מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

חיפושי מקורות וכדומה
י. אברהם
הודעות: 2869
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' פברואר 13, 2024 9:59 pm

שם משמואל שמות עמ' שלט
"אך בר"ח שהוא ממועדי הכנעה וכמו שהגיד כ"ק אבי אדמו"ר זצללה"ה בשם גינת אגוז"

צופה_ומביט
הודעות: 4925
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 11:32 pm

גינת אגוז לר"י גיקטיליה, ח"ב שער כ"ב אותיות - כ"ב אותיות בשלוש מחלקות – צורת המועדים בדרך כ"ב אותיות בשלוש מחלקות.

מגדיר שם שיש "מועדי כפרה", וביניהם ראשי חודשים.
וכפורים מושך אליו כל מועדי הכפרה והסליחה והתעניות ואחריו ימשכו ראשי חדשים כולן בהיותם זמן כפרה ואף על פי שאין להתענות בהם כפרה כתובה בהן וכו'. שנים עשר ראשי חדשים שבשנה אשר אנו מקריבין בהם קרבנות ראש חודש ונתוסף בו מוסף על היום והוא יום נועד בכל חדש וחדש לפי קביעות חשבון מולד הלבנה והוא זמן הבטחה לכפר על כל עונותינו מדי חדש בחדשו. וכו' בראשי חדשים אסור בהספד ובתענית כי כולם ימים נועדים לשמחה מחמת כפרה.

ושוב חוזר על הגדרה זו "מועדי הכפרה" להלן שם:
הרי לך כל המועדים שבשנה בין שבתות בין מועדי השמחה בין מועדי הכפרה בין מועדי ההודאה בין תעניות.

ועל יוהכ"פ עצמו כותב שם:
הוא יום בקשת סליחה וכפרה ולהתפלל לפניו להמליכו יתברך ולהתחנן ולבקש מלפניו לזכרינו בזכרון טוב ולהריע כדי שנתעורר על כל מה שמרדנו לפניו ונצעק על מה שקדם לנו על החטאות ועל הזדונות לעורר הלבבות ולחזור בתשובה ולבקש ממנו כפרה ומחילה.

א"כ לכאורה זו הכוונה במה שהביא השמ"ש בשם גינת אגוז שר"ח הוא "ממועדי ההכנעה".

י. אברהם
הודעות: 2869
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' פברואר 14, 2024 2:08 am

אם רצון כב' לומר שזכרון האבני נזר הטעתו, יתכן. (ומצינו שהביאו דבר זה משמו גם משערי אורה ומזה"ק).
אם לא, אין קשר.

צופה_ומביט
הודעות: 4925
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 14, 2024 2:12 am

לומר "אין קשר" זה קצת חריף.
אא"כ יביא מעלתו את דברי השמ"ש שם ונראה את ההקשר.
לא צריך לומר זכרונו הטעתו, אלא שנקט את תוכן העניין הנוגע לו ולאו דוקא "בלשון רבו".
ועכ"פ זו הבנה של האבנ"ז בגינת אגוז [הוא היה למדן עמוק, ולא למד רק בגרסא], והראיתי שהיא עולה מדברי הגינת אגוז בעצמו.
אלו מועדי כפרה, ומשכך הם מועדי הכנעה.
[ועכ"פ זה מה (או חלק ממה) שהוציא מכך האבנ"ז למעשה, ומבחינתו זו נקודת העניין (או חלק ממנה) בגינת אגוז, עכ"פ לעניין עבודה].
זה די פשוט. לא הבנתי מה חתך כאן מעלתו בסכינא חריפא.

י. אברהם
הודעות: 2869
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' פברואר 14, 2024 2:16 am

צופה_ומביט כתב:לומר "אין קשר" זה קצת חריף.
אא"כ יביא מעלתו את דברי השמ"ש שם ונראה את ההקשר.

היה לי פשוט שכב' ראה את דברי השמ"ש בפנים שם ובכמ"ק ובנאות הדשא
ולגבי ענין חריפות כבר נאמר שאת הנכתב צריך לקרוא בלי טעמי המקרא בכלל או באתנחתא

צופה_ומביט
הודעות: 4925
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ראש חודש הוא ממועדי הכנעה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 14, 2024 4:24 am

לא בדקתי שם, ואיני פנוי לזה כעת.
אז סומך על מעלתו. באם ההכנעה שמדובר בגינת אגוז [כנובעת מזמני כפרה] לא מתאימה שם - אז עדיין צ"ת.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים