עמוד 45 מתוך 79

Re: משל הגר"ח על עכברים

פורסם: ו' פברואר 22, 2019 10:10 pm
על ידי שבענו מטובך
הפשוט בפשטותו כתב:[לא שהבנתי את משמעות השם 'בקרו טלה', אבל מניח אני שמדובר ביחודים גדולים...]

כמה נאה השם שבחר לו הרב בקרו טלה. מליצה נאה על פי מאמר רשב"י בחגיגה ט ע"ב: "אין אומר: בקרו גמל, בקרו חזיר. אלא: בקרו טלה".
הרב 'בקרו טלה' מבקר את הטלה הכשר בלבד (פורום אוצה"ח) ולא את הגמלים והחזירים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' פברואר 23, 2019 11:20 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מה הפירוש של המילה "חטא"? מלשון חובה? מלשון חסרון? ייש"כ למסייעים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' פברואר 23, 2019 11:22 pm
על ידי דרומי
ראה בתחילת ספר מלכים: "והייתי אני ובני שלמה חטאים", ובמפרשים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 12:30 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
בקרבן עיקר המעלה היא שיראה את עצמו כאילו הוא הקרבן, המקור לזה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 12:40 am
על ידי שייף נפיק
זוהר בויקרא על התחלפות אסתר בשידה
ורבינו בחיי שמדבר על הענין הנ"ל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 12:42 am
על ידי שייף נפיק
קדושת לוי שאחשורוש ראה בחלומו שרוצים להרוג את בעלה של אסתר והכוונה באמת היתה למרדכי לכן היה החלום אמת
תודה מראש!!!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 1:00 am
על ידי דמשק
שייף נפיק כתב:קדושת לוי שאחשורוש ראה בחלומו שרוצים להרוג את בעלה של אסתר והכוונה באמת היתה למרדכי לכן היה החלום אמת

בפורים כמובן. (מה השאלה?)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 4:50 pm
על ידי שבענו מטובך
במס' ב"ב קנז ע"ב מובא "אמר רבינא: מהדורא קמא דרב אשי אמר לן: ראשון קנה. מהדורא בתרא דרב אשי אמר לן: יחלוקו".
מי מרבותינו הגאונים או הראשונים פירשו את ענין מהדו"ק ומהדו"ב דרב אשי - שהוא ערך וסידר את התלמוד פעמיים?
[לדברי רב האי גאון ורב חננאל, אין ענינו לעריכת התלמוד, אלא שרב אשי לימד בישיבתו פעמיים את כל סדרי המשנה, כמובן עם השמועות שקיבל מרבותיו האמוראים.]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 5:58 pm
על ידי שברי לוחות
שבענו מטובך כתב:במס' ב"ב קנז ע"ב מובא "אמר רבינא: מהדורא קמא דרב אשי אמר לן: ראשון קנה. מהדורא בתרא דרב אשי אמר לן: יחלוקו".
מי מרבותינו הגאונים או הראשונים פירשו את ענין מהדו"ק ומהדו"ב דרב אשי - שהוא ערך וסידר את התלמוד פעמיים?
[לדברי רב האי גאון ורב חננאל, אין ענינו לעריכת התלמוד, אלא שרב אשי לימד בישיבתו פעמיים את כל סדרי המשנה, כמובן עם השמועות שקיבל מרבותיו האמוראים.]

חפש נא בפורום "מהדורא קמא דרב אשי"

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 7:16 pm
על ידי שבענו מטובך
שברי לוחות כתב:חפש נא בפורום "מהדורא קמא דרב אשי"

ייש"כ.
עשיתי כדבריך ומצאתי את זה. אבל לא ראיתי שם התיחסות ישירה לשאלה ששאלתי.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 7:19 pm
על ידי שברי לוחות
שבענו מטובך כתב:
שברי לוחות כתב:חפש נא בפורום "מהדורא קמא דרב אשי"

ייש"כ.
עשיתי כדבריך ומצאתי את זה. אבל לא ראיתי שם התיחסות ישירה לשאלה ששאלתי.

יש גם את זה viewtopic.php?f=7&t=10675&p=102481&hilit=%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90+%D7%93%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A9%D7%99#p102481
ועוד...

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 7:25 pm
על ידי שבענו מטובך

ייש"כ גדול.
מצאתי כתוב שם:
הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי, שמתייחס בספרו "דורות הראשונים" לשאלת יצירת התלמוד, חולק על הנחה זו מכל וכל, וטוען שהיא חסרת בסיס. לדבריו, הרעיון של כתיבת הש"ס בשתי מהדורות לא עלה על דעת אף קדמון ואיש מן הראשונים אינו מפרש כך את עניין המהדורות של רב אשי.

האם זה אמת שאין קדמון שמפרש כך את ענין המהדורות של רב אשי?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 7:29 pm
על ידי שבענו מטובך
בעצם, מה הם המקורות הראשונים לכך, שרב אשי ערך / סידר את התלמוד הבבלי, ושוב השלימוהו האמוראים שאחריו?
ידועים לי דברי הרמב"ם שכותב כך.

האותיות של מצות שמירת שבת לא פרחו מהלוחות

פורסם: א' פברואר 24, 2019 8:13 pm
על ידי אישצפת
בספר לקוטי יהודה נכתב בשם האמרי אמת שמצות שמירת שבת הכתובה בלוחות אותיותיה לא פרחו בשבירת הלוחות.
קרוב לזה מובא בקובץ תכלת מרדכי שנת תרח"ץ שהאדמו"ר מנדבורנא אמר כן לאמרי אמת בשם מדרש ישן (כמדומה שאמר שמדרש זה בכת"י וטרם נדפס).
האם יש מקבילה לכך בספרי המדרשים שנדפסו מאז ועד עתה או על כל פנים איזכור באחד מרבותינו הראשונים או מהאחרונים שקדמו לבעל אמרי אמת?

Re: האותיות של מצות שמירת שבת לא פרחו מהלוחות

פורסם: א' פברואר 24, 2019 8:25 pm
על ידי בקרו טלה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 8:46 pm
על ידי תם מה הוא אומר
בספר פלא יועץ ערך קרבנות כתוב:

ועוד אמרו בענין הקרבנות, דברית כרותה, דאנון מלאכין דמדכרין חובה לאבאשא לה לא יכלין למעבד לה אלא טיבו, וכלהו ידכרון לה לטב. ובעדנא דיארע מותנא בבני נשא קימא אתגזר וכרוזא אעבר על כל חילא דשמיא, דאי יעלון בנוהי בארעא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ויימרון ברעות נפשא ולבא ענינא דקטרת בסמין, דיבטל מותנא מניהו. עין רואה גדל תועלת למוד הקרבנות וסדר פטום הקטרת


הידוע היכן מקור הדברים?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 9:21 pm
על ידי אספקלריא
תם מה הוא אומר כתב:בספר פלא יועץ ערך קרבנות כתוב:
ועוד אמרו בענין הקרבנות, דברית כרותה, דאנון מלאכין דמדכרין חובה לאבאשא לה לא יכלין למעבד לה אלא טיבו, וכלהו ידכרון לה לטב. ובעדנא דיארע מותנא בבני נשא קימא אתגזר וכרוזא אעבר על כל חילא דשמיא, דאי יעלון בנוהי בארעא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ויימרון ברעות נפשא ולבא ענינא דקטרת בסמין, דיבטל מותנא מניהו. עין רואה גדל תועלת למוד הקרבנות וסדר פטום הקטרת

הידוע היכן מקור הדברים?

זוה"ק וירא ק' ע"א (מדרש הנעלם).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 9:34 pm
על ידי תם מה הוא אומר
אספקלריא כתב:
תם מה הוא אומר כתב:בספר פלא יועץ ערך קרבנות כתוב:
ועוד אמרו בענין הקרבנות, דברית כרותה, דאנון מלאכין דמדכרין חובה לאבאשא לה לא יכלין למעבד לה אלא טיבו, וכלהו ידכרון לה לטב. ובעדנא דיארע מותנא בבני נשא קימא אתגזר וכרוזא אעבר על כל חילא דשמיא, דאי יעלון בנוהי בארעא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ויימרון ברעות נפשא ולבא ענינא דקטרת בסמין, דיבטל מותנא מניהו. עין רואה גדל תועלת למוד הקרבנות וסדר פטום הקטרת

הידוע היכן מקור הדברים?

זוה"ק וירא ק' ע"א (מדרש הנעלם).

תודה רבה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 9:38 pm
על ידי תם מה הוא אומר
עוד כתוב שם בפלא יועץ בהתחלה
ידוע כמה מאמרי רבותינו ז"ל שאמרו (??) שקריאת הקרבנות חשוב מאד לפני המקום ומעלה עליהם כאלו נבנה מקדש בימיהם, וכאלו הקריבו כל הקרבנות


במהדורות החדשות ציינו לויק"ר פ"ג, ולפו"ר לא מצאתי, וצ"ב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 9:43 pm
על ידי הוד_והדר
הוד_והדר כתב:בעזר הוי"ה יתב"ש אנו מכינים לדפוס מהדורא חדשה של הגדה מדרש בחדוש עם קרוב למאה הוספות חדשות מכת"י, נשאר כמה דברים ספורים שלא מצאתי להם מקור. אם יש ביד מי אחד מחברנו פתרון, אשמח מאוד לשמוע. חלק מהדברים יש לנו ציונים, אבל אינם בטוחים אם זה הציון הכי טוב. נא לציין רק ציונים מוקדמים, המחבר נפטר בשנת תי"ט.

א. היו המצרים דוחקים את ישראל למהר מלאכתם, כמו שנאמר (שמות ה, יג): 'והנוגשים אצים לאמר כלו מעשיכם דבר יום ביומו'. והיו דומים להם כדובים ואריות (ראה ש"ך עה"ת פרשת וארא), ומצווים להם כמה מלאכות בפעם אחת.

ב. ולזה אמר פרעה: 'לא ידעתי את ה'' (שמות ה, ב), ואמר (יחזקאל כט, ג): 'לי יאורי ואני עשיתני', שכל הדברים האלה הושמו בפיו מהכח השולט עליו.

ג. נלחם להם. 'להם' - לאותם שבאו ללחום בארץ מצרים, כי הוא יתברך בסיועם. וזה, כי כשראו האומות אשר סביבות מצרים היות המצרים נרדפים מהמערכות, נאספו ובאו לבוז את העיר.

ד. והים הזה [דהיינו יום סוף] הוא המכוון ל'ים כנרת', והוא נקרא 'ים סוף', כי שם כל דבר נאסף ונאבד.

ה. לסוף גזר פרעה שלא יניחום [לישראל] לשתות [מים, בעת אשר עבד עליהם בפרך].

ו. ובמכה הזאת [דהיינו כינים] לא יכלו החרטומים לשלוט, כי השפעתם באה משם.

ז.אחר כך הכה דעתם במכת הברד, אשר היה כלול מאש ומים, כמו הדעת בקדושה הכולל חסדים וגבורות, וכן בדעת קלוש של הקלפה יש דין וחסד, והכניעוֹ בברד, דכתיב ביה (שמות ט, כד): 'ואש מתלקחת בתוך הברד'.

ח. אחר כך עלה לבינתו, והכניעה במכת הארבה, כי מבינה בא ריבוי כל הדברים.

ט. וביצת אווז היא קשה להתבשל יותר מכלן.

י. ולהבין למה קרא לאלקיהם 'עצבים'. צריך לדעת, שהעבודה זרה שהיו עושים בימים ההם, בטורח גדול עושים אותם, לפי שהיו צריכים לכוין השעה והרגע להתך המתכת, וכן כל אבר ואבר היה צריך שעה מיוחדת כדי להמשיך על הצורה כח הכוכב או המחבל ההוא. ולפעמים כשהצורה היתה כמעט נשלמת, בפועל אחרון היו טועים מרגע לרגע, וכל הפעולה היתה בטלה, והיו צריכים להתחילה מחדש. ולכן קורא להם 'עצבים', שהוא לשון 'עצבות', וכשהפועל היה יוצא בחפץ הפועל, עם היותו מכסף וזהב, היה מדבר, וכשהיו שואלין לו איזה דבר, משיב להם במשל וחידות שלא היו מבינים כוונתו כמעט עד לאחר המאורע, וכן כתב הרמב"ן.

יא. ומשנולד משה הכבידו העבודה עליהם, כי בטלו גזרת 'כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו'. - מצאתי בפרד"א פמ"ח.

יב. והיה זה צער מתחולל למצרים, כי שמו בטחונם בו, כי אין מלכות נוצחת אלא מכח שרו של עשו הוא ס"מ הרשע זה.

יג. קל וחומר מחנותו של בשם (ראה מדרש משלי פי"ג, טז), ומעיר שעובר בה הקיסר, שמטיב למלון אשר לן שם.

יד. ובמה הראו חמוצם, במה שגרשום ממצרים, והיה להם לצאת עמם כמו שעשו הערב רב, שעם היות כי עשו הרע בעיני ה' בעשיית העגל, אין לומר שמוטב היה להם אילו לא יצאו, כי עדיין זכות נשמר להם על כי נכללו בקדושה.

טו. גבעות כבני צאן. דרך הטלאים לדלג ולרוץ מעט, ואחר כך לחזור אצל אמם. כך היו ההרים והגבעות שמחים כשנכנסו ישראל בארץ כנען.

טז. הקושי שהוצרך אל קריעת ים סוף אינו בקיעת המים, כי הנה אליהו זכור לטוב בקע הנהר באדרתו (מלכים ב ב, ט), וכן חסידים רבים תנאים ואמוראים עשו כיוצא בו (ראה יהושע, פרק ג. חולין ז, א). אבל היה דחיית הקלפה אל נוקבא דתהומא רבא.


בקשה חוזרת, תודה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 9:57 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מה המקור לזה שאדם שנזהר 40 יום מדברים בטלים יזכה לזוה"ק?
והאם ידוע לאי מי מקור למעשה (עם מי מגדול"י??) שבא אליו אחד שעשה זאת ולא זכה לרוה"ק.. וא"ל שהדברים בטלים שלו זה התפלה שלו, כי הוא מתפלל בלי הבנה..
תודה מראש למסייעים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' פברואר 24, 2019 11:04 pm
על ידי רצון
דרופתקי דאורייתא כתב:מה המקור לזה שאדם שנזהר 40 יום מדברים בטלים יזכה לזוה"ק?
והאם ידוע לאי מי מקור למעשה (עם מי מגדול"י??) שבא אליו אחד שעשה זאת ולא זכה לרוה"ק.. וא"ל שהדברים בטלים שלו זה התפלה שלו, כי הוא מתפלל בלי הבנה..
תודה מראש למסייעים.


המעשה הובא בכמה ספרים, ולדוגמא ראה בספר דברי ישראל (טויב) ב' ויקרא עמ' רפז, ושם גם מובא מפע"ח [שער הנהגת הלימוד פ"א] שהנזהר מלדבר 40 יום דברים בטלים יזכה לרוה"ק, וראה גם בשער רוח הקודש דף יא:הר"ש אוזידא ז"ל. א"ל ששמע ממורי זלה"ה. שמי שישב מ' יום רצופים בלתי דבור של חול. ישיג חכמה והשגה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 1:56 am
על ידי פרנצויז
תם מה הוא אומר כתב:עוד כתוב שם בפלא יועץ בהתחלה
ידוע כמה מאמרי רבותינו ז"ל שאמרו (??) שקריאת הקרבנות חשוב מאד לפני המקום ומעלה עליהם כאלו נבנה מקדש בימיהם, וכאלו הקריבו כל הקרבנות

במהדורות החדשות ציינו לויק"ר פ"ג, ולפו"ר לא מצאתי, וצ"ב.

כמדומה שבמהדורת "תושיה" ציינו לויק"ר פ' ז' סי' ג', וצריך לעיין שם.

בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 3:53 am
על ידי ההוא דאמר
בעל הבן יהוידע (מגילה יא, א) נקט, כי אחשורוש מלך על יבשת אסיה לבדה, ולא על יבשת אמריקה שלא התגלתה באותה העת. ומה שכתוב בגמ' שמלך אחשורוש בכיפה, היינו שמלך על יבשת אסיה עליה דרים רוב אנשי העולם.

דרוש לי בדחיפות מידע, האם כותב זאת הבא"ח בספרו בן יהוידע [מגילה, שם] או בספר אחר מספריו.
נא בדחיפות.

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 3:59 am
על ידי שברי לוחות
בבן יהוידע שם

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 4:03 am
על ידי ישראליק
בן יהוידע מגילה יא ע"א:

ודאי לא הגיעה מלכות אחשורוש באירופא ואפריקא וג'ינא וכש"כ שלא הגיעה לארץ אמריכאן שלא נגלית עדיין"

ועיין מש"כ הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד פרק כ"ט, ובספרו נחל אשכול אסתר, ט.

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 4:10 am
על ידי ההוא דאמר
יישר כח שהנחתם דעתי,
תבוא עליכם ברכת טוב.

Re: בירור דחוף מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 4:15 am
על ידי שבענו מטובך
ראה גם באשכול זה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 6:01 am
על ידי ארזי הלבנון
היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 12:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
ארזי הלבנון כתב:היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

כל מסכת יבמות מלאה בזה...

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 12:42 pm
על ידי ארזי הלבנון
עזריאל ברגר כתב:
ארזי הלבנון כתב:היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

כל מסכת יבמות מלאה בזה...

כן, כהנחות כאלה ואחרות שהן ודאי הלכתיות, אך אני צריך מקור בש"ס (גם רמב"ם יכול להיות טוב) שההנחה הזו כתובה בה בצורה קצרה ופסוקה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 12:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
ארזי הלבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ארזי הלבנון כתב:היכן המקור לאיסור נישואין אחות עם אח הבעל אף לאחר מותו (בשונה מנישואי בעל עם אחות אשתו לאחר שנפטרה)?

כל מסכת יבמות מלאה בזה...

כן, כהנחות כאלה ואחרות שהן ודאי הלכתיות, אך אני צריך מקור בש"ס (גם רמב"ם יכול להיות טוב) שההנחה הזו כתובה בה בצורה קצרה ופסוקה.

רמבם איסורי ביאה ב,א.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 1:38 pm
על ידי משה דוויק
הגרי"ח סופר באחד מספריו מדבר על הבן יהוידע הזה,
דומני בספר טוב להודות.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 1:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
שבענו מטובך כתב:
שברי לוחות כתב:יש גם את זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 99#p102481

ייש"כ גדול.
מצאתי כתוב שם:
הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי, שמתייחס בספרו "דורות הראשונים" לשאלת יצירת התלמוד, חולק על הנחה זו מכל וכל, וטוען שהיא חסרת בסיס. לדבריו, הרעיון של כתיבת הש"ס בשתי מהדורות לא עלה על דעת אף קדמון ואיש מן הראשונים אינו מפרש כך את עניין המהדורות של רב אשי.

האם זה אמת שאין קדמון שמפרש כך את ענין המהדורות של רב אשי?


יעוןיין מש"כ על זה רשז"ה בהרחבה בספרו

Re: בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 3:25 pm
על ידי פרנצויז
ישראליק כתב:בן יהוידע מגילה יא ע"א:
ודאי לא הגיעה מלכות אחשורוש באירופא ואפריקא וג'ינא וכש"כ שלא הגיעה לארץ אמריכאן שלא נגלית עדיין"
ועיין מש"כ הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד פרק כ"ט, ובספרו נחל אשכול אסתר, ט.

ועיין עוד מש"כ מרן החיד"א בדברים אחדים דרוש ג' (עמ' לג), ד"ה וזה כונת, והוא מביא כמקור לענין זה דרשות מהרימ"ט [= צפנת פענח].

Re: בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 4:49 pm
על ידי ישראליק
פרנצויז כתב:
ישראליק כתב:בן יהוידע מגילה יא ע"א:
ודאי לא הגיעה מלכות אחשורוש באירופא ואפריקא וג'ינא וכש"כ שלא הגיעה לארץ אמריכאן שלא נגלית עדיין"
ועיין מש"כ הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד פרק כ"ט, ובספרו נחל אשכול אסתר, ט.

ועיין עוד מש"כ מרן החיד"א בדברים אחדים דרוש ג' (עמ' לג), ד"ה וזה כונת, והוא מביא כמקור לענין זה דרשות מהרימ"ט [= צפנת פענח].


יישר כח!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 5:35 pm
על ידי אור החכמה
דברי הגריח סופר שליט"א בטוב להודות ח"א סימן י"ב
11.GIF
11.GIF (71.69 KiB) נצפה 8640 פעמים
22.GIF
22.GIF (73.85 KiB) נצפה 8640 פעמים

היכן דברי בעל ה'שבט הלוי' אלו?

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 8:25 pm
על ידי בן_אליעזר
בס' נטעי גבריאל על הכנסת ס"ת, בפי"ח ס"כ, נכתב כך (ההדגשה שלי):

מי שירש ס"ת שהי' מוטעה מאד ונתן הרבה מעות לתקנו ורצה להחזירו לבית הכנסת, יש לעשות סדר משירות ופסוקים הנהוג לומר בנותן ס"ת מחדש. אבל אין להוליכה לביהמ"ד ע"י תופים ובמחולות.


ועל משפט האחרון דלעיל, כותב בהערה שם (אות לא):
כן הורה הגר"ש וואזנער שליט"א שיאמרו המזמורים הנוהגים לומר בעת הכנסת ס"ת להיכל, ולעשות סעודה לגמרה של תורה. אבל אין להוליכה בחוץ בתופים ובמחולות, מפני גניבת דעת הבריות שיחשבו שמוליכים ס"ת חדש ממש, וגם הסעודה יצמצמו מעט, עכ"ד.


ומחיפוש מהיר באוצר (ובפרט בספרי הגרש"וו זצ"ל וכן בקבצי מבית לוי ועוד) - לפו"ר לא מצאתי זכר לדבריו אלו של הגר"ש בספריו או ספרים המצטטים ממנו. ייתכן מאד שענין זה הורה הגאון לבעל המחבר נטע"ג בעל-פה או בכתב, או לאחרים בעל-פה, וע"כ אין מצויין לפרק או עמוד בספר (ואולי הוא בספרים החדשים מהנהגות והלכות הגר"ש, שטרם מצאו מקומם באוצר).
ושוב, אולי האשמה דוקא בי, והחיפוש לא נערכה כל צרכו.

אודה גם אשמח למי שבידו לציין לדברים אלו - נדפסים (ואדרבה, באם באו גם בתוס' ביאור), אם עלי האוצר ואם בכלל. כן אשמח לעוד סימוכין לדיעה זו (בנידון זהה או בדומה לו) ביתר ספרות הפוסקים והאחרונים וכו'.

Re: בירור מקור דברי הבא"ח - כי אחשורוש מלך על אסיה בלבד

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 9:15 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב:ועיין עוד מש"כ מרן החיד"א בדברים אחדים דרוש ג' (עמ' לג), ד"ה וזה כונת, והוא מביא כמקור לענין זה דרשות מהרימ"ט [= צפנת פענח].

וראה עוד
viewtopic.php?f=26&t=38949&p=527038#p527038

Re: הגר"ע יוסף הורה לבניו להגיה בסידורים

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 10:07 pm
על ידי עובר ושב
משה דוויק כתב:לא מזמן אמר בשיעורו שזה היה עונש ללכת למוסיאוף ולמחוק.


תודה רבה, אשמח אם תוכל לעזור במקור מדוייק.