מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם הנידוי

חיפושי מקורות וכדומה
הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

טעם הנידוי

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' אוקטובר 20, 2021 1:31 am

מצאתי לר"ש לנייאדו בעל הכלים שכתב כך בכלי חמדה ריש פרשת במדבר
ולזה אמרו הראשונים כי כאשר איש אחד יחטא ינדוהו, והמכוון בנדוי הוא להבדיל נפשו מנפשינו כדי שלא תטמא נפשו את נפשותינו
מי הם הראשונים הנ"ל

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: טעם הנידוי

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ד' אוקטובר 20, 2021 6:07 pm

ביאור זה מובא ג"כ בספר [קדמון, לא ראשון] 'עקידת יצחק' (שער עח).
ואולי עליו התכוון בעל הכלים.

הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: טעם הנידוי

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' אוקטובר 20, 2021 8:13 pm

יישר כחך!

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: טעם הנידוי

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' אוקטובר 20, 2021 9:32 pm

רמב''ם פי' המשניות חולין פרק א
ודע כי מסורת בידינו מאבותינו כפי שקבלוהו קבוצה מפי קבוצה כי זמנינו זה זמן הגלות שאין בו דיני נפשות אינו אלא בישראל שעבר עברת מיתה, אבל המינים והצדוקים והביתוסים לכל שינוי שיטותיהם הרי כל מי שהתחיל אותה השטה תחלה ייהרג לכתחלה כדי שלא יטעה את ישראל ויקלקל את האמונה, וכבר נעשה מזה הלכה למעשה באנשים רבים בכל ארץ המערב וכו'
וכן מן המקובל בידינו המפורסם למעשה כי האדם שעושה עברה שהוא חייב עליה מיתת בית דין כיון שאין אנו יכולים היום לדון דיני נפשות מחרימין אותו חרם עולם בספרי תורות אחרי שמלקין אותו ואין מתירין אותו לעולם

ויש קצת משמעות שהטעם הוא כנ''ל

הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: טעם הנידוי

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' אוקטובר 21, 2021 2:52 pm

מגופת חבית כתב:רמב''ם פי' המשניות חולין פרק א
ודע כי מסורת בידינו מאבותינו כפי שקבלוהו קבוצה מפי קבוצה כי זמנינו זה זמן הגלות שאין בו דיני נפשות אינו אלא בישראל שעבר עברת מיתה, אבל המינים והצדוקים והביתוסים לכל שינוי שיטותיהם הרי כל מי שהתחיל אותה השטה תחלה ייהרג לכתחלה כדי שלא יטעה את ישראל ויקלקל את האמונה, וכבר נעשה מזה הלכה למעשה באנשים רבים בכל ארץ המערב וכו'
וכן מן המקובל בידינו המפורסם למעשה כי האדם שעושה עברה שהוא חייב עליה מיתת בית דין כיון שאין אנו יכולים היום לדון דיני נפשות מחרימין אותו חרם עולם בספרי תורות אחרי שמלקין אותו ואין מתירין אותו לעולם

ויש קצת משמעות שהטעם הוא כנ''ל


ייש"כ גם לך
מסתבר מאוד, שהלשון ראשונים שנשתמשו בה בדורות אלו, היא לא כשימושה אצלנו היום. ובעקידה אכן הדברים מפורשים כך.
מה שהיה לי מחודש בדברים, שהנידוי הוא לא לתקנת או עונש המנודה, אלא לתקנת המנדים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים