנה.

ברור שישנן השגות ידועות מהראב"ד שמתפרשות יותר כפירוש (או במקרים אחרים הדגשת הפירוש, כלומר שלראב"ד עצמו לא היה מוכרע מה כוונת הרמב"ם ואז כתב את ההשגה באופן של פירוש, והמשמעות היא: אם הפירוש לא כך אני משיג, ואם הפירוש כך אני מסכים)

אבל להכתיר כך את מטרתו הכללית של השגות הראב"ד זה כבר חידוש.

Re: השגות הראב"ד - השלמות או השגות

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 10:28 pm
על ידי אורח
ברור שהחזו"א לא חשב שכל השגות הרמב"ם, לרבות המקומות שהוא חולק לחלוטין כוונתו לבאר. דברי החזו"א מתפרשים שכוונת הראב"ד לא היתה להשיג ולבטל את החיבור, אלא להשיג כדי לתקן ולשבח את החיבור. ורב ההבדל.