מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

חיפושי מקורות וכדומה
תורהתריג
הודעות: 101
הצטרף: ב' יוני 12, 2023 5:37 am
שם מלא: תורה

מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי תורהתריג » ג' ספטמבר 26, 2023 11:07 pm

האם יש מאמר חז"ל על מה גרוע יותר, מי שרואה דבר ערוה או מי שיש לו הרהרי זנות?
תודה רבה

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי ישראליק » ג' ספטמבר 26, 2023 11:38 pm

חז"ל ביומא אומרים שהרהור יותר חמור

במסתרים
הודעות: 1979
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי במסתרים » ד' ספטמבר 27, 2023 1:00 am

קשים מעבירה (ויש בו כמה פירושים), לא מראיה
עוד מאמר ביומא שאינו עונה על השאלה: קשה ראיה וכו' טוב מראה עינים

תורהתריג
הודעות: 101
הצטרף: ב' יוני 12, 2023 5:37 am
שם מלא: תורה

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי תורהתריג » ד' ספטמבר 27, 2023 5:18 am

בנוגע לענין דברי הנפש החיים דמי שיש לו מחשבה של זנות הרי הוא מכניס זונה בבית קודש הקדשים, האם זה קאי גם לענין המסתכל בעריות, או רק לגבי מחשבת זנות?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' ספטמבר 28, 2023 7:02 am

במסתרים כתב:קשים מעבירה (ויש בו כמה פירושים), לא מראיה
עוד מאמר ביומא שאינו עונה על השאלה: קשה ראיה וכו' טוב מראה עינים

לפי כמה ראשונים יש בראייה לבד עבירה ועוון

כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' ספטמבר 28, 2023 7:21 am

הראיה הרי אסורה רק משום שמביאה להרהור, ובאופן דליכא חשש הרהור אסור הרי אין כל בעיה בראיה כמבואר בש"ס

עובדיה חן
הודעות: 1866
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' ספטמבר 28, 2023 7:44 am

הרעיון הוא פשוט,המוח זה מקום גבוה יותר מהעניים[מקום הנשמה] ולפיכך הפגם במחשבה הוא יותר פוגם.

כדכד
הודעות: 8590
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2023 11:36 pm

כולל יונגערמאן כתב:הראיה הרי אסורה רק משום שמביאה להרהור, ובאופן דליכא חשש הרהור אסור הרי אין כל בעיה בראיה כמבואר בש"ס

איפה?

כדכד
הודעות: 8590
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2023 11:39 pm

ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
הני לבא ועינא תרי סרסורי דחטאה
העין רואה והלב חומד וכלי המעשה גומרים
בכל מובאות אלו ל קיים דירוג בין הני תרי סרסורי
מלבד זאת לא הבנתי כלל כוונת השואל "מה גרוע יותר" למאי נפק"מ. "הקל הקל תחילה" לכאורה לא שייך לכאן

כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' ספטמבר 29, 2023 3:55 am

כדכד כתב:
כולל יונגערמאן כתב:הראיה הרי אסורה רק משום שמביאה להרהור, ובאופן דליכא חשש הרהור אסור הרי אין כל בעיה בראיה כמבואר בש"ס

איפה?


מס' סנהדרין

תנו רבנן האיש מכסין אותו פרק אחד מלפניו ואשה שני פרקים בין מלפניה בין מלאחריה מפני שכולה ערוה דברי ר' יהודה וחכמים אומרים האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה מאי

למימרא דרבנן חיישי להרהורא ורבי יהודה לא חייש להרהורא (פירש"י: להרהורא - שמא יתנו בה עיניהם ויבואו לידי הרהור) והא איפכא שמענא להו דתנן אהכהן אוחז בבגדיה אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו עד שמגלה את לבה וסותר את שערה רבי יהודה אומר אם היה לבה נאה לא היה מגלהו ואם היה שערה נאה לא היה סותרו אמר רבה התם היינו טעמא שמא תצא מב"ד זכאה ויתגרו בה פירחי כהונה הכא הא מקטלא וכי תימא אתי לאיתגרויי באחרנייתא אמר רבה גמירי אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות

וכן פירש"י על גמרא זו בסוטה

הכא היינו טעמא דר' יהודה שמא תצא מב"ד זכאה - שטהורה תמצא ולא יבדקוה המים ויתגרו בה ויהיו רודפים אחריה כל ימיה:

וכי תימא אתי לאגרויי באחרנייתא - על ידי שראו את זו ערומה מתגרה יצרם בנשים אחרות:

ומפורש דאיסור ראיה רק בגלל שגורם להרהור, והכוונה בכך להרהור מעשי ובפועל (כידוע הסיפור מא' שסיפר לרבו שיש לו נסיונות עם אשה העובדת עמו במשרד, ושאלו רבו האם כבר שאלת אותה אם היא מעוניינת... כי בלא"ה זה 'דמיונות', לא 'נסיונות'), משא"כ בהולכת למות שפשוט לא שייך בה יותר הרהור ובכן אין בעיה בראיה (הגם שבתשובת הב"ח חידש שגם בזה יש איזה ענין לכתחילה, בפרט בביהמ"ד, עכ"פ זה לא הפשטות ועיקר הדין).

ועוד יותר מכך מפורש בגמרא זו, דלא חיישינן מראיה באחת לבוא לאיסור הרהור באחרת, כי אין יצה"ר שולט וכו'

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4727
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוקטובר 01, 2023 11:53 pm

ספר מורה נבוכים חלק ג פרק ח
כבר ידעת אמרם, "הרהורי עבירה קשין מעבירה" - ולי בפרושו - פרוש נפלא מאד - והוא, שהאדם כשימרה אמנם ימרה מצד המקרים הנמשכים אחר החומר שלו, כמו שבארתי - רצוני לומר, שהאדם לא יעשה מרי רק בבהמיותו; אבל המחשבה היא מסגולות האדם הנמשכות אחר צורתו, וכשיחשוב במרי ימרה בנכבד שבשני חלקיו - ואין חטא מי שעבר והעביד עבד סכל כחטא מי שהעביד בן חורין חשוב. כי זאת הצורה האנושית וכל סגולותיה הנמשכות אחריה אין צריך להשתמש בהן אלא במה שהן ראויות לו - להדבק בעליונים, לא לרדת להשיג השפל. ןהביאו המהרצ"ח ביומא שם.

ענ'י לעצמי
הודעות: 174
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: מה גרוע יותר הרהר או ראיית איסור?

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוקטובר 02, 2023 7:01 am

כדכד כתב:ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
הני לבא ועינא תרי סרסורי דחטאה
העין רואה והלב חומד וכלי המעשה גומרים
בכל מובאות אלו ל קיים דירוג בין הני תרי סרסורי

סוטה ח.
גמירי דאין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים