עקביה כתב:השתתפתי פעם במסיבת הודיה, ודרש שם הרב יקותיאל דן שרביט, רב בית הכנסת 'תפארת ברדוגו' בברכפלד, ואמר דברים אלה בשם רבנו פרץ.
אין לי מושג איה מקום כבודו של ר"פ זה.
יש להודיע זאת ל-Netfree...אשרי יושבי ביתך כתב:בס"ד הראיתי אתמול (יום ה' לפ' תז"מ תשפ"א) את תורף הדברים מאשכול זה - קמיה מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א . .
לבי במערב כתב:יש להודיע זאת ל-Netfree...אשרי יושבי ביתך כתב:בס"ד הראיתי אתמול (יום ה' לפ' תז"מ תשפ"א) את תורף הדברים מאשכול זה - קמיה מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א . .
אשרי יושבי ביתך כתב:.
מה שנכון נכון כתב:ועדיין לא הובא שום בסיס ומקור לרעיון זה.
אשרי יושבי ביתך כתב:מה שנכון נכון כתב:ועדיין לא הובא שום בסיס ומקור לרעיון זה.
אכן כן. אמנם הרב עקביה ציין ששמע כן בשם רבינו פרץ, אך בינתיים לא הצלחתי למצוא מקור הדברים.
מה חרון האף הגדול הזה
הלב של כולם זועק להבין, מדוע ולמה נהפך לאבל מחולנו, ההילולה הגדולה של רשב"י, נהפכה לאבל עצום, וחיבים אנו לשאול את עצמנו – מה רוצה ה' מאיתנו?
וידועים דברי הרמב"ם (הלכות תעניות פרק א הלכה ב): "ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב עונותיכם הטו וגו', וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם".
ומצאנו בדברי גדולי הדורות שכתבו במפורש, שאם רואים שהנס עצמו נהפך לפורענות, זהו סימן של הודו מספיק לה' ולכן הגיעה הפורענות.
מובא בשם המגיד הגה"צ רבי שלום שבדרון זצ"ל (מובא בספר 'להגיד' ח"א עמ' 315)
ידוע, כי בזמן מסעות הצלב התחוללה מגפת חולירע באזורים ענקיים באירופה,
בזמן המגפה השחורה שהייתה מגפה שהכתה באסיה ובאירופה בכמה גלים במשך כארבע שנים (1347–1351) וקטלה, לפי הערכות שונות, בין 75 ל-200 מיליון בני אדם באירופה ובאסיה. האומדנים נעים בין רבע ל-60% מאוכלוסיית אירופה.
ומהיהודים לא מתו כמעט. רק מאומות העולם נפלו חללים, והיה זה נס. ביום מן הימים הבחינו הגויים בכך, והיה מי שיזם אסיפה ובה התסיסו הגויים זה את זה והכריזו – כי היהודים הרעילו את הבארות להרוג בגויים ולכן רק הם לא נפגעו, ומאותו יום יצאו הגויים להרוג ולהשחית, פוגרומים נוראים – ונפל עם רב מישראל.
בקהילת בזל שמנתה כשש מאות יהודים, נשרפו למוות כל בני הקהילה, בתוך בניין עץ שנבנה במיוחד לצורך זה. בטבח שטרסבורג הם נשרפו בבית הקברות שלהם, והוחלט לגרשם משם למשך מאה שנה. בכל הערים שעל נהר הריין נשרפו יהודים למוות ולעיתים, כמו במקרה של קהילת פרנקפורט דמיין, הקדימו היהודים והעלו את עצמם באש, כדי לא ליפול בידי הנוצרים. במיינץ, התאגדו היהודים כדי להגן על עצמם, אספו נשק והצליחו להרוג 200 אנשים מן האספסוף שבא להורגם. בסופו של דבר, הצליחו תושבי העיר הנוצרים להכניע את היהודים וטבחו בהם בהמונים. אלו ששרדו, העלו את עצמם באש בבתיהם. ההערכה היא כי ב-24 באוגוסט 1349, מתו כ-6000 יהודים במיינץ[. קהילת ארפורט שמנתה כ-3000 יהודים, הושמדה כליל.
נשאלה אז שאלה גדולה בין הצדיקים – מה חרון האף הגדול הזה, כאשר ממש עד אותו זמן היו ניסים גדולים ולפתע התהפך הגלגל, מדוע.
גדולי ישראל אמרו כי הטעם משום שלא למדו את הנס שהתחולל עימם, לא התעוררו ממנו לראות חסדי ה' ולעובדו בלבב שלם, הקב"ה רצה שילמדו את הנס כמו שצריך! וכשלא למדו נהיה חרון אף", עכ"ל.
ר' חיים קניסקי שליט"א הורה (ראה קובץ מצורף) שצריך לפרסם כעת את הדבר. אחר ששלח לנו הקב"ה את החיסונים, ואט אט עולם כמנהגו שב וחוזר, ושבים לחיים רגילים ושפויים, ורואים אנו בחוש את חסדי ה' המרובים עמנו, באשר שנה שעברה בעת הזו מכונסים וסגורים היינו בבתינו, וכעת יכולים אנו ללמוד ולהתפלל בהשקט ובטח, ועלינו ללמוד את גודל הנס לבל ח"ו יהיה חרון אף עלינו, ועלינו להודות ולשבח ולפאר ולרומם לאלוקינו שבשמים על כל זאת, ולהמשיך בתפילה - עד הנה עזרונו רחמיך, ולא עזבונו חסדיך, ואל תטשינו ה' אלוקינו לנצח.
במיוחד שנתבונן שהאסון במירון קרה ממש בדבר שבו היה הנס, הנה אם היה ח"ו קורה תאונה, או שריפה ל"ע, לא היה זה בדבר שבו נעשה הנס, אבל ממה נהרגו באסון? מהצפיפות, דבר שהיה אסור בהחלט גמור כל זמן הקרונה, ורק בגלל נס החיסונים היה מותר להצטופף.
הרי רואים אנו שהנס עצמו נהפך לאסון, וזה ממש זועק שה' מעורר אותנו, שלא הודנו מספיק על הנס, ולכן הנס נהפך לפורענות.
כך מצאנו בגמ' גיטין (נז, א) שקיסר רומי בא להלחם בעם ישראל, ולאחר שקרה נס עזב אותם לנפשם, וכאשר הם עשו מסיבה גדולה, חזר מלך רומי ובא והרג מהם שלוש מאות אלף.
ומסביר המהרש"א (שם) שטעם הדבר היה מחמת ששמחו וחגגו ולא הודו לה', שהיה להם להודות ולהלל לקדוש ברוך הוא על ישועתו.
ראוי לכל מי שיכול לדאוג לעשות מיד לאחר השבעה, כנס הודיה בעירו.
ומן הראוי היה שגם קדושת ציון - יוסיפו לכנס חלק של הודיה לה' על ההצלה מהנגיף
בנוסף אנו קוראים לכל אדם להתחזק בהודיה בימים אלו:
·לומר כל יום מזמור לתודה בנגינה, כמו שנפסק בשו"ע (נא, ט).
·ניתן לקנות דיסק שירי מזמור לתודה – עם באורים למזמור ועוד
·לשמוע שיעורי הודיה בקו קול תודה: 03-6171190
·ללמוד על נושא ההודיה, חוברות: שערי הודיה, קול תודה ועוד.
·להתחזק בימים אלו לרשום את חסדי המקום בפנקס הודיה.
לפרטים ניתן לראות באתר 'הקול החמישי', או במייל 8436092@gmail.com
או בפלאפון 055-6785647
אשרי יושבי ביתך כתב:אני כותב מרגשות ליבי, כשואל, כמהרהר, ותו לא.
דרומי כתב:אני שותף להרגשתך זו וה' יעזור שהכל יהיה בטוב הנראה והנגלה.
יש לשים לב שבינתיים מאז סיום הקורונה באופן רשמי - כלומר, מאז שהתירו להסיר המסכות בחוץ וכו' - היום החגיגי הראשון היה ל"ג בעומר, ובעווה"ר משמים אותתו לנו שהשמחה לא יכולה להיות שלימה עדיין.
היום החגיגי הבא, במדה מסויימת ולחלק מהאנשים, היה 'יום ירושלים' (בלי כל השוואה לל"ג בעומר ואכמ"ל, אבל מבחינת המציאות עובדה היא שיש החוגגים אותו לפחות על ידי אי אמירת תחנון כו'), והנה גם ביום זה קיבלנו איתות שעוד לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה.
נקווה שבחג השבועות הבעל"ט כבר נזכה לחגוג בשמחת עולם על ראשם ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.
כ"ק האדמו"ר מטריסק שליט"א דיבר השבת בעת רעווא דרעוין דברי חיזוק והתעוררות על האסון אשר כל יהודי באשר הוא בכל קצוות תבל באבילות לנכח האסון הכבד במירון בל"ג בעומר באתרא קדישא מירון.
ועורר שבודאי כל אחד צריך להתחזק ולעשות חשבון נפש אישי איזה דברים צריך להתחזק ולב ידע מרת נפשו
והוסיף כ"ק האדמו"ר שליט"א שעברה שנה קשה על כלל ישראל בעקבות נגיף הקורונה שפקד את כל העולם וסגרו למשך תקופה ארוכה את בתי הכנסת ובתי המדרשות ותלמודי תורה וישיבות.
וציין שעכשיו בחסד ה' עשה נס גדול שחזרו ושובו להתפלל בבתי כנסיות ומדרשות, ללא הגבלות
וידוע שהמצב בכל העולם זקוקים לישועות גדולות שאצלם הנגיף מכה בצורה קשה מאוד ובהרבה מקומות בעולם לא שובו לפתוח את בתי הכנסיות ובתי המדרשות לתפילות וללמוד תורה ברבים, ויש מקומות שאף מוטלים תחת סגרים ולא יוצאים מהבית
ורק בארץ ישראל עשה לנו הקב"ה נס למעלה מדרך הטבע שכן אף הרופאים אמרו לפני כמה חודשים שנראה שלא נוכל עוד זמן רב לשוב ולפתוח כרגיל תלמודי תורה, ישיבות, כוללים, ונעשה נס גדול ובודאי שצריך להודות לרבש"ע שבארץ ישראל כיום ב"ה אין זכר למגיפת. הקורונה ואין הדבר מובן מאליו.
ומי יודע אולי האסון רח"ל הגיע בשביל זה שלא הערכנו מספיק את הנס הגדול שעשה עמנו ולא הודינו לרבש"ע על זה שכבר אנו יכולים להתפלל כרגיל ולחזור לחיים
ואפי' למירון בהילולא דרשב"י כיון שכבר עבר מן העולם לא היה צורך בהגבלות בציבור ויוכלו לחגוג בהילולת רשב"י בלא שום זכר למגיפת הקורונה הגיע כזה אסון כבד. וסיים הרבי שלא הערכנו את גודל הנס שעשעה הקב"ה איתנו ולא נעצרנו להתבונן ולהודות על הנסים הגדולים שחידש ימינו כקדם וכל מקומות הלימוד ובתי כנסת שובו כרגיל
ולאחר הטרגדיה הגדולה שכל העולם נעצר מגודל האסון מוטל להתבונן ולהודות שרק בארץ ישראל נשכח המגיפה
ויעזור הקב"ה שנתבשר רק הבשורות טובות ונמשיך להודות ולהלל
ושיאמר לצורתינו דיי
ושהמגיפה תפסק בכל העולם.
אשרי יושבי ביתך כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:מה שנכון נכון כתב:ועדיין לא הובא שום בסיס ומקור לרעיון זה.
אכן כן. אמנם הרב עקביה ציין ששמע כן בשם רבינו פרץ, אך בינתיים לא הצלחתי למצוא מקור הדברים.
בס"ד הראוני מאמר שנכתב (כשבסיס דבריו הם על בסיס דבריי באשכול זה, שנתפרסמו כבר בכמה מקומות), ושם הביא הכותב מציאה רבתא במהרש"א:
מה שנכון נכון כתב:אין שם שום מציאה.
כוונת המהרש"א לכוחי ועוצם ידי, ולא לעצם חיסרון ההודאה. [ואפי' בזה אין כוונתו שעוון זה לבד גרם שייענשו].
סוף דבר לא נמצא שום מקור לענין, ואין להבעית את ישראל במילי דכדי.
איזדקור ואכול ושתו כו'. והוה להו להודות ולהלל על הנס שהלך מאתם המלך, אבל אכלו ושתו ולא בטחו בישועת ה' אלא אמרו שהמלך לא יכול להם מפני גבורתם וז"ש מיחדי קחדו בי כו' שלא יכולתי להם וק"ל.
מה שנכון נכון כתב:אלו לא שתי נקודות שונות אלא דבר והיפוכו מהקצה לקצה.
מה שנכון נכון כתב:ובכלל, לא זו דרכה של תורה להמציא פורענויות לישראל על סמך איזה דיוק מאי שם בחא"ג.
דברים מהותיים ורציניים מתבארים בספרות ישראל בצורה מפורשת ומסודרת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים