מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמח בחלקו

חיפושי מקורות וכדומה
פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

שמח בחלקו

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אוקטובר 23, 2020 2:17 am

מרגלא בפומייהו דאינשי, שאם יזרקו את ה'פקלעך' של כל העולם באמצע, והיה לאדם הברירה לבחור איזה שהוא רוצה, היה כל אחד נוטל את שלו, אף שיש שם את החיים של הגביר הגדול והמוצלח, ע''כ.

האם יש מקור לאימרה זו, ומה בא ללמדינו? והאם הוא עומד במבחן המציאות [במה שאנו רואים, היינו לא בגלגולים ובחשבונות עוה''ב], האם אין אנשים שחיים חיים טובים ויש להיפך?

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוקטובר 23, 2020 4:08 am

.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ג' ינואר 12, 2021 3:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי ישראליק » ו' אוקטובר 23, 2020 7:18 am

פולסברג כתב:מרגלא בפומייהו דאינשי, שאם יזרקו את ה'פקלעך' של כל העולם באמצע, והיה לאדם הברירה לבחור איזה שהוא רוצה, היה כל אחד נוטל את שלו, אף שיש שם את החיים של הגביר הגדול והמוצלח, ע''כ.

האם יש מקור לאימרה זו, ומה בא ללמדינו? והאם הוא עומד במבחן המציאות [במה שאנו רואים, היינו לא בגלגולים ובחשבונות עוה''ב], האם אין אנשים שחיים חיים טובים ויש להיפך?


זה בא ללמדינו א) שלא נקנא אנשים אחרים, כי מה אתה יודע מה עובר עליהם, ב) שנדון אחרים לכף זכות, כי מה אתה יודע מה הוא סובל.
בודאי יש אנשים שכפי הנראה הולך להם טוב בחיים, אבל לכל אחד יש משהו שהי' רוצה שהדבר/המצב וכו' יהי' שונה; עליו לדעת שלכל אחד יש דבר שמעיק לו וצריכים להמשיך עם החיים שנתן ה' (בודאי יש היכולת לשנות כל דבר עם תפלה)
אגב, מו"ר מוהרא"ש זצ"ל הי' רגיל לומר שאם הי' כזה מקום איפה שכל אחד יכול לזרוק הפעקל שלו, הי' עוזב שם את החבילה שלו וברח

אור עולם
הודעות: 1364
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי אור עולם » ו' אוקטובר 23, 2020 8:34 am

הגר"י גלינסקי זצוק"ל דרש על הפסוק "לא תחמוד... וכל אשר לו", דיש פעמים דהאדם חומד את אשר לרעהו, ולא יודע שאם יקבל א"ז - יקבל את "כל אשר לו", היינו גם את החסרונות והצרות שיש לרעהו, ואפ' בתוך הדברים הנחמדים עצמם, ולדוג' שיש לו רכב גדול אבל קנה אותו לצורך הסעת ילד נכה ח"ו, או שטס לחו"ל אבל זה לצורך רפואי וכיוצ"ב.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אוקטובר 23, 2020 8:45 am

אור עולם כתב:הגר"י גלינסקי זצוק"ל דרש על הפסוק "לא תחמוד... וכל אשר לו", דיש פעמים דהאדם חומד את אשר לרעהו, ולא יודע שאם יקבל א"ז - יקבל את "כל אשר לו", היינו גם את החסרונות והצרות שיש לרעהו, ואפ' בתוך הדברים הנחמדים עצמם, ולדוג' שיש לו רכב גדול אבל קנה אותו לצורך הסעת ילד נכה ח"ו, או שטס לחו"ל אבל זה לצורך רפואי וכיוצ"ב.



יפה לדרשנות ולחיזוק, אבל האם יש לעשירים ילדים נכים יותר מעניים? יש מקרים חריגים, אך רוב אנשים שטסים לחו''ל זה לא רפואי, וכן הלאה.


אם זה מחזק אתכם לא לקנאות, זה טוב ויפה. אבל היכן כתוב בתורה רעיון כזה בכלל, שלבעל יסורין ולאדם מוצלח יש אותו סבל?

וגם, הרי יש אנשים שבטבעם כשדבר אינו הולך טוב זה בנפשם ואינם יכולים לישן, לעומת זאת יש אנשים שבטבעם כמעט דבר אינו אוכל אותם, וממשכיכים הלאה. וכך בראם הקב''ה. האם נאמר שיש להם אותו חיים?

אור עולם
הודעות: 1364
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי אור עולם » ו' אוקטובר 23, 2020 8:47 am

פולסברג כתב:
אור עולם כתב:הגר"י גלינסקי זצוק"ל דרש על הפסוק "לא תחמוד... וכל אשר לו", דיש פעמים דהאדם חומד את אשר לרעהו, ולא יודע שאם יקבל א"ז - יקבל את "כל אשר לו", היינו גם את החסרונות והצרות שיש לרעהו, ואפ' בתוך הדברים הנחמדים עצמם, ולדוג' שיש לו רכב גדול אבל קנה אותו לצורך הסעת ילד נכה ח"ו, או שטס לחו"ל אבל זה לצורך רפואי וכיוצ"ב.



יפה לדרשנות ולחיזוק, אבל האם יש לעשירים ילדים נכים יותר מעניים? יש מקרים חריגים, אך רוב אנשים שטסים לחו''ל זה לא רפואי, וכן הלאה.


אם זה מחזק אתכם לא לקנאות, זה טוב ויפה. אבל היכן כתוב בתורה רעיון כזה בכלל, שלבעל יסורין ולאדם מוצלח יש אותו סבל?

וגם, הרי יש אנשים שבטבעם כשדבר אינו הולך טוב זה בנפשם ואינם יכולים לישן, לעומת זאת יש אנשים שבטבעם כמעט דבר אינו אוכל אותם, וממשכיכים הלאה. וכך בראם הקב''ה. האם נאמר שיש להם אותו חיים?

דבריך אמת, ואין כאן הכרח, רק הערה לשים לב, שכשמקנים ב"עבדו ואמתו" צריך לשקלל גם "את כל אשר לו".

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוקטובר 23, 2020 3:19 pm

הדילמה של האשכול העסיקה אותי רבות, והגעתי למסקנה הבאה בס"ד.

המציאות הנראית לעין, שלמרות שאינך יודע בדיוק מה הפקאלע של השני, עדיין יש אנשים שמאיר להם 'מזלם',
והשמש זורחת להם, ונתברכו בכל מכל כל, באופן יחסי - כמובן,
משפחה, כישורים, עושר וכד',
ויש כאלו ש'בתר עניא אזלא עניותא' וחייהם צער ומכאובים ונסיונות,
יש ממוצע, ויש הרבה הרבה לכאן ולכאן, ולא אנקוב ח"ו בדוגמאות ידועות.

הרעיון של 'שמח בחלקו' נשאר מבחינת ההרגשה, דהיינו שבהרבה מקרים אדם שהוא שמח בחלקו מצד שעבד על מדרגה זו,
או שמטבעו הוא אופטימי, סבלן, ועליז,
חייו מבחינת ההרגשה אינם קשים יותר מאדם שהתברך בהמון נתונים טובים כמו משפחה ועשירות וכו', והוא רגזן ומקסימליסטי וכו'.
וזהו תוכן הפסוק 'השבע לעשיר אינו מניח לו לישון'.
יכול להיות לו הכל, ובעצם אין לו כלום.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוקטובר 23, 2020 3:38 pm

במשך לדברי קודמיי, היכן חוסר השוויון האמיתי שקיים בעולם? בתכונות הנפש.
בין האדם שמצד תכונות נפשו הריהו עליז ושמח, ולוקח דברים בקלות, לעומת האדם הפסימי בעל הנטיה לעצב - אכן קיים חוסר שוויון בולט.
זה חייו נוחים ושמחים, וזה חייו עצובים וכואבים.
או אם נפשך אמור כך: החלוקה הבלתי שווה איננה בכסף ובזהב ובדומיהם, אלא ברמת הדופמין / הסרוטונין וכו' שבמוח.
דומני שמבין כל הטענות והטרוניות שיכול איוב להפנות כלפי מעלה - זו הטענה הכי נשמעת...

ונתנו ידידים
הודעות: 1139
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוקטובר 24, 2020 10:04 pm

כמדומני שיסוד הרעיון אינו שיש לכל אחד סבל שוה, אלא שהאדם היה בוחר את הפעקאלע שלו, והיינו משום שהקב"ה נתן לכל אדם את מה שראוי לו לפי תכונות מפשו וצורך נשמתו, ולכן כשהיה לו את הכח לבחור ביםן כל הפעקעלאך היה לוקח את שלו.
אמנם יש בזה הקדמה שאם היה אדם שלא היה לו פעקאלע כלל היה כל אדם בוחר במצב כזה, וזהו יסוד הקנאה דחושב שלההוא טוב ולי לא, אבל ברגע שמבין שגם להשני יש סבל אלא שהשאלה הוא איזה, וא"כ יש כאן מצב של קב שלו וקב של חבירו, אז אדם רוצה בקב שלו יותר מוכו'.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי פולסברג » ג' אוקטובר 27, 2020 12:06 am

פולסברג כתב:מרגלא בפומייהו דאינשי, שאם יזרקו את ה'פקלעך' של כל העולם באמצע, והיה לאדם הברירה לבחור איזה שהוא רוצה, היה כל אחד נוטל את שלו, אף שיש שם את החיים של הגביר הגדול והמוצלח, ע''כ.

האם יש מקור לאימרה זו, ומה בא ללמדינו? והאם הוא עומד במבחן המציאות [במה שאנו רואים, היינו לא בגלגולים ובחשבונות עוה''ב], האם אין אנשים שחיים חיים טובים ויש להיפך?


שו''ר שהגאון המופלא ר''מ פוגרמנסקי מביא את אימרה זו.

ותמיהתי במקומה עומדת.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ג' אוקטובר 27, 2020 12:55 am

סגי נהור כתב:במשך לדברי קודמיי, היכן חוסר השוויון האמיתי שקיים בעולם? בתכונות הנפש.
בין האדם שמצד תכונות נפשו הריהו עליז ושמח, ולוקח דברים בקלות, לעומת האדם הפסימי בעל הנטיה לעצב - אכן קיים חוסר שוויון בולט.
זה חייו נוחים ושמחים, וזה חייו עצובים וכואבים.
או אם נפשך אמור כך: החלוקה הבלתי שווה איננה בכסף ובזהב ובדומיהם, אלא ברמת הדופמין / הסרוטונין וכו' שבמוח.
דומני שמבין כל הטענות והטרוניות שיכול איוב להפנות כלפי מעלה - זו הטענה הכי נשמעת...

יעויין הרופא לשבורי לב דברים
קבצים מצורפים
ר.jpg
ר.jpg (1.15 MiB) נצפה 2230 פעמים
ראא.jpg
ראא.jpg (1.53 MiB) נצפה 2230 פעמים
נערך לאחרונה על ידי גיזונטע קאפ ב ג' אוקטובר 27, 2020 1:57 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ג' אוקטובר 27, 2020 12:57 am

ונתנו ידידים כתב:כמדומני שיסוד הרעיון אינו שיש לכל אחד סבל שוה, אלא שהאדם היה בוחר את הפעקאלע שלו, והיינו משום שהקב"ה נתן לכל אדם את מה שראוי לו לפי תכונות מפשו וצורך נשמתו, ולכן כשהיה לו את הכח לבחור ביםן כל הפעקעלאך היה לוקח את שלו.
אמנם יש בזה הקדמה שאם היה אדם שלא היה לו פעקאלע כלל היה כל אדם בוחר במצב כזה, וזהו יסוד הקנאה דחושב שלההוא טוב ולי לא, אבל ברגע שמבין שגם להשני יש סבל אלא שהשאלה הוא איזה, וא"כ יש כאן מצב של קב שלו וקב של חבירו, אז אדם רוצה בקב שלו יותר מוכו'.

יעויין במחנה ישראל לח"ח
קבצים מצורפים
מא.jpg
מא.jpg (1.18 MiB) נצפה 2230 פעמים
מב.jpg
מב.jpg (1.49 MiB) נצפה 2230 פעמים
נערך לאחרונה על ידי גיזונטע קאפ ב ג' אוקטובר 27, 2020 2:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוקטובר 27, 2020 1:05 am

גיזונטע קאפ כתב:
סגי נהור כתב:במשך לדברי קודמיי, היכן חוסר השוויון האמיתי שקיים בעולם? בתכונות הנפש.
בין האדם שמצד תכונות נפשו הריהו עליז ושמח, ולוקח דברים בקלות, לעומת האדם הפסימי בעל הנטיה לעצב - אכן קיים חוסר שוויון בולט.
זה חייו נוחים ושמחים, וזה חייו עצובים וכואבים.
או אם נפשך אמור כך: החלוקה הבלתי שווה איננה בכסף ובזהב ובדומיהם, אלא ברמת הדופמין / הסרוטונין וכו' שבמוח.
דומני שמבין כל הטענות והטרוניות שיכול איוב להפנות כלפי מעלה - זו הטענה הכי נשמעת...

יעויין הרופא לשבורי לב דברים

ומי ירפא לשבורי צוואר?

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ג' אוקטובר 27, 2020 9:05 am

סגי נהור כתב:
גיזונטע קאפ כתב:
סגי נהור כתב:במשך לדברי קודמיי, היכן חוסר השוויון האמיתי שקיים בעולם? בתכונות הנפש.
בין האדם שמצד תכונות נפשו הריהו עליז ושמח, ולוקח דברים בקלות, לעומת האדם הפסימי בעל הנטיה לעצב - אכן קיים חוסר שוויון בולט.
זה חייו נוחים ושמחים, וזה חייו עצובים וכואבים.
או אם נפשך אמור כך: החלוקה הבלתי שווה איננה בכסף ובזהב ובדומיהם, אלא ברמת הדופמין / הסרוטונין וכו' שבמוח.
דומני שמבין כל הטענות והטרוניות שיכול איוב להפנות כלפי מעלה - זו הטענה הכי נשמעת...

יעויין הרופא לשבורי לב דברים

ומי ירפא לשבורי צוואר?

אם כוונת לתמוה על שם הספר, אזי הרופא לשבורי לב, ר"ת הלל, ואמר ע"ע ששם רמוז שורשו, ואח"כ נמצא ששמו ושם אביו נמצא שם בפסוק בגימטריה.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוקטובר 27, 2020 9:09 am

כוונתי לתמוה איך אני אמור לקרוא מתוך הצילומים שהעלית מבלי לשבור את הצוואר.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ג' אוקטובר 27, 2020 2:01 pm

סגי נהור כתב:כוונתי לתמוה איך אני אמור לקרוא מתוך הצילומים שהעלית מבלי לשבור את הצוואר.

סודר

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 27, 2020 3:35 pm

ייש"כ.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שמח בחלקו

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 15, 2022 3:16 pm

פולסברג כתב:האם יש מקור

אולי קשור

רבנו בחיי דברים כח,ב
וע"ד המדרש ועשית מעקה לגגך כי יפול הנופל ממנו, ראוי היה ליפול מששת ימי בראשית, אבל אתה לא תגרום שתהא מיתתו על ידך. וענין המדרש הזה, כי כל הנבראים כלן נבראו בחפצם ורצונם והקב"ה הודיעם בראשית הבריאה כל עניניהם כלם וכל המקרים העתידים לבא עליהם, וכן הודיעם ימי חייהם ומיתתם היאך תהיה, וכן ענין מזונותם אם בריוח אם בצער אם ע"י עצמן אם משל אחרים, וכן דרשו רז"ל כל מעשה בראשית לדעתם נבראו לצביונם נבראו שנאמר (בראשית ב) וכל צבאם, והכל רצו וקבלו, ועל זה אמרו ראוי היה ליפול מששת ימי בראשית, ואף על פי כן יש עונש גדול למי שמסבב, ולכך ועשית מעקה לגגך.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים