יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכרוני שהגריח"ס שליט"א מביא מר' דניאל מקלם שהתשובה מתקנת גם את הזמן של העבירה אשמח למי שימצא דבריו.
[הוא הביא זאת מלקט רשימות].
בקרו טלה כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכרוני שהגריח"ס שליט"א מביא מר' דניאל מקלם שהתשובה מתקנת גם את הזמן של העבירה אשמח למי שימצא דבריו.
[הוא הביא זאת מלקט רשימות].
עי' עמ' מה ד"ה בלקט
בְּעֵת שֶׁאָמַר זאת הַתּוֹרָה, שָׁמַעְתִּי אָז מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ עִנְיָן זֶה בְּבֵאוּר יוֹתֵר שֶׁאָמַר בְּפֵרוּשׁ עִנְיָן זֶה, לְעִנְיַן בְּנֵי אָדָם הַזּוֹכִים לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הֶעָבָר וְאָמַר, שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁזּוֹכִים לְתַקֵּן מַה שֶּׁעָבַר, אַף-עַל-פִּי-כֵן עֲדַיִן הֵיכָן הוּא אוֹתוֹ הַזְּמַן שֶׁהָיוּ רְחוֹקִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁהָיוּ יְכוֹלִים לַעֲבד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן וּבְוַדַּאי צְרִיכִים לְתַקֵּן זאת, דְּהַיְנוּ לְהַשְׁלִים וּלְמַלּאת אֶת הָעֲבוֹדָה שֶׁהָיוּ יְכוֹלִים לַעֲבד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְכָל אוֹתוֹ הָעֵת שֶׁהָיוּ נְזוּפִים מִלְּפָנָיו יִתְבָּרַךְ וּרְחוֹקִים מִמֶּנּוּ עַל-כֵּן אַחַר שֶׁזּוֹכִין לְהִתְעוֹרֵר לִתְשׁוּבָה, צְרִיכִין זְרִיזוּת גָּדוֹל בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְלָרוּץ מְאד מְאד, כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה עַל-יְדֵי זְרִיזוּת עֲבוֹדָתוֹ לְתַקֵּן וּלְהַשְׁלִים גַּם חֶסְרוֹן הָעֲבוֹדָה שֶׁל הַיָּמִים שֶׁעָבְרוּ כִּי עַכְשָׁו צָרִיךְ לָרוּץ בִּמְהִירוּת גָּדוֹל זֶה הַדֶּרֶךְ שֶׁהָיָה יָכוֹל לֵילֵךְ בִּזְמַן שֶׁהָיָה רָחוֹק מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ: וְאָמַר לַאֲנָשָׁיו בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: אִיר דַארְפְט זִיךְ זֵיעֶר יָאגִין אִיר זָאלְט נָאךְ קֶענִין עֶפִּיס חַאפִּין (לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה):
יוסף חיים אוהב ציון כתב:כעת עולה בזכרוני שהגריח"ס האריך בזה ואני זוכר כעת היכן.
מעשה דראב"ד יוכיח, שזכה אף לתואר 'רבי' (השמור לת"ח).קו ירוק כתב:שווה בנפשך שאדם עשה תשובה שלמה, ביום מותו, תשובה כזו שמגעת עד כסא הכבוד ויצא נקי כשלג ללא רבב - האם הוא יהפוך לתלמיד חכם בגלל תשובתו?
קו ירוק כתב:תשובה יש על הכל.
השאלה אם אפשר לתקן זמן שאבד. הרי זהו מעוות שאינו יכול לתקון.
שווה בנפשך שאדם עשה תשובה שלמה, ביום מותו, תשובה כזו שמגעת עד כסא הכבוד ויצא נקי כשלג ללא רבב - האם הוא יהפוך לתלמיד חכם בגלל תשובתו?
לבי במערב כתב:מעשה דראב"ד יוכיח, שזכה אף לתואר 'רבי' (השמור לת"ח).קו ירוק כתב:שווה בנפשך שאדם עשה תשובה שלמה, ביום מותו, תשובה כזו שמגעת עד כסא הכבוד ויצא נקי כשלג ללא רבב - האם הוא יהפוך לתלמיד חכם בגלל תשובתו?
דרופתקי דאורייתא כתב:קו ירוק כתב:תשובה יש על הכל.
השאלה אם אפשר לתקן זמן שאבד. הרי זהו מעוות שאינו יכול לתקון.
שווה בנפשך שאדם עשה תשובה שלמה, ביום מותו, תשובה כזו שמגעת עד כסא הכבוד ויצא נקי כשלג ללא רבב - האם הוא יהפוך לתלמיד חכם בגלל תשובתו?
השאלה שאלה טובה.
אבל אתה יכול להסביר לי איך עבירה נהפכת למצוה ע"י תשובה מאהבה?
ה"ה כאן. חסד ה'.
ראה בגליון אמרי יעקב חיים גליון ד', הובאו דברי הח"ח, שיש בכח התשובה להשלים דפים בש"ס שלא למד!
[ויש עוד מקומות בח"ח בענין זה שלא הובאו שם].
קו ירוק כתב:לבי במערב כתב:מעשה דראב"ד יוכיח, שזכה אף לתואר 'רבי' (השמור לת"ח).קו ירוק כתב:שווה בנפשך שאדם עשה תשובה שלמה, ביום מותו, תשובה כזו שמגעת עד כסא הכבוד ויצא נקי כשלג ללא רבב - האם הוא יהפוך לתלמיד חכם בגלל תשובתו?
כבר הקדים ע"ז בשפתי חיים לפני 34 שנים, שהיה 'רבי' לתשובה. שהרי לא נלמדת ממנו שום הלכה מלבד זו.
גל של אגוזים כתב:שמעתי פעם מגאון אחד [ומסתמא כבר קדמוהו] בביאור אמרם ז"ל דע"י תשובה מאהבה זדונות נעשין לו כזכיות.
ואמר דכיון דתשובה מאהבה עוקרת את החטא למפרע ממילא נשאר למפרע עם זמן פנוי, והרי ארז"ל ישב ולא עבר עבירה מעלה עליו הכתוב כאילו עשה מצוה, אבל לא שחס ושלום נאמר שמעצם העבירה נעשה מצוה.
תירוץ ליטאי בסגנון גליציאי...
ואולי יש להעיר מדברי הגר"א ז"ל בעניין 'דין' ו'חשבון'
עכ"פ לאור (או חושך) הנ"ל, הננו מצרף דברי החת"ס (אשר כידוע נקט דברי חז"ל כפשוטן, שכל אכילת איסור נחשב אכילת מצוה וכו' וכו'),
מפ' ואתחנן בהפטרה, שנכתבו בשנות ל"א-ל"ה שלו, והדברים נוראים (באמתחת כתבי נמצא ביאור ארוך על כל דבריו הק' האלו).
אכן, בליקו"ת להאריז"ל תהלים לב (נכתב לפני למעלה מארבע מאות שנה, למי שהתעניין...).עזריאל ברגר כתב:ויש מי שתירץ זאת בסוד הגלגול, שהוא היה גלגול של יוחנן כהן גדול.קו ירוק כתב:כבר הקדים ע"ז בשפתי חיים לפני 34 שנים, שהיה 'רבי' לתשובה. שהרי לא נלמדת ממנו שום הלכה מלבד זו.
קו ירוק כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:קו ירוק כתב:תשובה יש על הכל.
השאלה אם אפשר לתקן זמן שאבד. הרי זהו מעוות שאינו יכול לתקון.
שווה בנפשך שאדם עשה תשובה שלמה, ביום מותו, תשובה כזו שמגעת עד כסא הכבוד ויצא נקי כשלג ללא רבב - האם הוא יהפוך לתלמיד חכם בגלל תשובתו?
השאלה שאלה טובה.
אבל אתה יכול להסביר לי איך עבירה נהפכת למצוה ע"י תשובה מאהבה?
ה"ה כאן. חסד ה'.
ראה בגליון אמרי יעקב חיים גליון ד', הובאו דברי הח"ח, שיש בכח התשובה להשלים דפים בש"ס שלא למד!
[ויש עוד מקומות בח"ח בענין זה שלא הובאו שם].
איפה מקורו בח"ח? ר' חצקל לוינשטיין היה אומר שע"ה עם תירוץ וע"ה בלי תירוץ שניהם ע"ה.
ומעוות שאינו יכול לתקון זה המפסיד מצוה בעונתה (חגיגה ט.). וה"ה לת"ת. ואפילו אם אין חטא, אין תורה.
קו ירוק כתב:זה נקרא לברוח מהמציאות.
תן 500 ש"ח צדקה - תיקון כללי, הכל דבש.
מצאת את מי 'להאשים'... ועוד בעשי"ת.קו ירוק כתב:זה נקרא לברוח מהמציאות.
תן 500 ש"ח צדקה - תיקון כללי, הכל דבש.
צ"ל: אצל כמה מגדולי רבותינו האחרונים.קו ירוק כתב:לפי ההנחה הרוווחת פה אצל כמה מהמגיבים יוצא שמה שאמרו חז"ל שכ"א נכווה מחופתו של חבירו, זה תלוי רק בדבר אחד: כמה תשובה עשה קודם מותו.
לבי במערב כתב:ראב"ד יקבל שכרו כיוחנן כה"ג.
'גם' מצות התשובה היא מכלל העמל אשר עמל האדם, ומעלתה הגדולה ידועה ומבוארת.
ושוב, ניכר כי לא טרח מר לעיין בדברי האריז"ל שם.
שוב: תשובה היא עמל עצום ונורא, ובפרט כשבאה מאהבה. לא מדובר ב'קיצורי־דרך'!קו ירוק כתב:בלי הבסיס הזה אין שכר ועונש רח"ל. אדם מקבל בדיוק לפי מה שעמל, ואין זה נוגע לכוחה של תשובה. אין קיצורי דרך
ל"מ לפו"ר, גם לא בדברי שאר רבותינו.יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכן ידוע לשון החת"ס שתשובה מאהבה הופכת אכילת חזיר כאילו אכל כזית מצה, יבואו הבקיאים ויביאו דבריו.
לבי במערב כתב:ל"מ לפו"ר, גם לא בדברי שאר רבותינו.יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכן ידוע לשון החת"ס שתשובה מאהבה הופכת אכילת חזיר כאילו אכל כזית מצה, יבואו הבקיאים ויביאו דבריו.
לבי במערב כתב:ל"מ לפו"ר, גם לא בדברי שאר רבותינו.יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכן ידוע לשון החת"ס שתשובה מאהבה הופכת אכילת חזיר כאילו אכל כזית מצה, יבואו הבקיאים ויביאו דבריו.
אם־כי יש שהביאו זה כראי' לאי־הבנת הדברים כפשטן (יעוין באוצה"ח, בחיפוש המילים 'תשובה_מאהבה חזיר מצה').
השב מאהבה, נעשים לו זדונות זכויות, וכל [כ]זית נבילה שאכל, הוי ליה כאילו אכל קרבן פסח בירושלים וכדומה.
לבי במערב כתב:דברי האריז"ל הם, שראב"ד יקבל (ומקבל) שכרו כיוחנן כה"ג.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים