הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוגוסט 02, 2020 1:23 am
ביאר הגאון מוילנא (והובאו הדברים בספר רפואת הנפש עמ' כ"ו) על פי דברי הגמרא (פסחים קי''ח.): "אמר רב ששת משום רבי אלעזר בן עזריה כל המספר לשון הרע וכל המקבל לשון הרע וכל המעיד עדות שקר בחבירו ראוי להשליכו לכלבים. שנאמר: ''לכלב תשלכון אותו" וכתיב בתריה ''לֹא תשא שׁמע שוא'' וקרי ביה לא תשיא". ולפי"ז מבואר הא דאמר רב פפא לית דעניא מכלבא ולית דעתיר מחזירא. דלכאורה אינו מובן למה מספר לנו זאת.
אלא כי באמת כל התורה מפי הגבורה שמענו, ועם כל זה אנו רואים כי לא כל הלאוין שבתורה שוים בעיני הבריות. כי יש לאוין שהעולם נזהר בהם עד מאד, כגון ''ואת החזיר לֹא תאכלו'' (דברים פרק י"ד) שאם רואה אדם בחברו שאוכל חזיר, יפרוש ממנו ולא ירצה להתחתן עמו ויבוש לדבר עמו. מאידך, יש לאו חמור מזה הרבה וקל הוא בעיני האדם וכצחוק נחשב הוא בעיניהם, כגון לדבר לשון הרע. נמצא כי הלאו של ''חזיר'', הוא 'לאו עשיר' כי הכל יראים ממנו. והלאו דלשון הרע, הוא 'לאו עני' שאין מי שירא ממנו.
ובספר חרדים (פרק ל"ג) כתב:
"ולפעמים יתגלגל בעל לשון הרע בכלב, וכן הרגיל לאכול בשר טרפה או המאכילה לישראל, וזה רמוז בתורה דכתיב (שמות כ"ב, ל) ואנשי קודש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו, וכתיב בתריה לא תשא שמע שוא, נמצא קרא דלכלב תשליכון אותו כתוב בין שני העונות הללו, בין אוכל טרפה ובין מספר לשון הרע, לומר לך שעל שני עוונות אלו יתגלגל האדם בכלב, כן כתבו המקובלים, והוא רמוז בדברי רבותינו שאמרו כל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, וזהו שרמז דוד המלך ע"ה הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי (תהלים כ"ב,כ"א) וסמיך ליה אספרה שמך לאחי וגו', לומר שאיני משתמש בלשוני לספר לשון הרע להענש בגלגול הרע הזה, אלא אני משתמש בה להללך ולהזהיר את ישראל שיגורו ממך ושיהללוך."