מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנולד מן הזקן

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

הנולד מן הזקן

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 25, 2021 7:50 pm

מצאתי כתוב: הנולד מן הזקן יותר חכם, כי כבר פסק היצר מאביו וכוונתו לש"ש.
האם העניין נזכר בראשונים?

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: הנולד מן הזקן

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ה' אוקטובר 28, 2021 6:52 pm

חד ברנש כתב:מצאתי כתוב: הנולד מן הזקן יותר חכם, כי כבר פסק היצר מאביו וכוונתו לש"ש.
האם העניין נזכר בראשונים?

זכר לדבר יש ב'אבן עזרא' (רות ד יז): "ויתכן שנקרא 'עובד', שהולידו זקן, ולא לקח האשה כי אם בעבור כבוד השם, וגם האם עזבה דתה וארץ מולדתה וחסתה בצל כנף השם, על כן יהיה הבן עובד השם כי רובי הבנים דומים לאב ולאם כי הם השרשים".

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: הנולד מן הזקן

הודעהעל ידי פילווישוק » ו' אוקטובר 29, 2021 12:40 pm

פירוש אברבנאל לפרשת השבוע [חיי שרה]:
וספר הכתוב שעם היות שאברהם הוליד את יצחק והיה תאב לראות בנים לבנו הנה יצחק לא לקח אשה עד היותו בן ארבעים שנה והיה זה לפי שכיוון ראשונה להשלים את עצמו בשלמות האנושי קודם שיוליד בדומ' לו כי הנה עם היות שארז"ל בן י"ח לחופה לא אמרו זה אלא להודיע כי בהיותו בן י"ח שנה כבר הוא בעל כח ראוי להוליד בנים אבל לא אמרו שאז יקח אדם אשה. כי הנה האשה כשיקחה אדם בבחרותו תטה את לבבו ותכניעהו יותר מדאי צא ולמד משמשון עם נשיו שהנה היו בעוכריו ומשלמה כי נשיו הטו את לבבו ולמה נבקש עוד והנה אבינו הראשון אמר האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל ולכן אמר ראש החכמי' בחכמתו (קהלת ז' כ"ו) ומוצא אני מר ממות את האשה אשר היא מצודים וחרמי' לבה אסורים ידיה טוב לפני האלדים ימלט ממנה וחוטא ילכד בה ולהיות לקיחת אשה סכנה עצומה צריך סיוע אלדי והתישבות השכל ותבונה רבה להמלט ממוקשיה וכבר אר"זל שלכן אמר הכתוב מי האיש אשר בנה בית ומי האיש אשר נטע כרם ומי האיש אשר ארש אשה לפי שראוי לאד' שראשונה יתעסק בקנין הבית ובנינו ואחר כך בנטיעת הכרם ובאחרונה בלקיחת האשה הנה מפני זה נתעכב יצחק מלקחת אשה עד ארבעים שנה כדי שיעבור תגבורת הבחרות ותכבה רתיחת דם הנערות ותאות המשגל ויהיה אז החומר היוצא להולדה יותר מוכן לקבל צורה שלימה וכבר אמרו חז"ל שעשו עשה כזה לקחת אשה בן ארבעים שנה להראות עצמו כשר.

יצויין כי בסיס דברי אברבנאל [גם] כאן לקוחים מבעל עקידת יצחק, אלא שנקודה זו אינה בעקידה, וזו דוגמה יפה לעיבוד שהאברבנאל עושה למקורותיו [מה שמנע ממנו אולי את האפשרות לציין למקורותיו בכגון זה, מכיון שעדיף לא לצטט את המקור מאשר לייחס דברים שונים לכוונת המקור].


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים

cron