מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בשר מן החי בזמן הזה

חיפושי מקורות וכדומה
י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' ינואר 03, 2022 10:33 pm

האם היו עמים שנהגו לאכול בשר מן החי אחרי זמן התורה?

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ג' ינואר 04, 2022 1:33 am

עיין במסכת נדרים (דף סה ע"א) שצדקיהו המלך מצא את נבוכדנצר הרשע אוכל ארנבת חיה, והשביע אותו נבוכדנצר שלא תגלה מעשיו לאחרים. וכתב המהרש"א: "דרך בעלי מלחמות שהם אכזריים ובעלי נפש היפה לאכול אינו מבושל ונא, אבל [נבוכדנצר] הוסיף במזגו וטבעו הרעה בארנבת מיד שצד אותו בעודו בידו אכלו חי, וזה ודאי מדת אכזר הוא ביותר, ולא רצה לגלותו".

ומשמע מהנ"ל, שהוא דבר בלתי שכיח שיאכלו בשר מן החי.

[אך אולי אין ראיה ממעשה של נבוכדנצר, שנשך ואכל בארנבת חי בעודו בידו, כאוכל תפוח, שרק זה מדת אכזרית ביותר ולא שכיח. אבל לחתוך בשר מן החי, ולאכלו, אפשר שכיח. אמנם מדברי המהרש"א מבואר שרק שכיח לאכול "אינו מבושל ונא", אבל לאכול "בשר מן החי" אינו שכיח כלל, אף אצל בעלי מלחמות האכזריים.]

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 04, 2022 3:55 am

י. אברהם כתב:האם היו עמים שנהגו לאכול בשר מן החי אחרי זמן התורה?

הסינים אוכלים אבר מן החי. (כן הדבר מפורסם, אבל מעולם לא הייתי שם, לא ראיתי הדבר בעיניי).
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' ינואר 04, 2022 2:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלוריש
הודעות: 2415
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 04, 2022 12:49 pm

י. אברהם כתב:האם היו עמים שנהגו לאכול בשר מן החי אחרי זמן התורה?

בצרפת אוכלים צדפות גם כאשר הן בחיים

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי שמש » ג' ינואר 04, 2022 12:58 pm

יש כמה מנות במזרח (בעיקר של חסילונים ושאר ירקות ופירות ים) המוגשות בעוד הבע''ח בחיים, אם צריך פרטים תחפש בויקיפדיה 'חסילון שיכור' (יש שם גם קישורים לעוד 'מאכלים' דומים), לא מומלץ לפני/אחרי הארוחה..

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' ינואר 04, 2022 1:05 pm

עיקר שאלתי על בשר מן החי, ולא אכילת חי בשלימותו.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי שמש » ג' ינואר 04, 2022 1:53 pm

https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A1% ... 2%27%D7%99
''...חלקי התמנון עדיין חיים ונעים על צלחת ההגשה. לעיתים מוגשות הזרועות בלבד (כשהן נעות)...''

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' ינואר 04, 2022 2:05 pm

האם נהגו כן באופן שאסור עפ"י תורה?
לדוגמא, איסור אבר מן החי נוהג בטהורים ולא בטמאים, האם ידוע אם העמים עושים כן בטהורים?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 04, 2022 2:13 pm

י. אברהם כתב:האם נהגו כן באופן שאסור עפ"י תורה?
לדוגמא, איסור אבר מן החי נוהג בטהורים ולא בטמאים, האם ידוע אם העמים עושים כן בטהורים?

לבני-נח אין הבדל בין טהורים לטמאים.
אבל יש הבדל בין בהמה וחיה לבין עוף לבין שרץ (מחלוקת רמב"ם וראב"ד).

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 04, 2022 2:39 pm

י. אברהם כתב:האם נהגו כן באופן שאסור עפ"י תורה?
לדוגמא, איסור אבר מן החי נוהג בטהורים ולא בטמאים, האם ידוע אם העמים עושים כן בטהורים?

בחכמת אדם - שער איסור והיתר כלל כז סעיף א:
ודוקא בישראל אינו נוהג אבר מן החי בטמאים. אבל בן נח מוזהר על אבר מן החי אף בטמאים, ולפיכך אסור לישראל להושיט לבן נח אבר מן החי בין מטמאה ובין מטהורה...
ועיין על העוברים בזמננו: https://en.wikipedia.org/wiki/Eating_live_animals

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' ינואר 04, 2022 3:09 pm

לא שאלתי מהו ההלכה בבני נח אלא "האם ידוע אם העמים עושים כן בטהורים".

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ג' ינואר 04, 2022 6:11 pm

י. אברהם כתב:האם היו עמים שנהגו לאכול בשר מן החי אחרי זמן התורה?

בחפשי כותב כתב:עיין במסכת נדרים (דף סה ע"א) שצדקיהו המלך מצא את נבוכדנצר הרשע אוכל ארנבת חיה, והשביע אותו נבוכדנצר שלא תגלה מעשיו לאחרים. וכתב המהרש"א: "דרך בעלי מלחמות שהם אכזריים ובעלי נפש היפה לאכול אינו מבושל ונא, אבל [נבוכדנצר] הוסיף במזגו וטבעו הרעה בארנבת מיד שצד אותו בעודו בידו אכלו חי, וזה ודאי מדת אכזר הוא ביותר, ולא רצה לגלותו".
ומשמע מהנ"ל, שהוא דבר בלתי שכיח שיאכלו בשר מן החי.

ואציין עוד, שאמנם מצינו בספרים, שהביאו רפואות וסגולות שונות ומשונות ע"י אכילת בשר מן החי. לדוגמא, ראה בשו"ת הרשב"ש (סימן תקיח) שכתב, שנהגו הנשים לבלוע ערלת התינוק שנימול, לסגולה שתוליד זכרים.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 04, 2022 7:01 pm

בחפשי כותב כתב:ואציין עוד, שאמנם מצינו בספרים, שהביאו רפואות וסגולות שונות ומשונות ע"י אכילת בשר מן החי. לדוגמא, ראה בשו"ת הרשב"ש (סימן תקיח) שכתב, שנהגו הנשים לבלוע ערלת התינוק שנימול, לסגולה שתוליד זכרים.

נדמה לי שהערלה היא עור ולא בשר.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ג' ינואר 04, 2022 8:53 pm

באמונתו כתב:
בחפשי כותב כתב:ואציין עוד, שאמנם מצינו בספרים, שהביאו רפואות וסגולות שונות ומשונות ע"י אכילת בשר מן החי. לדוגמא, ראה בשו"ת הרשב"ש (סימן תקיח) שכתב, שנהגו הנשים לבלוע ערלת התינוק שנימול, לסגולה שתוליד זכרים.

נדמה לי שהערלה היא עור ולא בשר.

ראה שם בשו"ת הרשב"ש, ובשו"ת מחנה ישראל (סימן פד), ובמחזיק ברכה (יו"ד סימן עט אות ב) שמצדדים לאסור מנהג הנ"ל, משום איסור אכילת 'בשר' אדם, עיין שם.

ואפילו אם נאמר שהערלה היא עור בלבד, מ"מ גם עור האדם אסור מדרבנן. עיין בשו"ע יו"ד (סימן עט סעיף א) ובנו"כ, ובבן איש חי (שנה ב, פרשת אמור סעיף ה).

ודיברתי ע"ז עם מוהל מומחה גדול [בידיעות בתחום הרפואי], ולדעתו קשה להחליט ולומר שהערלה היא עור ולא בשר.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 04, 2022 10:10 pm

שמש כתב:יש כמה מנות במזרח (בעיקר של חסילונים ושאר ירקות ופירות ים) המוגשות בעוד הבע''ח בחיים, אם צריך פרטים תחפש בויקיפדיה 'חסילון שיכור' (יש שם גם קישורים לעוד 'מאכלים' דומים), לא מומלץ לפני/אחרי הארוחה..

אין איסור אבר מן החי בבע"ח שאינם טעונים שחיטה (רמב"ם שחיטה א, ג, שבת צ, ב, שו"ע יו"ד יג, א ועוד).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 04, 2022 11:17 pm

בחפשי כותב כתב:
באמונתו כתב:
בחפשי כותב כתב:ואציין עוד, שאמנם מצינו בספרים, שהביאו רפואות וסגולות שונות ומשונות ע"י אכילת בשר מן החי. לדוגמא, ראה בשו"ת הרשב"ש (סימן תקיח) שכתב, שנהגו הנשים לבלוע ערלת התינוק שנימול, לסגולה שתוליד זכרים.

נדמה לי שהערלה היא עור ולא בשר.

ראה שם בשו"ת הרשב"ש, ובשו"ת מחנה ישראל (סימן פד), ובמחזיק ברכה (יו"ד סימן עט אות ב) שמצדדים לאסור מנהג הנ"ל, משום איסור אכילת 'בשר' אדם, עיין שם.

ואפילו אם נאמר שהערלה היא עור בלבד, מ"מ גם עור האדם אסור מדרבנן. עיין בשו"ע יו"ד (סימן עט סעיף א) ובנו"כ, ובבן איש חי (שנה ב, פרשת אמור סעיף ה).

ודיברתי ע"ז עם מוהל מומחה גדול [בידיעות בתחום הרפואי], ולדעתו קשה להחליט ולומר שהערלה היא עור ולא בשר.

עור האדם כבשרו.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 1:39 am

הערלה היא עור, כפי הגדרת כל הראשונים והאחרונים, ביניהם רש"י ורמב"ם.
אולם, בכף החיים סי' עט סעי' יא, האריך בראיות מדברי הרשב"א ועוד ראשונים, שגם לסוברים שבשר אדם אסור גם בעודו בחיים חיותו, לענין העור לבד, שאין איסורו אלא מדרבנן, לא החמירו אלא לאחר מותו כמו בשערו...

רציני
הודעות: 865
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי רציני » ד' ינואר 05, 2022 7:09 am

י. אברהם כתב:האם היו עמים שנהגו לאכול בשר מן החי אחרי זמן התורה?

בזמן הרמב"ם לא היה שכן כתב במורה נבוכים (חלק ג, פרק מח) ועוד שכן היו עושים אז מלכי הגוים וגם לעבודה זרה היו עושים כן רוצה לומר שהיו חותכים מן הבהמה אבר ידוע ואוכלים אותו. ובנוסח אחר וטעם אבר מן החי הוא מחמת שהוא מקנה אכזריות וכך היו עושים מלכי הגוים אז. וכך גם היו עושים לעבודה זרה כלומר שהיו חותכים מן הבהמה אבר מיוחד ונאכל. [על העבודה זרה ציינו למשנה בע"ז ב ג עורות לבובין אולם שם מקריבים]. אולם בנוסח של מורה נבוכים [שייער] לא הביא את פיסקת מלכי הגוים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 05, 2022 9:47 am

באמונתו כתב:הערלה היא עור, כפי הגדרת כל הראשונים והאחרונים, ביניהם רש"י ורמב"ם.
אולם, בכף החיים סי' עט סעי' יא, האריך בראיות מדברי הרשב"א ועוד ראשונים, שגם לסוברים שבשר אדם אסור גם בעודו בחיים חיותו, לענין העור לבד, שאין איסורו אלא מדרבנן, לא החמירו אלא לאחר מותו כמו בשערו...

הא מנין?!
והא תנן (חולין פ"ט מ"ב) "אלו שעורותיהן כבשרן: עור האדם" וכו'!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 05, 2022 10:42 am

לפני שנים רבות הראיתי את הכף החיים ביו"ד סימן עט' לת"ח מופלג אחד שליט"א, ואמר לי שדבריו תמוהים ולא זכה להבינו.

ודנתי איתו על תופעה מצויה מאוד של גידולי עור פנימיים בחניכים, שאחר כך נתלשים ונבלעים עם האוכל או בעין לכשעצמם. ולהרבה פוסקים הוא איסור דאורייתא של חצי שיעור, ויש לגבב כמה קולות וצ"ע.

וכעת עיינתי שוב כדי להבין במה מדובר.
והנה תחילתו של הנידון משו"ת הרשב"א סימן שס"ה, שהמציא קולא דעור המת אינו אסור בהנאה מגזירה שוה דעגלה ערופה, כיון שגם עורות קדשים אינם אוסרים בהנאה. ולבסוף מצדד לחומרא. וכתב הפרי מגדים יו"ד סימן ע"ט ס"ק ג, דאפשר שמה שצידד לבסוף לחומרא אינו אלא מדרבנן.

ובבן איש חי שנה שניה פרשת אמור סעיף ה', הבין שרצונו לומר שאינו אסור גם באכילה רק מדרבנן, ונמשך אחריו בכף החיים שם.

והאמת שהוא צ"ע גדול, שהרי הרשב"א מיירי רק לעניין איסור הנאה דמת, ולא לעניין איסור אכילת בשר אדם.

ולעניין איסור אכילת בשר אדם (לסוברים שהוא דאורייתא) לכאורה הדבר פשוט שעור האדם נחשב כבשרו מדאורייתא, הן לעניין טומאת המת (כלישנא בתרא דעולא בחולין דף קכב:, וכן פסק הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק ג הלכה יא), והן לעניין איסור אכילה, וכמו שפסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק ד הלכה כא. והרשב"א כלל לא דן באיסור זה (ולדעתו האיסור הזה אינו קיים בכלל, כי בשר אדם לשיטתו מותר מן התורה, אם לא במת מצד איסור הנאה ממת), וגם כל סברתו אינה שייכת בו, שהרי איסור זה לא נלמד כלל מעגלה ערופה וקדשים, ולא מצינו בו שום קולא באלו שעורותיהם כבשרם.

ולכאורה צריך לומר שגם הפרי מגדים שכתב שהוא אסור רק מדרבנן קאי רק על הא דסליק מיניה לעניין איסור הנאה מעור מת, ומצד איסור הנאה ממת דילפינן מעגלה ערופה, ולא קאי כלל על איסור אכילת בשר אדם. ודברי בן איש וכף החיים שנמשך אחריו צ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 05, 2022 11:18 am

אגב, לפי דעת הרמב"ם שבשר אדם מדאורייתא באיסור עשה,
האם יש הבדל בין אכילת פחות מכזית לבין אכילת כזית?
הלא שניהם אסורים מדאורייתא, ובשניהם אין עונש מדאורייתא!

ונפק"מ למי שהוצרך לאכול לפיקוח נפש, לפי הדעה שאין בזה "ייהרג ואל יעבור", האם יש ענין לאכול "פחות פחות מכשיעור"?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 05, 2022 11:48 am

עזריאל ברגר כתב:אגב, לפי דעת הרמב"ם שבשר אדם מדאורייתא באיסור עשה,
האם יש הבדל בין אכילת פחות מכזית לבין אכילת כזית?
הלא שניהם אסורים מדאורייתא, ובשניהם אין עונש מדאורייתא!

ונפק"מ למי שהוצרך לאכול לפיקוח נפש, לפי הדעה שאין בזה "ייהרג ואל יעבור", האם יש ענין לאכול "פחות פחות מכשיעור"?

יש נפקא מינה ידועה מהפרי מגדים לעניין שבועה, שאינה חלה על עשה, וחלה על חצי שיעור כיון שאין מפורש בתורה איסורו (ואם איני טועה יש לדון לפי דעת הרא"ם שסובר דפשטיא דקרא מיירי על כל שהוא ואתי הלכתא ואוקמיה אשיעור, אבל לחולקים עליו ודאי שיש לומר כך).

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' ינואר 05, 2022 12:25 pm

רציני כתב:בזמן הרמב"ם לא היה שכן כתב במורה נבוכים (חלק ג, פרק מח) ועוד שכן היו עושים אז מלכי הגוים וגם לעבודה זרה היו עושים כן רוצה לומר שהיו חותכים מן הבהמה אבר ידוע ואוכלים אותו. ובנוסח אחר וטעם אבר מן החי הוא מחמת שהוא מקנה אכזריות וכך היו עושים מלכי הגוים אז. וכך גם היו עושים לעבודה זרה כלומר שהיו חותכים מן הבהמה אבר מיוחד ונאכל. [על העבודה זרה ציינו למשנה בע"ז ב ג עורות לבובין אולם שם מקריבים]. אולם בנוסח של מורה נבוכים [שייער] לא הביא את פיסקת מלכי הגוים.

יישר כח!

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 3:22 pm

מקדש מלך כתב:לפני שנים רבות הראיתי את הכף החיים ביו"ד סימן עט' לת"ח מופלג אחד שליט"א, ואמר לי שדבריו תמוהים ולא זכה להבינו.
ודנתי איתו על תופעה מצויה מאוד של גידולי עור פנימיים בחניכים, שאחר כך נתלשים ונבלעים עם האוכל או בעין לכשעצמם. ולהרבה פוסקים הוא איסור דאורייתא של חצי שיעור, ויש לגבב כמה קולות וצ"ע.
וכעת עיינתי שוב כדי להבין במה מדובר.
והנה תחילתו של הנידון משו"ת הרשב"א סימן שס"ה, שהמציא קולא דעור המת אינו אסור בהנאה מגזירה שוה דעגלה ערופה, כיון שגם עורות קדשים אינם אוסרים בהנאה. ולבסוף מצדד לחומרא. וכתב הפרי מגדים יו"ד סימן ע"ט ס"ק ג, דאפשר שמה שצידד לבסוף לחומרא אינו אלא מדרבנן.
ובבן איש חי שנה שניה פרשת אמור סעיף ה', הבין שרצונו לומר שאינו אסור גם באכילה רק מדרבנן, ונמשך אחריו בכף החיים שם.
והאמת שהוא צ"ע גדול, שהרי הרשב"א מיירי רק לעניין איסור הנאה דמת, ולא לעניין איסור אכילת בשר אדם.
ולעניין איסור אכילת בשר אדם (לסוברים שהוא דאורייתא) לכאורה הדבר פשוט שעור האדם נחשב כבשרו מדאורייתא, הן לעניין טומאת המת (כלישנא בתרא דעולא בחולין דף קכב:, וכן פסק הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק ג הלכה יא), והן לעניין איסור אכילה, וכמו שפסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק ד הלכה כא. והרשב"א כלל לא דן באיסור זה (ולדעתו האיסור הזה אינו קיים בכלל, כי בשר אדם לשיטתו מותר מן התורה, אם לא במת מצד איסור הנאה ממת), וגם כל סברתו אינה שייכת בו, שהרי איסור זה לא נלמד כלל מעגלה ערופה וקדשים, ולא מצינו בו שום קולא באלו שעורותיהם כבשרם.
ולכאורה צריך לומר שגם הפרי מגדים שכתב שהוא אסור רק מדרבנן קאי רק על הא דסליק מיניה לעניין איסור הנאה מעור מת, ומצד איסור הנאה ממת דילפינן מעגלה ערופה, ולא קאי כלל על איסור אכילת בשר אדם. ודברי בן איש וכף החיים שנמשך אחריו צ"ע.

ברם, פשטות לשון הפרי מגדים, אמנם משמע ע"ד הבן איש חי וכף החיים דווקא, ביורה דעה - שפתי דעת סימן עט ס"ק ג:
[בשר אדם] אסור [לאכלו מן התורה]. בעשה לא בלאו... ועי' בפ"ב ממ"א ה"ג במ"מ ולח"מ מברייתא דת"כ, דממעט ליה מלאו, ובשר המת אסור לכ"ע מ"ה...
ודע ד[אכילת] בשר המת אינו בלאו, וכ"כ הר"מ שם, אף דיליף שם שם מעגלה ועגלה מקדשים, וטעמא של דבר לא ידענא, וכבר הוקשה להמ"ל בהל' אבל שם, דהנהנה מקדשים לוקה, ועונשין וממיתין על גזירה שוה.
ועי' תשובת הרשב"א שס"ה צידד לומר עור האדם אינו אסור, דעור קדשים ג"כ מותר, ולסוף העלה דלא גרע משערו, ואפשר מדרבנן אסור - לא מן התורה...
הרי כל נושאו ועניינו, באיסור אכילה הוא.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ד' ינואר 05, 2022 3:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 05, 2022 3:28 pm

באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:לפני שנים רבות הראיתי את הכף החיים ביו"ד סימן עט' לת"ח מופלג אחד שליט"א, ואמר לי שדבריו תמוהים ולא זכה להבינו.
ודנתי איתו על תופעה מצויה מאוד של גידולי עור פנימיים בחניכים, שאחר כך נתלשים ונבלעים עם האוכל או בעין לכשעצמם. ולהרבה פוסקים הוא איסור דאורייתא של חצי שיעור, ויש לגבב כמה קולות וצ"ע.
וכעת עיינתי שוב כדי להבין במה מדובר.
והנה תחילתו של הנידון משו"ת הרשב"א סימן שס"ה, שהמציא קולא דעור המת אינו אסור בהנאה מגזירה שוה דעגלה ערופה, כיון שגם עורות קדשים אינם אוסרים בהנאה. ולבסוף מצדד לחומרא. וכתב הפרי מגדים יו"ד סימן ע"ט ס"ק ג, דאפשר שמה שצידד לבסוף לחומרא אינו אלא מדרבנן.
ובבן איש חי שנה שניה פרשת אמור סעיף ה', הבין שרצונו לומר שאינו אסור גם באכילה רק מדרבנן, ונמשך אחריו בכף החיים שם.
והאמת שהוא צ"ע גדול, שהרי הרשב"א מיירי רק לעניין איסור הנאה דמת, ולא לעניין איסור אכילת בשר אדם.
ולעניין איסור אכילת בשר אדם (לסוברים שהוא דאורייתא) לכאורה הדבר פשוט שעור האדם נחשב כבשרו מדאורייתא, הן לעניין טומאת המת (כלישנא בתרא דעולא בחולין דף קכב:, וכן פסק הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק ג הלכה יא), והן לעניין איסור אכילה, וכמו שפסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק ד הלכה כא. והרשב"א כלל לא דן באיסור זה (ולדעתו האיסור הזה אינו קיים בכלל, כי בשר אדם לשיטתו מותר מן התורה, אם לא במת מצד איסור הנאה ממת), וגם כל סברתו אינה שייכת בו, שהרי איסור זה לא נלמד כלל מעגלה ערופה וקדשים, ולא מצינו בו שום קולא באלו שעורותיהם כבשרם.
ולכאורה צריך לומר שגם הפרי מגדים שכתב שהוא אסור רק מדרבנן קאי רק על הא דסליק מיניה לעניין איסור הנאה מעור מת, ומצד איסור הנאה ממת דילפינן מעגלה ערופה, ולא קאי כלל על איסור אכילת בשר אדם. ודברי בן איש וכף החיים שנמשך אחריו צ"ע.

ברם, פשטות לשון הפרי מגדים, אמנם משמע ע"ד הבן איש חי וכף החיים דווקא, ביורה דעה - שפתי דעת סימן עט ס"ק ג:
[בשר אדם] אסור [לאכלו מן התורה]. בעשה לא בלאו... ועי' בפ"ב ממ"א ה"ג במ"מ ולח"מ מברייתא דת"כ, דממעט ליה מלאו, ובשר המת אסור לכ"ע מ"ה...
ודע ד[אכילת] בשר המת אינו בלאו, וכ"כ הר"מ שם, אף דיליף שם שם מעגלה ועגלה מקדשים, וטעמא של דבר לא ידענא, וכבר הוקשה להמ"ל בהל' אבל שם, דהנהנה מקדשים לוקה, ועונשין וממיתין על גזירה שוה. ועי' תשובת הרשב"א שס"ה צידד לומר עור האדם אינו אסור, דעור קדשים ג"כ מותר, ולסוף העלה דלא גרע משערו, ואפשר מדרבנן אסור לא מן התורה...
הרי כל נושאו ועניינו, באיסור אכילה הוא.

אתה בא ליישב כיצד הם הגיעו לטעות זו בהבנת דבריו?

כי אם אינך מתייחס לטענותי עצמן, לא הועלת יותר מזה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' ינואר 05, 2022 3:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 05, 2022 3:30 pm

באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:לפני שנים רבות הראיתי את הכף החיים ביו"ד סימן עט' לת"ח מופלג אחד שליט"א, ואמר לי שדבריו תמוהים ולא זכה להבינו.
ודנתי איתו על תופעה מצויה מאוד של גידולי עור פנימיים בחניכים, שאחר כך נתלשים ונבלעים עם האוכל או בעין לכשעצמם. ולהרבה פוסקים הוא איסור דאורייתא של חצי שיעור, ויש לגבב כמה קולות וצ"ע.
וכעת עיינתי שוב כדי להבין במה מדובר.
והנה תחילתו של הנידון משו"ת הרשב"א סימן שס"ה, שהמציא קולא דעור המת אינו אסור בהנאה מגזירה שוה דעגלה ערופה, כיון שגם עורות קדשים אינם אוסרים בהנאה. ולבסוף מצדד לחומרא. וכתב הפרי מגדים יו"ד סימן ע"ט ס"ק ג, דאפשר שמה שצידד לבסוף לחומרא אינו אלא מדרבנן.
ובבן איש חי שנה שניה פרשת אמור סעיף ה', הבין שרצונו לומר שאינו אסור גם באכילה רק מדרבנן, ונמשך אחריו בכף החיים שם.
והאמת שהוא צ"ע גדול, שהרי הרשב"א מיירי רק לעניין איסור הנאה דמת, ולא לעניין איסור אכילת בשר אדם.
ולעניין איסור אכילת בשר אדם (לסוברים שהוא דאורייתא) לכאורה הדבר פשוט שעור האדם נחשב כבשרו מדאורייתא, הן לעניין טומאת המת (כלישנא בתרא דעולא בחולין דף קכב:, וכן פסק הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק ג הלכה יא), והן לעניין איסור אכילה, וכמו שפסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק ד הלכה כא. והרשב"א כלל לא דן באיסור זה (ולדעתו האיסור הזה אינו קיים בכלל, כי בשר אדם לשיטתו מותר מן התורה, אם לא במת מצד איסור הנאה ממת), וגם כל סברתו אינה שייכת בו, שהרי איסור זה לא נלמד כלל מעגלה ערופה וקדשים, ולא מצינו בו שום קולא באלו שעורותיהם כבשרם.
ולכאורה צריך לומר שגם הפרי מגדים שכתב שהוא אסור רק מדרבנן קאי רק על הא דסליק מיניה לעניין איסור הנאה מעור מת, ומצד איסור הנאה ממת דילפינן מעגלה ערופה, ולא קאי כלל על איסור אכילת בשר אדם. ודברי בן איש וכף החיים שנמשך אחריו צ"ע.

ברם, פשטות לשון הפרי מגדים, אמנם משמע ע"ד הבן איש חי וכף החיים דווקא, ביורה דעה - שפתי דעת סימן עט ס"ק ג:
[בשר אדם] אסור [לאכלו מן התורה]. בעשה לא בלאו... ועי' בפ"ב ממ"א ה"ג במ"מ ולח"מ מברייתא דת"כ, דממעט ליה מלאו, ובשר המת אסור לכ"ע מ"ה...
ודע ד[אכילת] בשר המת אינו בלאו, וכ"כ הר"מ שם, אף דיליף שם שם מעגלה ועגלה מקדשים, וטעמא של דבר לא ידענא, וכבר הוקשה להמ"ל בהל' אבל שם, דהנהנה מקדשים לוקה, ועונשין וממיתין על גזירה שוה. ועי' תשובת הרשב"א שס"ה צידד לומר עור האדם אינו אסור, דעור קדשים ג"כ מותר, ולסוף העלה דלא גרע משערו, ואפשר מדרבנן אסור לא מן התורה...
הרי כל נושאו ועניינו, באיסור אכילה הוא.

נכון. ואילו בן-דורנו היה כותב כדברי הבא"ח והכה"ח - הייתי אומר לו שהוא טעה בלמדו את הסוגיא מתוך דברי הפמ"ג במקום לעיין היטב בכל אחד מהספרים.
אלא שמאוד קשה לומר כן על גדולי עולם, וצע"ג.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 3:32 pm

מקדש מלך כתב:
באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:לפני שנים רבות הראיתי את הכף החיים ביו"ד סימן עט' לת"ח מופלג אחד שליט"א, ואמר לי שדבריו תמוהים ולא זכה להבינו.
ודנתי איתו על תופעה מצויה מאוד של גידולי עור פנימיים בחניכים, שאחר כך נתלשים ונבלעים עם האוכל או בעין לכשעצמם. ולהרבה פוסקים הוא איסור דאורייתא של חצי שיעור, ויש לגבב כמה קולות וצ"ע.
וכעת עיינתי שוב כדי להבין במה מדובר.
והנה תחילתו של הנידון משו"ת הרשב"א סימן שס"ה, שהמציא קולא דעור המת אינו אסור בהנאה מגזירה שוה דעגלה ערופה, כיון שגם עורות קדשים אינם אוסרים בהנאה. ולבסוף מצדד לחומרא. וכתב הפרי מגדים יו"ד סימן ע"ט ס"ק ג, דאפשר שמה שצידד לבסוף לחומרא אינו אלא מדרבנן.
ובבן איש חי שנה שניה פרשת אמור סעיף ה', הבין שרצונו לומר שאינו אסור גם באכילה רק מדרבנן, ונמשך אחריו בכף החיים שם.
והאמת שהוא צ"ע גדול, שהרי הרשב"א מיירי רק לעניין איסור הנאה דמת, ולא לעניין איסור אכילת בשר אדם.
ולעניין איסור אכילת בשר אדם (לסוברים שהוא דאורייתא) לכאורה הדבר פשוט שעור האדם נחשב כבשרו מדאורייתא, הן לעניין טומאת המת (כלישנא בתרא דעולא בחולין דף קכב:, וכן פסק הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק ג הלכה יא), והן לעניין איסור אכילה, וכמו שפסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק ד הלכה כא. והרשב"א כלל לא דן באיסור זה (ולדעתו האיסור הזה אינו קיים בכלל, כי בשר אדם לשיטתו מותר מן התורה, אם לא במת מצד איסור הנאה ממת), וגם כל סברתו אינה שייכת בו, שהרי איסור זה לא נלמד כלל מעגלה ערופה וקדשים, ולא מצינו בו שום קולא באלו שעורותיהם כבשרם.
ולכאורה צריך לומר שגם הפרי מגדים שכתב שהוא אסור רק מדרבנן קאי רק על הא דסליק מיניה לעניין איסור הנאה מעור מת, ומצד איסור הנאה ממת דילפינן מעגלה ערופה, ולא קאי כלל על איסור אכילת בשר אדם. ודברי בן איש וכף החיים שנמשך אחריו צ"ע.

ברם, פשטות לשון הפרי מגדים, אמנם משמע ע"ד הבן איש חי וכף החיים דווקא, ביורה דעה - שפתי דעת סימן עט ס"ק ג:
[בשר אדם] אסור [לאכלו מן התורה]. בעשה לא בלאו... ועי' בפ"ב ממ"א ה"ג במ"מ ולח"מ מברייתא דת"כ, דממעט ליה מלאו, ובשר המת אסור לכ"ע מ"ה...
ודע ד[אכילת] בשר המת אינו בלאו, וכ"כ הר"מ שם, אף דיליף שם שם מעגלה ועגלה מקדשים, וטעמא של דבר לא ידענא, וכבר הוקשה להמ"ל בהל' אבל שם, דהנהנה מקדשים לוקה, ועונשין וממיתין על גזירה שוה. ועי' תשובת הרשב"א שס"ה צידד לומר עור האדם אינו אסור, דעור קדשים ג"כ מותר, ולסוף העלה דלא גרע משערו, ואפשר מדרבנן אסור לא מן התורה...
הרי כל נושאו ועניינו, באיסור אכילה הוא.

אתה בא ליישב כיצד הם הגיעו לטעות זו?
כי אם אינך מתייחס לטענותי עצמן, לא הועלת יותר מזה.

לכאורה, השאלה היא על הפרי מגדים, לא על הבא"ח - כף החיים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 05, 2022 3:37 pm

אין שאלה על הפרי מגדים, כי אפשר ליישב בקלות שקאי על איסור מת שממנו סליק, ואי אפשר "להקשות בדוחק" למה לא כתב זאת להדיא, כי הרי דרכו לקצר מאוד, וגם הדברים מובנים מאליהם למעיין במקורות.
וכל מי שיקרא אותו יראה עד כמה נקל להבין כך בדבריו.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 5:38 pm

וכיו"ב כתב שו"ת בית יצחק - יורה דעה א סימן קמה:
... ובאמת מבואר במשנה דכתבו על יד של עבד כשר, אף דגם עבד ל"ה מן המותר בפיך, לפוסקים דאף מת נכרי ועבד אסור בהנאה ובאכילה, וע"כ דלא בעינין מן המותר בפיך בשאר מצות, ואין לומר דעור האדם ודאי לא אסור מה"ת, כמ"ש תו' נדה נ"ה, דמ"מ האדם גופא ל"ה ממין המותר בפיך, והרי גם עור בהמה טמאה כשנתיבשה אין בה איסור טומא', ורק מ"מ ל"ה ממין המותר בפיך, וה"ה אדם, לדעת האוסרים בשר אדם נכרי, וע"כ בשאר מצות ל"ב מן המותר בפיך, וזה ראי' נכונה:
המדובר בהלכות "מן המותר בפיך" במצוות, ר"ל באיסור אכילה.
לענ"ד, המתבקש לומר כאן הוא, אשר רבותינו ז"ל למדו הגדר של עור אדם אף באכילתו, מדין הנאתו (היינו במת): אם בהנאה הוא לא מן התורה, ה"ה לגבי אכילתו, מפני שהשאלה היא אחת: אי כבשרו הוא א"ל, לא שנא לעניין הנאה, ולא שנא לגבי אכילה, וייתכן גם להבדיל בין איסורי אכילה והנאה ובין דין הטומאה, עכ"פ מדאורייתא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 05, 2022 6:00 pm

ולענ"ד המתבקש הוא לא לומר שרבותינו ז"ל חולקים על רמב"ם מפורש, וזאת מפני פלפול של השוואה שאין לו שום מקור. ולא עוד אלא שאפילו לא טרחו לבאר זאת, מרוב שהיה פשוט בעיניהם.
ולכן מתבקש לומר שהבית יצחק מדבר רק על איסור הנאה מהמת, שכולל גם איסור אכילה, ולא התייחס לשיטת הרמב"ם שבשר אדם אסור באכילה בעשה, או מפני שרוב הפוסקים חולקים עליו, ואו מפני שבין כה וכה דוחה את סברתו ואומר שגם העור מותר אזלינן בתר המין כולו. או שנישאר בקושיא עליו.

והאמת שהדברים גם מוכחים שם בלשונו, שהרי אומר שכל קושייתו היא רק לפי הדעות שמת עבד ונכרי אסור בהנאה, והרי להרמב"ם שבשר אדם אסור באכילה פשוט שאין לחלק בין נכרי לישראל. ועל כרחך שהתעלם משיטת הרמב"ם שבשר אדם אסור באכילה משום מה, ולא משנה מדוע.

אבל לא נמציא שחלק על רמב"ם מפורש מסברא חלשה, ואפילו לא טרח לבאר זאת.

ואגב אציין שלא הבנתי את דבריו. הרי מדובר כאן בעבד שהוא בחיים, ואם כן מדוע נחשב אינו מן המותר בפיך בגלל שמת אסור בהנאה. ולכאורה הדבר תלוי רק בשיטות אם בשר אדם אסור בעשה ואם שייך בו איסורי אבר מן החי או בשר מן החי, אבל איסור הנאה דמת מאן דכר שמיה?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 6:13 pm

מקדש מלך כתב:ולענ"ד המתבקש הוא לא לומר שרבותינו ז"ל חולקים על רמב"ם מפורש, וזאת מפני פלפול של השוואה שאין לו שום מקור. ולא עוד אלא שאפילו לא טרחו לבאר זאת, מרוב שהיה פשוט בעיניהם.
ולכן מתבקש לומר שהבית יצחק מדבר רק על איסור הנאה מהמת, שכולל גם איסור אכילה, ולא התייחס לשיטת הרמב"ם שבשר אדם אסור באכילה בעשה, או מפני שרוב הפוסקים חולקים עליו, ואו מפני שבין כה וכה דוחה את סברתו ואומר שגם העור מותר אזלינן בתר המין כולו. או שנישאר בקושיא עליו.
והאמת שהדברים גם מוכחים שם בלשונו, שהרי אומר שכל קושייתו היא רק לפי הדעות שמת עבד ונכרי אסור בהנאה, והרי להרמב"ם שבשר אדם אסור באכילה פשוט שאין לחלק בין נכרי לישראל. ועל כרחך שהתעלם משיטת הרמב"ם שבשר אדם אסור באכילה משום מה, ולא משנה מדוע.
אבל לא נמציא שחלק על רמב"ם מפורש מסברא חלשה, ואפילו לא טרח לבאר זאת.

אין רמב"ם מפורש, שעור כבשר מן התורה לגבי איסור אכילה.
לדבריך, כל האחרונים טעו: פמ"ג (כ"א בדוחק רב), בא"ח, כה"ח, בית יצחק.
להלכה, הלא בשר אדם אסור מן התורה, ועוד הא בבית יצחק המדובר באדם חי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 05, 2022 6:18 pm

יש רמב"ם מפורש. המשמעות שבלשונו יותר ברורה מכל מה שאתה מעמיס באחרונים.

הפרי מגדים כוונתו פשוטה, וזה שהוספת מילים בלשונו לא משנה את הנושא. הוא דיבר על סברת הרשב"א ותו לא מידי (וממילא ברור שהוא גם באכילה).
את הבית יצחק תירצתי, וגם הוכחתי שבין כה אנו מוכרחים לומר שהתעלם לגמרי משיטת הרמב"ם בעניין איסור אכילת בשר אדם.

ועל הבא"ח והכף החיים אכן נשארתי בצ"ע.

אבל לא מצאתי שיטה כזו, ללמוד מדיוקי לשונות לא מוכרחים באחרונים שיטה מוקשית, ולתרץ אותה עם יסוד מחודש. והמעיין הישר יבחר מה לרחק ומה לקרב.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 6:28 pm

מקדש מלך כתב:יש רמב"ם מפורש. המשמעות שבלשונו יותר ברורה מכל מה שאתה מעמיס באחרונים.

הפרי מגדים כוונתו פשוטה, וזה שהוספת מילים בלשונו לא משנה את הנושא. הוא דיבר על סברת הרשב"א ותו לא מידי (וממילא ברור שהוא גם באכילה).
את הבית יצחק תירצתי, וגם הוכחתי שבין כה אנו מוכרחים לומר שהתעלם לגמרי משיטת הרמב"ם.

ועל הבא"ח והכף החיים אכן נשארתי בצ"ע.

אבל לא מצאתי שיטה כזו, ללמוד מדיוקי לשונות לא מוכרחים באחרונים שיטה מוקשית, ולתרץ אותה עם יסוד מחודש. והמעיין הישר יבחר מה לרחק ומה לקרב.

משמעות ומפורש - תרתי דסתרי!
פירושך בפרי מגדים, דוחק עצום, מפני שאיסור הנאה מן המת, כלל אינו הנושא שלו.
לא מסתבר שהבית יצחק התעלם מהלכה ערוכה ופסוקה, אלא ודאי כדכתיבנא.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ד' ינואר 05, 2022 7:00 pm

באמונתו כתב:
אולם, בכף החיים סי' עט סעי' יא, האריך בראיות מדברי הרשב"א ועוד ראשונים, שגם לסוברים שבשר אדם אסור גם בעודו בחיים חיותו, לענין העור לבד, שאין איסורו אלא מדרבנן, לא החמירו אלא לאחר מותו כמו בשערו...

ואיך יתפרש דברי הכף החיים באות שלאחריו, שהעתיק בסתמא דברי תשובת הרשב"ש ש'אסור' לבלוע הערלה. אולי חזר מדבריו שבאות הקודם? או אולי משום שהערלה היא בגדר עורות הרכות שהן כבשר לכל דבר (רמב"ם מאכ"א פ"ד הכ"א)?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 7:41 pm

בחפשי כותב כתב:
באמונתו כתב:
אולם, בכף החיים סי' עט סעי' יא, האריך בראיות מדברי הרשב"א ועוד ראשונים, שגם לסוברים שבשר אדם אסור גם בעודו בחיים חיותו, לענין העור לבד, שאין איסורו אלא מדרבנן, לא החמירו אלא לאחר מותו כמו בשערו...

ואיך יתפרש דברי הכף החיים באות שלאחריו, שהעתיק בסתמא דברי תשובת הרשב"ש ש'אסור' לבלוע הערלה. אולי חזר מדבריו שבאות הקודם? או אולי משום שהערלה היא בגדר עורות הרכות שהן כבשר לכל דבר (רמב"ם מאכ"א פ"ד הכ"א)?

לענ"ד מן האפשר, שאע"פ שערלה היא עור בלשון רש"י ורמב"ם, מ"מ בתורה נכתב פעמים מספר: "בשר ערלתו", וכן הוא בנביא: ערלי בשר.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ד' ינואר 05, 2022 8:53 pm

בחפשי כותב כתב:ואציין עוד, שאמנם מצינו בספרים, שהביאו רפואות וסגולות שונות ומשונות ע"י אכילת בשר מן החי. לדוגמא, ראה בשו"ת הרשב"ש (סימן תקיח) שכתב, שנהגו הנשים לבלוע ערלת התינוק שנימול, לסגולה שתוליד זכרים.


באמונתו כתב:לענ"ד מן האפשר, שאע"פ שערלה היא עור בלשון רש"י ורמב"ם, מ"מ בתורה נכתב פעמים מספר: "בשר ערלתו", וכן הוא בנביא: ערלי בשר.

את והב בסופה

אך אעתיק דברים נפלאים שכתב רבינו חיים פלטיאל ז"ל (ויקרא יב ג): "וביום השמיני ימול בשר ערלתו. תשובה למינים פוקרים, כיצד תקיימו התורה, והא כתיב בשר ערלתו, ואתם חותכים העור, והעור אינו נקרא בשר בשום מקום. תשובה לדבריהם וה"פ דלא צוה זה לחתוך בשר שהוא ערל בו כדכתיב גבי צפורה ותכרות את ערלת בנה, ולא כתיב בשר ערלה, וכל דבר סתום נקרא ערלה כמו הנה ערלה אזנם מלהקשיב, ערל לב מלהבין, ערל שפה מלדבר, וערלת פרי מלאכול, וכן הבשר שהוא סתום ולכשיחתוך העור הרי תפתח הסתימה. ואשר הם אומרים דלא נצטוו רק על מילת הלב זה אינו דהא בן אינו מכיר בין טוב לרע, ועוד באברהם בעצם היום הזה נימול אברהם, והלא אברהם מל לבו כבר מזמן מרובה, ועוד הרי צפורה לקחה צור ואם בלב צור למה לה, ועוד ביהושע עשה לך חרבות צורים ושוב מול, ואי בלב מה שייך חרבות צורים לזה, ועוד א"כ למה צוה בזכר דווקא הוה ליה לצוות אפילו בנקבה. ואשר שואלין א"כ הנשים במה נכנסות ליהדות, תשובה הרי שותף שנפטר סחורה במכס פטור גם חבירו וכאן ראשה נבראת מצלע של אדם כדאשכחן בדוד ובצלעי שמחו ונאספו, וא"כ כשהוא נמול נפטר גם הצלע".

ואולי לדבריהם של המינים קאמר כן, וכלשונו: "תשובה לדבריהם". אבל אנחנו די לנו בדברי חכמינו ז"ל דעורות הרכות הן כבשר לכל דבר.
נערך לאחרונה על ידי בחפשי כותב ב ד' ינואר 05, 2022 9:36 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בשר מן החי בזמן הזה

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ינואר 06, 2022 1:17 am

בחפשי כותב כתב:
בחפשי כותב כתב:ואציין עוד, שאמנם מצינו בספרים, שהביאו רפואות וסגולות שונות ומשונות ע"י אכילת בשר מן החי. לדוגמא, ראה בשו"ת הרשב"ש (סימן תקיח) שכתב, שנהגו הנשים לבלוע ערלת התינוק שנימול, לסגולה שתוליד זכרים.

באמונתו כתב:לענ"ד מן האפשר, שאע"פ שערלה היא עור בלשון רש"י ורמב"ם, מ"מ בתורה נכתב פעמים מספר: "בשר ערלתו", וכן הוא בנביא: ערלי בשר.

את והב בסופה
אך אעתיק דברים נפלאים שכתב רבינו חיים פלטיאל ז"ל (ויקרא יב ג): "וביום השמיני ימול בשר ערלתו. תשובה למינים פוקרים, כיצד תקיימו התורה, והא כתיב בשר ערלתו, ואתם חותכים העור, והעור אינו נקרא בשר בשום מקום. תשובה לדבריהם וה"פ דלא צוה זה לחתוך בשר שהוא ערל בו כדכתיב גבי צפורה ותכרות את ערלת בנה, ולא כתיב בשר ערלה, וכל דבר סתום נקרא ערלה כמו הנה ערלה אזנם מלהקשיב, ערל לב מלהבין, ערל שפה מלדבר, וערלת פרי מלאכול, וכן הבשר שהוא סתום ולכשיחתוך העור הרי תפתח הסתימה. ואשר הם אומרים דלא נצטוו רק על מילת הלב זה אינו דהא בן אינו מכיר בין טוב לרע, ועוד באברהם בעצם היום הזה נימול אברהם, והלא אברהם מל לבו כבר מזמן מרובה, ועוד הרי צפורה לקחה צור ואם בלב צור למה לה, ועוד ביהושע עשה לך חרבות צורים ושוב מול, ואי בלב מה שייך חרבות צורים לזה, ועוד א"כ למה צוה בזכר דווקא הוה ליה לצוות אפילו בנקבה. ואשר שואלין א"כ הנשים במה נכנסות ליהדות, תשובה הרי שותף שנפטר סחורה במכס פטור גם חבירו וכאן ראשה נבראת מצלע של אדם כדאשכחן בדוד ובצלעי שמחו ונאספו, וא"כ כשהוא נמול נפטר גם הצלע".
ואולי לדבריהם של המינים קאמר כן, וכלשונו: "תשובה לדבריהם". אבל אנחנו די לנו בדברי חכמינו ז"ל דעורות הרכות הן כבשר לכל דבר.

אבל בכף החיים ושאר אחרונים לעיל, לא מחלקים בעור אדם, לכן נלע"ד כי יש ליישב שהערלה היא לא עור גמור.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים