מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם שפרעה שעבד את ישראל

חיפושי מקורות וכדומה
עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 18, 2021 11:46 pm

האם מופיע בחז"ל שפרעה מצדיק את השתעבדותו בישראל משום שפרנסם בשנות הרעב?

דרומי
הודעות: 9169
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 18, 2021 11:50 pm

כוונתך לפי השיטה שלא היה זה 'מלך חדש' ממש אלא רק 'שנתחדשו גזירותיו' (רש"י א, ח)

צופה_ומביט
הודעות: 4922
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 19, 2021 12:35 am

דרומי כתב:כוונתך לפי השיטה שלא היה זה 'מלך חדש' ממש אלא רק 'שנתחדשו גזירותיו' (רש"י א, ח)

מבלי להתייחס לשאלת פותח האשכול ולעצם הרעיון, רק לדבריך:

לכאורה לא בהכרח, גם פרעה חדש יכול "לתבוע" את ה"חוב" בשם ה"מדינה / אוצר המלך" שכעת הוא עומד בראשו / שייך לו.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ב' דצמבר 20, 2021 8:24 pm

עושה חדשות כתב:האם מופיע בחז"ל שפרעה מצדיק את השתעבדותו בישראל משום שפרנסם בשנות הרעב?

זכר לדבר ביוצר לשבת הגדול:
"טף אויל והשיב דברי מרמה וכו', כלכלתיה ברעבון פן נפשה נפחה, לעת חזותי כי גדלה משפחה, לקחתיה בעד כספי, היות לי לשפחה".

דרומי
הודעות: 9169
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 20, 2021 10:37 pm

בספר 'לקוטי שיחות' חלק טז עמ' 9 הזכיר סברא כזאת, שלפי השיטה שהיה זה אותו מלך (ולא 'חדש ממש'), היתה לו איזה אמתלא כלפי שמיא שכיון ויעקב נתן לו כבוד מלכות וקיבל את שליטתו, ובני ישראל נהנו ממנו שנתן להם לישב בארץ גושן טוב ארץ מצרים, לכן היה יכול לחשוב ש'מותר' לו לעשות בהם כרצונו.

ולא ציין שם מראה מקום לסברא זו.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 21, 2021 12:10 am

בחפשי כותב כתב:זכר לדבר ביוצר לשבת הגדול:
"טף אויל והשיב דברי מרמה וכו', כלכלתיה ברעבון פן נפשה נפחה, לעת חזותי כי גדלה משפחה, לקחתיה בעד כספי, היות לי לשפחה".

יש"כ, זהו פיוטו של ר"י טוב עלם "אז כארשת בתולה". ועי"ש תשובת ישראל על טענה זו.

וכיו"ב ראיתי בפיוט "אותות אל במעשיו נצבות" של ראב"ע;
"והלא כלכלתי אבותם מביתי, היוכלו לצאת דרור מעבודתי, אני קניתים ... וזולתי, לא אדונים לאלה".

וכן ב"יוצר לחתן" של רבי אמיתי בר שפטיה;
"יהיר השיבו בכעס ובעברה, אם כן חנם פניתי מקום לדירה, חתן אם ארש פחת כסותה ושארה, ובשני רעבון על ידי נעזרה".

ענין דומה מופיע גם בפיוט "אמון נוא" לר' מנחם ב"ר מכיר, נדפס בשלימות בספר המופיע כאן.

וראיתי כיו"ב ביוצרות לפסח של רבי יוסף אבן אביתור "אהבני מנוער צור מושיב יחידים", כאן.

ומן הסתם זה מבוסס על מדרשי חז"ל.

אגב, בפיוטיהם של רבי אמיתי וריט"ע ואבן אביתור, התשובה על 'טענת' פרעה היא שהרי כל השובע היה בזכות עצת יוסף.

ולכאו' זה ביאור פשוט במה שהכתוב אומר "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף". ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעם שפרעה שעבד את ישראל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 09, 2024 2:15 pm

תולדות נח ג.png
תולדות נח ג.png (73.26 KiB) נצפה 281 פעמים


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים