מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי יודע מה המקור

חיפושי מקורות וכדומה
למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי למדן » ב' אוגוסט 02, 2010 4:30 pm

בסידורים כתוב שבעת הוצאת הס"ת החזן אומר גדלו לה' אתי וכו' והקהל עונים לך ה' הגדלה וכו'
וכן בעת הכנסת הס"ת החזן אומר יהללו את שם ה' וכו' והקהל עונים הודו על ארץ ושמים וכו'
מה שנהוג בפי הקהל שגם הם עונים אחרי החזן גדלו ויהללו
האם יש מקור לזה
אבקש כל מי שיש לו ידיעה בזה שיכתוב בפורם הזה
תזכו למצוות וכתיבה וחתימה טובה

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אוגוסט 02, 2010 9:18 pm

איני יודע מקור,
אך ברור שזו טעות, כדרך הציבור הרוצה 'להחמיר' על עצמו ולומר גם את הפיסקאות המיועדות לש"צ, לדוגמא, אמירת השורה "רחמנא אדכר לן זכותא ד---", במקום לומר רק את "בדיל ויעבור".
ויש עוד הרבה כיוצא בזה.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי יצג » ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 pm

לגבי יהללו יש קצת סמך למנהג זה, משום כל פסוקא דלא פסקיה משה, עיין מגן אברהם או"ח סי' נא ס"ק ט, וראה בספר המצורף:
ביאורי הלכות.png
ביאורי הלכות.png (116.68 KiB) נצפה 4431 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 03, 2010 12:56 am

זה לא ממש 'מקור' ואף לא 'סמך למנהג' אלא יותר 'לימוד זכות' על מנהג טעות!
עם ה'בעייה' של כל פסוק דלא פסקא משה לא פסקינן יש מספיק עצות כיצד 'להסתדר'. ודוק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 03, 2010 7:13 am

לא עיינתי במחה"ש בפנים אבל לדבריו
לא הבנתי את טענתך הוא טוען שזה מנהג ע"פ המחה"ש
אפשר להתווכח עם המחה"ש ולטעון שראוי ללכת אחרי הראשונים אפי' שיש לנו קושיית כל פסוקא
אבל סו"ס המחה"ש כן כתב ועפ"ז המנהג

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי יצג » ג' אוגוסט 03, 2010 8:37 am

את המחה"ש לא מצאתי, אבל מהמג"א עצמו משמע שכך ראוי לנהוג. ואמנם הראשונים לא כ"כ.

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי למדן » ג' אוגוסט 03, 2010 4:45 pm

תודה למגיבים וזה לגבי יהללו אפשר לתרץ כנ"ל
אבל מה הסיבה לגבי גדלו לה'

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי יצג » ג' אוגוסט 03, 2010 9:48 pm

לגבי גדלו, ראה כאן, על דרך מש"כ הרב המכנה עצמו "חכם באשי":
חיי משה.png
חיי משה.png (13.45 KiB) נצפה 4341 פעמים

ישיב יצחק.png
ישיב יצחק.png (120.86 KiB) נצפה 4341 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 03, 2010 9:57 pm

רואה אני, שדברי בדבר 'מנהג טעות' אינם מוחלטים, וחוזרני בי.
ואמנם לגבי הפיסקא הראשונה שהביא יצג
יש להעיר,
כי להרבה דעות, אמירת המשפטים שב'קדושה' שנועדו לש"צ אף בידי הציבור - טעות היא!
האריך בכך רב"ש המבורגר, באחד מכרכי ספרו 'שרשי מנהג אשכנז'.

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי למדן » א' אוקטובר 17, 2010 5:16 pm

לסיכום המנהג אין לו מקור ואולי יש על מה לסמוך

זרח
הודעות: 182
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 5:28 pm

Re: מי יודע מה המקור

הודעהעל ידי זרח » א' אוקטובר 17, 2010 5:43 pm

מענין לענין באותו ענין, בשבת זו ברכו בהרבה מקהילות ישראל את כל המתענים תענית בה''ב, רבים כבר לא יודעים בכלל מה זה.
בכל אופן יש כזה מנהג הכתוב בסידורים הישנים שכשמברכים בה''ב אומרים את זה באמצע יהללו לפני הודו, באמצע פסוק. וכשגומר הש''ץ הנוסח של מי שברך אומר כל הקהל הודו, מעניין מה המקור לאומרו בין יהללו להודו.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים