ברוז כתב:נתבקשתי להעלות:
מאמרם ז"ל מה מים הפקר לכל וכו' ?
בלשון קרובה לזו מצאנו שהרשב"א(ע"ז נג ע"ב)הביא מהרמב"ן על הא דאיתא בע"ז(נט ע"א): "דא''ר יוחנן משום ר''ש בן יהוצדק מים של רבים אין נאסרין".
והביא על זה מהרמב"ן וז"ל: "דהא קא משמע לן
דאפילו מים של רבים שהן הפקר לכל ויכול כל אחד לקחת מהם כמה שירצה אפילו הכי אינם נאסרים".(ברמב"ן שלפננו הלשון קצת שונה כתוב: "הא קמ"ל אפילו הוא של הפקר וכו'"[תיבת וכו' ברמב"ן עצמו ואיני יודע אם זה מחמת שיש מקור קדום לרמב"ן או שלא רצה להרחיב בהסבר- וראה להלן מהמכילתא]. וגם בריטב"א שהביא הרמב"ן הלשון שונה וז"ל: "ומאי דאמרינן התם דמים של רבים אינן נאסרין לא נצרכה אלא כשהם של הפקר".
אלא שזו דעת הרמב"ן ויש בראשונים דעות שונות למה מים של רבים לא נאסרים. וכנראה תפס בפשטות כדברי הרמב"ן הנזכרים ברשב"א.(אך ראה להלן מהמכילתא)
הריטב"א והרשב"א הביאו מהראב"ד וז"ל(הרשב"א): "והראב"ד ז"ל תירץ שכל דבר של רבים אין אדם אוסר אותו ואפילו במעשה, וראייתו מדאמרינן לקמן (נט, א) גבי מים של רבים, לא צריכא דטפחינהו בידיה, ואפילו הכי אינם נאסרים. וכלים דאחז שנאסרו (נד, ב), משום דיחידו של עולם הם ולא של רבים."
ובמנחת יהודה (ב"ק פא ע"ב) ביאר שהתוס' שם סוברים כמו שמצא בשיטמ"ק(דף פ' ע"ב) בשם הר"מ מסרקסטה בשם ה"ר יונתן ז"ל שכתב בני העיר שיצא בגבולן וכו' מותר לבני העיר ליכנס לתוך רשותו של חבירו מקום שהמעיין שם ולשאוב. ושזה רק לבני העיר ולא לבני עיר אחרת א"כ לדעתו ל"ה הפקר לכל אלא כל בני העיר הם כשותפים. א"כ י"ל דלא חשיב מים של רבים דאינם הפקר לכל ומוישבת שאלת תוס'(שם בב"ק) ע"ש.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%9B%D7%9Cשוב מצאתי במכילתא(יתרו פרשה א): "בִּשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים נִתְּנָה תּוֹרָה: בַּמִּדְבָּר, וּבָאֵשׁ, וּבַמַּיִם. לוֹמַר לָךְ: מָה אֵלּוּ חִנָּם לְכָל בָּאֵי הָעוֹלָם, כָּךְ דִּבְרֵי תוֹרָה חִנָּם לְכָל בָּאֵי הָעוֹלָם."
ובהמשך בפרשה ה' כתוב על התורה: ""וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר" נִתְּנָה תוֹרָה דֵּימוֹס פַּרְהֶסְיָא בִּמְקוֹם הֶפְקֵר שֶׁאִלּוּ נִתְּנָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, הָיוּ אוֹמְרִים: "לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם אֵין לָהֶם חֵלֶק בָּהּ! "לְפִיכָךְ נִתְּנָה בַּמִּדְבָּר, דֵּימוֹס פַּרְהֶסְיָא בִּמְקוֹם הֶפְקֵר, וְכָל הָרוֹצֶה לְקַבֵּל, יָבֹא וִיקַבֵּל!
וא"כ התורה שהיא חינם היא גם הפקר לכל. ומים(שזה אחד הדברים שהוא חינם לכל) גם הפקר לכל.
למכילתא הגעתי מכאן:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%9B%D7%9C