מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

חיפושי מקורות וכדומה
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » א' פברואר 14, 2021 8:54 am

מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' פברואר 14, 2021 9:08 am

הרמב״ן בסוף ספר המצות

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » א' פברואר 14, 2021 9:21 am

שמואל דוד כתב:הרמב״ן בסוף ספר המצות

ייש"כ!
האם קדמו לו ראשונים אחרים?
בבה"ג ראיתי שמונה קרית שמע בפשטות בלי להזכיר שהן שתי מצוות.

צופה_ומביט
הודעות: 4651
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 14, 2021 10:13 am

הגרי"פ במצות קריאת שמע אומר שכך היא דעת הרס"ג.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » ב' פברואר 15, 2021 3:18 am

צופה_ומביט כתב:הגרי"פ במצות קריאת שמע אומר שכך היא דעת הרס"ג.


אך כבר נגלה שלא הייתה כך דעת רס"ג. ראה כאן.
אם כן עד עתה: בה"ג ורס"ג ור' חפץ והרמב"ם סברו שזו מצווה אחת.
הרמב"ן סבר שאלו שתי מצוות. אני מחפש אם היה מי שקדם לרמב"ן בזה.
בינתיים מצאתי באוצר במדרש 'אלה אזכרה' (עם שיח יצחק שמביא בעמ' כח שמשמע שם כשיטת הרמב"ן ומיישב את זה. עיי"ש).

רציני
הודעות: 866
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי רציני » ב' פברואר 15, 2021 7:27 am

בספר הלכה ברורה (חלק ד, עמוד רכח) הביא שבספר לב שמח (שרש יא) כותב שדעת הרמב"ם שהם ב' מצוות. ושעיין מה שכתב עליו המשנה למלך בספר דרך מצוותיך על ספר המצוות (במצווה השלש ועשרים שהוסיף הרמב"ן).
וכן כותבים בשם הגרי"ז בדעת הרמב"ם.

במסתרים
הודעות: 1782
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 16, 2021 3:31 am

יש נפק"מ אם הן א' או ב' חוץ מלמנין תרי"ג?

רציני כתב:בספר הלכה ברורה (חלק ד, עמוד רכח) הביא שבספר לב שמח (שרש יא) כותב שדעת הרמב"ם שהם ב' מצוות. ושעיין מה שכתב עליו המשנה למלך בספר דרך מצוותיך על ספר המצוות (במצווה השלש ועשרים שהוסיף הרמב"ן).
וכן כותבים בשם הגרי"ז בדעת הרמב"ם.

הרמב"ם מונה שתי הקריאות במצוה אחת, ובלב שמח ובדרך מצותיך ליתא מה שכתבת בשמם. אולי תסביר.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » ג' פברואר 16, 2021 4:05 am

במסתרים כתב:יש נפק"מ אם הן א' או ב' חוץ מלמנין תרי"ג?

ייתכן שזה עשוי להשפיע על דין אחר שיידחה ממ"ע ויהפוך לדרבנן ולא יהיו חייבים עליו מלקות.

במסתרים כתב:
רציני כתב:בספר הלכה ברורה (חלק ד, עמוד רכח) הביא שבספר לב שמח (שרש יא) כותב שדעת הרמב"ם שהם ב' מצוות. ושעיין מה שכתב עליו המשנה למלך בספר דרך מצוותיך על ספר המצוות (במצווה השלש ועשרים שהוסיף הרמב"ן).
וכן כותבים בשם הגרי"ז בדעת הרמב"ם.

הרמב"ם מונה שתי הקריאות במצוה אחת, ובלב שמח ובדרך מצותיך ליתא מה שכתבת בשמם. אולי תסביר.


החלטתי לבדוק וזה העולה:
1. בהלכה ברורה ח"ד עמוד רכ"ח כותב כך: "ובספר לב שמח (שרש יא) כתב בפשיטות בדעת הרמב"ם דאף הוא סבירא ליה דהוו שתי מצוות נפרדות".
2. בלב שמח (אליגרי) דף פ"ז ע"א וע"ב, כתוב בדיוק להפך לכאורה. הוא מביא את דברי הרמב"ן שאלו ב' מ"ע ומצדיק את דברי הרמב"ם שזו מ"ע אחת. תיתי ליה להרב במסתרים שליט"א. (לא בדקתי בדרך מצוותיך במה מדובר, מכיון שאף אחד לא טען שסבר כן בדעת הרמב"ם)

במסתרים
הודעות: 1782
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 16, 2021 4:14 am

סליחות כתב:ייתכן שזה עשוי להשפיע על דין אחר שיידחה ממ"ע ויהפוך לדרבנן ולא יהיו חייבים עליו מלקות.

מה

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » ג' פברואר 16, 2021 4:46 am

במסתרים כתב:
סליחות כתב:ייתכן שזה עשוי להשפיע על דין אחר שיידחה ממ"ע ויהפוך לדרבנן ולא יהיו חייבים עליו מלקות.

מה

לא מוצלח במיוחד עם המלקות. אבל עיקר הכוונה הייתה לומר שכשאתה מוסיף מצווה, אתה באופן אוטומטי דוחה אחרת... וכמובן שזה משליך על ענייני ספיקות ועוד.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 16, 2021 5:15 am

וגם שייך לענין 'בל תוסיף' לפ"ד הרמב"ם.

במסתרים
הודעות: 1782
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 16, 2021 5:25 am

היות מצוה מה"ת אינה תלויה במנין תרי"ג. [ויש מצות שלא נמנו, כגון זכירת יצ"מ בכל יום.]
ק"ש מה"ת לרמב"ם, וצריך מקור לומר שעובר בב"ת בקביעת מנינן כשתים במקום אחת.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 16, 2021 5:31 am

צודק לכאו'.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ג' פברואר 16, 2021 8:25 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » ג' פברואר 16, 2021 8:10 am

במסתרים כתב:היות מצוה מה"ת אינה תלויה במנין תרי"ג. [ויש מצות שלא נמנו, כגון זכירת יצ"מ בכל יום.]
ק"ש מה"ת לרמב"ם, וצריך מקור לומר שעובר בב"ת בקביעת מנינן כשתים במקום אחת.


א. בפשטות אין זו שיטת הרמב"ם. לדידיה מצווה דאורייתא (לדורות) מוכרחת להיות בתרי"ג (כמובן בשונה משיטת הגאונים בה"ג ורס"ג). מפליא לכאו' שצריך לדון בדבר פשוט כזה.
ב. את"ל שזכירת י"מ מן התורה מניין שלפי הרמב"ם לא נכללת במצווה אחרת?
ג. לא זכיתי להבין מדוע אין בל תוסיף - לדעת הרמב"ם- בהוספת מצוה דאורייתא חוץ מתרי"ג.

צופה_ומביט
הודעות: 4651
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 16, 2021 9:33 am

סליחות כתב:
במסתרים כתב:היות מצוה מה"ת אינה תלויה במנין תרי"ג. [ויש מצות שלא נמנו, כגון זכירת יצ"מ בכל יום.]


א. בפשטות אין זו שיטת הרמב"ם. לדידיה מצווה דאורייתא (לדורות) מוכרחת להיות בתרי"ג (כמובן בשונה משיטת הגאונים בה"ג ורס"ג). מפליא לכאו' שצריך לדון בדבר פשוט כזה.


חס ושלום, ותמיהני איך אפשר לומר ולהעלות על הדעת דבר כזה. הרי הרמב"ם כותב במפורש שורשים/קריטריונים מה נכנס לרשימת התרי"ג ומה לא, אבל האם ציווי מפורש או דיבור מפורש של הקב"ה שאומר לנו מה רוצה שנעשה - ואינו עומד בקריטריונים להיכנס לרשימה כמצוה בפני עצמה - משום כך אינו מצוה דאורייתא? אלא מה הוא אם כן? דרבנן? רשות? חס ושלום והס מלהזכיר.

ואתן דוגמה פשוטה וברורה: הלכה למשה מסיני. [תרגום: הקב"ה אמר וציווה למשה בסיני בפירוש שכך יעשו]. ולא רק כזו שנתפרשו בה פרטי מצוה קיימת גדריה והלכותיה, אלא הלכה למשה מסיני שחידשה מצוה חדשה בשלמותה. כגון: מצות ניסוך המים בחג. היא הלכה למשה מסיני [אין לה רמז גלוי בתורה שבכתב], ולכן אינה נמנית אצל הרמב"ם [ואא"ט גם לא אצל הרמב"ן] בתרי"ג כי אינה מפורשת בתורה, [על פי השורש השני עיי"ש]. ועכ"ז אין ספק שתוקפה אינו "דברי סופרים/דרבנן" אלא היא "דבר תורה" גמור, וספק בה אינו לקולא אלא לחומרא. וראה באנציקלופדיה תלמודית ערך "הלכה למשה מסיני" שדבר פשוט הוא בש"ס ופוסקים שתוקף הלכה למשה מסיני הוא "דבר תורה".

כעין הדברים האלה כתב כבר ר"א אחי הגר"א בשם הגר"א בריש ספר מעלות התורה [רק משמעות דבריו שם שאין פרט שלא ייכנס וייכלל באיזו מצוה אחרת. לכך הבאתי לעיל את ניסוך המים בחג. ואולי באיזו דרך נסתרת תהיה מצוה זו קשורה למצוה כלשהי מהרשימה. ובכל מקרה מצווים אנו בעשה ולא תעשה לקיים את כל הלכות למשה מסיני שנמסרו לנו ע"י מוסרי המסורת החכמים]. ואלו דברים פשוטים וברורים. שכל מה שלא הוציאו חכמים מדעתם מה שלא נאמר למשה בביאור בסיני [לשון הרמב"ם בשורש השני], אלא מפורש בביאור בתורה - או נאמר למשה בסיני בביאור בעל פה מפי הגבורה - איזה רצון ה' מישראל ומהי חובתם שהוא רוצה ודורש מהם - הוא דאורייתא גמור - אף אם אינו עומד בקריטריונים להיכנס לרשימת התרי"ג, ורק שאינו ברשימת התרי"ג. ואשתמש בלשונך ואומר: "מפליא לכאו' שצריך לדון בדבר פשוט כזה".

ואדרבה, כבר הוכיח הרמב"ן בריש השגותיו לסהמ"צ, שאין שום נפק"מ מרשימת התרי"ג, שהרי חזינן תנאים נחלקים במצוות רבות אם הן חובה או רשות, ולא טרח איש מהם ליישב את המנין לפי דעתו, שיוצרך להכניס/להוציא משהו אחר תחת זה. וכמו"כ, אם היתה נפק"מ מרשימת התרי"ג לא יתכן בעולם שלא היו חז"ל בעצמם מפרשים לנו אותה הדק היטב, והיתה ע"ז איזו מסכת בש"ס וכיו"ב, ופוק חזי שחז"ל לא טרחו לעסוק בה כלל ועיקר לא מינה ולא מקצתה, והראשונים [ואחרונים?] נתלבטו בה עד מאד, ונחלקו בה מחלוקות רבות ומבוכה רבה. ואם היתה מהרשימה נפק"מ - א"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו בדבר שהוא עיקר וגופי תורה. ואכן כבר תמהו בזה א"כ למאי נפק"מ רשימה זו, ואכמ"ל.

ואם היה כדבריך - שמה שבתרי"ג הוא דאורייתא ומה שלא לא - אין לך נפק"מ גדולה מזו, וא"כ הנ"ל [בפסקה הקודמת] הוא ההוכחה הגדולה ביותר שאי"ז כך.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » ג' פברואר 16, 2021 2:24 pm

צופה_ומביט כתב:
סליחות כתב:
במסתרים כתב:היות מצוה מה"ת אינה תלויה במנין תרי"ג. [ויש מצות שלא נמנו, כגון זכירת יצ"מ בכל יום.]


א. בפשטות אין זו שיטת הרמב"ם. לדידיה מצווה דאורייתא (לדורות) מוכרחת להיות בתרי"ג (כמובן בשונה משיטת הגאונים בה"ג ורס"ג). מפליא לכאו' שצריך לדון בדבר פשוט כזה.


חס ושלום, ותמיהני איך אפשר לומר ולהעלות על הדעת דבר כזה. הרי הרמב"ם כותב במפורש שורשים/קריטריונים מה נכנס לרשימת התרי"ג ומה לא, אבל האם ציווי מפורש או דיבור מפורש של הקב"ה שאומר לנו מה רוצה שנעשה - ואינו עומד בקריטריונים להיכנס לרשימה כמצוה בפני עצמה - משום כך אינו מצוה דאורייתא? אלא מה הוא אם כן? דרבנן? רשות? חס ושלום והס מלהזכיר.

ואתן דוגמה פשוטה וברורה: הלכה למשה מסיני. [תרגום: הקב"ה אמר וציווה למשה בסיני בפירוש שכך יעשו]. ולא רק כזו שנתפרשו בה פרטי מצוה קיימת גדריה והלכותיה, אלא הלכה למשה מסיני שחידשה מצוה חדשה בשלמותה. כגון: מצות ניסוך המים בחג. היא הלכה למשה מסיני [אין לה רמז גלוי בתורה שבכתב], ולכן אינה נמנית אצל הרמב"ם [ואא"ט גם לא אצל הרמב"ן] בתרי"ג כי אינה מפורשת בתורה, [על פי השורש השני עיי"ש]. ועכ"ז אין ספק שתוקפה אינו "דברי סופרים/דרבנן" אלא היא "דבר תורה" גמור, וספק בה אינו לקולא אלא לחומרא. וראה באנציקלופדיה תלמודית ערך "הלכה למשה מסיני" שדבר פשוט הוא בש"ס ופוסקים שתוקף הלכה למשה מסיני הוא "דבר תורה".

כעין הדברים האלה כתב כבר ר"א אחי הגר"א בשם הגר"א בריש ספר מעלות התורה [רק משמעות דבריו שם שאין פרט שלא ייכנס וייכלל באיזו מצוה אחרת. לכך הבאתי לעיל את ניסוך המים בחג. ואולי באיזו דרך נסתרת תהיה מצוה זו קשורה למצוה כלשהי מהרשימה. ובכל מקרה מצווים אנו בעשה ולא תעשה לקיים את כל הלכות למשה מסיני שנמסרו לנו ע"י מוסרי המסורת החכמים]. ואלו דברים פשוטים וברורים. שכל מה שלא הוציאו חכמים מדעתם מה שלא נאמר למשה בביאור בסיני [לשון הרמב"ם בשורש השני], אלא מפורש בביאור בתורה - או נאמר למשה בסיני בביאור בעל פה מפי הגבורה - איזה רצון ה' מישראל ומהי חובתם שהוא רוצה ודורש מהם - הוא דאורייתא גמור - אף אם אינו עומד בקריטריונים להיכנס לרשימת התרי"ג, ורק שאינו ברשימת התרי"ג. ואשתמש בלשונך ואומר: "מפליא לכאו' שצריך לדון בדבר פשוט כזה".

ואדרבה, כבר הוכיח הרמב"ן בריש השגותיו לסהמ"צ, שאין שום נפק"מ מרשימת התרי"ג, שהרי חזינן תנאים נחלקים במצוות רבות אם הן חובה או רשות, ולא טרח איש מהם ליישב את המנין לפי דעתו, שיוצרך להכניס/להוציא משהו אחר תחת זה. וכמו"כ, אם היתה נפק"מ מרשימת התרי"ג לא יתכן בעולם שלא היו חז"ל בעצמם מפרשים לנו אותה הדק היטב, והיתה ע"ז איזו מסכת בש"ס וכיו"ב, ופוק חזי שחז"ל לא טרחו לעסוק בה כלל ועיקר לא מינה ולא מקצתה, והראשונים [ואחרונים?] נתלבטו בה עד מאד, ונחלקו בה מחלוקות רבות ומבוכה רבה. ואם היתה מהרשימה נפק"מ - א"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו בדבר שהוא עיקר וגופי תורה. ואכן כבר תמהו בזה א"כ למאי נפק"מ רשימה זו, ואכמ"ל.

ואם היה כדבריך - שמה שבתרי"ג הוא דאורייתא ומה שלא לא - אין לך נפק"מ גדולה מזו, וא"כ הנ"ל [בפסקה הקודמת] הוא ההוכחה הגדולה ביותר שאי"ז כך.


חס ושלום לומר כדבריך בדעת הרמב"ם:
א. הרמב"ם כותב שורשים / קריטריונים למה נחשב מצווה דאורייתא, ומה נכלל בתרי"ג. הוא כולל מצוות שהן לדורות בלבד! לרמב"ם, כל מצווה דאורייתא שהיא לדורות היא בתרי"ג המצוות. שוב אני מתפלא שצריך לדון בדבר פשוט כזה.
ב. לשיטת הרמב"ן אין שייכות לשיטת הרמב"ם, כך שההשוואה אינה במקומה.
ג. אפילו לדעת הגאונים בה"ג ורס"ג שמונים גם מצוות דרבנן בתרי"ג, סביר להניח שמנו בתרי"ג את כל המצוות שיש בתורה (והשיטה שלהם כללה פחות פרטים ויותר כללים כך שהקיפו את כל המצוות בפחות מתרי"ג, ולכן מילאו את התרי"ג גם במצוות דרבנן).

בגלל מטרה זו ראיתי לנכון למנות תחילה בהקדמת הספר את מנין כל המצוות, עשה ולא תעשה, כדי שתכלול חלוקת הספר את כולן, ולא תשאר מהן מצווה שלא נדבר על דיניה בשלמות; אם בנפרד - כגון: הסוכה והלולב והציצית והתפילין, כיון שכל אחת מהן אפשר לדבר עליה לבדה - אם על כלל מצוות, כגון מה שהזכרנו לעיל, כי נמנה אותן ונאמר: אילו הלכות עבודה זרה יש בהן כך וכך מצוות עשה והן אלו ואלו, וכך וכך מצוות לא תעשה והן אלו ואלו. כל זה כדי להשמר לבל ימלט ממני איזה דבר שלא אדבר עליו; אבל כשאקיף אותן במנין המצוות אהיה בטוח [ונשמר] מזה.

אדרבה, נשמח לראות איזו מצווה דאורייתא (לדורות) שלא נמצאת בספר המצוות ובי"ד החזקה.

צופה_ומביט
הודעות: 4651
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 16, 2021 2:28 pm

לא יודע איך מה שכתבת קשור במשהו לדבריי, ולא ראיתי היכן התייחסת למשהו מן המשהו ממה שכתבתי.

לא הבנתי מה רצית, ולא הבנתי מה הדגשת. [מה קשורה ההדגשה "לדורות" למה שכתבתי?].

את הרמב"ן הבאתי לא כ"שיטת הרמב"ן" אלא עבור גוף דבריו וההוכחה שמביא - שכולי עלמא מוכרחים להתייחס אליה.

חבל שאין דיון נורמלי. מבחינתי נשאיר את הדברים כך והבוחר יבחר. כל טוב סלה.

צופה_ומביט
הודעות: 4651
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 16, 2021 2:33 pm

לא דיברנו על מה מובא ביד החזקה, אלא על מה מובא ברשימת התרי"ג מצוות. הבאתי לך את ניסוך המים בחג, שהוא מצוה מחודשת הלכה למשה מסיני, [נוהגת לדורות כמו כל הקרבנות], מובאת ביד החזקה בהלכות תמידין ומוספין פרק י, ואתה מוזמן למצוא לי אותה ברשימת התרי"ג.


לכל היותר אולי תאמר שלרמב"ם ניסוך המים בחג כלול באיזו מצוה אחרת, [אולי במוסף של חג?]

או שתאמר שלרמב"ם כל הלכה למשה מסיני אינה נקראת דאורייתא אלא נקראת דברי סופרים [כמו שכתב בתשובה קמא] ולא רק ל"שמא בעלמא" אלא שלדעת הרמב"ם ספיקה לקולא. זה חידוש גדול, יש בזה מקורות מגמ' וראשונים, אחרונים עסקו בזה, ואכמ"ל. [אני לא עסקתי בשמות, אלא בתוקף החיוב. וכאמור, מפורש בש"ס וראשונים ופוסקים שהלכה למשה מסיני היא דבר תורה, ולרוב הדעות ספיקה לחומרא. מדובר בחיוב וציווי שאמר הקב"ה למשה בפירוש בסיני, מהיכי תיתי שלא יהיה "דאורייתא", ומה בכך שלא נכתב בתורה להדיא, וכי משום כך הוא "דרבנן" ולא "מפי הגבורה"?. יעויין בזה בדברי רא"ו בקונטרס דברי סופרים, ואינו לפניי כרגע].


אא"ט הכלל שאמרתי, ש"רשימת התרי"ג" לחוד ו"חיובים דאורייתא" לחוד - כתבו כבר בנו"כ הרמב"ם בספר המצוות ותירצו בזה השגות של הרמב"ן. איני זוכר כרגע מקומם. ובכל מקרה, הוכחת הרמב"ן [וכפי שכתבתי מעט בהרחבה לעיל] שאין נפק"מ מרשימת התרי"ג היא לכאורה הוכחה שאין עליה תשובה, ולא משנה מי אמר אותה.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 16, 2021 4:00 pm

בפשטות, ניסוך המים אכן הוא פרט במצות מוסף של חג (וגם סמכוהו על פרשת המוספין).
אודות הנפק"מ בין הלל"מ ומצוה מתרי"ג מצוות - יעוי' בערך הלל"מ, פסקא 'תקפהּ'.

במסתרים
הודעות: 1782
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 17, 2021 3:20 am

סליחות כתב:א. בפשטות אין זו שיטת הרמב"ם. לדידיה מצווה דאורייתא (לדורות) מוכרחת להיות בתרי"ג (כמובן בשונה משיטת הגאונים בה"ג ורס"ג). מפליא לכאו' שצריך לדון בדבר פשוט כזה.
ב. את"ל שזכירת י"מ מן התורה מניין שלפי הרמב"ם לא נכללת במצווה אחרת?
ג. לא זכיתי להבין מדוע אין בל תוסיף - לדעת הרמב"ם- בהוספת מצוה דאורייתא חוץ מתרי"ג.

א. לכאורה מתבאר מהשרשים בסהמ"צ שאפשר שתהיה דאורייתא אלא שלא תמנה לפי הכללים, כגון מה שהביא בשרש ט' כל שאינו מניח תפלין עובר בשמונה עשה, ציצית בחמש וכו'.
ב. זכירת יצ"מ מה"ת - זו המשמעות הפשוטה ברמב"ם ריש הל' ק"ש. וכבר שאלו למה לא נמנית לעצמה, עיין מה שהובא כאן וש"נ לצל"ח.
ג. לא שמענו שמנין תרי"ג הוא דאורייתא ושהמונה מצותיה של תורה והגיע למספר אחר [כגון שחילק ק"ש לשתי מצות - שהן מה"ת עכ"פ אלא שנמנות כאחת] עבר על שום דבר.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' פברואר 17, 2021 4:41 am

רק להבהיר (בעקבות הערה בנושא):
בכל מקרה - אין 'בל תוסף' בכה"ג אלא כשישבו בי"ד והכריעו כן לדורות, כמבואר ברמב"ם שם (הל' ממרים ספ"ב).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי סליחות » ד' פברואר 17, 2021 1:30 pm

לבי במערב כתב:רק להבהיר (בעקבות הערה בנושא):
בכל מקרה - אין 'בל תוסף' בכה"ג אלא כשישבו בי"ד והכריעו כן לדורות, כמבואר ברמב"ם שם (הל' ממרים ספ"ב).

לפי זה לכאו' יוצא שחששותיו של הגר"א ועוד (כגון באכילת חמץ מיד לאחר פסח או בהבדלה על בירה) לא היה להן על מה שיסמוכו לפי הרמב"ם.

בכ"א, לפענ"ד, ברור שגם לפי הרמב"ם אם מישהו אומר על דבר מסוים שהוא מדאורייתא (לדוגמה ללכת לחוף הים בימי שישי בבין הזמנים), ודאי שיש בזה משום בל תוסיף. הריבותא של הרמב"ם שאפי' אם בי"ד הגדול אומר את זה הם עוברים על זה.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' פברואר 17, 2021 4:44 pm

יתכן. ייש"כ.

ראיתי שכ"כ בס' אחד, ואכן יתכן שאין דבריו מוכרחים. וילע"ע בזה.

רציני
הודעות: 866
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי רציני » ה' פברואר 18, 2021 5:41 pm

סליחות כתב:
במסתרים כתב:יש נפק"מ אם הן א' או ב' חוץ מלמנין תרי"ג?

ייתכן שזה עשוי להשפיע על דין אחר שיידחה ממ"ע ויהפוך לדרבנן ולא יהיו חייבים עליו מלקות.

במסתרים כתב:
רציני כתב:בספר הלכה ברורה (חלק ד, עמוד רכח) הביא שבספר לב שמח (שרש יא) כותב שדעת הרמב"ם שהם ב' מצוות. ושעיין מה שכתב עליו המשנה למלך בספר דרך מצוותיך על ספר המצוות (במצווה השלש ועשרים שהוסיף הרמב"ן).
וכן כותבים בשם הגרי"ז בדעת הרמב"ם.

הרמב"ם מונה שתי הקריאות במצוה אחת, ובלב שמח ובדרך מצותיך ליתא מה שכתבת בשמם. אולי תסביר.


החלטתי לבדוק וזה העולה:
1. בהלכה ברורה ח"ד עמוד רכ"ח כותב כך: "ובספר לב שמח (שרש יא) כתב בפשיטות בדעת הרמב"ם דאף הוא סבירא ליה דהוו שתי מצוות נפרדות".
2. בלב שמח (אליגרי) דף פ"ז ע"א וע"ב, כתוב בדיוק להפך לכאורה. הוא מביא את דברי הרמב"ן שאלו ב' מ"ע ומצדיק את דברי הרמב"ם שזו מ"ע אחת. תיתי ליה להרב במסתרים שליט"א. (לא בדקתי בדרך מצוותיך במה מדובר, מכיון שאף אחד לא טען שסבר כן בדעת הרמב"ם)

יש ב' אופנים איך להבין את הרמב"ם שמנה קריאת שמע של ערבית ושחרית כמצווה אחת:
א. לקיים את המצווה בשלימות. זה רק אם אדם קורא את קריאת שמע ערבית ושחרית.
ב. הם ב' מצוות נפרדות, אבל לעניין המניין הם א'.
יש להאריך בזה, אפשר להביא דוגמא, הכסף משנה כותב שזמן עד ג' שעות וכדו' זה דרבנן. מקשה עליו המגן אברהם אם כן זה מצוות עשה שאין הזמן גרמא. בביאור מחלוקתם זה בדרך הנ"ל לפי המגן אברהם כצד א', ולפי הכסף משנה זה צד ב'.

צופה_ומביט
הודעות: 4651
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 08, 2021 3:17 pm

דוגמה למה שכתבתי לעיל, חיוב דאורייתא שאינו במנין המצוות.

כ"כ הערוך השולחן לגבי תפילה באו"ח סימן פט סעיפים ד-ה:

ונראה לעניות דעתי דאפילו להרמב"ן אין הכוונה דעיקר חיובו דרבנן, ומן התורה ליכא חיוב כלל להתפלל. דאין זה סברא כלל. אלא שאומר דאין זה נחשב במנין המצות, ודינה ככל דיני דרבנן דספיקן לקולא. וזה אצלי כמו שכתב הרמב"ן עצמו על שבותי שבת, דזה דקיימא לן דמקח וממכר בשבת דרבנן, אין הכוונה דמן התורה מותר לישב בחנות בשבת, דאם כן אין זה שבת. והרי נחמיה צעק על זה שמחללין את השבת. אלא הכוונה דוודאי האיסור מן התורה, אלא שאינה נכנסת בסוגי המלאכות שיהא חייב על זה סקילה. אבל האיסור הוא מן התורה. כן כתב הריטב"א בשם הרמב"ן.

וכן אני אומר דאיך אפשר לומר שלא נתפלל כלל לאבינו שבשמים? והרי עבודה היא אחת משלושה עמודי העולם. ועתה בעונותינו הרבים שאין לנו מקדש, לא נשאר לנו רק תפילה. ואנחנו כעיני עבדים אל יד אדוניהם, איך אפשר שלא נתחנן לפניו יתברך בכל יום? ועוד אני מביא ראיה מהרמב"ן עצמו, שכתב שם וזה לשונו: ועיקר הכתוב "ולעבדו בכל לבבכם" – מצות עשה שתהיה עבודתינו לאל יתעלה בכל לבבינו. כלומר: בכוונה רצויה…, כענין "ואהבת…". שהמצוה היא לאהוב את השם בכל לב ולב… עד כאן לשונו. ואם כן ממילא שהתפילה בכלל זה, שזהו עבודה בכוונה רצויה. ואיך נצייר אהבת השם אם לא נתפלל אליו כלל? ועוד: דידוע שיטתו של הרמב"ן דברכת התורה לפניה הוי מצות עשה דאורייתא, כמו שכתבתי בריש סימן מ"ז, עיין שם. וזה לשון הרמב"ן שם: שנצטוינו להודות לשמו על הטובה הגדולה שעשה לנו בתתו תורתו אלינו… עד כאן לשונו. ואם כן איך אפשר לומר שאין אנחנו מחויבים להודות לשמו יתעלה על החסדים ועל הנסים שעושה לנו בכל עת ובכל שעה? ואיך לא נבקש רחמיו בכל יום על בריאתינו ועל פרנסתינו? היש לך חיוב גדול מזה? אלא וודאי כמו שכתבתי, שיש חיוב מן התורה להתפלל בכל יום, אלא שאינה נכנסת במנין המצות.

ע"כ.

הוא כותב שנפק"מ ממנין המצוות היא האם ספקו לחומרא או לקולא, אבל מאידך לא אומר שדבר שהוא הלכה למשה מסיני ספקו לקולא [ובזה הבאתי שלרוב דעות ספקו לחומרא]. אלא הוא מדבר על דבר שחיובו נלמד מסברא מן התורה. ועיין.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' מרץ 17, 2021 8:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 1782
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מי מהראשונים מנה את קרית שמע דשחרית ודערבית כשתי מ"ע?

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מרץ 17, 2021 1:47 am

מענין לענין מענינא דיומא

נודע ביהודה מהדו"ק סימן כ כתב: ומעתה נשובה ונחפשה כל ראיותיו של הרב המגיד אם יתקיימו
והנה מה שהביא ראיה ממה שכתב הרמב"ם בפתיחת הלכות הללו כוונתו מ"ש הרמב"ם בפתח השער של הלכות חמץ וזה לשונו שם. הלכות חמץ ומצה יש בכללן שמונה מצות. שלש מצות עשה וחמש מצות ל"ת. א' שלא לאכול חמץ ביום י"ד מחצות היום ומעלה. ב' השבתת שאור ביום י"ד. ג' שלא לאכול חמץ כל שבעה. ד' שלא לאכול תערובת חמץ כל שבעה. ה' שלא יראה חמץ כל שבעה. ו' שלא ימצא חמץ כל שבעה. ז' לאכול מצה בלילי פסח. ח' לספר ביציאת מצרים באותו הלילה. עכ"ל הרמב"ם בפתיחתו. ומזה הוליד הרב המגיד ממה דבעשה כתב מ"ע להשבית בי"ד ובלא תעשה דבל יראה כתב שלא יראה חמץ כל שבעה וכן בל"ת דבל ימצא. ולא הזכיר ל"ת זו בי"ד כדרך שהזכיר ל"ת דאכילת החמץ בי"ד וכדרך שהזכיר עשה דהשבתה בי"ד מכלל דלא ס"ל להרמב"ם שיש ל"ת בהשבתה קודם הלילה. אבל אינו כן כי זה דרכו של רבינו הרמב"ם בספר הי"ד שבכל הלכתא כותב בפתח השער כמה מ"ע וכמה מצות ל"ת שיש בו כדי שיעלה בידו בספר הי"ד הזה כל תרי"ג מצות. והנה ידוע שהרמב"ם אינו מונה בספר המצות שלו שום מצוה שהיא נלמדת באחת מי"ג מדות שהתורה נדרשת בהן ואף שכל הנלמד מהם הוא מן התורה ככל המצות המפורשות וכמה גופי תורה שאין אנו יודעים רק מג"ש מ"מ קורא הרמב"ם כל הנלמד מי"ג מדות דברי סופרים ולא שיש חילוק בין זה למה שנכתב בפירוש ח"ו אבל לזה קורהו דברי סופרים שאינו נמנה במספר תרי"ג מצות. וזה ביאר לנו רבינו הרמב"ם בסמ"ק שלו בשורש שני מי"ד שרשים שהקדים שם. ומעתה יתבארו דברינו שאף שסובר הרמב"ם שעובר בבל יראה מחצות ומעלה וכמפורש בדבריו בפ"ג מהלכות חמץ אעפ"כ לא כתב בפתח השער ששם מונה המצות מה שהוא מן תרי"ג מצות בהלכות הללו ואיך ימנה השבתת שאור בי"ד שזה אינו נלמד רק בגז"ש ואינו נמנה במספר המצות. וכן מ"ש בראש פ"א מ"ע מן התורה להשבית החמץ קודם זמן איסור אכילתו הוא ג"כ על כוונה הנ"ל שכתב מ"ע מה"ת וזה דוקא בעשה דהשבתה אבל הלאו של השבתה בזמן ההוא נקרא אצל הרמב"ם דברי סופרים כדרך שנקרא אצלו קדושי כסף דברי סופרים דאתי ג"כ מג"ש דקיחה קיחה. ומעתה כל דברי הרמב"ם נכונים בטעמן איש על דגלו וכן דברי הראב"ד נכונים לפי שיטתו


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים