ערבי פסחים כתב:אני צריך באופן מיידי ודחוף מקורות לנושא כמה שניות צריך שיהיה בין הפעולה לתוצאה כדי שיקרא בגדר "גרמא" - לא סברות אלא מקורות מרבני הזמן וכדו'
ערבי פסחים כתב:אני צריך באופן מיידי ודחוף מקורות לנושא כמה שניות צריך שיהיה בין הפעולה לתוצאה כדי שיקרא בגדר "גרמא" - לא סברות אלא מקורות מרבני הזמן וכדו'
וע"ע שם סי' קכ"ז כללי דיני שאיבה ודיני הויה ע"י דבר המקבל טומאה ודיני תפיסת ידי אדם ומשם בארה כמה חששות יש במקוה שנעשה ע"י ברזה בבקיאות נפלא דבר דבור על אופניו. ואייתי בידיה תשו' הגאון רעק"א זצ"ל שכ' שהטוב והישר לפתוח הברזה ע"י כח חשמלי שלא ע"י אדם באופן שיהיה הפסק זמן מועט בין תנועת האדם לפתיחת הברזה שאז אין זה אלא גרמא בעלמא ולא מקרי תפיסה ע"י אדם יעו"ש.
הדבר ברור שאסור להיכנס לחדר שמיד עם כניסת האדם לחדר נדלקת מנורה או מזגן.
הדבר ברור שאסור ללכת לבית הכנסת בשבת בעגלת נכים המופעלת על ידי בטרייה.
מקרר חשמלי שיש בו מנורה חשמלית הנדלקת עם פתיחת המקרר, אסור לפותחה בשבת. דאף שאינו מתכוון להדלקת המנורה, מאחר והדלקת המנורה תיעשה בודאי עם פתיחת הדלת הוי בכלל פסיק רישה האסור בשבת.
יש אומרים שכל איסור פסיק רישה דניחה ליה, הוא דווקא אם מלכת האיסור שתיעשה היא מן התורה, אבל אם המלאכה שתיעשה בודאי היא דרבנן, מותר. ויש אומרים שאף אם הוא פיק רישה בדרבן אין להקל, דסוף סוף ניחה ליה בכך וען עיקר לדינה.
יש אומרים שמותר לגרום בשבת לעשיית דבר האסור מדברי סופרים וכגון לתת כלי תחת השלחן שהנר עליו מבעוד יום ובשבת נוטל את השלחן והכלי עומד מעצמו תחת הנר ונמצא גורם לבטל כלי מהיכנו דלא אסרו חכמים גרמא בשבת אלא במלאכה האסורה מן התורה אבל לא במלאכה האסורה מדרבנן ויש חולקים ואומרים שלא התירו גרמא גם במלאכה האסורה מדרבנן ויש לצרף סברא הראשונה להקל כשיש סניף נוסף.
בברכה המשולשת כתב:ובספר מעשה חושב של הגרל"י הלפרין
אמסטרדם כתב:בברכה המשולשת כתב:ובספר מעשה חושב של הגרל"י הלפרין
לא מעשה וגרמא בהלכה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים