מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היהודי שהכין לחם הפנים

חיפושי מקורות וכדומה
עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 7:51 am

ישנו סיפור ידוע על יהודי בצפת שהתרגש לשמוע על לחם הפנים, והיה מכין בעצמו לחם מיוחד מידי ערב שבת ומניח אותו בארון הקודש, והשמש היה נוטל אותו משם, עד שהרב נזף באותו תמים והניאו ממעשיו, והאריז"ל הודיע לרב שיצווה לביתו כי היום יום מותו על שביטל נחת רוח גדולה שהייתה בשמים ממעשיו של אותו תמים.

מה מקורו של הסיפור? ומיהו מספרו?

סיפור זה מציג השקפה מאד מעניינת - מוטב להניח יהודי כ'נעבעך אפיקורוס' (שהרי הוא האמין שהקב"ה אוכל את לחם הפנים שלו, ואילו אמונתנו היא שאין לו גוף ולא דמות הגוף) ובלבד שיישאר בלהט אמונתו התמימה, מאשר שיחכים ויישר את שכלו אבל יישאר בלי תמימותו.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי דמשק » ד' יוני 23, 2021 8:12 am

משנת חכמים למהר"מ חאגיז אות ר"כ.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 8:17 am

יישר כח!

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי דמשק » ד' יוני 23, 2021 9:10 am

וראה בספר עברא דדשא להגר"ש אלתר שליט"א ח"ב עמ' רס"ו והלאה (ובעיקר עמ' רס"ח בהערה).

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 9:14 am

היכן מוצאים את הספר עברא דדשא?

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי דמשק » ד' יוני 23, 2021 9:14 am

נמצא באוצר.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 9:20 am

מצאתי, אבל לצערי אין לי גישה לעמודים אלה.
אודה מאד למי שיעלם הנה.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי דמשק » ד' יוני 23, 2021 9:26 am

הנה
(משום מה לא יצא כ"כ ברור).
קבצים מצורפים
עבד''ד לחה''פ.PDF
(458.61 KiB) הורד 151 פעמים

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 9:43 am

תודה רבה ועצומה!

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 10:39 am

אני שמח לראות שר' שאול אלתר התייחס למה שהוקשה לי.

עכ"פ לענ"ד מסיפור זה מוכח שר"מ חגיז לא חשב ש'נעבעך אפיקורוס' הוא אפיקורוס, ואם הסיפור היה ונברא, אז גם האריז"ל סבר כך.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי זאינץ » ד' יוני 23, 2021 10:52 am

עקביה כתב:אני שמח לראות שר' שאול אלתר התייחס למה שהוקשה לי.

עכ"פ לענ"ד מסיפור זה מוכח שר"מ חגיז לא חשב ש'נעבעך אפיקורוס' הוא אפיקורוס, ואם הסיפור היה ונברא, אז גם האריז"ל סבר כך.

הראב''ד חולק על הרמב''ם שסובר שמי שחושב שהקב''ה יש לו דמות הגוף הוא אפיקורוס ואומר שזה וודאי לא נכון אך בטח שאינו אפיקורוס בשעה [לדעת הראב''ד כמובן]גדולים וטובים ממנו חשבו אחרת [ואינם בגדר אפיקורוס].

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 23, 2021 11:10 am

כל הדעה של "נעבעך אפיקורס איז הויכעט אפיקורס" אין לה שום מקור בחז"ל, והיא אינה מסתברת כלל ואין כעת המקום להאריך.

אגב, לא ברור לי מניין שאותו יהודי סבר שיש לקב"ה דמות ותמונה. סבר שהקב"ה לוקח את החלות, והוא כל יכול, ולא העלה על דעתו כלל כיצד ואיך.

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי הארי החי » ד' יוני 23, 2021 11:15 am

מקדש מלך כתב:כל הדעה של "נעבעך אפיקורס איז הויכעט אפיקורס" אין לה שום מקור בחז"ל, והיא אינה מסתברת כלל.



