מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי בעלזער » ב' מרץ 26, 2012 11:53 am

הרב אוצה"ח דבריך הם קילורין לעיניים בביאור קושייתו של הדרכי משה והמהלך שהיטבת לגונן על הב"י מפני קושיית הדרכי משה.
ולעצם העניין, כוונתי במה שכתבתי לעיל

הינם כך:

כי הנה לעיל מזה כתבתי לחקור אם עלינו למיחש לסברתו של הב"י משום דרכיה דרכי נועם, ולא להטיל ציצית בחמישים ט"ק.

בעלזער כתב:אמנם אמרתי בזה, דאפשר שהגרחפ"ש זצ"ל לא מיחש להאי סברא של הב"י משום דרכיה דרכי נועם שאם משום דרכיה אפשר שגם אין טעם ללבוש חמישים ט"ק וצ"ע בזה.


וכבודו השיב עליה בסיפא דדבריו בזה"ל

אוצר החכמה כתב:ומש"כ למעלה שאם אין מקום להטיל ציצית משום דרכי נועם ה"ה שאין דרכי נועם ללבוש הרבה ט"ק, זה אינו מסתבר, דזה הוא דבר שהוא בחירתו של הלובש ואם הוא חפץ בזה אין כאן שום עניין של דרכי נועם, רק שם הב"י מציע שסוג בגד כזה התורה לא חייבתו משום שאם תחייבו יהיה בזה היפך דרכי נועם וא"כ הבגד פטור מצד מהותו.


כלומר, שדרכיה דרכי נועם אינה סלקטיבית כל אחד כפי התנהגותו הוא, אלא הוא פסול במהות הבגד
וממילא לא קשיא על הגרחפ"ש ז"ל מדוע הטיל ציצית בחמישים ט"ק.

ועל זה כתבתי להקשות.

בעלזער כתב:לדבריך מכובדינו הרב אוצה"ח א"כ מהו שהדרכי משה שואל על הב"י מבן ציצית הכסת ומזה בא להוכיח לו שאין כל חשש לדרכי נועם.


כלומר, א"כ לדבריך שהיא איננה סלקטיבית ואינה נמדדת לפי כל איש ואיש א"כ אין טעם לכאו' לקושייתו של הדרכי משה, שהרי איננו יודעים מדוע נסרך ציציות עד שהוצרך לכסתות ויתכן שהלך בטלית רגיל כדרך כו"ע אך מפאת שהיה נמוך קומה וכדו' ולכן הוצרך לכסתות, ועל כרחך עלינו לומר שסבר הדרכי משה שדרכיה דרכי נועם איננה פסול בעצם הבגד, והוא דין כללי שאין ללבוש ציצית אם אין בה דרכי נועם ושפיר חזרה קושיא למקומה, איך זה שלבש הגרחפ"ש ז"ל חמישים טליתות שהרי אין זה דרכי נועם.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי הוגה » ב' מרץ 26, 2012 12:16 pm

איני מבין כל האריכות כאן, הב"י ניסה סה"כ לתרץ המנהג שלא הטילו ציצית, ואחד אופניו היה שאולי טעמם היה מפני דרכי נועם, אבל לא יתכן שדבר שכתבו הב"י סה"כ בתור תירוץ למנהג, יהווה חומרא שלא להטיל, וז"פ, והלא כן כתב הביה"ל והפוסקים לכתחילה לעגל ולא לסמוך ע"ז, משמע ברור שלא הכירו כזו סברא מחודשת שאם יש דרכי נועם יש איסור לעגל, וזה פשוט מאוד לענ"ד.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי בעלזער » ב' מרץ 26, 2012 1:04 pm

הרב הוגה ראה מש"כ לעיל מזה

בעלזער כתב:
הוגה כתב:אבל ברור ופשוט שאף לב"י אין שום בעיה להטיל ציצית, ולא גרע מג' כנפות שפשוט שאין שום איסור להטיל בו ציצית, כל שכן כאן ש"הלכה רופפת". [וכן הלא כתב הביה"ל שם].


