מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חילוק בין חלה לתרומה בשם הגר"א

חיפושי מקורות וכדומה
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חילוק בין חלה לתרומה בשם הגר"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 31, 2020 10:42 pm

אשמח להתחקות אחרי מקור הדברים.

כלי חמדה פרשת שלח.png
כלי חמדה פרשת שלח.png (137.21 KiB) נצפה 735 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חילוק בין חלה לתרומה בשם הגר"א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 31, 2020 11:39 pm

[עי' ביאור הגר"א או"ח ר"ס ח ע"ד המג"א].

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חילוק בין חלה לתרומה בשם הגר"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2022 11:46 pm

ראיתי כעת חילוק אחר בין חלה לתרומה, וצ"ע בטעמו.

ז"ל הברכי יוסף (והובא בפ"ת) סי' שכב - על אודות האשה אשר הפרישה חלתה והניחתה אצלה, אדהכי והכי קמה בזיהר'א כי האש מתלקחת בשר בקלחת, ובא עוף וכיוצא וירא ראשית לו ויאכל גם אכול החלה אשר הפרישה, ושאלה אשה כדת מה לעשות אי חייבת להפריש חלה אחרת. ונראה דאותה חלה אשר הפרישה כמצותה זו פוטרת עיסתה, ותיסגי לה בההיא. הן אמת דהרמב"ם פ"י דבכורים כתב דראשית הגז חייב באחריותו, דכתיב ביה נתינה, וכתב הרב משנה למלך דאף דהלכה רווחת דמתנות כהונה שהפסידן פטור, התם המתנות מבוררות כדבר פרטי וכבר נפסד, לא כן בראשית הגז דאף דנאבד יכול להפריש מהנשאר. והביא דבריו הרב מהר"ח אלפאנדארי בהגהת בני חיי י"ד סימן ס"א. ועמ"ש בשו"ת משאת משה ח"ב א"ח סימן ד'. ולפ"ז בחלה דכתיב תתנו לה' תרומה, ולא הוי כדבר פרטי, מחוייבת להפריש זימנא אוחרי תנינא, כדין ראשית הגז. ואולם הדין דין אמת בזמן שנותנים החלה לכהן, אבל בזמן הזה דלשריפה אזלא, וכך נוהגת זאת האשה לשורפה בכל פעם, כמדת כל חברותיה, נראה דאינה צריכה להפריש עוד הפעם...

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חילוק בין חלה לתרומה בשם הגר"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 26, 2022 12:29 am

על דברי הכלי חמדה הנ"ל ראה בס' מקרא העדה פרשת שלח סי' סז וסי' ע.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חילוק בין חלה לתרומה בשם הגר"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 02, 2022 9:25 pm

על הכלי חמדה הנ"ל ראיתי מציינים לפאת השולחן הל' אר"י ג,לט, ומקופיא לא מצאתי שם.


יש הרבה חילוקים בין חלה ותרומה שאפשר להתחיל לבארם ע"פ החילוק הנ"ל; (שמעתי מחכ"א),
א] חלה תלויה בשעת הגלגול, ותרומה כבר בגדילת הפרי וגמר מלאכתו וכו'.
ב] אסור לעשות עיסתו קבין, ומותר להכניס פירותיו דרך גגו וכו'.
ג] להראש' דס"ל דמירוח פועל גוי פוטר אפי' שאינו בבעלותו, ולא מצינו כן בגלגול לחלה.
ד] פטור לקוח להאי שיטות שהוא גם אחרי מירוח, ולא כן בחלה.
ה] המאירי פסחים לז,ב דן דעיסת כהן אינה חייבת בחלה.
ו] תרומה חייב על כל שהוא, וחלה אינו מתחייב אלא על חמשת רבעים.
ז] שי' הנוב"י דמצות נתינת החלה לכהן יש לה שיעור מדאורייתא.
ח] לש' הרמב"ם על הפרשה בזמה"ז, דבתרומה אין שיעור ובחלה יש שיעור.
ט] שי' הראב"ן דבחלה ל"מ הפרשה במחשבה כתרומה.
י] י"ד שנה שכיבשו וחילקו נתחייבו בחלה ולא בתרו"מ.
יא] חידוש האחרונים דא"א להפריש חלה רק על חלק מהעיסה.
ועוד כמה חילוקים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים