מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 4:24 pm

כאשר יעדתי לפני הפסח, הנני לשרטט כאן אי-אלו קוים בענינו של הספר החדש 'גנזים ושו"ת חזון איש' חלק שני.

תחילתו של הספר קונטרס תפארת אבות – אגרות מזקני המשפחה. מכתבים מהגאון ר' שמשון קרליץ זצ"ל לבנו הרב דקוסובה הג"ר שמריהו יוסף זצ"ל, אביו של החזו"א, וכן מחותנו של הגרש"י – הגאון ר' שאול הלוי קצנלבויגן זצ"ל, הרב דקוסובה ואח"כ רב דקוברין לחתנו הנ"ל. כמה אגרות מהגרש"י זצ"ל לבניו הג"ר מאיר והחזו"א. [אגרת ד' הממוענת לבנו הגר"מ מעוררת ענין מיוחד, תוכה רצוף דאגה מהשפעה זרה ורוח רעה בעיר משכנו, כמדומני שכבר נדפסה באיזהו מקומן], וכן אגרות המלצה ממנו לר' יעקב אשר גרייבסקי בעל 'ברית הלוי' ולר' משה איליבצקי.

אח"כ מדור בשם 'בין אדם לחבירו', תחת הכותרת 'אביהם של בני הישיבות' כונסו אגרות רבות בהם משתקפים כמו שחר עזוז אהבתו והתמסרותו של מרן זי"ע לבני הישיבות, בנשיאה בעולם כנשא האומן את היונק ובעצה ותושיה מופלאים על כל צעד ושעל. בין האגרות, מכתב בענין שידוך להגר"ש רוזובסקי זצ"ל, מכתב הממוען למרן הגרא"מ שך בעת היותו ר"מ בלומז'א בגין ענין משפחתי של 'הגאון מבריסק שליט"א', בו הוא כותב 'ואפשר שאבוא מחר לפתח תקוה למסור את הדברים' (!). בהמשך מובאים מכתבים נוספים לחיזוק בתורה, ביניהם אגרות המופיעות ב'קובץ אגרות', אלא שמשום מה בהשוואה עם הכת"י המקורי נמצא כי ישנן השמטות אחדות, וכאן הובאו בשלימותם. במכתב יב ניכר מידת המסירות לכתיבת המכתב, כאשר כתוב ככותרת ח' א' וניכר כי רצה לכתוב הערה בענין במס' יבמות, וכנראה חדל מאפיסת אונים.

היו שניסו בעבר להסיק מאופן כתיבת מרן זי"ע את המילה שלו' באשר להקפדה על כתיבת השם במילואו, מבין שלל המכתבים שנדפסו במדור זה נראה כי אין עקביות בדווקא לכתוב שלו', ויעויין מש"כ שם בהערה 9.

ידוע המעשה על המשודכת שבלעה מחט במהלך טיפול רפואי, ובני המשפחה חששו מאוד, והחזו"א הגיב אז בלשון בני אדם: עד החתונה זה יעבור, ואכן כך היה. העובדה התרחשה במשודכתו של ר' זרח שפירא, ובספר מופיעה איגרת (שלא נתפרסמה עד כה) של מרן זי"ע בענין עם התיחסותו המפורשת ל'מופת' שיוחס לו,
'אחרי שנודעתי ממר שלו' שיחי' ע"ד המקרה [בלשון בני אדם] של המשודכת תחי', לא הגיעני כל קשב אך אבא של ה' ישראל פיקהלץ שיחי' מסר כי כבר הוצאה המחט'.
הרי שמרן התייחס לזה בענוותנותו כ'מקרה' בעלמא, אם כי טרח להדגיש שאין מקרה אלא בלשון בלשון בני אדם, וכפי שכתב רבינו במקו"א שהכוונה במה שמכנים דרך הטבע הוא 'הרצון היותר מתמיד'.

במכתבים נוספים ניכרים מידת השתדלותו ומאמציו העצומים של מרן זי"ע בכינון כל דבר שבקדושה, טהרה, מזוזות, כשרות ועוד.

בהמשך הספר מובאים גם קבלות צדקה על תרומות החזו"א, מועד הישיבות על קניית אותיות בס"ת ע"ש רבינו הח"ח, מישיבת פוניבז', ממפעל לקליטת ילדי העולים בחתימת הגאונים מבריסק ומטשעבין, ומישיבת 'אחי תמימים' של ליובאוויטש (!).

במכתב נוסף מתאר החזו"א את הגרמ"ש ברמן זצ"ל בעל אשר לשלמה וראש ישיבת פוניבז' בעודו בבחרותו בתיאור מופלא,
'הוא מורם מרבבות איש, הוא מקסם בפליאות חכמתו בעומק חכמת התלמוד, כאשר פותח פיו הוא מפק חינו מכל שומעיו, ומושך אליו עבותות אהבה מכל סביביו, הוא כבר נודע בין החיים לאיש מופת. נוסף לחכמתו בתלמוד משכיל בכל דרכיו בת שחוק תמידי על שפתיו ומקבל כל אדם בפנים יפות... מהידועים לנו אין מי שאפשר להשוות אליו'.

במדור 'עניני השעה והציבור' מובאים מכתבים רבים סביב המערכה כנגד הועד הלאומי, ההתכתבות העניפה הידועה עם הגה"ק ר' אלחנן וסרמן, אגרות לר"מ בלוי וממנו למרן.

בדבר היתר המכירה בשביעית, כידוע שמרן שלל את ההיתר בתוקף רב, כפי שכתב במכתביו 'השבתי להם שאין שום היתר בדבר' (מכתבו להגרח"ע), 'וכאשר בלבי כדעת רבותינו האוסרים את מעשי המכירה בהחלט', 'וזו דעת כל גדולי הדור שאסרו כפי המבואר, ודעת יחיד המתיר היא תמוהה ובלתי מובנת והלכה כרבים. אין לנו לחלוק על גדולי הדור שמימיהם אנו שותים' (מכתב תשובה בכת"י), ומוסיף: 'אף היחיד הורה לנהוג למעשה כרבים וכעובדא דרשב"י בירו'.

[בפשטות כוונתו היא לדברי הירושלמי בשביעית (פ"ט ה"א) 'ר"ש בן יוחי הוה עבר בשמיטתא וחמי חד מלקט שביעית א"ל ולית אסור ולאו ספיחין אינון א"ל ולא את הוא מתירן א"ל ואין חבירי חלוקין עלי קרא עליו ופורץ גדר ישכנו נחש'. ועי' בתוס' בפסחים נא,ב ד"ה אני ראיתי, וז"ל: תימה לר"י דאמר בירושלמי ר"ש חזא לההוא גברא מלקט ספיחי כרוב בשביעית א"ל מאי האי א"ל ולאו את הוא דשרית א"ל ולאו חבראי פליגי עלי קרי עליה פורץ גדר ישכנו נחש וכן הוות ליה והשתא כיון שבעצמו היה אוכל למה היה כועס על אחרים שהיו אוכלין וסומכין על הוראתו וי"ל דמ"מ לא היה רוצה שעמי הארץ יסמכו עליו כל זמן שלא פסקו הלכה כמותו.

ובהערות המו"ל תהה מיהו 'היחיד' עליו מיירי החזו"א, הרי הרב קוק כתב להדיא 'שלא להשוות את העובדים הללו העושים את מעשיהם ע"פ הוראה מסודרת לעוברי חק תוה"ק חלילה' כפי שציטטו החזו"א במכתבו שם].

לצד ה'סור מרע' מעודד ומחזק רבינו את ה'עשה טוב' ונחלץ לעזרתם של שומרי השביעית כהלכתה 'יראי ה' החרדים אל דברו מאד, ואינם חסים על הפסד וטורח, והם נכונים לקימה בכל כח כדין וכמשפט'.

תכתובת נוספת נסובה על עליית מרן לארץ הקודש, בה מעורב במיוחד מרן הגרח"ע מווילנא.

מדור מעניין בשם 'אגרות למרן' מכיל כמה אגרות שנכתבו למרן בתקופת שימושו כרב בסטויפץ, בהערה ארוכה נערך סדר המאורעות והתאריכים באשר לשהות זו. בין המכתבים, אגרת מהבן הצעיר של ר' מאיר קרליץ, ר' שמריהו יוסף זצ"ל, בסיומה הוא פורס בשלום דודו הסטפיילער, ו'בנם העילוי מר חיים'. בחנוכה תרצ"ה תאריך כתיבת המכתב לא מלאו למרן הגר"ח שליט"א שבע שנים!

{ומכאן עוד תשובה מוצאת למה שדנו כאן בעבר אודות כשרונותיו של הגר"ח שליט"א בצעירותו...}.

-------
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' אפריל 16, 2012 4:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 4:27 pm

קשה להקיף, ולו בקצרה, את החלק ההלכתי והתורני הרחב התופס את רובו ומרכזו של הספר, הן מבחינת ריבוי הענינים הנידונים, הן מפאת מורכבותם ועומקם, והן מפני קוצר המשיג בעניי, אביא כאן רק כמה גרגרים.

בין כתבי הגרמ"ש ברמן זצ"ל נמצאה רשימה בכת"י רבינו, כתובה באותיות גדולות כמודעת הכרזה, ולא נודעו פרטים נוספים בענינה, וזה נוסחה:
'בדבר ההברה הכל שוין בזה שאסור לנו לשנות מהמסורה שמסרו לנו אבותנו וחיבין אנו לקרות בתורה ולהתפלל בהברה שלנו'.

על שמות זהים של מחותנים השיב רבינו (מובא בפרסום ראשון) בזה"ל:
ע"ד השתוות השמות, במקום ב' שמות ושם אחד ודאי אין קפידא, גם בשתי מדינות אין להקפיד'.

בתוך איגרת מבן דודו של רבינו, פרופ' ר' שאול ליברמן ז"ל, בענין 'פדיית מין על שאינו מינו' הוא כותב:
ומ"ש בנוגע לזה שקראתי למו"ר הרי"נ אפשטיין 'מורי' לא הבינותי דבריך, ואין אני יודע למה אסור לקרוא לו 'רבי', והלא למדתי ממנו כמה דברים, והוא יהודי ירא וחרד, מאמין, מדקדק במצוות [ואינו לומד תורה לשם חכמה], והתורה שלמדתי ממנה, היא תורה אמיתית ולא דרך משכילים'
. מתוך דבריו נמצינו למדים מה היתה תלונתו של רבינו, דוק ותשכח.

בירורי הלכה וסוגיות עמומות נתבארו בהרחבה בהבאת התכתבויות שלמות בצירוף הערות והארות, כמו בנושא החליבה בשבת, כלאי זרעים, לקט שכחה ופאה בתפוזים, [במכתבו של הרוגצ'ובער הוא מכנה את התפוזים כ'תפוחי הברתים' [מנחות סג,א: לדברי הגר"ד לנדא שליט"א המובאים בהערה, הצ"פ היה סבור כי תפוזים הם מין תפוחים אלא ששונים במקצת, וכנראה לא תרגמו לו הענין לפי לשונו], עניני תרו"מ, זריעה להתלמד בשביעית ובכלאים, מלאכה בכלים, ביטול ברוב (עם הגרא"ז מלצר) ועוד. התכתבות עניפה עם הגרמ"מ כשר ז"ל בענין 'ולא יבואו לראות כבלע את הקודש', {העירו כאן בעבר על העדרותה בכרך הראשון}.

שני נידונים ארוכים בעניני חו"מ, האחד בדבר חזרת שותף, אליו נדרש רבינו ב'פרשיית בלוך', עליה כבר נכתב כאן בעבר, והשני, בדינא דבר מצרא, מו"מ עם הגרב"י לוין זצ"ל רב ור"מ דמקור חיים.

כמו"כ הובאו גליונות של רבינו על גליון השו"ע שלו וקונטרס השיעורים שלו, ועל ספרים רבים כמו שו"ת עין יצחק על יו"ד (להגרי"א מקובנא) קובץ כרם ציון חידו"ת מהגרצ"פ פראנק, ועוד.

פסקים קצרים בעניני אה"ע (כמו עיבור מלאכותי, אשה שזינתה ועוד) בהלכות טהרה, (תשובות על בדיקות וטיפולים שונים אם יש לחוש בהם לדין אין פתיחת הקבר בלא דם), דיני מקוואות (תשובה על מכשיר הפילטער, (בהערת המו"ל דן לגבי מכשיר הפילטר המצוי כיום לפי דברי רבינו).

זה על קצה המזלג, כמחתה ע"ג גחלים בעלמא, מראה מקום אני לך.

נושאונותן
הודעות: 7
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 4:19 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי נושאונותן » ב' אפריל 16, 2012 11:35 pm

ומה בדבר מכתבו של הגרא"י הלוי הנדפס שם?

צנוע ומעלי
הודעות: 5
הצטרף: ד' אפריל 06, 2011 9:27 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי צנוע ומעלי » ג' אפריל 17, 2012 1:08 am

נושאונותן כתב:ומה בדבר מכתבו של הגרא"י הלוי הנדפס שם?

בבקשה קטעים מהמכתב:

אודות מה ששאל כ"ג שי' מה הי' דעת אא"ז הגאון זצ"ל על יום השבת במקומות הרחוקים צ' מעלות מזרחה לירושלם...
היום המאוחר בי"ח שעות להשבת שבירושלם הוא יום השבת וצריך לשמרו ואין לחללו ח"ו בזה לא הי' שום ספק ופקפוק כלל, ודעת בעה"מ היא הדעה המחוורת. [והוא דעת ששה מהראשונים- לשון אא"ז].
הדברים האלו ברורים הם ולא אחת שמעתים מאאמו"ר הגאון זצ"ל.
ומה מאוד כואב הלב אשר ענין שמירת השבת שהוא באיסור סקילה החמורה, ניתן לדיון ופולמוס, לכל סופר ותופס קולמוס, אוי לנו שכך עלתה בימינו.

הנני בזה מוקירו ומכבדו ומעריצו כערכו הרם ודושו"ט מלו"נ כל הימים.
אברהם יהושע באאמו"ר הגאון ר' יוסף דובער הלוי זצ"ל סאלאווייציק

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 17, 2012 10:09 am

נוטר הכרמים כתב:השיב רבינו (מובא בפרסום ראשון) בזה"ל:
ע"ד השתוות השמות, במקום ב' שמות ושם אחד ודאי אין קפידא, גם בשתי מדינות אין להקפיד'.

בשו"ת הרב"ז ח"ב אה"ע סי' כ:
סיומא דפסקא דבנדון דידן, כיון דלהמחותנת יש לה ב' שמות: שינא רבקה, ולהכלה רק שם רבקה לבד, פשיטא דיש להקל, כמש"כ בשו"ת טוטו"ד בקונ' קנאת סופרים הנ"ל, דאם יש לאחד ב' שמות, הוא מורה תמיד להקל ע"ש. ומצאתי בס' נזיר השם (על אה"ע, מהגאון הקדוש והטהור רבי ר' שמעלקא זצ"ל אבד"ק ניקלשפורג) בסוף חלק א' מהספר הנזכר, נדפסה אגרת הקודש מאחיו הגאון הקדוש בעל ספר הפלאה זצ"ל, ושם כתוב לאמר בזה"ל: כי המקפיד לא הקפיד אלא בשמות שוין לגמרי, בלי שום שינוי, אבל אם יש שינוי אין קפידא, וכל-שכן בשני שמות של העריסה דכחדא חשיבא, ושני שמות מצטרפין לאחת, כדקיי"ל באה"ע סי' קכ"ט דאם כתב על אחד מהם המכונה או דמתקרי הוי שינוי, וכל-שכן אם נקרא בפי כל בשם אחד שאין שום קפידא בשם השני הטפל, ומעולם לא עלה על הדעת להקפיד בזה

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי אליהוא » ג' אפריל 17, 2012 11:22 am

כבר כתב מרן הגר"י סרנא על אלה שהסתובבו בקרבת אחד מגאוני דורינו ולא למדו ממנו דבר במדות ובהנהגה, רק כמה הנהגות מפוקפקות בהלכה.

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי שטיינער » ו' אוקטובר 26, 2012 3:02 pm

כפול
נערך לאחרונה על ידי שטיינער ב ו' אוקטובר 26, 2012 3:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי שטיינער » ו' אוקטובר 26, 2012 3:08 pm

היום ביתד נאמן במוסף ש"ק כתבה על הכרך השלישי שעומד להופיע ובו , לדברי הכותב 'גילויים בפרסום ראשון'! בין 'הפרסומים הראשונים' מובא כי 'בכתבים שנתגלו לאחרונה' של רבי אליעזר סילבר, מתברר שהחזו"א למד בישיבה בווילנא וכו'.
כנראה ש'נתגלו לאחרונה' פירושו, שנתגלה למו"ל הרב קעניג לאחרונה, שכנראה ראה אותם כאן בפורום , viewtopic.php?f=19&t=7863&p=70059
בכל מקרה, הדבר מופיע במאמר של רבי אליעזר סילבר בהפרדס כבר חמישים שנה...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' אוקטובר 26, 2012 3:44 pm

נראה לי שאף באחד השבועונים יש כתבה על גנזיו של הגרא"ס
כנראה יש מי שמוכר הסחורה לעיתונות

שערי חסד
הודעות: 6
הצטרף: ה' מרץ 24, 2011 8:22 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי שערי חסד » ב' אוקטובר 29, 2012 10:54 am

שטיינער כתב:היום ביתד נאמן במוסף ש"ק כתבה על הכרך השלישי שעומד להופיע ובו , לדברי הכותב 'גילויים בפרסום ראשון'! בין 'הפרסומים הראשונים' מובא כי 'בכתבים שנתגלו לאחרונה' של רבי אליעזר סילבר, מתברר שהחזו"א למד בישיבה בווילנא וכו'.
כנראה ש'נתגלו לאחרונה' פירושו, שנתגלה למו"ל הרב קעניג לאחרונה, שכנראה ראה אותם כאן בפורום , viewtopic.php?f=19&t=7863&p=70059
בכל מקרה, הדבר מופיע במאמר של רבי אליעזר סילבר בהפרדס כבר חמישים שנה...

יש"כ על ההפנייה לכתבה, השגתיה אמש, כתבה מעניינת מאד.
לא הבנתי, הכותב בעיתון הוא הרב קעניג? הוא המרואיין והכתבה נעשתה מן הסתם ע"י מערכת העיתון כמו כל ראיון. עכ"פ בכתבה שם היה גם סקירה על דברים שכבר נדפסו וגם פרסומים של דברים חדשים שלא נדפסו. ובאמת דברי הגר"א סילבר מצויינים בשו"ת וגנזים בהערת שוליים עמ' קכ"ב עם ציון המקור לגליון הפרדס מלפני כשישים שנה. ואף נדפסו שם 'כנראה' לפני הפורום כאן.
וככל הנראה היתה טעות אצל עורך הכתבה/המראיין, ואם באנו לדקדק אחרי כתבות של עורכים וסופרים בעיתונים שבד"כ נכתבים מתוך חוסר פנאי אפשר לפתוח כל יום כמות של אשכולות...
[דרך אגב: לעמול ולדלות במלקחיים שלוש מילים מתוך כתבה יפה של שמונה עמודים ולדקדק בלשון העיתון בתוספת קונספירציה של 'כנראה' 'שכנראה', זה מריח ריח חרוך של קינטור נטו, והנני מצטרף לדבריו של אבי עזרי
חבל שהפורום המכובד הזה יגלוש לרבדים כאלו
, זאת מלבד העיסוק הקטנוני בנושאים של מי היה ראשון ומי העתיק ממי]

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ד' אוגוסט 29, 2018 11:05 am

... לאחר כל זאת נוסיף לציין את דברי הסילוף והשקר של אחד שכתב בקובץ אחד, שמרן הגראי"ה קוק זצ"ל התיר להרכיב אתרוג מורכב על גבי כנה של אתרוג טהור. עכת"ד. וברור שהדבר שקר וכזב. באף מקום בכתבי מרן זצ"ל לא כתוב היתר כזה, אלא הדברים מפורשים להיפך. והכל סילוף ושקר גס, שנובע מזלזול בגדולי ישראל, וממילא גם מה שכתב בספרו שו"ת וגנזי החזו"א אין לסמוך על אמיתות הדברים, כי מי שמסלף דברי גדול אחד אינו נאמן גם על דברי שאר הגדולים. ולשקר אין רגלים.

('מקראי קודש', הלכות ארבעת המינים, עמ' קמז-קמח)


זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי זרע הארץ » ה' אוגוסט 30, 2018 12:28 am

האם הניק 'גנזים ושות' הינו אכן של הרב המחבר, שעומד בגאון מאחורי ניקו?

זאב ערבות
הודעות: 8628
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 12, 2021 5:01 am

בכרך הראשון של הספר אין שנת דפוס ומסומן בכריכה כוכב אחד. בכרך השני בחתימת ההקדמה כתוב ניסן תשע"ב ומסומן בשני כוכבים זה ליד זה. והנה ממש כחודשיים לאחר הופעתו יצא הכרך השני שוב, והפעם מאחרי דף השער מובא שנדפס ע"י צוף ובכריכה יש שני כוכבים זה למעלה מזה. כלומר הוצאת צוף זו הוצאה שניה למרות שאין לכך איזכור כלשהוא פרט לכוכבים השונים. עברתי על כל הספר דף אחר דף ומצאתי כמה שינויים והעיקרי שביניהם הוא בעמ' צ"ה בענין היתר המכירה בשמיטה שבמהדורה השניה השמיטו כמה שורות ובהערות. צילמתי את כל הדפים בהם מצאתי שינויים דף ליד דף. יתכן שיש עוד שינויים אך זה מה שהעליתי בחכתי. בכל עמוד עם שינוי, הראשון הוא מהמהדורה הראשונה והשני מהשניה.
קבצים מצורפים
גנזים.jpg
גנזים.jpg (10.15 KiB) נצפה 2747 פעמים
קבצים.pdf
(5.46 MiB) הורד 237 פעמים

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: גנזים ושו"ת חזון איש חלק שני - גדול כבוד השני מן הראשון!

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ד' מאי 12, 2021 3:35 pm

זאב ערבות כתב:בכרך הראשון של הספר אין שנת דפוס ומסומן בכריכה כוכב אחד. בכרך השני בחתימת ההקדמה כתוב ניסן תשע"ב ומסומן בשני כוכבים זה ליד זה. והנה ממש כחודשיים לאחר הופעתו יצא הכרך השני שוב, והפעם מאחרי דף השער מובא שנדפס ע"י צוף ובכריכה יש שני כוכבים זה למעלה מזה. כלומר הוצאת צוף זו הוצאה שניה למרות שאין לכך איזכור כלשהוא פרט לכוכבים השונים. עברתי על כל הספר דף אחר דף ומצאתי כמה שינויים והעיקרי שביניהם הוא בעמ' צ"ה בענין היתר המכירה בשמיטה שבמהדורה השניה השמיטו כמה שורות ובהערות. צילמתי את כל הדפים בהם מצאתי שינויים דף ליד דף. יתכן שיש עוד שינויים אך זה מה שהעליתי בחכתי. בכל עמוד עם שינוי, הראשון הוא מהמהדורה הראשונה והשני מהשניה.

ייש"כ!!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים