מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסורס?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסורס?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 04, 2012 8:58 pm

בגמ' בנזיר ד,ב:
ומנלן דאיטמי [שמשון] למתים... אלא מהכא ויך מהם שלשים איש ויקח את חליצותם, [ופריך] דילמא אשלחינון ברישא והדר קטלינן, [ומשני] ויך ויקח כתיב.

הגרע"א בגליון הש"ס ציין
: עיין בפירוש רש"י בחומש שמות ז' כ' ולקמן דף י"ט ע"א.


פשוט וברור שטעות סופר נפלה בציונו של הגרע"א לרש"י בשמות, שכן על הפס' המסומן אין פירוש רש"י! ברם, שני תיקונים שונים הוצעו בענין.

בספר ברכת ראש תיקן כמובן מאליו: שמות ד' כ', עה"פ 'ויקח משה את אשתו ואת בניו... וישב ארצה מצרים ויקח משה את מטה האלקים בידו' –
אין מוקדם ומאוחר מדוקדקים במקרא.
ופירש בשפתי חכמים, שהרי היה לו לכתוב בתחילה ויקח משה את מטה וגו' קודם ויקח את אשתו, שהרי לא במצרים לקח המטה אלא במדין.

מאידך, בספר אבני שהם מהג"ר משה לייב שחור בפרשתינו מציע לתקן שמות ט"ז כ', עה"פ וירם תולעים ויבאש' –
הרי זה מקרא הפוך, שבתחילה הבאיש ולבסוף התליע כענין שנאמר ולא הבאיש ורמה לא היתה בו, וכן דרך כל המתליעים.

איזה מן התיקונים עדיף? במהדורת עוז והדר המהודרת ביכרו לתקן כמו האפשרות הראשונה. מאידך, המהדירים של תורת הגרע"א בספרי 'גליון הש"ס השלם' ו'תורת רע"א השלם' על הש"ס [מהדורת המאור – הגר"ד מצגר] הביאו את שני הגירסאות, והעדיפו את השניה.

ובכן, ראשית, מבחינת הסתברות עדיף לנקוט כאפשרות השניה, אזי הטעות היא העלמת אות מאשר החלפתה, וזאת על משקל דברי רמד"ל בספרו שתי ידות כי ישנה עדיפות לאפשרות שהסופר חיסר מאשר הוסיף.

ומבחינת תוכן הענין, בהגהות מצפה איתן על אתר התקשה בדברי הגמ', דקארי לה מאי קארי לה, ואמאי ס"ד דאשלחינן ברישא היפך סדר הכתוב. וצידד בזה שני אפשרויות, או מצד אין מוקדם ומאוחר בתורה, כמבואר בדברי מהרש"א בריש תענית דה"ה בנביאים, אמנם הקשה ע"ז מדברי הגמ' בפסחים ו,ב דאיתא דלא אמרינן אין מוקדם ומאוחר בתורה רק בתרי עניינא אבל בחד עניינא יש מוקדם ומאוחר בתורה. והביא בזה דברי הירושלמי בשקלים פ"ו דשיטת ר' יהודה היא דאין מוקדם ומאוחר בתורה אף בחד קרא, והכא אליבא דר' יהודה קיימינן.

ואפשרות שניה, לפי דברי המהרש"א בח"א פ"ז דב"מ שמשמע מדבריו דבפס' אחד אמרינן מקרא מסורס ולא בב' פסוקים, וא"כ אפשר דהכא מטעם מקרא מסורס פריך, ויעו"ש מה שביאר בשינויא דגמ'.

והנה לפי הגירסא הראשונה בדברי הגרע"א נמצא ששלח לבאר את הס"ד בגמ' מצד אין מוקדם ומאוחר בתורה, ואילו לפי הגירסא השניה מצד מקרא מסורס, ולכאורה הביאור השני 'חלק' יותר גם לפי שיטת הבבלי דלא אמרינן אין מוקדם ומאוחר בחד עניינא.

זאת ועוד, הגרע"א מוסיף לשלוח לגמ' לקמן יט,א, וכוונתו כנראה למילים הראשונות בעמוד זה 'ת"ל והזיר והביא, אע"פ שלא הזיר הביא, ר' ישמעאל בנו של ר"י בן ברוקא אומר והזיר והביא, אימתי הזיר בזמן שהביא'. בדברי ר' ישמעאל מצינו דוגמא ל'מקרא מסורס', ולזה ציין הגרע"א כאן. משמע שפירש הס"ד מצד מקרא מסורס ולא מצד אין מוקדם ומאוחר בתורה!

[ההבחנה הפשוטה בין שני הכללים היא, שבעוד באופנים של 'אין מוקדם ומאוחר' אין בעייתיות לקרוא את הפס' ככתבו מצד התוכן, ואין ההיפוך אלא מצד סדר המאורעות הנכון, ואילו ב'מקרא מסורס' ההיפוך נדרש (תרתי משמע) לצורך הבנת דברי הפס' כהלכה].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 04, 2012 8:59 pm

ברם, על דברי הגמ' בפסחים שם ש'אין מוקדם ומאוחר בתורה' ציין הגרע"א בגליון הש"ס:
עיין ברש"י בחומש בראשית ו' ג' י"ח ג', שמות ד' כ'.


והנה בבראשית יח,ג עה"פ 'ויאמר אדנ'י אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך' פירש"י:
ד"א קודש הוא והיה אומר להקב"ה להמתין לו עד שירוץ ויכניס את האורחים, ואע"פ שכתוב אחר וירץ לקראתם, האמירה קודם לכן היתה, ודרך המקראות לדבר כן כמו שפירשתי אצל 'לא ידון רוחי באדם' שנכתב אחר ויולד נח, וא"א לומר אלא א"כ קודם גזירת ק"כ שנה.

והנה בדוגמא זו הרי ה'אין מוקדם ומאוחר בתורה' הוא בחד עניינא, והיאך הדברים עולים יפה עם דברי הגמ' להדיא. ואמנם כבר מצינו שם בחזקוני: ואם תאמר הא אמרינן בפסחים דבחד ענינא מאי דמוקדם מוקדם ומאי דמאוחר מאוחר, אלא מאי דפירש"י הכא לא דיינינן ליה כדין מוקדם ומאוחר אלא כדין מקרא מסורס.

ברם, מידי מבוכה לא יצאנו, שכן בדוגמאות הנוספות שמביא רש"י שם ודאי לא נוכל לפרש כהצעת החזקוני, שהרי בבראשית ו,ג גבי לא ידון רוחי באדם מדובר בשני פסוקים, ובזה כבר כתב המהרש"א דל"ש לומר מקרא מסורס!

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: 'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסורס?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 08, 2016 8:11 am

יש הצעה אחרת מרב חיים דוד שעוועל

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: 'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסורס?

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אפריל 05, 2017 4:10 am

נוטר הכרמים כתב:ובכן, ראשית, מבחינת הסתברות עדיף לנקוט כאפשרות השניה, אזי הטעות היא העלמת אות מאשר החלפתה, וזאת על משקל דברי רמד"ל בספרו שתי ידות כי ישנה עדיפות לאפשרות שהסופר חיסר מאשר הוסיף.

אין דברי הרמד"ל שייכים כאן, שלפי האפשרות הראשונה לא מדובר בהוספה אלא בהחלפת "ז" ב"ד", וכמדומני שזה מצוי ביותר בהעתקת כתבי יד, וסביר מאד להניח שכן קרה בהעתקת כתי"ק של הגרעק"א.
נוטר הכרמים כתב:והנה בדוגמא זו הרי ה'אין מוקדם ומאוחר בתורה' הוא בחד עניינא, והיאך הדברים עולים יפה עם דברי הגמ' להדיא. ואמנם כבר מצינו שם בחזקוני: ואם תאמר הא אמרינן בפסחים דבחד ענינא מאי דמוקדם מוקדם ומאי דמאוחר מאוחר, אלא מאי דפירש"י הכא לא דיינינן ליה כדין מוקדם ומאוחר אלא כדין מקרא מסורס.

ברור שלא התכוון החזקוני לפרש בדברי רש"י שהוא מקרא מסורס ממש, והרי רש"י עצמו בפירושו שהפנה לשם אומר במפורש "אין מוקדם ומאוחר בתורה".
נוטר הכרמים כתב:ברם, מידי מבוכה לא יצאנו, שכן בדוגמאות הנוספות שמביא רש"י שם ודאי לא נוכל לפרש כהצעת החזקוני, שהרי בבראשית ו,ג גבי לא ידון רוחי באדם מדובר בשני פסוקים, ובזה כבר כתב המהרש"א דל"ש לומר מקרא מסורס!

צלע"ג בדברי המהרש"א, הרי רש"י בפירושו לבמדבר (יד:כא) אמר על חטיבה של שלשה פסוקים שהיא מקרא מסורס ע"ש.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסורס?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 25, 2017 10:03 pm

דן בזה כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט וירא.pdf
(113.88 KiB) הורד 146 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: 'אותיות דרבי עקיבא' – אין מוקדם ומאוחר בתורה או מקרא מסורס?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ינואר 29, 2023 7:50 am

6F8518BE-3393-4540-B9DC-6BE12BE7A019.png
6F8518BE-3393-4540-B9DC-6BE12BE7A019.png (57.53 KiB) נצפה 369 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים