מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' פברואר 19, 2012 1:22 pm

"גם ידוע שרצועה רעה לישראל ח"ו כשאינם עוסקים בתורה הוא נמלך יש"ו הנק' ראשית גוים וכמ"ש ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים כשרפו ידיהם מן התורה כמ"ש ז"ל".

מה הפירוש, מה המקור?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי חכם באשי » א' פברואר 19, 2012 1:49 pm

יוסףלוי כתב:
"גם ידוע שרצועה רעה לישראל ח"ו כשאינם עוסקים בתורה הוא נמלך יש"ו הנק' ראשית גוים וכמ"ש ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים כשרפו ידיהם מן התורה כמ"ש ז"ל".

מה הפירוש, מה המקור?

לא ישו ולא 'נעליים'...
פשוט, תתקן במקום 'נמלך' ל'עמלק', והכל על מקומו יבוא בשלום. צא וראה!

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי הבונה » א' פברואר 19, 2012 1:55 pm

חכם באשי כתב:פשוט, תתקן במקום 'נמלך' ל'עמלק', והכל על מקומו יבוא בשלום. צא וראה!

יפה, נהניתי.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' פברואר 19, 2012 1:56 pm

קיבלתי, רק מה אעשה שבכת"י עצמו כתב "נמלך", ושמא זו טעות המעתיק.
ללא שם.png
ללא שם.png (117.11 KiB) נצפה 8029 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי חכם באשי » א' פברואר 19, 2012 1:59 pm

לא שמא אלא וודאי טעות סופר.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' פברואר 19, 2012 2:02 pm

בכל אופן, יישר כח גדול.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' פברואר 19, 2012 2:42 pm

קשה לומר בוודאות שכזו כי כת"י כ"כ בהיר ונהיר וקריא שזה "טעות סופר", או "טעות המעתיק", אלא המכוון הוא שהוא נהיה למלך ימח שמו וזכרו [הוא] הנקרא ראשית גויים. וק"ל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי הבונה » א' פברואר 19, 2012 3:19 pm

הנאמן בפקדונו כתב:קשה לומר בוודאות שכזו כי כת"י כ"כ בהיר ונהיר וקריא שזה "טעות סופר", או "טעות המעתיק", אלא המכוון הוא שהוא נהיה למלך ימח שמו וזכרו [הוא] הנקרא ראשית גויים. וק"ל.

אם זו טעות המעתיק, הרי לא משנה אם כת"י זה בהיר ונהיר, אלא במידת הבהירות של הכ"י ממנו העתיק.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי תוכן » א' פברואר 19, 2012 3:50 pm

ברור שיש כאן ט"ס וכוונתו לדברי המדרש שעמלק הוא רצועת מרדות לישראל.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' פברואר 19, 2012 4:08 pm

בנוסף לכך הרי המילים עמלק ונמלך כ"כ דומים זל"ז

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי ערער בערבה » א' פברואר 19, 2012 8:02 pm

הנאמן בפקדונו כתב:קשה לומר בוודאות שכזו כי כת"י כ"כ בהיר ונהיר וקריא שזה "טעות סופר", או "טעות המעתיק", אלא המכוון הוא שהוא נהיה למלך ימח שמו וזכרו [הוא] הנקרא ראשית גויים. וק"ל.

כל כך קל להבין, פלא איך יש צד לומר אחרת.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי מעיין » א' פברואר 19, 2012 8:27 pm

בצילום כת"י שהעלה יש גם ט"ס אחרת "כשיאינם"

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' פברואר 19, 2012 10:41 pm

אולי רבי יוסף לוי מעלה לנו כאן חלק יותר גדול מהכת"י?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 20, 2012 12:32 am

ערער בערבה כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:קשה לומר בוודאות שכזו כי כת"י כ"כ בהיר ונהיר וקריא שזה "טעות סופר", או "טעות המעתיק", אלא המכוון הוא שהוא נהיה למלך ימח שמו וזכרו [הוא] הנקרא ראשית גויים. וק"ל.

כל כך קל להבין, פלא איך יש צד לומר אחרת.

כבר "סוכם" בפורום שכשרוצים לומר דבר בציניות יש להוסיף 3 נקודות (למען לא תהיה טעות בהבנת הקוראים)...

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 10:39 pm

מעיין כתב:בצילום כת"י שהעלה יש גם ט"ס אחרת "כשיאינם"

טעיויות אלו רבות בכת"י מעתיק זה, ועוד טעויות מפורשות, ע"כ כבר הסקתי בעבר שאשנה במקום הצורך.
הנאמן בפקדונו כתב:אולי רבי יוסף לוי מעלה לנו כאן חלק יותר גדול מהכת"י?

אעלה כעת כמה דוגמאות
ללא שם 2.png
ללא שם 2.png (164.71 KiB) נצפה 7894 פעמים

מהם הם ראשי תיבות מוזרים אלו שמע...?
אלא "והנה בטלה דעתייהו דאין מידת השי"ת כמידת ב"ו דלא יצדק בו הגאוה והענוה [ד]סתראי נינהו לא כן ה"י במקום שאתה מוצא גדולתו של הקב"ה שם אתה מוצא ענותנותו" וק"ל.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 10:48 pm

עוד אבקש מהציבור, שיבאר לי מקטע זה
ללא שם 3.png
ללא שם 3.png (188.98 KiB) נצפה 7890 פעמים

משמע מדבריו שמצטט מקורות (כדרכו במקומות רבים שלא להזכיר שיש כזה מקור) ששואלים "מה הלשון אומרת אף תכון", שמא הציבור יידע?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' פברואר 23, 2012 10:53 pm

היכן אתה רואה כאן ציטוט? הוא שואל 'דקשה' מהיכי תיתי שתימוט שהפס' בא לאפוקי מזה. שאלה פשוטה. נא העלה את התירוץ.
ואם יורשה לשאול, מבטן מי יצאו הדברים?

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 11:02 pm

אכן, כאן זו טעות שלי, משום שקראתי "ומתיב" ולא הבנתי את ההקשר.
לגבי שאלתך מבטן מי יצאו הדברים, גם אני איני יודע. כת"י זה התגלגל אלי בחציו ודפיו הראשונים נעלמו, והיה בתוך כתבי רבני משפחה אחרת. אולי בעז"ה בהמשך אעלה את סיום מילותיו של המעתיק.
ישנם השערות, אבל אינם ודאיות כלל וכלל.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 11:10 pm

לגבי תירוצו על הקושיא, כיוון שהמקטע באמצע הדרוש, ע"כ אקדים דבר נחוץ.
הוא מביא שהחיד"א כותב "על שפת הנחל" (ספר של החיד"א שאין בידי. מי יוכל להמציא לי?)דאיתא במדרש שהיתה אות אל"ף חסרה ל' בבריאת העולם, וראה הקב"ה דאין העולם מתקיים באף, והטיל לה ל' בתוכה.
וזה פירוש הפס' "אשר לבבו פונה...", ר"ת אל"ף, כי לבבו פונה משום שבטוח שלא יהא עליו א"ף אלא אל"ף. ועפי"ז מבאר שם פס' רבים כפתור ופרח. (ישנם עוד דברים רבים שלא הקדמתי ושקשורים להוספותיו פה) וז"ל:
"...ונסביר הענין דכונת המינים וטענותיהם אינו שכופרים בעיקר ח"ו אלא כמ"ש הרמב"ם ז"ל פ"ה מהלכות עכו"ם וז"ל בימי אנוש טעו בני אדם וכו' אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד וכו' ראוים הם לשבחם ולפארם ע"ש. נמצא דעע"ז אין כוונתם כי אם לאמצעי לפי שאומרים שמרוב גודלו ית' אין כבודו להשגיח בת"ה וכו' ולכך עע"ז אמצעי בינם לבין ה"י וטועים כמ"ש נעשה אדם וכו' אכן במעמד הר סיני וקריעת ים סוף הכירו השגחתו ית' בתחת' ואמרו זה אלי ואנווהו מורה באצבע וכמ"ש ז"ל ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל וכו' ובמתן תורה ראו עין בעין וכמ"ש פנים בפנים דבר ה' עמכם וכו', וכמ"ש הרמב"ם ז"ל הלכות יסודי התורה פ"ח וז"ל משה רבינו לא האמינו ישראל עד מתן תורה וכו' וכמ"ש הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור וכו' וזה יאמר ה' מלך גאות לבש - ואפי"ה אין לטעות בנעשה ונשמע ולסלק השגחתו מן התחת', והראיה לבש ה' עוז - זה התורה כמש"ה עוז לעמו יתן. התאזר - גמטרי' תרי"ג מצות, ולזה אף תכון תבל בל תמוט - שמשגיח בתחת', ועוד ראיה מקריעת ים-סוף נכון כסאך מאז - אמר רב ברכיה בשם ר' אבהו אע"פ שמעולם אתה לא נתיישב כסאך ולא נודעת בעולמך עד שאמרו בניך שירה ע"כ וזהו נכון כסאך מאז , ואף בשתים אלה מתן תורה וקריעת ים סוף נודעה ענותנותו ית' והשגחתו בתחת' ואין מקום לטעות ח"ו..."

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 11:14 pm

נוטר, בתמורה לתירוץ אולי תבאר לי משפט זה (שמופיע בדיוק אחר התירוץ)
ללא שם 4.png
ללא שם 4.png (175.57 KiB) נצפה 7876 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יוסףלוי ב ה' פברואר 23, 2012 11:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' פברואר 23, 2012 11:21 pm

מה קשה? הוא משתמש במליצה על משקל 'שנים שנים באו אל נח אל התיבה', וטוען כי שתים זו שמע יתרו שהניחה דעתו וסלקו טעותו בע"ז, גם מ"ת וגם קריעת ים סוף, ולכך בא להתגייר.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 11:34 pm

חזק ביותר. ישר כח אדיר.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 11:37 pm

ואלי כבוד הרב נוטר ימצא מקור לזה
ללא שם 5.png
ללא שם 5.png (179.32 KiB) נצפה 7866 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' פברואר 23, 2012 11:42 pm

מה צריך מקור? ג' הקב"ה אינו סובלן ואני איני אוהבן זוהי גמ' מפורשת, כמדומני בברכות. מבאר המחבר כי דל גאה הנזכר שם הוא לא עני כפשוטו בממון אלא בדעת, שכן על עשיר בתורה ובמצוות שהוא תכלית הבריאה א"א לומר יתוש קדמך, וכמבואר בחז"ל שאם לא זכה אומרים לו יתוש קדמך.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' פברואר 23, 2012 11:57 pm

בתוך דברי התירוץ שהצגתי לפניך, מובאים ראשי התיבות בת"ה מה הם? כוונתו ודאי לתחתונים וא"כ זו טעות.
6 ללא שם.png
6 ללא שם.png (198.86 KiB) נצפה 7858 פעמים

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי כרם » ו' פברואר 24, 2012 12:01 am

בת"ה וכו' - הוא שיבוש בהעתקה ממה שהיה כתוב לפניו: בתחתוני'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' פברואר 24, 2012 12:03 am

כנראה טעות, ומצטרף לסדרת הטעויות של נמלק - עמלק ועוד. ארצה כנראה לכתוב בתח' במשמעות בתחתונים.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 24, 2012 12:08 am

פעמים רבות מביא את חקירת מר"ן. היכן היא?
ללא שם 7.png
ללא שם 7.png (193.29 KiB) נצפה 7852 פעמים

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 24, 2012 12:11 pm

חיפשתי את המקור ל"שלושה הקב"ה שונאן דל גאה..." בויקיטקסט ולא מצאתי אלא בשערי תשובה. באיזה מסכת זה מופיע?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יאיר » ו' פברואר 24, 2012 12:51 pm

פסחים קיג:
"ארבעה אין הדעת סובלתן אלו הן דל גאה ועשיר מכחש וזקן מנאף ופרנס מתגאה על הציבור בחנם ויש אומרים אף המגרש את אשתו פעם ראשונה ושניה ומחזיר".

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ו' פברואר 24, 2012 12:54 pm

יוסףלוי כתב:חיפשתי את המקור ל"שלושה הקב"ה שונאן דל גאה..." בויקיטקסט ולא מצאתי אלא בשערי תשובה. באיזה מסכת זה מופיע?

פסחים קי"ג ע"ב ארבעה אין הדעת סובלתן וכו'

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בקשת ביאור - על המלכת יש"ו

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' פברואר 24, 2012 12:58 pm

יוסףלוי כתב:פעמים רבות מביא את חקירת מר"ן. היכן היא?
ללא שם 7.png


מ"ש בשם מרן, נמצא במגיד מישרים, בראשית מהדו"ק.
ועי' ערבי נחל וישלח דרוש א' בעניין זה, וכיו"ב נזכר בעץ הדעת טוב, סוף פרשת בהר. וראיתי בדברי רבי שאול נחמיאס שהזכיר זאת פעמים רבות.

ובדרך אגב אציין, שע"פ הנסיון בכ"י הבאים מחבל המערב, ישנם טעויות סופר רבות מאוד, בין של תלמידים ובין של מעתיקים, ואכמ"ל.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 24, 2012 1:43 pm

יאיר כתב:פסחים קיג:
"ארבעה אין הדעת סובלתן אלו הן דל גאה ועשיר מכחש וזקן מנאף ופרנס מתגאה על הציבור בחנם ויש אומרים אף המגרש את אשתו פעם ראשונה ושניה ומחזיר".

כבר הדגשתי "הקב"ה שונאן", כמו שמצוטט אצלנו בכת"י וכן בשערי תשובה (ז) "כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה שלשה הקב"ה שונאן דל גאה ועשיר מכחש וזקן מנאף".
מורה צדק כתב:ובדרך אגב אציין, שע"פ הנסיון בכ"י הבאים מחבל המערב, ישנם טעויות סופר רבות מאוד, בין של תלמידים ובין של מעתיקים, ואכמ"ל.

הסיבה לכך פשוטה, משום שחזון הדפוס לא היה נפוץ במרוקו כלל, והעתקות היו רבות כחול אשר על שפת הים.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 24, 2012 1:44 pm

אולי מישהו יפנה אותי לספרו של החיד"א "שפת הנחל", כמו שכבר כתבתי למעלה?

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' פברואר 24, 2012 3:09 pm

יוסףלוי כתב:אולי מישהו יפנה אותי לספרו של החיד"א "שפת הנחל", כמו שכבר כתבתי למעלה?


בטוח הינך בשם הספר?

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 24, 2012 3:21 pm

אולי על שפת הנחל? כן הביא בכת״י וכמדומני שראיתי בחיפוש באוצר שעוד מביאים ספר זה...

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' פברואר 24, 2012 3:26 pm

יוסףלוי כתב:אולי על שפת הנחל? כן הביא בכת״י וכמדומני שראיתי בחיפוש באוצר שעוד מביאים ספר זה...


כנראה כוונתו לאחד מהספרים דלדהלן, נחל אשכול, נחל קדומים, נחל שורק.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 24, 2012 3:29 pm

מסתבר. אבדוק.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' פברואר 26, 2012 6:41 am

יוסףלוי כתב:
יאיר כתב:פסחים קיג:
"ארבעה אין הדעת סובלתן אלו הן דל גאה ועשיר מכחש וזקן מנאף ופרנס מתגאה על הציבור בחנם ויש אומרים אף המגרש את אשתו פעם ראשונה ושניה ומחזיר".

כבר הדגשתי "הקב"ה שונאן", כמו שמצוטט אצלנו בכת"י וכן בשערי תשובה (ז) "כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה שלשה הקב"ה שונאן דל גאה ועשיר מכחש וזקן מנאף".
מורה צדק כתב:ובדרך אגב אציין, שע"פ הנסיון בכ"י הבאים מחבל המערב, ישנם טעויות סופר רבות מאוד, בין של תלמידים ובין של מעתיקים, ואכמ"ל.

הסיבה לכך פשוטה, משום שחזון הדפוס לא היה נפוץ במרוקו כלל, והעתקות היו רבות כחול אשר על שפת הים.

לכאורה הלשון "הקב"ה שונאן הוא מושאל ממאמרם ז"ל [נדה טז:] "אמר רבי שמעון בר יוחאי שלשה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבם וכו' " ע"ש.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: בקשת עזרה בקשיים שונים בחיבור כתב יד

הודעהעל ידי הבונה » א' פברואר 26, 2012 1:05 pm

יוסףלוי כתב:מסתבר. אבדוק.

מובא בפני דוד פ' נצבים, אבל ראיתי מביאים גם מנחל קדומים פ' נצבים, לא בדקתי.
תוספת: בדקתי ואכן נמצא שם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים