מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי מתפעל » א' פברואר 19, 2012 12:39 pm

בכל הקרבנות והמנחות, אם יתברר לנו שהכהן שעשה אחת מהעבודות היה בעצם זר או כהן בעל מום, אזי הקרבן נפסל.
בביכורים צריך להביא את זה לעזרה ואז הכהן עושה תנופה.
מה יהיה הדין אם יתברר לנו שהכהן היה פסול, או שהיה זר. האם הביכורים נפסלים?

לכוארה הרמב"ם בפרק ג' מהלכות ביכורים ה"ד כתב:
"ומשמניחן המביא אותן בעזרה--הותרו לכוהן, ואף על פי שעדיין לא התוודה עליהן: שאין הקריאה מעכבת אכילתן".
בהמשך הלכה ח' כתב הרמב"ם וזה לשונו:

"המביא את הביכורים--יש לו רשות ליתנם לעבדו וקרובו בכל הדרך, עד שמגיע להר הבית. הגיע להר הבית--נוטל הסל על כתפו הוא בעצמו, ואפילו היה מלך גדול בישראל; ונכנס עד שמגיע לעזרה, וקורא ועודהו הסל על כתפו, "הגדתי היום לה' אלוהיך, כי באתי אל הארץ, אשר נשבע ה' . . ." (דברים כו,ג). ומוריד הסל מעל כתפו, ואוחז בשפתיו; והכוהן מניח את ידיו תחתיו ומניף, וקורא "ארמי אובד אבי, ויירד מצריימה . . ." (דברים כו,ה) עד שגומר. ומניחו בצד המזבח בקרן דרומית מערבית, בדרומה של קרן; וישתחווה, וייצא".

אם כן, הישראל מניח את הסל לפני התנופה של הכהן, ובשעת ההנחה אמר הרמב"ם שכבר הותרו לכהן, האם עצם זה שהניף כהן פסול, זה יכול לפסול את הביכורים או שרק חיסר מצות תנופה אבל הביכורים כשרים לאכילה. (כך מסתבר לי).
ואולי יש מי שדן בזה.
יישר כח.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי ירושלמי » א' פברואר 19, 2012 1:18 pm

תנופה מעכבת בביכורים? אינני זוכר, כי אם לא, לא מסתבר שתנופת פסול תעכב.

וכבר מילתי אמורה כאן, שבכל עניני ביכורים מומלץ לעיין ולבדוק בס' פרי עץ חיים.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי הבונה » א' פברואר 19, 2012 1:53 pm

אני מניח שאתה שואל בגלל דברי הרמב"ן בפ' תבא שאם הביא בכורים וקרבנות ואחר כך הוברר שהכהן בן גרושה, יש לימוד שכשר למפרע. משמע שכרגיל פסול בזר.
בתכלת מרדכי שם בשם השבות יעקב שאפילו אם תנופה אינה מעכבת (כך הוא חוץ מחד מ"ד בקדושין) הרי יש גם דין הנחה בכהן שנאמר: וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח ה' אֱלֹקֶיךָ.
ומפרש שם שזה רק לגבי איסור אכילה, אבל הבעלים נפטרו משבא להר-הבית.
אמנם מלשון הרמב"ם נראה שסובר שדין הנחה הוא בבעלים.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי מתפעל » א' פברואר 19, 2012 2:27 pm

יישר כח, כלל לא ידעתי מהרמב"ן הזה. האם אין עוד מי שמדבר על הרמב"ן הזה?
התכלת מרדכי הכוונה למהרש"ם מבערז'אן?

אז באמת לפי השבות יעקב אם כהן פסול עשה את ההנחה, הביכורים נפסלים מאכילה?

היכן אתה רואה מהרמב"ם שההנחה בבעלים?

דוקא הרמב"ם שהבאתי לעיל מביא לאחר התנופה: "ומניחו בצד המזבח בקרן דרומית מערבית, בדרומה של קרן",
מי הוא המניחו הזה, האם אין הכוונה לכהן שהניף? כמדומני שהמניחו בצד המזבח, נקרא הגשה.
ולמה זה מעכב יותר מתנופה?


אמנם ברמב"ם קודם בה"ד ""ומשמניחן המביא אותן בעזרה--הותרו לכוהן, ואף על פי שעדיין לא התוודה עליהן", נראה שכבר כשמגיע הישראל לעזרה עושה הנחה, אבל לאחר מכן כתב: 'ונכנס עד שמגיע לעזרה, וקורא ועודהו הסל על כתפו', כך שלא ברור לי איך יתכן שיש הנחה קודם.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי ירושלמי » א' פברואר 19, 2012 2:40 pm

אשר לד' הרמב"ן שם, הנה מד' רש"י משמע הפוך דביאר דהך קרא בא לאתויי לאין לך אלא כהן שהוא בימים ההם, ועי' שם במפרשים דכוונתו לאנשי משמר, דלא בעינן שיתננו לכהן חבר בדוקא, והיא היא פלוגתת ר"י ורבנן בביכורים אם ביכורים הוי קדשי מקדש או לא, ושם גם מתבארת נפק"מ אי הנחה ע"ג המזבח מעכבת או לא, והכל תלוי זב"ז, ועי' באו"ש בהל' ביכורים.

ובכלי חמדה כבר תמה על הרמב"ן ל"ל קרא דכהן אשר יהיה בימים ההם, תיפו"ל מקרא דברך ה' חילו דבקידושין ילפי' להכשיר כהן שעבד ע"ג המזבח ונודע שהוא ב"ג וב"ח.

ובעיקר ד' הרמב"ן הארכנו במקו"א, שם העלינו דלכאו' הדבר תלוי בפלוגתת אמוראי בירו' אי ילפי' להכשיר כל עבודות הכהן (עי"ש בירו' גבי ראיית נגעים, ובאחרונים כ' דה"ה לכל עבודות הקרבן חוץ מהקרבה, וא"כ ה"ה להנחת ביכורים), או להקרבה גרידא, והדבר תלוי מאיזה קרא ילפי' לה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 19, 2012 2:42 pm

מתפעל כתב:התכלת מרדכי הכוונה למהרש"ם מבערז'אן?

תכלת מרדכי הוא חיבור של הגאון הנשגב ר' מרדכי גימפעל יפה מרוזנאי (ובסוף ימיו ביהוד) על הרמב"ן

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי ירושלמי » א' פברואר 19, 2012 2:45 pm

איש_ספר כתב:
מתפעל כתב:התכלת מרדכי הכוונה למהרש"ם מבערז'אן?

תכלת מרדכי הוא חיבור של הגאון הנשגב ר' מרדכי גימפעל יפה מרוזנאי (ובסוף ימיו ביהוד) על הרמב"ן

ויו"ל לאחרונה ע"י מכון י-ם כמדומני, כשהוא מודפס עם עוד כמה ספרים ע"ס ד' הרמב"ן עה"ת.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי מתפעל » ב' פברואר 20, 2012 6:58 am

יישר כח

אם מישהו יכול להכניס צילום של התכלת מרדכי על הענין אודה לו.
יום טוב

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: האם הביכורים נפסלים בהנפת פסול?

הודעהעל ידי שמר » ג' מאי 09, 2023 1:57 pm

מאותו ענין.
מתי זוכים הכהנים בביכורים, האם רק לאחר הנפה/וידוי/הנחה/הבאה לעזרה/קריאת שם בביתו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו חיים ו־ 342 אורחים