משעשע להתבטא כך על מה שר' אלחנן מביא מהגר"ח לבאר בדעת הרמב"ם

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 23, 2021 11:22 am

זכותו של אדם לומר את הנראה לענ"ד. ואם גדול אחד אמר ככה בהסבר דעת הרמב"ם, עדיין אין מקור בחז"ל.

ועדיין אין שום הסבר הגיוני.

ועדיין רשאים אנו לומר שהרוב הדומם אינו סובר ככה. וגם יודעים אנו שהוא כן.

ועדיין רשאים אנו לומר, שי"ג המידות של הרמב"ם היא שיטה אחת בראשונים, ואין לנו שום הסבר למה בחר דווקא באלו, וכל ראשון שבחר עיקרים בחר מספר אחר. נמצא שהיא דעה יחידאה, ולא מצאנו שנפסקה להלכה בשלחן ערוך.

ועדיין רשאים אנו לומר שהדעה היחידה בנושא שהיא איננה יחידאה היא דעת החתם סופר, שלא ידע שום הפרש בין עיקר לשאינו עיקר. וכן נקטו כמה ראשונים.

ועדיין רשאים אנו לומר שחלילה לא-ל מעוול. מה חטאה אותה זקנה שלא לימדו אותה פרט מסויים? ואיפה לקחו את זה, מהתורה שבכתב או שבעל פה?

ועדיין יודעים אנו על גדולי עולם שחלקו על חלק מהעיקרים. ונמצא לשיטתו שאין להם חלק לעולם הבא. ישתקע הדבר ולא ייאמר.

וגם יודעים אנו שמעולם לא נקפו כל שלומי אמוני ישראל אצבע ללמד את הפירושים של י"ג העיקרים. וביאורם של חלקם אינו ידוע לרוב החרדים, והם חושבים אחרת (לדוגמא עניין "אין יחידות כמוהו בשום פנים"). ומעולם לא ראינו ושמענו לאף גדול בישראל שידאג לעולם הבא שלהם.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' יוני 23, 2021 11:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 11:22 am

מקדש מלך כתב:אגב, לא ברור לי מניין שאותו יהודי סבר שיש לקב"ה דמות ותמונה. סבר שהקב"ה לוקח את החלות, והוא כל יכול, ולא העלה על דעתו כלל כיצד ואיך.

מה שחשוב זה לא מה שחשב אותו יהודי אלא מה מספר ר"מ חגיז. וזה מה שהוא מספר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 23, 2021 11:24 am

אכן צודק. לא זכרתי את הצורה בה מספר ר"מ חגיז את הסיפור, אלא בגירסאות מאוחרות ומרוככות יותר...
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' יוני 23, 2021 11:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' יוני 23, 2021 11:26 am

זאינץ כתב:
עקביה כתב:אני שמח לראות שר' שאול אלתר התייחס למה שהוקשה לי.

עכ"פ לענ"ד מסיפור זה מוכח שר"מ חגיז לא חשב ש'נעבעך אפיקורוס' הוא אפיקורוס, ואם הסיפור היה ונברא, אז גם האריז"ל סבר כך.

הראב''ד חולק על הרמב''ם שסובר שמי שחושב שהקב''ה יש לו דמות הגוף הוא אפיקורוס ואומר שזה לא נכון אך וודאי שאינו אפיקורוס בשעה [לדעת הראב''ד כמובן]גדולים וטובים ממנו חשבו אחרת [ואינם בגדר אפיקורוס].

אני מבין שהוספת בסוגריים מרובעים "לדעת הראב"ד כמובן" כי הבנת בפשטות שהראב"ד כותב שכן האמינו גדולים וטובים ממנו(מהרמב"ם).

אכן ראוי לציין שכן הבין הכסף משנה שכן כוונת הראב"ד ובגלל זה תמה וז"ל: "ויש לתמוה על פה קדוש איך יקרא לאומרים שהוא גוף ובעל תמונה, גדולים וטובים ממנו והציע שאולי הגרסא הנכונה בדברי הרמב"ם היא המפויע בספר העיקרים שם לא כתוב ממנו רק שאין ראוי לקרוא המאמין כן מין. ושכן יש לפרש בגרסא שלנו ושהאריך בזה בספר העיקרים.

וברמב"ם המבואר של עוז והדר הביאו את הדברי ירמיהו שכתב בשם כנסת הגדולה שאין כוונת הראב"ד שאנשים אלו הם גדולים וטובים מהרמב"ם, אלא 'טובים וגדולים ממנו' הכוונה היא מבני עמנו שהם סברו כמחשבה זו. והביא דוגמא לדבר מהפסוק שאמרו המרגלים(במדבר יג לא) 'כי חזק הו ממנו', שלפי פשוטו הכוונה היא 'מאיתנו'. ובהערה עז על דברי הדברי ירמיהו(בילקוט ביאורים) כתבו וז"ל: "וכך כתבו גם במאיר לארץ(בכ"מ ד"ה ויש לתמוה), ובעבודת המלך(ד"ה והאומר שיש ריבון) כתב, שהאור שמח הגיה בדברי הראב"ד 'גדולים וטובים מעמנו', וכתב שאין צורך בזה שפשוט שזוהי כוונת (הרמב"ם) [הראב"ד, כצ"ל]וכך כתבו גם העבודת ישראל(קמחי, יב. ד"ה ולעיקר), והחזון איש(יו"ד סי' סב אות כא)


אביא דברי העבודת המלך על תיבת ממנו בראב"ד:
ועי' השגת הראב"ד והנה מ"ש וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה ראיתי להגאון אור שמח זצ"ל שתיקן והגיה גדולים וטובים מעמנו ואין צורך לזה כי הכוונה ממנו כמו איש ממנו וכמו עצמת ממנו מאד וכמו כי חזק הוא ממנו כפשוטו ולא כמדרשו. ועי' להרב אבן עזרא בבראשית ג' כ"ב ופירוש ממנו לשון רבים כמו איש ממנו וכבר בארתי בס' היסוד למה נדגש נון ברבים ואנשי המזרח הקוראים אותו בלא דגשות יטעו.
ועי' בערוך ערך בעל ז"ל ובפ' אלו נאמרין בכל לשון (סוטה ל"ה א') כי חזק הוא ממנו מנו לא נאמר אלא ממנו כביכול אפילו בעה"ב אינו יכול להוציא כליו משם (ועי' שאלתות פרשת שלח ותשובות הרשב"א המיוחסות לרמב"ן סי' רל"ב) פי' מנו משמע מדידן ממנו דגש משמע כלפי מעלה כביכול אלמלא שא"א לומר דבר זה כלפי שכינה. נראה מדבריו דממנו לא שייך לומר על לשון רבים וכבר השיגוהו הרבה, ועי' להרב אבן עזרא בשמות א' ט' החילוק בין ספרי מזרח וספרי מערב בדגישות הנון ועי' בערוך השלם שם. שביאר לפי דבריו שהכוונה ממנו בצירי שהוא סימן לרבים וממנו בסגול הוא סימן ליחיד. והוא יפה מאוד. והונח הראב"ד בהשגתו דמי שטועה ואומר כן ע"פ טעותו במקראות ובדברי אגדות ר"ל שסובר שכך אמרה תורה אין לקרותו מין אלא טועה, אבל מודה הראב"ד שהוא מין אלא שסובר דאם עשה כן ע"פ טעות בתורה אינו מין שזהו כמו טעות בשאר דינים שבתורה. ושאלת המינים שהבאנו בכל מקום שפקרו המינים שהביאו גם הם מקראות. היינו לפי ששם א"א לטעות שהרי לפי טעות דעתם יביא הדבר לידי כפירה והירוס וכמ"ש רבנו בפ"ב דעכו"ם משא"כ הכא והדברים ארוכים.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי זאינץ » ד' יוני 23, 2021 11:30 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאינץ ב ד' יוני 23, 2021 11:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי זאינץ » ד' יוני 23, 2021 11:33 am

נוריאל עזרא כתב:
זאינץ כתב:
עקביה כתב:אני שמח לראות שר' שאול אלתר התייחס למה שהוקשה לי.

עכ"פ לענ"ד מסיפור זה מוכח שר"מ חגיז לא חשב ש'נעבעך אפיקורוס' הוא אפיקורוס, ואם הסיפור היה ונברא, אז גם האריז"ל סבר כך.

הראב''ד חולק על הרמב''ם שסובר שמי שחושב שהקב''ה יש לו דמות הגוף הוא אפיקורוס ואומר שזה לא נכון אך וודאי שאינו אפיקורוס בשעה [לדעת הראב''ד כמובן]גדולים וטובים ממנו חשבו אחרת [ואינם בגדר אפיקורוס].

אני מבין שהוספת בסוגריים מרובעים "לדעת הראב"ד כמובן" כי הבנת בפשטות שהראב"ד כותב שכן האמינו גדולים וטובים ממנו(מהרמב"ם).

אכן ראוי לציין שכן הבין הכסף משנה שכן כוונת הראב"ד ובגלל זה תמה וז"ל: "ויש לתמוה על פה קדוש איך יקרא לאומרים שהוא גוף ובעל תמונה, גדולים וטובים ממנו והציע שאולי הגרסא הנכונה בדברי הרמב"ם היא המפויע בספר העיקרים שם לא כתוב ממנו רק שאין ראוי לקרוא המאמין כן מין. ושכן יש לפרש בגרסא שלנו ושהאריך בזה בספר העיקרים.

וברמב"ם המבואר של עוז והדר הביאו את הדברי ירמיהו שכתב בשם כנסת הגדולה שאין כוונת הראב"ד שאנשים אלו הם גדולים וטובים מהרמב"ם, אלא 'טובים וגדולים ממנו' הכוונה היא מבני עמנו שהם סברו כמחשבה זו. והביא דוגמא לדבר מהפסוק שאמרו המרגלים(במדבר יג לא) 'כי חזק הו ממנו', שלפי פשוטו הכוונה היא 'מאיתנו'. ובהערה עז על דברי הדברי ירמיהו(בילקוט ביאורים) כתבו וז"ל: "וכך כתבו גם במאיר לארץ(בכ"מ ד"ה ויש לתמוה), ובעבודת המלך(ד"ה והאומר שיש ריבון) כתב, שהאור שמח הגיה בדברי הראב"ד 'גדולים וטובים מעמנו', וכתב שאין צורך בזה שפשוט שזוהי כוונת (הרמב"ם) [הראב"ד, כצ"ל]וכך כתבו גם העבודת ישראל(קמחי, יב. ד"ה ולעיקר), והחזון איש(יו"ד סי' סב אות כא)


אביא דברי העבודת המלך על תיבת ממנו בראב"ד:
ועי' השגת הראב"ד והנה מ"ש וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה ראיתי להגאון אור שמח זצ"ל שתיקן והגיה גדולים וטובים מעמנו ואין צורך לזה כי הכוונה ממנו כמו איש ממנו וכמו עצמת ממנו מאד וכמו כי חזק הוא ממנו כפשוטו ולא כמדרשו. ועי' להרב אבן עזרא בבראשית ג' כ"ב ופירוש ממנו לשון רבים כמו איש ממנו וכבר בארתי בס' היסוד למה נדגש נון ברבים ואנשי המזרח הקוראים אותו בלא דגשות יטעו.
ועי' בערוך ערך בעל ז"ל ובפ' אלו נאמרין בכל לשון (סוטה ל"ה א') כי חזק הוא ממנו מנו לא נאמר אלא ממנו כביכול אפילו בעה"ב אינו יכול להוציא כליו משם (ועי' שאלתות פרשת שלח ותשובות הרשב"א המיוחסות לרמב"ן סי' רל"ב) פי' מנו משמע מדידן ממנו דגש משמע כלפי מעלה כביכול אלמלא שא"א לומר דבר זה כלפי שכינה. נראה מדבריו דממנו לא שייך לומר על לשון רבים וכבר השיגוהו הרבה, ועי' להרב אבן עזרא בשמות א' ט' החילוק בין ספרי מזרח וספרי מערב בדגישות הנון ועי' בערוך השלם שם. שביאר לפי דבריו שהכוונה ממנו בצירי שהוא סימן לרבים וממנו בסגול הוא סימן ליחיד. והוא יפה מאוד. והונח הראב"ד בהשגתו דמי שטועה ואומר כן ע"פ טעותו במקראות ובדברי אגדות ר"ל שסובר שכך אמרה תורה אין לקרותו מין אלא טועה, אבל מודה הראב"ד שהוא מין אלא שסובר דאם עשה כן ע"פ טעות בתורה אינו מין שזהו כמו טעות בשאר דינים שבתורה. ושאלת המינים שהבאנו בכל מקום שפקרו המינים שהביאו גם הם מקראות. היינו לפי ששם א"א לטעות שהרי לפי טעות דעתם יביא הדבר לידי כפירה והירוס וכמ"ש רבנו בפ"ב דעכו"ם משא"כ הכא והדברים ארוכים.

ייש''כ

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 12:49 pm

מקדש מלך כתב:זכותו של אדם לומר את הנראה לענ"ד. ואם גדול אחד אמר ככה בהסבר דעת הרמב"ם, עדיין אין מקור בחז"ל.

ועדיין אין שום הסבר הגיוני.

ועדיין רשאים אנו לומר שהרוב הדומם אינו סובר ככה. וגם יודעים אנו שהוא כן.

ועדיין רשאים אנו לומר, שי"ג המידות של הרמב"ם היא שיטה אחת בראשונים, ואין לנו שום הסבר למה בחר דווקא באלו, וכל ראשון שבחר עיקרים בחר מספר אחר. נמצא שהיא דעה יחידאה, ולא מצאנו שנפסקה להלכה בשלחן ערוך.

ועדיין רשאים אנו לומר שהדעה היחידה בנושא שהיא איננה יחידאה היא דעת החתם סופר, שלא ידע שום הפרש בין עיקר לשאינו עיקר. וכן נקטו כמה ראשונים.

ועדיין רשאים אנו לומר שחלילה לא-ל מעוול. מה חטאה אותה זקנה שלא לימדו אותה פרט מסויים? ואיפה לקחו את זה, מהתורה שבכתב או שבעל פה?

ועדיין יודעים אנו על גדולי עולם שחלקו על חלק מהעיקרים. ונמצא לשיטתו שאין להם חלק לעולם הבא. ישתקע הדבר ולא ייאמר.

וגם יודעים אנו שמעולם לא נקפו כל שלומי אמוני ישראל אצבע ללמד את הפירושים של י"ג העיקרים. וביאורם של חלקם אינו ידוע לרוב החרדים, והם חושבים אחרת (לדוגמא עניין "אין יחידות כמוהו בשום פנים"). ומעולם לא ראינו ושמענו לאף גדול בישראל שידאג לעולם הבא שלהם.

ישר!

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי הארי החי » ד' יוני 23, 2021 1:59 pm

עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:זכותו של אדם לומר את הנראה לענ"ד. ואם גדול אחד אמר ככה בהסבר דעת הרמב"ם, עדיין אין מקור בחז"ל.

ועדיין אין שום הסבר הגיוני.

ועדיין רשאים אנו לומר שהרוב הדומם אינו סובר ככה. וגם יודעים אנו שהוא כן.

ועדיין רשאים אנו לומר, שי"ג המידות של הרמב"ם היא שיטה אחת בראשונים, ואין לנו שום הסבר למה בחר דווקא באלו, וכל ראשון שבחר עיקרים בחר מספר אחר. נמצא שהיא דעה יחידאה, ולא מצאנו שנפסקה להלכה בשלחן ערוך.

ועדיין רשאים אנו לומר שהדעה היחידה בנושא שהיא איננה יחידאה היא דעת החתם סופר, שלא ידע שום הפרש בין עיקר לשאינו עיקר. וכן נקטו כמה ראשונים.

ועדיין רשאים אנו לומר שחלילה לא-ל מעוול. מה חטאה אותה זקנה שלא לימדו אותה פרט מסויים? ואיפה לקחו את זה, מהתורה שבכתב או שבעל פה?

ועדיין יודעים אנו על גדולי עולם שחלקו על חלק מהעיקרים. ונמצא לשיטתו שאין להם חלק לעולם הבא. ישתקע הדבר ולא ייאמר.

וגם יודעים אנו שמעולם לא נקפו כל שלומי אמוני ישראל אצבע ללמד את הפירושים של י"ג העיקרים. וביאורם של חלקם אינו ידוע לרוב החרדים, והם חושבים אחרת (לדוגמא עניין "אין יחידות כמוהו בשום פנים"). ומעולם לא ראינו ושמענו לאף גדול בישראל שידאג לעולם הבא שלהם.

ישר!


לא אתייחס לכל הטענות - ואינני רוצה לסטות האשכול לשיחה בעיקרי הדת - אבל נפלא מאד להגיד על הרמב"ם שכל עם ישראל נשען עליו שהוא דעת יחיד בהשקפותיו.....

ההסבר של הגר"ח פשוט ומבואר שכדי להיות מאמין צריכים להאמין בי"ג עיקרים אלו לדעת הר"מ ומי שאינו מאמין בהם אפי' באונס מ"מ מאמין אינו - אונס כמאן דעביד לא אמרינן - ואותו זקנה לא חטאה כלום אבל היא איננה מאמינה.

ואה"נ לשיטתו אלו שאין יודעים [עכ"פ העיקר עצמו] אין להם חלק לעוה"ב (וכמדו' שהגר"ש פינקוס היה אומר כן להדיא לדעת הר"מ).

והקביעות שמעולם לא נקפו כל שלומי אמוני ישראל אצבע ללמד את הפירושים של י"ג העיקרים לא נכון כלל - (אם אצלך זה משהו אז הגרמ"י לפקוביץ דרש וחזר ודרש בזה פעמים אין מספר).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 23, 2021 2:07 pm

א) איני חושב שזו דעת הרמב"ם. זו דעת הגר"ח ברמב"ם ותו לא.
ב) הרבה השקפות של הרמב"ם לא התקבלו כלל וכלל. או שהתקבלו בלבוש אחר (שמצריך הרבה גמישות מחשבתית להבין אותו).
ברור שהרעיון של י"ג עיקרים התקבל, אבל לא בלבוש שנתן לו הגר"ח.

ההסבר של הגר"ח לא פשוט ולא מבואר. אין מקור לזה לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה, ולא שום הסבר מינימלי כיצד ומניין שבדיוק הידיעות הללו הם שעושות "חלות אמונה". וגם אין הגיון בזה (אולי הגיון בריסקאי).

אם ההיסטוריה אצלך מתחילה לפני 30 שנה, אז אכן הגרמ"י ליפקוביץ הוא מקור (ועדיין הוא יחיד לעומת כל גדולי ישראל מכל העדות והחוגים). אבל אני בן לעם היהודי שההיסטוריה שלו התחילה במעמד הר סיני, ונמשכה 3000 שנה, בהמון ארצות.

נ. ב. האם הגרמ"י ליפקוביץ עורר גם לעשות הגהה על המדרש על משה רבינו: "בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם" שתוכנה אמור להיות משהו כמו: "זהירות. בהבנה פשוטה של דברי המדרש אתה מאבד את חלקך לעולם הבא ואתה נכלל בכלל מורידין ולא מעלין. להסבר הנכון עיין ב...".
מינימום של איכפתיות לגורלם של יהודים תמימים שרק למדו מדרש!

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי הארי החי » ד' יוני 23, 2021 2:18 pm

מקדש מלך כתב:א) איני חושב שזו דעת הרמב"ם. זו דעת הגר"ח ברמב"ם ותו לא.
ב) הרבה השקפות של הרמב"ם לא התקבלו כלל וכלל. או שהתקבלו בלבוש אחר (שמצריך הרבה גמישות מחשבתית להבין אותו).
ברור שהרעיון של י"ג עיקרים התקבל, אבל לא בלבוש שנתן לו הגר"ח.

ההסבר של הגר"ח לא פשוט ולא מבואר. אין מקור לזה לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה, ולא שום הסבר מינימלי כיצד ומניין שבדיוק הידיעות הללו הם שעושות "חלות אמונה". וגם אין הגיון בזה (אולי הגיון בריסקאי).



לא מבין מה קשה כ"כ בביאור זה - לי זה נראה אמיתי והגיוני..

מקדש מלך כתב:אם ההיסטוריה אצלך מתחילה לפני 30 שנה, אז אכן הגרמ"י ליפקוביץ הוא מקור (ועדיין הוא יחיד לעומת כל גדולי ישראל מכל העדות והחוגים). אבל אני בן לעם היהודי שההיסטוריה שלו התחילה במעמד הר סיני, ונמשכה 3000 שנה, בהמון ארצות.


בכל הדורות כל יהודי תמים ידע את הי"ג "אני מאמין'ס" שבסידור - ורק בגלל שבעקבתא דמשיחא קמו דור שלא ידע מה זה מסורה הוצרכו מאורי הדור להדריך בענין ...

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' יוני 23, 2021 2:20 pm

עקביה כתב:ישנו סיפור ידוע על יהודי בצפת שהתרגש לשמוע על לחם הפנים,

סיפור זה מציג השקפה מאד מעניינת - מוטב להניח יהודי כ'נעבעך אפיקורוס' (שהרי הוא האמין שהקב"ה אוכל את לחם הפנים שלו, ואילו אמונתנו היא שאין לו גוף ולא דמות הגוף) ובלבד שיישאר בלהט אמונתו התמימה, מאשר שיחכים ויישר את שכלו אבל יישאר בלי תמימותו.


לא הבנתי, איך רואים מהסיפור שסבר אותו יהודי שהלחם נאכל, מן הסתם הוא סבור ככל קרבן הנאכל, כל טעותו הי' שהוא סבור שיש להביא לחם הפנים גם בזמנינו, ולא הי' טועה כ''כ שבאמת אינו בכלל האיסור של עבודה בחוץ, וכל טעותו הי' שלא שייך לנדב לחם הפנים לא באופן ולא באופן אחר

ומה שקיבל שכר ע''ז, גם אינו בכלל חידוש שהרי פשוט שהי' מונח בתוכו כמה מעלות טובות מאהבת הקל וכדומה שהם מהמעלות העליונות וכמש''כ רבינו יונה ריש שער ג'

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 23, 2021 2:24 pm

הארי החי כתב:לא מבין מה קשה כ"כ בביאור זה - לי זה נראה אמיתי והגיוני..


נו נו. לא נתווכח על הגיון. בעיני זה הגיוני רק אם היה לרמב"ם "מגיד" שלימד אותו הלכות חדשות שלא נזכרו בתלמוד (אבל זה לא בדיוק מסתדר עם חלק מהעיקרים...)

בכל הדורות כל יהודי תמים ידע את הי"ג "אני מאמין'ס" שבסידור - ורק בגלל שבעקבתא דמשיחא קמו דור שלא ידע מה זה מסורה הוצרכו מאורי הדור להדריך בענין ...


לא הבינו את המשמעויות המקוריות שברמב"ם, ונתתי דוגמא, ויש עוד דוגמאות. ואף אחד לא טרח להסביר את המשמעות הנכונה, גם היום.
ובכלל הסידור לא נצמד ללשון הרמב"ם המקורית, וחיסר פרטים וגרע כראות עיניו. ולא חש שמא וחלילה בדיוק הפרט הזה שהושמט הוא זה שה"חלות אמונה" תלויה בו.
וגם בדורנו לא קמו מאורי הדור. קם אחד למול מאות אחרים שהם הרוב הדומם.
כפי שאמרתי, לחתם סופר לא היתה את המסורה הזו, ולא היה לו מושג למאי נפקא מינה עיקר או לא עיקר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 23, 2021 2:49 pm

על עצם דברי הגר"ח ועל המחלוקת בזה כבר בראשונים (הראב"ד, העיקרים והרדב"ז וכו') נכב"ב
וגם על עצם מעשה זה בלחם נכב"ב

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 2:55 pm

מגופת חבית כתב:
עקביה כתב:ישנו סיפור ידוע על יהודי בצפת שהתרגש לשמוע על לחם הפנים,

סיפור זה מציג השקפה מאד מעניינת - מוטב להניח יהודי כ'נעבעך אפיקורוס' (שהרי הוא האמין שהקב"ה אוכל את לחם הפנים שלו, ואילו אמונתנו היא שאין לו גוף ולא דמות הגוף) ובלבד שיישאר בלהט אמונתו התמימה, מאשר שיחכים ויישר את שכלו אבל יישאר בלי תמימותו.


לא הבנתי, איך רואים מהסיפור שסבר אותו יהודי שהלחם נאכל, מן הסתם הוא סבור ככל קרבן הנאכל, כל טעותו הי' שהוא סבור שיש להביא לחם הפנים גם בזמנינו, ולא הי' טועה כ''כ שבאמת אינו בכלל האיסור של עבודה בחוץ, וכל טעותו הי' שלא שייך לנדב לחם הפנים לא באופן ולא באופן אחר

viewtopic.php?f=72&t=56542#p714864

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' יוני 23, 2021 3:00 pm

בברכה המשולשת כתב:וגם על עצם מעשה זה בלחם נכב"ב

viewtopic.php?f=7&t=4978&p=711789&hilit=%D7%97%D7%92%D7%99%D7%96#p711789

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' יוני 23, 2021 4:23 pm

עקביה כתב:
מגופת חבית כתב:
עקביה כתב:ישנו סיפור ידוע על יהודי בצפת שהתרגש לשמוע על לחם הפנים,

סיפור זה מציג השקפה מאד מעניינת - מוטב להניח יהודי כ'נעבעך אפיקורוס' (שהרי הוא האמין שהקב"ה אוכל את לחם הפנים שלו, ואילו אמונתנו היא שאין לו גוף ולא דמות הגוף) ובלבד שיישאר בלהט אמונתו התמימה, מאשר שיחכים ויישר את שכלו אבל יישאר בלי תמימותו.


לא הבנתי, איך רואים מהסיפור שסבר אותו יהודי שהלחם נאכל, מן הסתם הוא סבור ככל קרבן הנאכל, כל טעותו הי' שהוא סבור שיש להביא לחם הפנים גם בזמנינו, ולא הי' טועה כ''כ שבאמת אינו בכלל האיסור של עבודה בחוץ, וכל טעותו הי' שלא שייך לנדב לחם הפנים לא באופן ולא באופן אחר

viewtopic.php?f=72&t=56542#p714864

הצעה: אולי באמת חשב היהודי כמש''כ, ולא הי' לחושדו על טעות בהגשמה, ולכן הי' טענה על הרב שם

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היהודי שהכין לחם הפנים

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 23, 2021 4:43 pm

מגופת חבית כתב: הצעה: אולי באמת חשב היהודי כמש''כ, ולא הי' לחושדו על טעות בהגשמה, ולכן הי' טענה על הרב שם

אולי. ואולי היה אותו יהודי צדיק נסתר, ורק מחמת ענוותנותו לא ענה לרב על דבריו.
אבל למאי נפק"מ? מה שמעניין אותנו (עכ"פ בהקשר של האשכול הזה) הוא הסיפור, ולא מה שאולי היה.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים