מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עילוי נשמה לפני הקבורה

חיפושי מקורות וכדומה
יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' מאי 13, 2021 12:41 am

שמעתי כי אין לעשות פעולות לעילוי נשמה לפני הקבורה. האם יש לזה מקור?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' מאי 13, 2021 12:51 am

מאתר הגרמ"א זצ"ל.
האם יש תועלת בלימוד לעילוי נשמת לפני הקבורה
והנה לגבי קדיש כתב הט"ז ביו"ד סי' שע"ו ס"ק ל' וז"ל: "נראה לי דמי שמת בשבת או ביום טוב ואי אפשר לקוברו בו ביום דעל כל פנים יאמר קדיש תיכף אחר המיתה דאין אמירת קדיש תלוי באבילות כלל אבל בחול אין לעשות כן דהא כשהוא אונן פטור מן התפלה" עכ"ל.
ובנקודות הכסף כתב דכיון דטעם הקדיש הוא שפודה את אביו מגיהנם א"כ כל זמן שלא נקבר אין בו דין גיהנם, ומסיים בלשון וכמדומה שכן נוהגין.
וכתב בספר בית לחם יהודה על יו"ד סי' שע"ו סק"ה (שמציין אליו החכ"א), וז"ל: מה שכ' כמדומה שכן נוהגין, אבל אני ראיתי בכמה קהלות ומדינות שנוהגין כט"ז, וכן הורה אחי הגאון מוהר"ר יעקב ז"ל, וכן פסקתי כמה פעמים, ועוד שכ' בהגהת מנהגים בהדיא דיכול לומר קדיש, ומה שכ' מפני שאין בו דין גיהנם כ"ז שלא נקבר, קשה א"כ לא יאמרו קדיש בשבת וי"ט כלל דהא אין בו גיהנם, א"ו דיש טעם אחר ולכן אומרים קדיש בשבת.
וכתב להשיב על טענה של הש"ך, בשו"ת שבות יעקב ח"א חאו"ח סי' ח', כתב דאע"פ שכל זמן שלא נקבר אין בו דין גיהנם, מ"מ כיון שהוא כבר מת מוטל לפנינו והוא מעותד ומוכן לדין גיהנם ואיתא בש"ס דסנהדרין פ' נגמר הדין ד' מ"ד ע"ב אמר ר' אליעזר לעולם יקדים אדם תפלה לצרה שנאמר היערוך שועך לא בצר, וכן הוא במדרשים דיש להקדים תפלה לצרה, וא"כ שפיר י"ל קדיש תחילה וכו' ע"ש. וסיים בז"ל: "אך באמת לא ראיתי נוהגין כן, מ"מ היכא דנהגו כדעת הט"ז או אם הורה המורה כן לא מהדרינן עובדא כי יש לו על מה שיסמוך עיין שם". וכתב "ובספר לקט הקמח חלק א"ח הל' תפלה וקדיש וקדושה ד' י' ע"ד כתב וז"ל ומנהג עיר הקודש תוב"ב שאומר קדיש בסיועת חזן הכנסת שאומר אחריו" עכ"ל.
ובשו"ת תשובה מאהבה על או"ח סי' קל"ב בדיני קדיש אות ב' מפני כי תיכף אחר מיתה הרבה דינין קשיין רח"ל כמבואר בזוהר ובספרי קבלה, וכן נראה לנו מן הנגלות לנו עיין היטב ביו"ד סי' שנ"ח סעיף ג' בסוף ההגהה, וברא מזכא אבא בכל זמן ועידן, וכן מצאתי בשו"ת שער אפרים סימן צ"ט וכו' עיין שם. וכעין זה משמע בספר שערי דעה על יו"ד
ובס' שבט שמעון על ה' אבילות הביא כסברת שניהם.
וכתב בספר דודאי השדה סי' י"ד ליישב בשם שושן עדות דאמירת קדיש יש לו גם תועליות אחרות לשבר ולהכניע הקליפות, והס' דודאי השדה בעצמו מוסיף דיש גם לתרץ דברי הט"ז בפשיטות לפימ"ש שם השושן עדות בעצמו לענין אמירת קדיש כל השנה בשבת ויו"ט, דאף שאביו ואמו אינם צריכים לקדיש באותו יום מ"מ מועיל לו אותו הקדיש להקל העונש של יום מחרת השבת, ותדע שאם מועיל לו אמירת הקדיש להעלותו מגיהנם מכ"ש שיועיל לו אמירת הקדיש היום מרדת שחת גיהנם למדור התחתון למחרת. וא"כ ה"נ אף על גב שלא נקבר עדיין מ"מ יהי' לו תועלת אמירת קדיש היום על אחר הקבורה שלא יהי' נידון במשפט קשה בגיהנם רק בדין קל ויקילו מעליו למחרתו ענשו של גיהנם ע"ש.
וכן נקט להלכה ברכי יוסף יורה דעה סימן שמא סעי' י"א "אונן לא יאמר קדיש על המת קודם קבורה, ודלא כהרב שער אפרים (סי' צט) דמסתפק בזה. שו"ת בית יהודה ח"א סימן ה'. והמנהג בארץ הצבי שהבן אומר קדיש עם החזן קודם קבורה, וכמ"ש בלקט הקמח, ויש סמך למנהג, דאינו דומה לברכה, ויועיל לאביו. ועמ"ש בספר בית לחם יהודה סימן שע"ו, שהביא כמה דעות בזה והסכים דאונן קודם קבורת המת ויש לו ייא"ר ציי"ט לא יאמר קדיש, אך אם הוא שבת יאמר קדיש. ע"ש באורך. וכן דעתי הקצרה נוטה. והדבר ברור בעיני. ואין להאריך".
וכן כתב המשנה ברורה סימן עא ס"ק ז' "ומ"מ בן שהוא אונן על אביו ויש מתעסקין בלעדו מותר לו לילך לבהכ"נ לומר קדיש עליו כי זהו כבודו של אביו ומותר לכו"ע ומכ"ש בשבת ויו"ט ודוקא כשאין אבלים אחרים אבל כשיש אבלים אחרים לא [פמ"ג ודה"ח]".
וכתב הכה"ח בס"ק טו"ב "אונן לא יאמר קדיש על המת קודם קבורה ודלא כהרב שער אפרים דמסתפק בזה. שו"ת בית יהודה חלק א' סימן ה'. והמנהג בארץ הצבי שהבן אומר קדיש עם החזן קודם קבורה וכמו שכתב לקט הקמח, ויש סמך למנהג דאינו דומה לברכה ויועיל לאביו. ברכי יוסף שם אות י"ב, שלמי צבור דף קע"ו ע"ב, בית עובד שם אות י"ג".
חכמת אדם שער השמחה כלל קעא סעי' י"ב "ומי שמת בשבת או יום טוב ואי אפשר לקוברו בו ביום כיון דמותר בכל אנינות יאמר גם כן קדיש אף על פי שלא נקבר עדיין (ט"ז שם ס"ק ד') וכן נראה לי דאף על גב דאין בו דין גהינם עדיין הא יש כמה דינין עד גהינם כדאיתא בזוהר (ובזה מסולק השגת הש"ך בנקודות הכסף). (אך אפשר יש לומר דבשבת אין עליו שום דין ובספר בית לחם יהודה כתב דנוהגין לומר קדיש כמו שכתב הט"ז)".
אתאן לדינא שכיון שכמו שמועיל קדיש הן לעתה שיש דינין מתוחין עליו, וכן לעתיד מדינה של גהינם כן בלימוד דברי תורה, ולא גרעי משמר את המת שקורא תהילים עבור שמירה.
העולה
האונן לא ילמד תורה, אמנם שאר אנשים ילמדו תורה גם לפני הקבורה, ויש לזה מעלה עצומה, הן לשמר המת והן להצילו מדינה של גהינם

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' מאי 13, 2021 8:28 am

יישר כח

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מאתר הגרמ"א זצ"ל.

מהו אתר זה? מי הכותב?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מאי 13, 2021 4:08 pm

(באתר לזכרו של) הג"ר מרדכי אליהו.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי דרומי » ה' מאי 13, 2021 4:19 pm

זכור לי שמסופר על אחד הצדיקים שעיכב ברית מילה של נכדו, ולאחר מכן התברר שהשם שנתנו להנכד היה כשמו של איזה צדיק נסתר שעדיין לא הובא לקבורה, ולכן עיכב הצדיק את הברית.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מאי 13, 2021 4:24 pm

הי' זה כ"ק אדמו"ר הצ"צ מליובאוויטש נ"ע, בברית לכ"ק בנו אדמו"ר מהר"ש נ"ע.

בראנסוויל
הודעות: 411
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: עילוי נשמה לפני הקבורה

הודעהעל ידי בראנסוויל » ה' מאי 13, 2021 4:35 pm

יהודה בן יעקב כתב:שמעתי כי אין לעשות פעולות לעילוי נשמה לפני הקבורה. האם יש לזה מקור?

היינו הך דהכא
viewtopic.php?p=702652#p702652


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים