מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוסיף משה יום א מדעתו למה לא חייש לביטול פו"ר ?

חיפושי מקורות וכדומה
חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

הוסיף משה יום א מדעתו למה לא חייש לביטול פו"ר ?

הודעהעל ידי חיים סופר » ב' מאי 31, 2021 5:36 pm

בגמ שבת וביבמות מבואר דהוסיף משה יום א מדעתו והסכים הקב"ה על ידו ולכאורה יש להקשות למה לא חייש לביטול פו"ר ומצינו בעירובין סג: דנענש יהושע על זה
ומצאתי דבר חידוש במקרי דרדקי פרשת בהעלותך וז"ל משום שמשה הוסיף יום אחד מדעתו וביטל כלל ישראל מפריה ורביה נענש שהוצרך ליפרש מאשתו
אך לא מצאתי מקורו
וגם הוא דבר חידוש מה שכת בדהיה עונש למשה שהוצרך לפרוש ובגמ' שם איתא דעשה כן מדעתו והסכים הקב"ה עמו
אך בפרשת בהעלותך משמע לכאורה דהיה עפ"י ציוו ממש עיין ברש"י עה"ת

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: הוסיף משה יום א מדעתו למה לא חייש לביטול פו"ר ?

הודעהעל ידי חיים סופר » ג' יוני 08, 2021 11:02 pm

מצאתי כן עכשיו גם באהבת יהונתן יום ב' דשבועות "ידוע"
קבצים מצורפים
אהבת יהונתן.png
אהבת יהונתן.png (52.08 KiB) נצפה 441 פעמים

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הוסיף משה יום א מדעתו למה לא חייש לביטול פו"ר ?

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 09, 2021 12:42 am

דבורה גלגול צפורה ולכן פירשה מבעלה מחמת הנבואה לתקן מה שנתרעמה על משה שפירש ממנה מחמת הנבואה, מדבר קדמות מערכת צ אות כו (צפורה) בשם ספר צמח דוד למהרי"ד (פ' בשלח) דף קנ"ט ע"ב

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: הוסיף משה יום א מדעתו למה לא חייש לביטול פו"ר ?

הודעהעל ידי חיים סופר » ד' יוני 09, 2021 6:29 pm

מעיין כתב:דבורה גלגול צפורה ולכן פירשה מבעלה מחמת הנבואה לתקן מה שנתרעמה על משה שפירש ממנה מחמת הנבואה, מדבר קדמות מערכת צ אות כו (צפורה) בשם ספר צמח דוד למהרי"ד (פ' בשלח) דף קנ"ט ע"ב

לכאורה ההיפוך מבואר שם דמשה היה צודק בפרישה ואדרבה צפורה היה צריכה לתקן
ובמקרי דרדקי ואהבת יהונתן הביאו שיהי כעונש למשה על שביטל פו"ר מישראל

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הוסיף משה יום א מדעתו למה לא חייש לביטול פו"ר ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יולי 31, 2021 9:40 pm

חיים סופר כתב:בגמ שבת וביבמות מבואר דהוסיף משה יום א מדעתו והסכים הקב"ה על ידו ולכאורה יש להקשות למה לא חייש לביטול פו"ר

מסברא פשוטה - אם זה מה שהוא הבין שכך ציווה הקב"ה (עיין לדוגמא בליקוטי מוהר"ן תורה קצ) - אז אין שום מקום לקושיא.
וכמו כל דרשות חז"ל שהוסיפו וגרעו איסורים לפי היקש הפסוקים וכיו"ב, שאין מה להקשות עליהם מדוע לא חששו לחומרא דאתי לידי קולא ולהיפך.

וכנראה שאלו שאמרו שמשה רבינו נענש על זה וכיו"ב - הבינו שלא היתה זו דרשה גמורה, אלא הדבר היה תלוי ברצונו של משה, ולא רק בהבנתו.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים