מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

חיפושי מקורות וכדומה
אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' יולי 08, 2020 10:43 pm

מונח לי שישראל הקדימו לעלות לביהמ"ק כבר ליו"כ, ולכן ראו את הכה"ג בעבודתו.
האם אתם מכירים מקור לכך שהם הקדימו אז לעלות לרגל? (אולי ראיתי כך פעם במחזור המקדש, אך הוא אינו תחת ידי)

לכך שהם ראו את הכה"ג בעבודתו מצאתי כמה מקורות , שאינם מוכרחים, ואני מצטט את דברי, אך אשמח למקור ברור יותר:

אלו הם דברי: "ראה במשנה יומא ז, ב, משם עולה שהיו מישראל שהיו שומעים את הכה"ג קורא בס"ת, ובגמ' (יומא ע, ע"א) מובא שיש בזה מצוה לראותו של 'ברוב עם הדרת מלך' (וראה שערי היכל על מסכת יומא, מערכה קסח, עמ' שסו), ומזה משמע לענ"ד שהיו עם רב שצפה בו, וראה משנה יומא ו, ב: "והכהנים והעם העומדים בעזרה כשהיו שומעים שם המפורש כשהוא יוצא מפי כה"ג", והרי שהיו מהעם שעמדו בעזרה וצפו בכה"ג, וראה במשנה יומא ז, ד, שהיו מלווים את הכה"ג לביתו בסיום יוה"כ, וכתב הרמב"ם עבודת יוה"כ ד, ב, ש"כל העם" הם שליוו אותו [וראה גיטין נד ע"ב "דחזיניה בפשפש" משם עולה שהיה ניתן לראות את הכה"ג עובד בהיכל, ואף בקדש הקדשים (ראה ברש"י ובתוהרא"ש שהסבירו כיצד הדבר ייתכן), ומהתוס' ישנים יומא מד ע"ב בשם הר"ר יוסף עולה שבאמת היו מסתכלים לראותו (ולענ"ד יש להעיר ליומא כא ע"ב "ונמשכין אחת עשרה אמה")]. ראה גם אבות ה, ה, שאחד הניסים במקדש הוא שהיו "עומדים צפופים ומשתחווים רווחים", ובביאור הרשב"ץ שם ביאר שהכוונה ביוה"כ שאז היו משתחווים כשהיו שומעים מהכה"ג את השם המפורש (וכ"כ שוב בשו"ת התשב"ץ, ח"ג, סי' לז, אות יג. במאירי כתב שהשתחוו רווחים כדי שלא ישמע אחד את ווידויו של חבירו, וכ"כ רש"י יומא כא, ע"ב, וביאר בשיח יצחק על רש"י שמזה נראה שרש"י סבר שמדובר ביוה"כ שאז היו כולם מתוודים)".

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יולי 14, 2020 7:51 am

חז"ל אומרים יומא יט:
תנו רבנן מעשה בצדוקי אחד שהתקין מבחוץ והכניס ביציאתו היה שמח שמחה גדולה פגע בו אביו אמר לו בני אף על פי שצדוקין אנו מתיראין אנו מן הפרושים אמר לו כל ימי הייתי מצטער על המקרא הזה כי בענן אראה על הכפרת אמרתי מתי יבוא לידי ואקיימנו עכשיו שבא לידי לא אקיימנו אמרו לא היו ימים מועטין עד שמת והוטל באשפה והיו תולעין יוצאין מחוטמו


וראיתי בספר שמן למאור, אסולין, שכ':
ימים מועטין אחרי יום כיפור הוא חג הסוכות ונראה שרצה הש"י שימות דוקא בסוכות בבזיון זה משום שאז כל ישראל מצויין בירושלים מחמת מצות עליה לרגל ויראוהו כולם במיתתו ובבזיונו ויתכן שדנוהו מן השמים כזקן ממרא שממתינים לו וממיתין אותו רק ברגל, וכו'.


עכ"פ רואים מגמרא זו ע"פ סברא הנ"ל - ראי' להיפך, שלא הקדימו את העלי' לרגל ליו"כ

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' יולי 14, 2020 6:43 pm

יישר כוח. יפה. אם כי אינני רואה כל הכרח בסברתו ש'ימים מועטים' הוא סוכות וכו'

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » א' יולי 26, 2020 9:46 pm

כיון ששאלתי, אביא כאן מה שמצאתי בענין זה:

מצאתי כמה ראיות לכך שהעם היו צופים בעבודת הכה"ג:

א - ראה במשנה יומא ז, ב, משם עולה שהיו אנשים מישראל שהיו שומעים את הכה"ג קורא בס"ת, ובגמ' (יומא ע, ע"א) מובא שיש בזה מצוה לראותו של 'ברוב עם הדרת מלך' (וראה שערי היכל על מסכת יומא, מערכה קסח, עמ' שסו), ומזה משמע לענ"ד שהיו עם רב שצפה בו.

ב - במשנה יומא ו, ב: "והכהנים והעם העומדים בעזרה כשהיו שומעים שם המפורש כשהוא יוצא מפי כה"ג", והרי שהיו מהעם שעמדו בעזרה וצפו בכה"ג.

ג - במשנה יומא ז, ד, שהיו מלווים את הכה"ג לביתו בסיום יוה"כ, וכתב הרמב"ם עבודת יוה"כ ד, ב, ש"כל העם" הם שליוו אותו (אך ייתכן לפרש שהכוונה ל'כל העם' שנכח שם, ומ"מ רואים שהיו עמו אנשים רבים).

ד - וראה גיטין נד ע"ב "דחזיניה בפשפש" משם עולה שהיה ניתן לראות את הכה"ג עובד בהיכל, ואף בקדש הקדשים (ראה ברש"י ובתוהרא"ש שהסבירו כיצד הדבר ייתכן), ומהתוס' ישנים יומא מד ע"ב בשם הר"ר יוסף עולה שבאמת היו מסתכלים לראותו (ולענ"ד יש להעיר ליומא כא ע"ב "ונמשכין אחת עשרה אמה").

ה - ראה גם אבות ה, ה, שאחד הניסים במקדש הוא שהיו "עומדים צפופים ומשתחווים רווחים", ובביאור הרשב"ץ שם ביאר שהכוונה ביוה"כ שאז היו משתחווים כשהיו שומעים מהכה"ג את השם המפורש (וכ"כ שוב בשו"ת התשב"ץ, ח"ג, סי' לז, אות יג. במאירי כתב שהשתחוו רווחים כדי שלא ישמע אחד את ווידויו של חבירו, וכ"כ רש"י יומא כא, ע"ב, וביאר בשיח יצחק על רש"י שמזה נראה שרש"י סבר שמדובר ביוה"כ שאז היו כולם מתוודים).

ו – ביוה"כ היו בנות ישראל (או 'בנות ירושלים') חולות בכרמים והיו משתדכים אז (לדעת כמה מהראשונים, ראה בספרנו אשי ישראל לט"ו באב). מסתבר לפיכך שהיו אז בירושלים רווקים ורווקות רבים, יחד עם משפחותיהם.

ז – כתב המשך חכמה (ויקרא טז, לד, בסופו) שבביהמ"ק השני באו ביוה"כ למקדש הגדולים שבעמ"י (נראה לי כוונתו לגדולים בגיל, ולא דווקא לגדולים בחכמה) כדי להידבק במדרגת הכה"ג.

שו"ר שב'מחזור המקדש' ליום הכיפורים (עמ' 9-14) הביאו כמה ראיות וכמה סברות מדוע עמ"י שהיו עולים לרגל בסוכות היו מגיעים למקדש כבר לפני יום הכיפורים:

א- בין יו"כ לסוכות יש ארבעה ימים, שאחד מהם הוא ערב חג, ולעיתים כלול בימים אלו יום השבת. העולים היו צריכים למצוא מקום מגורים ולקנות קרבנות וארבע מינים ולהקים סוכה, ולכן מסתבר שהתחילו בהכנות עוד לפני יוה"כ.

ב – מסתבר שבעליה לרגל של סוכות היו מביאים את רוב הביכורים, שמבשילים בסוף הקיץ. בחג עצמו היתה עבודת המקדש עמוסה מאוד, בגלל ריבוי הקרבנות ושמחת בית השואבה וניסוך המים (סוכה נג, ע"א). לכן, קשה להניח שהיו מספיקים בחג להניף את הביכורים של מאות אלפי יהודים. מסתבר לפיכך שהביכורים הובאו בימים שלפני חג הסוכות.

ג – העולים הביאו עמם קרבנות חטאת ואשם, וכאמור בסוכות נראה שלא היה זמן להקריבם. בנוסף, מסתבר שהעולים רצו להקריב את הקרבנות הללו לפני יוה"כ, כדי להגיע ליום הנורא כשהם נקיים מעוון.

ד – הבבליים היו תולשים את שערות השעיר המשתלח (יומא סו, ע"א), ומכאן שביוה"כ היו במקדש יהודים שבאו מחו"ל. כך גם מובא במנחות צט, ע"ב, שהבבליים היו נמצאים במקדש במוצאי יוה"כ.

ה – המשנה מביאה שבליל יוה"כ היה הכה"ג נשאר ער, והיה דורש בפני אחרים, ויקירי ירושלים היו ערים במקדש (יומא יט, ע"ב), וביוה"כ אנשי ירושלים היו קוראים במקדש בספרי התורה הפרטיים שהובאו מביתם (יומא ע, ע"א). הרי שביוה"כ היו במקדש ישראלים רבים.

ו – מדברי התוספתא (יומא ג, יב) נראה שהיה עם רב שצפה בשריפת בשר פר הכה"ג, שהתרחש בקרבת ירושלים, שהרי נאמר בתוספתא שהעמידו זקיפין מסביב למערכה שם, "מפני דוחק העם, שלא יהיו קופצים לראות ונופלים לתוך המדורה".

ז – במשנה יומא א, ח, מובא שביוה"כ בבוקר "לא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל".

הרי לנו הוכחות רבות לכך שביוה"כ היו במקדש עם רב מישראל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 27, 2020 12:06 am

אשי ישראל כתב:במשנה יומא א, ח, מובא שביוה"כ בבוקר "לא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל".

רש"י והברטנורא מפרשים שמשנה זו אינה מדברת על יוה"כ אלא על הרגלים.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' יולי 28, 2020 12:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
אשי ישראל כתב:במשנה יומא א, ח, מובא שביוה"כ בבוקר "לא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל".

רש"י והברטנורא מפרשים שמשנה זו אינה מדברת על יוה"כ אלא על הרגלים.


לפי מה שהתבוננתי כעת נראה שאתה צודק. יישר כוח.
מחזור המקדש אינו תחת ידי. מישהו יכול אולי לבדוק שם מדוע יש לדעתם ראיה ממשנה זו?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי גימפעל » ג' יולי 28, 2020 2:39 pm

בתוספתא כתוב מפורש שהתאספו לראות את העבודה.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' יולי 28, 2020 9:33 pm

גימפעל כתב:בתוספתא כתוב מפורש שהתאספו לראות את העבודה.


היכן? אינני מוצא


אליהו חיים
הודעות: 963
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' יולי 30, 2020 2:48 pm

בפירוש קדמון על הקינות 'חכם קדמון מראשוני אשכנז' (שהו"ל 'על הראשונים') בקינה איכה ישבה חבצלת השרון,
בכה תבכה מחמשת ספרים כנהרג כהן ונביא ביום הכפורים
מפרש שם פי' הנ"ל ויום הכפורים כדכתיב (דה"י ב' כד) ורוח אלקים לבשה את זכריה בין יהוידע הכהן ויעמד מעל לעם, שכל העם היו שם כדאמרינן בפ"ק דיומא לא היתה קרות הגבר מגעת עד שהיתה כל העזרה מלאה מישראל עכ"ל.
ואמנם העיר שם המהדיר מנלן דסתמא דקרא דכתיב ויעמד מעל לעם היינו יוה"כ ולא חג הסוכות שכל ישראל היה מצווה לעלות ובפרט בהקהל שאף היה בימה למלך לקרוא בתורה,
אך עכ"פ רואים שהעזרה היתה מלאה מישראל גם ביוה"כ עד כדי כך שניתן לפרש סתמא דקרא הנ"ל כך [ואמנם רש"י ביומא שם מפרש קטע זה שבמשנה על הרגלים ולא ביוה"כ].

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' אוגוסט 19, 2020 9:59 pm

גימפעל כתב:
תוספתא חזון יחזקאל - מועד חלק ב - אברמסקי, יחזקאל בן מרדכי זלמן, 1886-1976 - HebrewBooks.org ID# 47525 page 85.pdf


לא הבנתי את דבריך.
לעיל כתבתי באות ו': "מדברי התוספתא (יומא ג, יב) נראה שהיה עם רב שצפה בשריפת בשר פר הכה"ג, שהתרחש בקרבת ירושלים, שהרי נאמר בתוספתא שהעמידו זקיפין מסביב למערכה שם, "מפני דוחק העם, שלא יהיו קופצים לראות ונופלים לתוך המדורה". ובאות ז' כתבתי "במשנה יומא א, ח, מובא שביוה"כ בבוקר "לא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל".
הקשו על מה שכתבתי באות ז' שאין ראיה שמדובר על יוה"כ (והרע"ב פירש שמדובר על הרגלים), ואתה תירצת ע"פ דברי התוספתא (שאותה אני עצמי הבאתי באות ו').
אך לא הבנתי היכן יש ראיה מהתוספתא ש"עד שהיתה עזרה מלאה" מדבר על יוה"כ?

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' אוגוסט 19, 2020 10:06 pm

אליהו חיים כתב:בפירוש קדמון על הקינות 'חכם קדמון מראשוני אשכנז' (שהו"ל 'על הראשונים') בקינה איכה ישבה חבצלת השרון,
בכה תבכה מחמשת ספרים כנהרג כהן ונביא ביום הכפורים
מפרש שם פי' הנ"ל ויום הכפורים כדכתיב (דה"י ב' כד) ורוח אלקים לבשה את זכריה בין יהוידע הכהן ויעמד מעל לעם, שכל העם היו שם כדאמרינן בפ"ק דיומא לא היתה קרות הגבר מגעת עד שהיתה כל העזרה מלאה מישראל עכ"ל.
ואמנם העיר שם המהדיר מנלן דסתמא דקרא דכתיב ויעמד מעל לעם היינו יוה"כ ולא חג הסוכות שכל ישראל היה מצווה לעלות ובפרט בהקהל שאף היה בימה למלך לקרוא בתורה,
אך עכ"פ רואים שהעזרה היתה מלאה מישראל גם ביוה"כ עד כדי כך שניתן לפרש סתמא דקרא הנ"ל כך [ואמנם רש"י ביומא שם מפרש קטע זה שבמשנה על הרגלים ולא ביוה"כ].


יישר כוח. יפה מאוד. עזרת לי.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: האם ביום כיפור היו ישראל במקדש וכבר עלו לרגל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' אוגוסט 20, 2020 3:26 pm

לעת עתה תיקנתי וכתבתי כך:

....

ו. מדברי התוספתא (יומא ג, יב) נראה שהיה עם רב שצפה בשריפת בשר פר הכה"ג, שהתרחש בקרבת ירושלים, שהרי נאמר בתוספתא שהעמידו זקיפין מסביב למערכה שם, "מפני דוחק העם, שלא יהיו קופצים לראות ונופלים לתוך המדורה".

ז. במשנה יומא א, ח, מובא שביוה"כ בבוקר "לא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל" [וצ"ע, שהרי ראיתי מי שהעיר שרש"י ורע"ב מפרשים שמשנה זו עוסקת ברגלים, ולכן לא ברור מה הראיה ממשנה זו. אמנם, כעת הראו לי שבקינות נוסח אשכנז לתשעה באב, קינה י' "איכה ישבה חבצלת השרון", נאמר "בכה תבכה מחמשת ספרים כנהרג כהן ונביא ביום הכפורים", ופירש שם בפירוש 'חכם קדמון מראשוני אשכנז', שחובר ע"י בן דורו של ר' יהודה החסיד (נדפס בקינות 'אוצר הראשונים', הוצאת מכון על הראשונים): "כדכתיב 'ויעמד מעל לעם' (דברי הימים ב, כד, כ), שכל העם היו שם, כדאמרינן בפ"ק דיומא לא היתה קרות הגבר מגעת עד שהיתה כל העזרה מלאה מישראל". בירושלמי (תענית פ"ד, ה"ח) מובא שזכריה נהרג ביוה"כ (וכן באיכה רבה פתיחתא כג, קהלת רבה ג, טו, תרגום לדברי הימים שם, ועוד), ולפי דברי המפרש הנ"ל משמע שלמדו כך מהעובדה שהיו שם כל העם, ולפי"ז נראה לומר שביוה"כ היו במקדש עם רב יותר מאשר בסוכות, ולכן לא אמרו שזכריה נהרג בסוכות].

הרי לנו הוכחות רבות לכך שביוה"כ היו במקדש עם רב מישראל.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים