מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הלמד מכל אדם
הודעות: 99
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ה' מרץ 29, 2012 12:24 pm

בדין דבר שטיבולו במשקה המבואר בגמ' בפסחים קטו דצריך נטילת ידים. מדברי כל הגאונים והראשונים מפורש שצריך נט"י בברכה כדין נט"י ורק בעלי התוס' שם נחלקו על כולם ועל כל הסדרים שכתוב בהם שנוטל ידים בברכה.
ומכח זה פסק הב"י שאין לברך מספק.
קצת מתמיה?

טפח
הודעות: 100
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי טפח » ה' מרץ 29, 2012 2:15 pm

ישנם דוגמאות רבות של מחלוקת בעלי התוס' על הגאונים. עי' שבת כ ע"ב תוס' ד"ה עד כאן, שחולק במפורש על דברי הגאונים המובאים ברא"ש שם.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' מרץ 29, 2012 2:23 pm

ולא רק התוס'. ראה בטור יו"ד סי' שצ"ט.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 2:32 pm

ומה עם רבנו חננאל?
רש"י חולק עליו תמידים כסדרן.

הלמד מכל אדם
הודעות: 99
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ה' מרץ 29, 2012 2:42 pm

הדוגמא פה היא על דבר שהתוס' חולקים על כל הגאונים ועל כל הראשונים יחד, עם מסורת קדומה של כל הסדרים, ואפ"ה זה נחשב לגורם מספק עד כדי שהב"י הכריע לא לברך משום כך, זהו דבר שלא מצאתי לו חבר בכל התורה

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 2:50 pm

בעלזער כתב:ומה עם רבנו חננאל?
רש"י חולק עליו תמידים כסדרן.

מנין לך שרש"י ראה בכלל את פירושו? כדומני שבמחקר מקובל שרש"י לא ראה את פירושו של רבינו חננאל. ובכלל, קשה לומר שמדובר כאן ב"מחלוקת" רגילה, אלא יותר בשתי גישות פרשניות. רבינו חננאל הלך בדרכי הפרשנות של גאוני בבל, ורש"י - בדרכי הפרשנות של מגנצא ודומיהם.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 3:12 pm

איני זוכר רגע בדיוק אם רש"י מזכירו אם לאו אך קשה להאמין שרש"י לא היה לפניו את המפרש התלמודי הראשון וכידוע שעד רש"י היו לומדים כפי שהנחיל לנו רבינו חננאל, ואם תאמר שרש"י לא ראה כלל את פירושו, זה חידוש עצום, לא כן?

זה בוודאי לא רק עניין של פרשנות אלא זהו בעצם כל ההלכה אם לפסוק כמו הרי"ף שפירש כמו רבינו חננאל אם כשיטתו של רש"י.

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 3:18 pm

"קשה להאמין". אכן. אבל, זו המציאות. אם אינני טועה.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 3:32 pm

לדעתך, רש"י לא ראה ולא שמע איך פירש רבננו חננאל, ובעצם היה חסר לו לרש"י בבואו לחבר את פירושו את הספר הכי חשוב, וגם לדבריך אילו היה רש"י רואה את רבינו חננאל יתכן בהחלט שהיה מפרש כמוהו. ועל כן אמרתי קשה לי להאמין.

בברכה המשולשת
הודעות: 12404
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 3:35 pm

[quote="בעלזער"]וכידוע שעד רש"י היו לומדים כפי שהנחיל לנו רבינו חננאל [quote]

וכידוע??

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 3:38 pm

כלומר, לא למדו ולא הבינו עד שבא רש"י וחיבר את פירושו, רבננו חננאל נחשב למפרש התלמוד הראשון, ואפשר שהיו עוד ספרים עד שבא רש"י ועשה את שעשה. אולי?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 13048
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 29, 2012 3:45 pm

ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.

בברכה המשולשת
הודעות: 12404
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 3:46 pm

איש_ספר כתב:ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.


היכן רש"י השתמש בערוך?

בברכה המשולשת
הודעות: 12404
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 3:48 pm

בעלזער כתב:רבנו חננאל נחשב למפרש התלמוד הראשון, ואפשר שהיו עוד ספרים עד שבא רש"י ועשה את שעשה.


כבר רב האי גאון פירש חלק מהמסכתות, ורבינו חננאל השתמש בפירושיו.
לרש"י קדמו בצרפת ובאשכנז "פירושי מגנצא" ודומיהם.

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חלמיש » ה' מרץ 29, 2012 3:50 pm

בעלזער כתב:כלומר, לא למדו ולא הבינו עד שבא רש"י וחיבר את פירושו, רבננו חננאל נחשב למפרש התלמוד הראשון, ואפשר שהיו עוד ספרים עד שבא רש"י ועשה את שעשה. אולי?


ומה עשו רבינו גרשום מאור הגולה ורבותיו של רש"י שכתבו כבר פירושים על התלמוד? אתמהה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 13048
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 29, 2012 3:54 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש_ספר כתב:ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.


היכן רש"י השתמש בערוך?

טעיתי בחפזי. (אף שרבים וטובים כתבו כן)

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' מרץ 29, 2012 3:58 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש_ספר כתב:ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.


היכן רש"י השתמש בערוך?


שבת י"ג:

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 4:02 pm

ביוגרפיה

מוצא משפחתו מאיטליה, ועל כן לעתים הוא מכונה "רבינו חננאל איש רומי",‏[1] אך אביו, רבינו חושיאל, היגר לקירואן שבאפריקה הצפונית (ראו גם אגדת ארבעת השבויים). ידוע כי למד לימודים כלליים, היסטוריה ושפות - בעיקר ערבית ויוונית[דרוש מקור]. היה עשיר ונכבד בקהילתו. היה נשוי ונולדו לו 9 בנות.

חיבוריו

פירושו לתלמוד

רבנו חננאל הוא הראשון שחיבר פירוש לרוב התלמוד הבבלי,‏[2] אך חלק ממנו אבד (חלק מכתבי היד נמצאו בשנים האחרונות). הפירוש מתאפיין לעתים קרובות גם ככזה שנועד לפסוק הלכה. הפירוש הוא על שלושה סדרים: מועד, נשים ונזיקין, וכן על מסכתות שעוסקות בעניינים שנוהגים בזמן הזה. הפירוש מופיע בצד העמוד במהדורת וילנה של התלמוד הבבלי, ומוזכר בחידושי הרמב"ן ובתוספות בשם "הר"ח".

סגנון כתיבתו של הפירוש הוא הסבר אודות הקטעים שאינם מובנים, ופעמים שהוא מדלג על רוב הסוגיא וכותב "ושאר כל שמועה פשוטה היא". בנוסף הפירוש מתמקד בתרגום מארמית לעברית, כתיבת מבואות לסוגיה ובירור הגרסה הנכונה בתלמוד. לעתים הוא מעתיק גרסה אחרת לסוגיא. גרסתו נחשבת לאמינה ומדויקת. בפירושו הוא מרבה להשוות עם הסוגיה המקבילה בתלמוד הירושלמי, ומביאו גם במקרה שהתלמוד הירושלמי רק משלים את דברי התלמוד הבבלי ולא חולק עליו.

כמנהג גאוני בבל הוא פירש את האגדות באופן מושכל, ואת התמוהות שבהם כמשלים.

מחברי הפירושים בדורות שאחריו קיבלו את פירושו והרבו להעתיק ממנו, ובייחוד ר' נתן בעל הערוך. גם הרי"ף העתיק ממנו בחיבורו, אך הזכיר את שמו בפירושו ארבע פעמים בלבד. בעלי התוספות הרבו להביאו בפירושם וסומכים עליו עד כדי שלפעמים דוחים את פירוש רש"י מפירושו. בחיבוריו של רש"י הוא אינו מוזכר, זאת משום שבימי רש"י פירושו של רבינו חננאל עדיין לא התפרסם בצרפת.

מקור, ויקיפדיה, וטרם בדקתי מהיכן לקחו זאת - ואם יש דברים בגו.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' מרץ 29, 2012 4:04 pm

בעלזער כתב:בחיבוריו של רש"י הוא אינו מוזכר, זאת משום שבימי רש"י פירושו של רבינו חננאל עדיין לא התפרסם בצרפת.[/b]



הוא כן מוזכר בפירוש רש"י, אם כי איני יודע אם מתוך חיבורו או מאחרים שהעתיקוהו.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 4:06 pm

לדעתי הדבר פשוט שהיה לפניו גם את פירוש רבינו חננאל וגם הערוך וכל הפירושים שהופיע לפניו מכל הגאונים ואע"פ כן הוא אינו מסביר פננם כלל לדעתם של הגאונים, כך שאין כל פלא שהתוס' חולקים על הגאונים.
נערך לאחרונה על ידי בעלזער ב ה' מרץ 29, 2012 4:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חיים » ה' מרץ 29, 2012 4:07 pm

להלן מאמרו של הגאון הבקיא רבי יעקב חיים סופר שליט"א בקונטרס מנוחת שלום ח"ד, המוכיח שודאי לא ראה רש"י את ספר הערוך:
קבצים מצורפים
ד.pdf
(231.46 KiB) הורד 327 פעמים

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' מרץ 29, 2012 4:33 pm

לא הבנתי מה הק' שם על שו"ת תורת יקותיאל.

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חלמיש » ה' מרץ 29, 2012 4:47 pm

פרוזביל, איפה מוזכר רבינו חננאל ברש"י?

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 4:49 pm

בעלזער כתב:לדעתי הדבר פשוט שהיה לפניו גם את פירוש רבינו חננאל וגם הערוך וכל הפירושים שהופיע לפניו מכל הגאונים ואע"פ כן הוא אינו מסביר פננם כלל לדעתם של הגאונים, כך שאין כל פלא שהתוס' חולקים על הגאונים.

אתה יכול להביא איזו ראיה אחת או שתיים ל'דבר פשוט' כזה?

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חלמיש » ה' מרץ 29, 2012 4:53 pm

המפורסמות (והפשוטות) אינן צריכות ראי'....

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי הבונה » ה' מרץ 29, 2012 4:58 pm

חלמיש כתב:
פרוזביל, איפה מוזכר רבינו חננאל ברש"י?

ברש"י יומא כט: כותב:
ולי נראה דלא גרסינן פסולה ... והכי נמי גרסינן בפי' הר"ח איש רומי...
והכונה שם לפי' רבנו חננאל כמו שיראה המעיין בפי' הר"ח אלא שמגיהי דפוס וילנא, לא עיינו ברש"י שבאותו עמוד, והוסיפו בפנים הר"ח בסוגריים מרובעות [פסולה], וכבר העירו שם בהוצאת עו"ה שטעות בידם.
אגב בטקסט שבבר אילן (שבמסכת זו מקורו ממהדו' שטיינזלץ) פתחו בטעות ר' חנינא איש רומי, וכמו שמופיע בדפוסים בטעות ברשב"ם בב"ב (דף ל.) ושם הגיה הרש"ש (כמובא בהגו"צ של עו"ה) שצ"ל רבנו חננאל איש רומי, וכן הוא בדפוסי לובלין וונציה, וכן מופיע במפורש גם לפנינו להלן בפי' הרשב"ם (דף פו:).
ואין לומר שהרש"י הנ"ל ביומא הוא הגה"ה שהרי מוקף בסוגריים מרובעות, כי הביאו שם בהגו"צ של עו"ה שקטע זה הוא מרש"י ישן שהביאו הראשונים והמהרש"א.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 5:02 pm

חכם באשי, שים לב למה שקורה כאן, רש"י לא היה לפניו לא את רבנו חננאל ולא את הערוך בעצם לא כלום, לא היה לפניו כל פירוש של הגאונים, ורש"י לתומו החל לפרש את התלמוד בהיותו בטוח שמאז ימי רבי אשי התלמוד היה כספר החתום.

זה אפילו לא מצחיק!

כמו שהמחבר בב"י חיפש אחר כל בדל של כת"י בטרם חיבר את השו"ע וכך הוא דרכו של עולם, תן לי להניח שגם רש"י חיפש אם מישהו כבר הסביר את התלמוד לפניו, לומר שרש"י לא ראה את פירושי הגאונים, ואילו היו לפניו לא היה חולק על הגאונים, זה אפילו לא שטויות.

ואין מטרתי כלל להתקוטט עם מי מהחברים כאן, רצוני לדעת ולהבין מה הפשט?

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 5:07 pm

חביבי,
היו לפניו את פירושי מגנצא!
כן, כנראה לא שמעת עליהם, אבל הם היו קיימים לפני רש"י וחלקם הגיעו לידינו. לדוגמא, חלק מפירושי התלמוד המיוחסים לרבינו גרשום הם אינם אלא פירושי מגנצא.
אם ברצונך ללמוד מעט על פירושי מגנצא ועל כך שרש"י בנה עליהם את פירושו (אך כמובן וכמובן הוסיף עליהם מדעתו הרחבה ומדברים שלמד בע"פ מרבותיו), עיין, לדוגמא, בעלמא במאמריו הרחבים של רי"נ אפשטיין.

בברכה המשולשת
הודעות: 12404
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 5:07 pm

יעויין מאמרו של פרופ' ר' י"מ תא שמע המנוח "קליטתם של ספרי ר"ח, רי"ף והלכות גדולות בצרפת-אשכנז במאות הי"א-י"ב', קרית ספר נה (תש"ם), עמ' 191 - 201.

בברכה המשולשת
הודעות: 12404
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 5:09 pm

חכם באשי כתב:לדוגמא, חלק מפירושי התלמוד המיוחסים לרבינו גרשום הם אינם אלא פירושי מגנצא.

וחלקם הם פירושי וורמייזא וחלקם אולי אף פירושי שפירא (וכבר האריכו בזה הרבה פרופ' ר' אברהם גרוסמן, פרופ' ר' י"מ תא-שמע וידידי הרב ד"ר מ"י הכהן בן-גדליה)

בברכה המשולשת
הודעות: 12404
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 5:11 pm

ולגוף השאלה, יעויין מש"כ מרן הנצי"ב בהקדמתו המופלאה להעמק שאלה (הנקראת קדמת העמק) שהעיר על דרכם של התוס' לחלוק על הגאונים.
וכן כתב על כך גם הגאון רי"א הלוי בדוה"ר.

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 5:15 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין מאמרו של פרופ' ר' י"מ תא שמע המנוח "קליטתם של ספרי ר"ח, רי"ף והלכות גדולות בצרפת-אשכנז במאות הי"א-י"ב', קרית ספר נה (תש"ם), עמ' 191 - 201.

מאמרו שב ונדפס ב'כנסת מחקרים, א. ומצ"ב העמודים הרלוונטיים.
ושם ראיתי, שאכן יש הסובר (י' פרנקל) שרש"י הכיר מעט מפירושיו של רבינו חננאל באנונימיות. וכמובן, שאין להפריז ולהרחיב דעה זו יתר על המידה.
כנסת, א.pdf
(228.27 KiB) הורד 231 פעמים

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי הבונה » ה' מרץ 29, 2012 5:20 pm

מתפלא אני על המחקר שציטט הבאשי, לפיו רש"י לא הזכיר כלל את הר"ח, כבר הבאתי לעיל שבמס' יומא הזכירו, ראה שם.
יש לציין שבנוסף רש"י מביא תמידין כסדרן מפירושי הגאונים (שאמנם לא נכתבו על סדר הש"ס), כמו: תשובות הגאונים (פעמים רבות), שערים דר' האי, איגרת ר' שרירא גאון, שאילתות דר' אחאי, הלכות גדולות ועוד.

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 5:26 pm

אי אפשר לבנות בנין על מובאה בודדת. היא יכולה להיות בהחלט תוספת מאוחרת, כמו גליון שנכנס לטקסט, כמו שמצוי כמה פעמים ברש"י (לדוגמא, אציין מהזכרון, לחגיגה תחילת פרק שני, במשנה, עיי"ש). ואין כל הוכחה מהקביעה שזה 'רש"י ישן'.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' מרץ 29, 2012 5:27 pm

פי' ר"ח מובא גם בסידור רש"י כמ"פ בענין ד' מינים.
המעיין באוצר החכמה יראה שכבר האריכו טובא בכ"ז.

חכם באשי
הודעות: 9984
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 29, 2012 5:32 pm

סידור רש"י שייך ל'ספרי דבי רש"י', שלא רש"י בלבדו חתום עליה אלא כל בית מדרשו ואף תלמידי תלמידיו (ומאידך, גם מקורות קדומים, כמו תשובות של גאוני ארץ ישראל), ומשום כך מצויים שם פסקים הסותרים לדעת רש"י. וגם בענין זה האריכו.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' מרץ 29, 2012 5:37 pm

הלמד מכל אדם כתב:הדוגמא פה היא על דבר שהתוס' חולקים על כל הגאונים ועל כל הראשונים יחד, עם מסורת קדומה של כל הסדרים, ואפ"ה זה נחשב לגורם מספק עד כדי שהב"י הכריע לא לברך משום כך, זהו דבר שלא מצאתי לו חבר בכל התורה



לעניין זה אין שייכות "לכל התורה", ולא בכדי מדובר כאן בהלכות ברכות, כי הב"י כידוע החמיר הרבה בעניין ספק ברכות להקל, וגם כאן בודאי הוא מטעם זה ולא משום שפסק כתוס' דווקא.

נ.ב. במח"כ דברי בעלזער כאן הם טעות גמור וכל הדיון בעקבותיהם מיותר.
נערך לאחרונה על ידי תוך כדי דיבור ב ה' מרץ 29, 2012 5:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' מרץ 29, 2012 5:41 pm

חכם באשי כתב:סידור רש"י שייך ל'ספרי דבי רש"י', שלא רש"י בלבדו חתום עליה אלא כל בית מדרשו ואף תלמידי תלמידיו (ומאידך, גם מקורות קדומים, כמו תשובות של גאוני ארץ ישראל), ומשום כך מצויים שם פסקים הסותרים לדעת רש"י. וגם בענין זה האריכו.


ברור שעדיין אין להוכיח מן המובאות היחידות הללו, ואדרבה.

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי הבונה » ה' מרץ 29, 2012 5:49 pm

חכם באשי כתב:אי אפשר לבנות בנין על מובאה בודדת. היא יכולה להיות בהחלט תוספת מאוחרת, כמו גליון שנכנס לטקסט, כמו שמצוי כמה פעמים ברש"י (לדוגמא, אציין מהזכרון, לחגיגה תחילת פרק שני, במשנה, עיי"ש). ואין כל הוכחה מהקביעה שזה 'רש"י ישן'.


אבל כמה מהראשונים הביאו כך בשם רש"י כמו שהביאו בהגו"צ שם.
ועכ"פ, אם יש ואפילו מובאה בודדת, אי אפשר לכתוב בפסקנות, שרש"י לא הזכירו.
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ה' מרץ 29, 2012 6:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: כחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 29, 2012 6:07 pm

תוך כדי דיבור כתב:
הלמד מכל אדם כתב:הדוגמא פה היא על דבר שהתוס' חולקים על כל הגאונים ועל כל הראשונים יחד, עם מסורת קדומה של כל הסדרים, ואפ"ה זה נחשב לגורם מספק עד כדי שהב"י הכריע לא לברך משום כך, זהו דבר שלא מצאתי לו חבר בכל התורה


נ.ב. במח"כ דברי בעלזער כאן הם טעות גמור וכל הדיון בעקבותיהם מיותר.


במחכת"ר ואתה תחזה בכותרת של האשכול.

כוחם של בעלי התוספות לחלוק על כל הגאונים והראשונים.

ועל זה אמרתי מה שאמרתי.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 239 אורחים