אפשר שאם יטיל ציצית בפראק וכדו' הריהו כביכול מכריז בזה שאין דרכיה דרכי נועם חלילה, ומצוות השם בזה, ולא מצאתי דברים מפורשים אם יש למיחש לסברתו של הב"י גם לשיטתו של הדרכי משה.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי הוגה » ב' מרץ 26, 2012 1:14 pm

לא נעלמו ממני דבריך אלו, אבל על זה בדיוק כתבתי, שכל הענין של "דרכי נועם" כאן, נאמר בב"י רק ע"ד תירוץ המנהג, ואין לחדש על פיו בנינים ואיסורים.
ועוד כתבתי על זה, שביה"ל והופסקים הלא לא חששו כלל ל"איסור" מחודש זה, וכמו שכתבו לעגל.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי בעלזער » ב' מרץ 26, 2012 2:09 pm

הוגה כתב:והלא כן כתב הביה"ל והפוסקים לכתחילה לעגל ולא לסמוך ע"ז, משמע ברור שלא הכירו כזו סברא מחודשת שאם יש דרכי נועם יש איסור לעגל, וזה פשוט מאוד לענ"ד.


לא ידעתי איך כבודו מוכיח מדברי הביה"ל שכתב לעגל שלא חייש לסברת הב"י ומדוע אינך מפרש כפשוטו, שחייש לשיטת הדרכי משה שדחה לסברת הב"י, כלומר, עלינו למיחש גם לשיטת הב"י וגם לשיטת הדרכי משה.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי הוגה » ב' מרץ 26, 2012 2:17 pm

אבל יסכים עימי מע"כ שלחדש מסברא ללא דוגמא ומקור "איסור" ע"פ דרכי נועם הזה (שכנ"ל נאמר על דרך תירוץ ואפשר גרידא),
ואח"כ לתרץ עבור זה את האחרונים שמשמע לא כך,
ובסופו של דבר לבוא ולהקשות מזה על מנהגו של הגרח"פ...
זה לא נכון.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי בעלזער » ג' מרץ 27, 2012 3:02 pm

בעקבות מה שכתב אתמול הרב החכם אוצה"ח בכוונת הב"י, ובעקבות שתיקתם של יושבי הבית המדרש, ואשר מזה למדתי לדעת שכפי הנראה אינם יורדים לסוף דעתי, או שאינם מסכימים עמי, אמרתי, להבהיר את דברי שוב, ועם החברים הסליחה, על שהארכתי במקום שצריך להאריך.
הנה הרב אוצה"ח כתב אתמול להקשות על הדרכי משה שאין לכאו' כל קושיה על הב"י מבן ציצית הכסת, שהרי כל הטעם שכתב הב"י לפטור את הגלימות מציצית הוא מחשש שייפסלו ואיכא חשש בזיון, וכיון שכך, שפיר נוכל לומר שמטעם זה גופא היה בן ציצית הכסת הולך על הכסתות כדי שלא יפסלו (וכדי שלא יבואו לידי בזיון), ואדרבא, משם ראיה לדעת הבית יוסף שיש לחשוש שהציצית יפסלו וכל עוד שאינו דורך על הכסתות אינו חייב להטיל בהם ציצית. וזהו גופא היה מעלתו של בן ציצית הכסת שעשה הכול כדי לחייב את גלימתו בציצית. (וברש"י שם אינו ברור כל כך מדוע היה מקפיד ללכת על כלי מילת אם משום הציצית אם משום עניין אחר, ומדוע נקרא על שם הציצית)
ואמר החכם הרב אוצה"ח בזה שאפשר שהבין הדרכי משה בכוונת הב"י שמשום דרכי נועם בגד מסוג זה נעשה פטור בחפצא במהות, מן ציצית, וכיון שכך אין כל עניין לדרוך על הכסתות ולחייב את גלימתו בציצית שהרי גם אם במצבו של בן ציצית הכסת אין כל חשש שיפסלו מ"מ בגד מסוג זה פטור מן הציצית ואין דרכי נועם פוטר את האדם (הגברא) הלובש גלימה מסוג זה מלהטיל בו ציצית אלא שדרכי נועם פוטר את סוג הבגד, ובכוח הדרכי נועם להכריז על בגד מסוים שאין זה חייב בציצית, וממילא לא הועיל לו לבן ציצית הכסת שדרך על הכסתות היות וגלימה כעין זה פטור מן הציצית וגם אם במקרהו של בן ציצית הכסת אין חשש שיפסלו עדיין אין בכוח ההליכה על הכסתות לחייב את הבגד בהטלת בו ציצית.
ולפי"ז יתכן לומר שחלוקים הב"י והרמ"א לגבי בגד שציציותיו עלולים להיפסל בכל עת אם במקרה שאין חשש שיפסלו אם חייב להטיל בו ציצית, לדעתו של הבית יוסף אכן יהא חייב בהטלת ציצית ולדעתו של הדרכי משה בגד זה במהותו ובחפצא נפטר מציצית ולא איכפת לי כלל אם במצבו שלו אין כל חשש שיפסל. ונ"מ כמו לגבי אדם גבה קומה שאין חשש שיפסלו הציצית בפראק שלו אם יש טעם להחמיר ולהטיל בו ציצית, כאשר לדעתו של הב"י יהא חייב, ולדעתו של הרמ"א יהא פטור.
והנה אני אמרתי להקשות על הדרכי משה באופן אחר (וכבר הזכרתי סברא זו לעיל אך לא הסברתי את עצמי כהוגן) והוא, מניין לו לדרכי משה באיזה בגד הטיל בן ציצית הכסת את ציציותיו, עד שהקשה ממנו על הב"י, כלומר, מקושייתו של הדרכי משה עולה ברור שסבר שבן ציצית הכסת היה מטיל ציצית בגלימתו (בניגוד לנוהג העולם וכדמשמע מהב"י), והרי אפשר שהיה הולך בטלית רגיל כעין שלנו ולא מדובר כלל בסוג גלימה שהזכירו הב"י וציציותיו היו נגררים על הכלי מילת בהיות שהיה נמוך קומה אין כעין זה, ועל כן חשש שהציצית שלו יפסלו ויתבזו, ואיך הוכיח הדרכי משה מבן ציצית הכסת שהגלימות חייבות בציצית.
כלומר, אוצה"ח הקשה, שהרי אפשר שבן ציצית הכסת הטיל בו ציצית מחשש הב"י גופא, ואני הקשיתי שאפשר שבן ציצית הכסת כלל לא הטיל ציצית בגלימה דוגמת הגלימה שהביא הב"י, (ולא עשה מעשה בניגוד למנהג העולם שלא הטילו ציצית בגלימותיהם), אלא הטיל ציצית בטלית כמו שלנו, והיה הולך על גבי הכסתות כיון שהיה נמוך קומה ולכן חשש שיפסלו. (אם כי, שמזה שהיה מכונה על שם הציצית משמע שנהג בציצית בניגוד לנוהג העולם, ועיין שם רש"י וצ"ב)
ואמרתי בזה ליישב, שבהכרח שסבר הדרכי משה בדעתו של הב"י שחשש פסול פוטר את הגברא ולא את החפצא, את מהות הבגד, אלא את הגברא, ועל כן יש לנו על פי דעתו של הב"י לפטור את הטלית של בן ציצית הכסת מציצית כיון שהיה לו לחשוש שמא יפסלו הציצית, ולשם מה הטיל ציצית בטליתו והיו נגררים על הכסתות, שהרי לדעתו של הב"י במידה ויש חשש שיפסלו אין כל חיוב להטיל בו ציצית.
ולפי"ז יוצא מוכרח מקושיית הדרכי משה שפטור דרכי נועם הוא פטור בגברא ולא בחפצא, ומטעם זה סבר הדרכי משה לפטור את הטלית של בן ציצית הכסת מציצית, ואילו היה זה פטור בחפצא אין כל טעם לפטור את טליתו של בן ציצית הכסת, אחר שהלך עם טלית רגיל כעין שלנו, ולא שהיה מטיל ציצית בגלימה כמו זה שהביא הב"י (בניגוד למנהג העולם).
ולפי"ז יצא לי בזה פלונטר מעניין, שכדי לתרץ את קושייתו של אוצה"ח נאלצנו לקבוע בדעת הדרכי משה שפטור דרכי נועם הוא פטור במהות ובחפצא, וכדי לתרץ את הקושיא שלי בהכרח יוצא מזה שדרכי נועם הוא פטור בגברא, וכל אדם באשר הוא, במידה וציציותיו נסרכים על הארץ אינו חייב בהטלת ציצית בטלית.
אמנם באמת שלא ניחא לי בתירוץ שכתבתי, שסבר הדרכי משה שכל מקום שהציצית נסרכים על הארץ הריהו פטור מן הציצית, שהרי אם כן, יש להפריך את קושייתו של הדרכי משה בנקל, (וכפי שהקשה הרב אוצה"ח) ולומר, כי משום הכי היה דורך בן ציצית הכסת על הכסתות להסיר בכך את הפטור של דרכי נועם, כלומר, את החשש של שמא ייפסלו, ועל כן היה דורך על הכסתות. והדרה קושיא לדוכתיה, מאי קא מקשה הרמ"א מבן ציצית הכסת שהרי אפשר שמטעם זה גופא היה דורך על הכסתות להסיר ממנו את הפטור של דרכי נועם.
ואין לתרץ כנ"ל שסבר הדרכי משה שדרכי נועם הוא פטור במהות ובחפצא שהרי א"כ יוקשה לנו מניין לו לרמ"א שהיה מטיל ציצית בגלימה כמו זו שהביא הב"י.
סוף דבר, קושייתו של הדרכי משה על הב"י אין לה לכאו' מובן, וכפי שכתבתי.
אמנם באמת שגם קושייתו של הדרכי משה על תירוצו הראשון של הב"י אין לו כל כך מובן, דהנה כתב שם הדרכי משה להקשות, א"כ שבגד העשוי לכבוד אינו חייב בציצית וכדברי הב"י היה עלינו לפטור בציצית גם את הטליתיות שלנו, שהרי הם אינם עשויים לצינה אלא לשם מצווה, ובאמת שכבר טרחו הבין פשט בקושייתו של הדרכי משה, שהרי א"כ יש לנו להקשות על הרבה מצוות קושיא כעין זו, וכמו, איך נוכל לברך המוציא לחם מן הארץ על המצה אשר כל מטרת אכילתו היא לשם מצווה, והרי זה כמו שאין לברך המוציא על הפת באורחת צהרים, אם כל מטרת אכילת הפס הוא כדי לפטור עצמו מן ה(ספק) ברכות על שאר המעדנים אשר הגישו לו בסעודת הצהרים, ואפשר שגם לא נוכל לברך בורא מאורי האש היות ואין מטרת ההבדלה כדי להאיר אלא מטרתו לקיים בורא מאורי האש.
ועל כן נראה בזה בדוחק לומר, שהרמ"א לא ביקש לקבוע הלכות על סמך הקושיות שהקשה על הב"י ודחה לו לב"י בקש בהיות שהיה ברור לו להרמ"א שאין לחייב בגד בציצית אלא כאשר שתי כנפות הם מלפנים ושתי כנפות הם מלאחור, וכפי שכתב בסוף סימן י'
ויסלח לי הרבנים דכאן שהארכתי למעניתו עד אשר ייאמר די.
אגב, אם יש במקום כל שהוא התייחסות לבן ציצית הכסת מדוע היה דורך על הכסתות ואם הטיל ציצית בגלימה שלא כדרך כל העולם, (והיה לאות ומופת בדורו דוגמת הגרחפ"ש זצ"ל) או שמא מדובר בטלית כדרך כל העולם ורק לרוב צדקותו היה חושש שלא יפסלו ויתבזו הציצית. ומלשונו של רש"י משמע שלא היה ייחודי כלל בציצית שלו, אלא התבלט בזה שציציותיו נגררו על המילת בניגוד לכל העולם שהיו נסרכים על הקרקע, כאשר לא מצאתי דברים ברורים בזה בשום מקום.


שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שיף » א' ינואר 06, 2013 9:24 am

ירושלמי כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני הקטן שמעתי שיש מעלה מיוחדת בריבוי ציציות בכך שבכל רגע מקיים מצוות רבות בדרך של ממילא.
אמנם, תמיד תמהתי- הרי יש את השאלה של השיעור של הט"ק? האם לא עדיף ללבוש הרבה טליתות שזה לכו"ע? (ולא שאני הקטן מערער ח"ו על הנהגתו של הגאון הגדול הרח"פ זצ"ל, אלא שברצוני להבין מדוע ט"ק ולא ט"ג)

בפשטות זה ענין של פרקטיקה. בציצית יש את החור במרכז, משא"כ בטלית. נסה ללבוש 2 טליתות...

בציציות שלבש הרב זצ"ל היה את השיעור.
כ"כ לבש בשנים המוקדמות גם כמנ טליתות גדולים.
הנה התמונות:
מרן בחנוכה.JPG
מרן בחנוכה.JPG (1.89 MiB) נצפה 7227 פעמים
מרן הגרחפ לפני כשלושים שנה.JPG
מרן הגרחפ לפני כשלושים שנה.JPG (1.55 MiB) נצפה 7227 פעמים

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שיף » א' ינואר 06, 2013 9:34 am

צh33 כתב:מה שנתעוררתי מהתמונות שבעיתונים:
נראה לי שברוב התמונות נראה הגרח"פ מדליק נרות חנוכה עטוף בהרבה טליתות ומדליק את נרות חנוכה בידו השמאלית ולכאורה חידוש יש כאן כי בפשטות עדיף היה להיימין ולכבד המצוה ביד החשובה ואולי כיון שהיה עטור כדרכו בתפילין בשמאל חשב כי עדיפה יד זו לקיים המצוה או שנאמר כי יש ענין מיוחד דווקא בנ"ח כי הוא בשמאל וכו' ונ"מ בשאר מצוות.
או שהיה הרב המנוח שמאלי? מישהו יש לו ידיעה בענין?
ויהיה פלפול זה שבא בזכותו לע"נ הטהורה אכן היה מעדיני הנפש שבדור ואכ"מל.

אכן התמונה לפניכם כפי שאתםכותבים.
כידוע מרן רה"י היה שולט בשתי ידיו. וכתב חידו"ת בשניהם וכך שהיה מתעיף ביד א' המשיך לכתוב ביד ב', אמנם הרגיל עצמו לעשות רוב הדברים בימין כשיטת הרבה פוסקים דטוב שירגיל עצמו והניח תפילין בשמאל לבד. ובילדותו התפרסם שהיה משחק בכדור בשמאל דוקא.

סמל אישי של המשתמש
בית שביעי
הודעות: 310
הצטרף: ב' יולי 16, 2012 8:04 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי בית שביעי » א' ינואר 06, 2013 6:39 pm

הוגה כתב:..

ב' - שאלה יותר מעניינת, אם הטיל תכלת באחת מציציותיו המרובות, ואם כן לפי איזה שיטה, או כולם?


..

אף תגובה לא העיר על זה השאלה.

האם מישהו בכלל נכנס אליו עם החומר על התכלת שבזמנינו? מה היתה תגובתו בכלל על הסוגיא?

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שיף » ג' ינואר 08, 2013 10:45 pm

בית שביעי כתב:
הוגה כתב:..
ב' - שאלה יותר מעניינת, אם הטיל תכלת באחת מציציותיו המרובות, ואם כן לפי איזה שיטה, או כולם?
..

אף תגובה לא העיר על זה השאלה.
האם מישהו בכלל נכנס אליו עם החומר על התכלת שבזמנינו? מה היתה תגובתו בכלל על הסוגיא?


ראש הישיבה זצ"ל לבש רק שיטה אחת של ציצית בקשרים ובחוליות ולא יותר, ודלא כמו הטועים ודלא כהרב קוק מטבריה. ורובם ככולם היו גם בבגד צמר.
כעת כבר נתפרסם שתוך המאה וחמישים ויותר ציציות לבן שהוא לבש היה גם אחד תכלת שהסתירו שמישהו הביא לו במתנה, וכמובן שלא הורה להחמיר בזה לאף אחד כמו שלא הורה בעצם המנהג.
נערך לאחרונה על ידי שיף ב ג' יוני 16, 2020 9:52 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 20, 2017 11:18 pm

דבר מעניין:

רלב''ג כי תצא.png
רלב''ג כי תצא.png (41.47 KiB) נצפה 6744 פעמים

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שיף » ג' יוני 16, 2020 9:30 am

לכבוד פר' ציצית [שלח] היו כתבות ותמונות מענינות במוספי שב"ק של יתד והפלס על מנהג הגרח"פ זצ"ל
מי יעלה לנו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 16, 2020 2:43 pm

הוגה כתב:הסבר הלכתי מדוע בכל זאת לא להטיל בפראק ציצית איני יודע.

אולי מפני שאלת צבע החוטים.
דהנה מקריאת דברי הרמב"ם בפשטות - משמע שהחוטים צריכים להיות בצבע הבגד (ולא רק שמותר לעשותם בצבע הבגד).
אבל הרמ"א כותב שנוהגים לעשות חוטים לבנים תמיד.

ולצאת ידי שניהם אי אפשר אא"כ לובשים בגד לבן.

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 16, 2020 2:44 pm

אגב, ראיתי (במקווה) כמה אנשים שלובשים כמה טליתות קטנים בצנעא תחת בגדיהם, ולא שאלתי מה טעמם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יוני 16, 2020 7:36 pm

בגליון האחרון של 'לקראת שבת' היתה כתבה מאוד יפה על מנהג ריבוי הציציות עם עדויות מרתקות.
יתברך המעלה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' יוני 18, 2020 12:00 am

שיף כתב:
בית שביעי כתב:
הוגה כתב:..
ב' - שאלה יותר מעניינת, אם הטיל תכלת באחת מציציותיו המרובות, ואם כן לפי איזה שיטה, או כולם?
..

אף תגובה לא העיר על זה השאלה.
האם מישהו בכלל נכנס אליו עם החומר על התכלת שבזמנינו? מה היתה תגובתו בכלל על הסוגיא?


ראש הישיבה זצ"ל לבש רק שיטה אחת של ציצית בקשרים ובחוליות ולא יותר, ודלא כמו הטועים ודלא כהרב קוק מטבריה. ורובם ככולם היו גם בבגד צמר.
כעת כבר נתפרסם שתוך המאה וחמישים ויותר ציציות לבן שהוא לבש היה גם אחד תכלת שהסתירו שמישהו הביא לו במתנה, וכמובן שלא הורה להחמיר בזה לאף אחד כמו שלא הורה בעצם המנהג.

אני שמעתי עדות שבהתחלה שם ואחר כך הפסיק. וזאת אחר שאי מי מתלמידיו שליט''א אמר לו שמא ילמדו ממנו והסיר.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יוני 18, 2020 12:11 am

שיף כתב:
ירושלמי כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני הקטן שמעתי שיש מעלה מיוחדת בריבוי ציציות בכך שבכל רגע מקיים מצוות רבות בדרך של ממילא.
אמנם, תמיד תמהתי- הרי יש את השאלה של השיעור של הט"ק? האם לא עדיף ללבוש הרבה טליתות שזה לכו"ע? (ולא שאני הקטן מערער ח"ו על הנהגתו של הגאון הגדול הרח"פ זצ"ל, אלא שברצוני להבין מדוע ט"ק ולא ט"ג)

בפשטות זה ענין של פרקטיקה. בציצית יש את החור במרכז, משא"כ בטלית. נסה ללבוש 2 טליתות...

בציציות שלבש הרב זצ"ל היה את השיעור.
כ"כ לבש בשנים המוקדמות גם כמנ טליתות גדולים.
הנה התמונות:
מרן בחנוכה.JPG
מרן הגרחפ לפני כשלושים שנה.JPG


תגידו, איך הגב שלו עמד בזה? איך כל מערכות הגוף שלו עמדו במעמסה הפיסית הקבועה העצומה הזאת?
והפלא הנשגב הוא שעם כל זה הוא היה תמיד מאיר פנים ומלא חדווה.
לית דין בר נש. הוא היה מלאך או אדם? זה בלתי נתפס.


נ''ב:
אחרי צאת הכוכבים הוא הסיר את הר הציציות? או שמא גם אז הוא המשיך בשביל הרמב''ם?

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' יוני 18, 2020 6:19 am

שמעתי מיהודי שהי' ידיד מנוער של הגרח"פ שיינברג זצ"ל, פעם ביקר אותו בביתו, וישבו במרפסת ושוחחו, ובידם קרחון גלידה, בין השיחים שאל הידיד את הגרח"פ, תגיד לי אם יש לי בית וגג ואני בונה מעקה, ואחרי זה אבנה עוד מעקה ועוד מעקה ועוד מעקה, וכי יש בזה קיום מצוה !? - הגרח"פ נתן לידידו סטירה על לחיו, בחיוך קל. ......

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' יוני 18, 2020 8:30 am

מתאים יותר אם היה שואל אם אני קונה בית רק כדי לזכות במצוות עשית מעקה, אח"כ האם ימשיך לקנות בית נוסף, כדי לזכות עוד פעם במצווה?

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' יוני 18, 2020 10:02 am

ספרים וועלט כתב:
ממזרח שמש כתב:שמעתי מיהודי שהי' ידיד מנוער של הגרח"פ שיינברג זצ"ל, פעם ביקר אותו בביתו, וישבו במרפסת ושוחחו, ובידם קרחון גלידה, בין השיחים שאל הידיד את הגרח"פ, תגיד לי אם יש לי בית וגג ואני בונה מעקה, ואחרי זה אבנה עוד מעקה ועוד מעקה ועוד מעקה, וכי יש בזה קיום מצוה !? - הגרח"פ נתן לידידו סטירה על לחיו, בחיוך קל. ......

מתאים יותר אם היה שואל אם אני קונה בית רק כדי לזכות במצוות עשית מעקה, אח"כ האם ימשיך לקנות בית נוסף, כדי לזכות עוד פעם במצווה?


קשה לי לשנות מעשה שהיה.....

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שיף » ה' יוני 18, 2020 11:10 am

שייף נפיק כתב:אני שמעתי עדות שבהתחלה שם ואחר כך הפסיק. וזאת אחר שאי מי מתלמידיו שליט''א אמר לו שמא ילמדו ממנו והסיר.

הוא לא הסיר אלא הוא הסתיר והוא לא לבש כך מהתחלה אלא שאי מי מתלמידיו הביא לו
פרנקל תאומים כתב:תגידו, איך הגב שלו עמד בזה? איך כל מערכות הגוף שלו עמדו במעמסה הפיסית הקבועה העצומה הזאת?
והפלא הנשגב הוא שעם כל זה הוא היה תמיד מאיר פנים ומלא חדווה.
לית דין בר נש. הוא היה מלאך או אדם? זה בלתי נתפס.
נ''ב:
אחרי צאת הכוכבים הוא הסיר את הר הציציות? או שמא גם אז הוא המשיך בשביל הרמב''ם?

אכן הפלא ופלא, לית דין בר נש, ברור שהמצוות הגינו עליו [אמנם היו לו כמה פעמים בעיות בגלל זה ובתקופות מסוימות הוכרח להוריד קצת אבל זה לא השפיע הרבה]
היו כמה שניסו לזמן מה בעשירית מציציותיו ולא עלתה בידם
צאת הכוכבים לא היה אצלו זמן לא להורדת ציצית ולא לטלית ולא להורדת תפילין, טלית גדול ותפילין ש"ר הוריד כשעמד להתפלל מעריב בציבור [לא לפי זמן], ולפני השינה הוריד עוד קצת
נערך לאחרונה על ידי שיף ב ה' יולי 02, 2020 12:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' יוני 18, 2020 1:12 pm

תשאל את הרב גואלמן.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי פולסברג » ב' דצמבר 28, 2020 3:55 am

עזריאל ברגר כתב:אגב, ראיתי (במקווה) כמה אנשים שלובשים כמה טליתות קטנים בצנעא תחת בגדיהם, ולא שאלתי מה טעמם.


מה קשה בהנהגתם [מלבד לד' הרלב''ג המחודשים].

בימי החורף, למה במקום ללבוש סוודר על נלבש עוד ט''ק או שתיים?

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 28, 2020 10:17 am

פולסברג כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגב, ראיתי (במקווה) כמה אנשים שלובשים כמה טליתות קטנים בצנעא תחת בגדיהם, ולא שאלתי מה טעמם.

מה קשה בהנהגתם [מלבד לד' הרלב''ג המחודשים].
בימי החורף, למה במקום ללבוש סוודר על נלבש עוד ט''ק או שתיים?

א. לא אמרתי שיש קושי בהנהגתם, אלא שלא שאלתי לטעמם.
ב. הם לובשים את זה לא רק בחורף.
ג. סוודר מחמם גם בידיים וכו', משא"כ ט"ק. וגם סוודר יותר קל לפשוט כשמתחמם וכדו'.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מנהג ריבוי הציציות • הגרח"פ שיינברג זצוק"ל

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' אפריל 25, 2021 11:43 am

שיף כתב:והוא לא לבש כך מהתחלה אלא שאי מי מתלמידיו הביא לו

קונטרס המכתבים עמ' עו.png
קונטרס המכתבים עמ' עו.png (25.15 KiB) נצפה 3444 פעמים


viewtopic.php?f=52&t=55892#p704383



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים