מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

חיפושי מקורות וכדומה
חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי חיים סופר » ב' אוקטובר 25, 2021 9:56 pm

מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון
מקור ?

זאינץ
הודעות: 498
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי זאינץ » ב' אוקטובר 25, 2021 10:08 pm

באור החיים פרשת ויצא ובחוקותי דיבר רבות על מאמר רז''ל זה אולי שם מקורו.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אוקטובר 26, 2021 4:07 am

חיים סופר כתב:מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון
מקור ?

ספר נועם מגדים - הקדמת הספר
ולזה כל הירא דבר ה' באמת ולא מיראה הקטנה והנמוכה יראת העונש אזי יתגבר כארי להסיר מליבו כל הרהור רע וכל התאמצות האפשרי לבל ימרה את פי המלך ה' צבאות. והנה עיקר רפואה להסיר מליבו כל המחשבות והרהורים רעים, אינו כי אם בעסק תורתינו הקדושה ולהכניס כל המחשבות בה. ודבר זה מתורתו של משה למדנו אותו הוא רבינו הגדול הרמב"ם ז"ל סוף הלכות איסורי ביאה וזה לשונו פרק כ"ב מהלכה הנ"ל ועיין שם בענין הרהור בדיבור היותר רגיל ומצוי בעסק עריות וזנות, וזה לשונו בהלכה י"ח, אין לך דבר בכל התורה שקשה לפרוש ממנה כמו עריות וביאות אסורות, כי נפשו של אדם וכו', לכך ראוי לאדם להרגיל עצמו בקדושה יתרה וכו', ואחר כל הסגולות האלו כתב סגולה יתרה מכל זאת באמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה שאין מחשבות עריות אלא בלב פנוי מן החכמה. ובחכמה מה הוא אומר אילת אהבים וכו' (משלי ה, יט) עיין שם עד כאן דבריו הקדושים. הרי בעליל כדברינו שהמעולה שברפואות להבריח הרהורים רעים מליבו הוא עסק התורה.
והנה נשים לב להתבונן באמרי קודש הרמב"ם ז"ל הנ"ל שלא די לו במה שכתוב יפנה עצמו ומחשבתו לתורה, רק הוסיף לומר וירחיב דעתו בחכמה והכוונה, כי הלומד בלי עיון גם שטוב הוא להעביר מחשבות רעות עם כל זה אינו כמו המעמיק ומעיין בעיון רב ועמוק בתורה ובהלכותיה ודיניה, כי אז צריך לפשוט עצמו מכל וכל מעסק העולם, רק כאילו בא יבוא אל הקודש פנימה ואז נמלט ונושע מכל הרהור רע, ולא זו בלבד, רק בא יבוא לדביקת הבורא ברוך הוא וברוך שמו באהבה רבה והתלהבות גדול על ידי זה, כי אורייתא וקודשא בריך הוא כלא חד.
ובזה פירשנו בדרך רמז בכתוב (בראשית ל, ח) נפתולי אלוקים נפתלתי עם אחותי, רצונו לומר על ידי לימוד תורה ובעיון וברירות שזה נקרא אחותי כאמרם ז"ל אמור לחכמה אחותי את (משלי ז, ד) אם ברור לך הדבר כאחותך שהיא אסורה (שבת קמה ע"ב). הרי שהברירות יקרא אחותי וזהו נפתולי וכו', שבאתי לדביקות הבורא ברוך הוא וברוך שמו עם אחותי, עיון וברירות התורה וגם יכולתי להיצר הרע כמו שכתבו ז"ל (סוכה נב ע"ב) משכהו וכו' אם אבן הוא נימוח וכו' כנ"ל.
ובזה פירשנו כתוב אחד בספר תהילים (קיט, צח) מאויבי תחכמיני וכו', בענין לימוד התורה גם כי הכל יודעים, כי העיקר הוא והגית בו וכו' (יהושע א, ח), עם כל זה כבר אמרו ז"ל (פסחים נב ע"ב) ומקללו יגיד לו (הושע ד, יב) כל המיקל לו נעשה מגיד לו. ויש יורה היתר לעצמו בקביעות עיתים ואיכא דסגי ליה בקריאת שמע שחרית וערבית. אמנם איש הנלבב בראותו מלחמת היצר וחילותיו נגדו תמיד בלי הפסק להביא הרהורים בליבו. ואין תקנה לזה, כי אם עשה זאת איפוא בני והנצל עסוק בתורה בתמידות וגם להעמיק העיון כמבואר לעיל. וכבר אמרו רבותינו ז"ל (נדה ע ע"ב) מה יעשה אדם ויחכם ימעט בעסק וירבה בישיבה, הרי כי על ידי מלחמת היצר יבוא לחכמה רבה בתורה, כי בזולתו לא יעסוק בתורה בתמידות רק ידיו תביאנה לאדם לבלתי סור מן לימוד התורה יום ולילה, וממילא מרבה חכמה על ידי תמידות העסק בה כאמור לעיל ימעט בעסק וכו'. וזהו מאויבי, על ידי אויבי היצר ומסעדיו אויביו האמיתים תחכמני וכו', והטעם כי על ידיה לעולם היא לי כנ"ל.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 26, 2021 7:55 am

הגרי"ס באגרת המוסר מאריך בזה, וכתב כן להדיא.

אביא קטע קצר מדבריו ועיי"ש הכל:
הנשגב והעיקר בשימוש רפואות התורה לתחלואי היצר הוא ללמד בעוז ועיון עמוק היטב דיני העבירה עצמה, ההלכה עם כל סעיפיה. ולכן היסוד העיקרי והעמוד הנכון להכין את עצמו לשמירה מהעבירות ועשיית המצות הוא רק הלימוד הרב בהלכה זו הנוגעת לעבירה זו או למצוה זו, ובפרט בעיון הדק היטב, כי זה הלימוד עושה קנין חזק בנפש להיות העבירה מרוחקת ממנו בטבע.


החזו"א באמונה וביטחון פרק ג' הביא את דברי הגרי"ס והרחיב בזה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 26, 2021 8:00 am

מה שהובא לעיל מהנועם מגדים, כ"כ האמרי נועם [דז'יקוב] פרשת וישב ד"ה אמרו חז"ל:
העיקר לבטל עצת היצר הרע הוא הלימוד בדרך העיון והפלפול לדבק מחשבתו בתורה, כדאיתא ברמב"ם ז"ל (סוף הלכות איסורי ביאה) אין היצר שולט אלא בלב פנוי מן החכמה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 26, 2021 8:25 am

כל סגולות התורה נאמרו על עמלה. אג' חזו"א.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 26, 2021 9:05 am

יש לומר שזו כוונת הגמרא במה שבהמשך למימרא של "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין" הביאה את המימרא "אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש, אם אבן הוא וכו'".

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' אוקטובר 26, 2021 9:52 am

בסימן הראשון בליקוטי מוהר"ן כתב מעין זה:
וזה בחינת יצר טוב ויצר הרע. כי היצר טוב נקרא (קהלת ד יג): "מסכן וחכם", בחינת מלכות שהיא בחינת עניה ודלה, דלית לה מגרמה כלום כי אם מה שמקבלת מחכמה. ויצר הרע נקרא (קהלת ד יג): "מלך זקן וכסיל", בחינת מלכות דסטרא אחרא, שאינה חפצה בחכמה ושכל, בחינת "לא יחפץ כסיל בתבונה" וכו', כנ"ל.

וצריך כל אחד ליתן כוח לבחינת מלכות דקדושה להתגבר על מלכות דסטרא אחרא, וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות ה.): "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע". ועל ידי מה נותן כח למלכות דקדושה? על ידי התורה שהוא עוסק בכוח (כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה שם: "לעולם ירגיז" וכו', "אי אזיל מוטב, ואם לאו יעסק בתורה"). וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (קידושין ל:): "אם פגע בך מנוול זה, משכהו לבית המדרש", כי על ידי התורה נותן כוח למלכות דקדושה.
...
הינו שהתורה הקדושה היא מכניע את היצר הרע שרוצה לעשות את האדם משוגע ממש, חס ושלום. כי בעל עברה הוא משוגע, כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה (סוטה ג.): 'אין אדם עובר עברה אלא אם כן נכנס בו רוח-שטות'. וכמו שהמשוגעים צריכים להכותם ולשום עליהם שמות, כמו כן ממש התורה שעוסקין הוא בחינת מקלות ושמות, שבזה מכין ומכניעין את היצר הרע ומגרשין מן האדם את השגעון והרוח שטות שנכנס בו

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 26, 2021 10:27 am

מה שהבאת ממוהר"ן למעשה כתב רח"ו בפרי עץ חיים שער הנהגת הלימוד ד"ה מורי זלה"ה:
ראיתיו כשהיה קורא בהלכה בין החברים היה מקשה בכוח עד שהיה נלאה מאד ומזיע זיעה גדולה, ושאלתיו למה עושה כן, והשיב לי כי עסק ההלכה הוא לשבר את הקליפה שהוא סוד קושיות, ולזה צריך שיטריח האדם מאד, ועל זה נקרא תורה תושיה שמתשת כוחו של אדם, וכן ראוי להעיר עצמו ולשבר כוחו.


וראה בט"ז (או"ח מז סק"א) שעיקר מעלת עסק התורה הוא דוקא בדרך טורח ויגיעה, בפלפול ומשא ומתן של הלכה.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי הקישון33 » ג' אוקטובר 26, 2021 11:43 am

אאל"ט הפשט הפשוט בחז"ל של תורה תבלין הכוונה לדברי אגדה ומוסר ולא על שור שנגח ודיני זיקה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 26, 2021 12:12 pm

הקישון33 כתב:אאל"ט הפשט הפשוט בחז"ל של תורה תבלין הכוונה לדברי אגדה ומוסר ולא על שור שנגח ודיני זיקה.

איני יודע מהיכן לקחת שזה "הפשט הפשוט", כשכתוב שם בחז"ל "תורה" בסתם.
מדברים על כוח התורה וקדושתה, ומי אנו שנקבע מדעתנו וסברת כרסנו במה עיקר כוח התורה. נשאיר את זה לגדולי ישראל.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי הקישון33 » ג' אוקטובר 26, 2021 12:16 pm

מספר פלא יועץ ערך מוסר:

ידוע ומפרסם מעלת למוד המוסר, עד שפרשו המפרשים (ברכ''י או''ח סי' א עיי''ש) שמאמר רבותינו ז''ל שאמרו (קידושין ל ב) בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין ואמרו (שם) משכהו לבית המדרש, אם אבן הוא נמוח, אם ברזל הוא מתפוצץ הכל הוא על למוד המוסר. ועל הרב מי שאינו מתמיד ללמד מוסר, לא טעם טעם יראת חטא, ודרכו ישר בעיניו, ולבבו יבין אשר הוא יהודי כשר, ואף אם ישמע או ילמד פעם ביובל, או ישמע דברי מוסר, אינו פועל לו ואינו מתעורר כלל, ואין בשר המת מרגיש באזמל, כי טפש כחלב לבם מחמת עוונותיהם, שהם מסכים המבדילים ומטמטמין את הלב, ועל זה אמרו (ברכות יח ב) רשעים בחייהם קרויים מתים, שהם כמתים שאינם מרגישים ביראת ה' ואהבתו ברשפי שלהבת יה כדת מה לעשות, ומתוך כך אין שמחים על המצוות יותר ויותר ממוצא שלל רב, ואין מצטערים על העברות יותר ממי שמתו מטל לפניו כמו שכן ראוי, והכל תלוי לפי טהרת הנפש:

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 26, 2021 12:24 pm

עכשיו אתה מדבר. יפה, אז יש מגדולי ישראל שפירשו כך. וכאמור, יש שפירשו אחרת.
לומר "אאל"ט זה הפשט הפשוט ולא אחרת" הוא כבר אמירה מרחיקת לכת, לדעתי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 26, 2021 1:48 pm

הובא במ"ב א, יב: "ותבלין היצה"ר הוא תוכחת מאמרי חז"ל". ועשעה"צ.
אך ל' הברכ"י: "וקבלתי כי בכלל משז"ל דתורה תבלין ליצה"ר הוא תוכחת מוסר מרז"ל קמאי ובתראי".
ועיין שיו"ב (טוב עין יח, ב): "כוונתי דיצרף לעסק התורה תוכחות מוסר".

ובמדבר קדמות י, יב כ' בשם הרמד"ל: "שאם עוסק הרבה בתורה אי"צ לספרי מוסר, ואם ימעט לימוד התורה לא יועילו בו ספרי מוסר כלל, ע"ש באורך וברוחב אמרי קדוש ויאורו עיניך".

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוקטובר 26, 2021 3:00 pm

חגי פאהן כתב:בסימן הראשון בליקוטי מוהר"ן כתב מעין זה:
וזה בחינת יצר טוב ויצר הרע. כי היצר טוב נקרא (קהלת ד יג): "מסכן וחכם", בחינת מלכות שהיא בחינת עניה ודלה, דלית לה מגרמה כלום כי אם מה שמקבלת מחכמה. ויצר הרע נקרא (קהלת ד יג): "מלך זקן וכסיל", בחינת מלכות דסטרא אחרא, שאינה חפצה בחכמה ושכל, בחינת "לא יחפץ כסיל בתבונה" וכו', כנ"ל.

וצריך כל אחד ליתן כוח לבחינת מלכות דקדושה להתגבר על מלכות דסטרא אחרא, וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות ה.): "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע". ועל ידי מה נותן כח למלכות דקדושה? על ידי התורה שהוא עוסק בכוח (כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה שם: "לעולם ירגיז" וכו', "אי אזיל מוטב, ואם לאו יעסק בתורה"). וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (קידושין ל:): "אם פגע בך מנוול זה, משכהו לבית המדרש", כי על ידי התורה נותן כוח למלכות דקדושה.
...
הינו שהתורה הקדושה היא מכניע את היצר הרע שרוצה לעשות את האדם משוגע ממש, חס ושלום. כי בעל עברה הוא משוגע, כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה (סוטה ג.): 'אין אדם עובר עברה אלא אם כן נכנס בו רוח-שטות'. וכמו שהמשוגעים צריכים להכותם ולשום עליהם שמות, כמו כן ממש התורה שעוסקין הוא בחינת מקלות ושמות, שבזה מכין ומכניעין את היצר הרע ומגרשין מן האדם את השגעון והרוח שטות שנכנס בו


וכן הוא בסימן קא

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' נובמבר 04, 2021 1:12 pm

צופה_ומביט כתב:הגרי"ס באגרת המוסר מאריך בזה, וכתב כן להדיא.

אביא קטע קצר מדבריו ועיי"ש הכל:
הנשגב והעיקר בשימוש רפואות התורה לתחלואי היצר הוא ללמד בעוז ועיון עמוק היטב דיני העבירה עצמה, ההלכה עם כל סעיפיה. ולכן היסוד העיקרי והעמוד הנכון להכין את עצמו לשמירה מהעבירות ועשיית המצות הוא רק הלימוד הרב בהלכה זו הנוגעת לעבירה זו או למצוה זו, ובפרט בעיון הדק היטב, כי זה הלימוד עושה קנין חזק בנפש להיות העבירה מרוחקת ממנו בטבע.


החזו"א באמונה וביטחון פרק ג' הביא את דברי הגרי"ס והרחיב בזה.

אמנם הרמח"ל כתב בדרך עץ החיים שהרפואה העיקרית היא אחרת:
הלא האדם רוב שנות ימיו עומד לחשוב חשבונות עסקיו, עסקי חיי שעה, ולמה לא ישים אל לבבו אפילו שעה אחת גם לזאת לחשוב מחשבת ממש: מה הוא? ולמה בא לעולם? או מה מבקש ממנו מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא? ומה יהיה סוף כל עניניו? זאת היא התרופה היותר גדולה וחזקה שתוכל להמציא נגד היצר, והיא קלה, ופעולתה גדולה, ופריה רב שיעמוד האדם בכל יום לפחות שעה אחת פנוי משאר כל המחשבות לחשוב רק על הענין הזה שאמרתי. ויבקש בלבבו, מה עשו הראשונים אבות העולם שכך חשק ה' בהם? מה עשה משה רבינו עליו השלום? מה עשה דוד משיח ה', וכל הגדולים אשר היו לפנינו? ויעלה בשכלו מה טוב לאדם כל ימי חייו לעשות כן גם הוא וטוב לו:

ומעתה גם לגבי פירוש "תורה תבלין", וכי הרמח"ל מתעלם מדברי הגמרא שהתבלין ליצר הוא התורה? והוא בעצמו פותח שם עם התורה וההתבוננות בה עיי"ש. ובפשטות כוונתו לעיין בחלק התורה העוסק בזה, מעשי האבות והעיון בהם [הרי מהיכן ידוע לנו אודות האבות ומעשיהם ופירושם אם לא מהתורה], ושאר מה שמלמדת התורה מה תכלית האדם וחובתו בעולמו, שכל זה הוא מכלל חלק האגדה/מוסר שבתורה. ונמצא לכאורה שגם הרמח"ל הוא מהמפרשים כך את כוונת הגמרא "תורה תבלין" ודלא כהגרי"ס.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ו' נובמבר 05, 2021 5:18 pm

צופה_ומביט כתב:אמנם הרמח"ל כתב בדרך עץ החיים

וזה לשון הרמח"ל בספרו מסילת ישרים (פרק ה): "וכמו שאמרו ז"ל (קידושין ל) בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין. והנה פשוט הוא, שאם הבורא לא ברא למכה זו אלא רפואה זו, אי אפשר בשום פנים שירפא האדם מזאת המכה בלתי זאת הרפואה, ומי שיחשבו להנצל זולתה, אינו אלא טועה, ויראה טעותו לבסוף כשימות בחטאו. כי הנה היצר הרע באמת חזק הוא באדם מאד, ומבלי ידיעתו של האדם הולך הוא ומתגבר בו ושולט עליו. ואם יעשה כל התחבולות שבעולם ולא יקח הרפואה שנבראה לו שהיא התורה, כמו שכתבתי, לא ידע ולא ירגיש בתגבורת חליו אלא כשימות בחטאו ותאבד נשמתו. הא, למה זה דומה: לחולה שדרש ברופאים והכירו חליו ואמרו לו שיקח סם זה. והוא, מבלתי שתקדם לו ידיעה במלאכת הרפואה, יניח הסם ההוא ויקח מה שיעלה במחשבתו מן הסמים, הלא ימות החולה ההוא ודאי, כן הדבר הזה. כי אין מי שמכיר בחלי היצר הרע ובכחו המוטבע בו אלא בוראו שבראו, והוא הזהירנו שהרפואה לו היא התורה. מי איפוא יניחה ויקח מה שיקח זולתה ויחיה, ודאי שחושך החומריות ילך ויגבר עליו מדרגה אחר מדרגה והוא לא יבין עד שימצא שקוע ברעה ורחוק מן האמת הרחק גדול שאפילו הרהורי דברים לא יעלו על לבו לבקש האמת. אך אם הוא עוסק בתורה בראותו דרכיה, ציוויה ואזהרותיה, הנה סוף סוף מאליו יתחדש בו התעוררות שיביאהו אל הדרך הטוב. והוא מה שאמרו ז"ל (פתיחתא דאיכה רבתי): הלואי, אותי עזבו ותורתי שמרו, שהמאור שבה מחזירו למוטב".

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ו' נובמבר 05, 2021 5:20 pm

לולא דמסתפינא הוה אמינא, שיש ב' דרכים היאך להשתמש בתבלין התורה לינצל מיצה"ר, ולב יודע מרת נפשו באיזה דרך ילך בה.

ולבאר זה נקדים, דהנה כשם שיש ב' דרכים בעבודת ה' - 'יראה ואהבה'. 'יראה' [בלבד] היא רק לעמי הארצים והנשים והקטנים (רמב"ם הלכות תשובה פ"י ה"א). 'אהבה' היא מעלת החכמים, שאין כל אדם זוכה לה (רמב"ם שם).

כן הוא בענין השתמשות עם 'תבלין התורה', שאין כל אדם זוכה לינצל מיצה"ר ע"י 'קדושת לימוד' דין שור שנגח את הפרה, שהיא מדריגה נשגבה, וכמבואר באור החיים הק' (ריש פרשת בחקותי, סוף אופן ז) שרק 'תורה לשמה' יש בכחה להגין על האדם מיצר הרע.

דרך השני, השוה לכל נפש, הוא מה שכתב הגרי"ס זצ"ל הנ"ל ובשאר ספרים:"העיקר בשימוש רפואות התורה לתחלואי היצר הוא ללמד בעוז ועיון עמוק היטב דיני העבירה עצמה, ההלכה עם כל סעיפיה". ובכלל זה הוא גם לימוד בספרי מוסר, שתבלין זה הוא בבחינת 'יראת העונש', המיועד לכל אחד, ואף לנשים [עיין אגרת הגר"א: "ותבלין שלו, לזכרים עסק התורה, ולנקבות הצניעות והנהגת המדות ומוסר"].

אמנם באמת אין נפק"מ כל כך למעשה, כי צאי לך בעקבי הצאן, דרך הסלולה מרבותינו הגאונים הקדושים זצ"ל אשר מפיהם אנו חיים, שלמרות שעסקו בהוויות דאביי ורבא תורה לשמה מתוך קדושה וטהרה, למדו גם בספרי מוסר בכל יום. והדברים עתיקין.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' נובמבר 06, 2021 7:35 pm

בחפשי כותב כתב:
צופה_ומביט כתב:אמנם הרמח"ל כתב בדרך עץ החיים

וזה לשון הרמח"ל בספרו מסילת ישרים (פרק ה):

יישר כוח.
ואיך מסביר מעלתו הסתירה לכאורה בין שני המקומות ברמח"ל?

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי בחפשי כותב » א' נובמבר 07, 2021 10:09 pm

צופה_ומביט כתב:
בחפשי כותב כתב:
צופה_ומביט כתב:אמנם הרמח"ל כתב בדרך עץ החיים

וזה לשון הרמח"ל בספרו מסילת ישרים (פרק ה):

יישר כוח.
ואיך מסביר מעלתו הסתירה לכאורה בין שני המקומות ברמח"ל?

מה שכתב במסילת ישרים: "בראותו דרכיה", פירושו כמו שכתב בדרך עץ החיים: "ויבקש בלבבו מה עשו הראשונים אבות העולם שכך חשק ה' בהם, מה עשה משה רבינו עליו השלום וכו'".
נערך לאחרונה על ידי בחפשי כותב ב א' נובמבר 07, 2021 11:55 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 07, 2021 10:57 pm

בעיניי דוחק גדול להכניס את דברי הרמח"ל בדרך עץ החיים לדבריו במסילת ישרים, לא משמע לי כלל כך, וצ"ע.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי בחפשי כותב » א' נובמבר 07, 2021 11:55 pm

צופה_ומביט כתב:בעיניי דוחק גדול להכניס את דברי הרמח"ל בדרך עץ החיים לדבריו במסילת ישרים, לא משמע לי כלל כך, וצ"ע.

הרמח"ל לא סתר עצמו, כי לא שפך דיו בכדי במה שכתב במסילת ישרים: "בראתי לו תורה תבלין וכו', בראותו דרכיה, ציוויה, ואזהרותיה". רק בא ללמד על שני אופנים כיצד להשתמש בתבלין של תורה, וכדלהלן:

א) לראות ב'דרכיה' של תורה, שאינם מ"ע ול"ת [שהרי הן נכללין בדבריו שכתב אח"כ "ציוויה ואזהרותיה"], בתוכם הסיפורים והמעשיות של האבות וכו', שכל מעשיהם הם דרכי התורה האלקית, ומעשי אבות סימן לבנים. ודרך הנכונה לראות דרכי התורה, היא לחשוב מה עשו האבות? מה עשה משה? וכו', וכמו שהרחיב בדרך עץ החיים.

ב) ולראות ב'ציוויה ואזהרותיה' [מ"ע ול"ת].

אור עולם
הודעות: 1347
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי אור עולם » ה' נובמבר 18, 2021 2:53 am

חיים סופר כתב:מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון
מקור ?

ראיתי שהביא כך בעלון 'בנאות דשא' לפרשת ויצא.

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי חיים סופר » ו' נובמבר 19, 2021 1:44 am

אור עולם כתב:
חיים סופר כתב:מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון
מקור ?

ראיתי שהביא כך בעלון 'בנאות דשא' לפרשת ויצא.

הובא שם בשם הנועם מגדים נזכר כאן למעלה

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי תרשישי » ה' דצמבר 02, 2021 9:13 pm

במשנה ברורה (סעיף א' סוף סקי"ב) כתב שתורה תבלין קאי על תוכחת מוסר שבמאמרי חז"ל, עיי"ש.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' דצמבר 02, 2021 9:25 pm

תרשישי כתב:במשנה ברורה (סעיף א' סוף סקי"ב) כתב שתורה תבלין קאי על תוכחת מוסר שבמאמרי חז"ל, עיי"ש.

ברוך הבא לפורום [זו הודעתך הראשונה, "הודעות: 1"].

הובא כבר לעיל באשכול ע"י הרב מה שנכון נכון עיי"ש
viewtopic.php?p=732001#p732001

Chortkov
הודעות: 173
הצטרף: ו' אפריל 17, 2020 5:05 am
מיקום: ברוקלין נ.י.

Re: מה שתורה תבלין ליצר הרע ומבטלת הרהורים רעים היינו דוקא לימוד עיון

הודעהעל ידי Chortkov » ה' דצמבר 16, 2021 12:29 am

דברי כ"ק אדמו"ר מהרמ"מ זילבער מתולדות יהודה באידיש
קבצים מצורפים
52 - גליון 'דעהו' חיי שרה .pdf
(1007.61 KiB) הורד 81 פעמים


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים