מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדבר הפירות שלקחו מעצי הים סוף (בדרך נס)

חיפושי מקורות וכדומה
בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

בדבר הפירות שלקחו מעצי הים סוף (בדרך נס)

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ג' ינואר 18, 2022 7:46 pm

נשאלתי כדלהלן:

הרי יש דיונים ע"ד הדברים שנבראו בדרך נס, שיש מהם שלא הי' ענין שבני אדם הזוכה לראותם - ייהנה מהם, כי אם לצפות בהם, להתבונן בגדלות הא-ל דרכם וכו'. לאידך - יש כאלו דברים, שגם בקטגוריית מעשה ניסים, אך יש מהם שאכן יש ענין שייהנו מהם.

דוגמא לענין השני עכ"פ - דברי החיד"א (בס' נחל קדומים עה"פ בפ' בשלח בקשר לה'מן'), וזה תורף דבריו: ששאלו בנ"י איש אל אחיו, מן הוא, כי לא ידעו מה הוא. והפשט, שאמרו, הרי"ז מ'עשה נ'סים (ר"ת מן), וא"כ היאך נאכלו? ויען להם משה, הוא הלחם אשר דיבר ה'.. ושרי ליהנות ממנו.. עיי"ש (וכעי"ז בעוד מקומות בספריו).

[ואכן - הברכה אחרונה שייסדו משה רבינו, יש שכתבו שאמרוהו לאחר שאכלו מהמן. שאמנם זה לחם מן השמים, אבל נהנו ממנו באופן גשמי וכו'].

ואין הזמ"ג להאריך בכ"ז כעת.

ויש לחקור בהתאם, האם הפירות שעל העצים - שגדלו באופן נסי בנס דקריעת ים סוף (כדאיתא במדרש) - יש להם אותו הדין כה'מן'? לכאו' נגיד כן, כי א"כ למה הקב"ה יזדמן הפירות לפניהם (ועוד שיתיר להם שיוכלו ליטלם מן העץ ולא רק לצפות בהם לחוד)? ולכאו' הם היו גם רעבים לאורך כל הדרך, וזה הי' בכדי לזון אותם אז.

הדברים אמורים מסברא בלבד, אך נשמח באם נוכל לקבל סימוכין מספרים (קלאסיים וכו') שכתבו כך במפורש וכו'. כמו"כ נשמח לאלו שיגידו דעתם ונימוקם בזה, אם לחיוב ואם לשלילה בהצעה זו. וכמו"כ, לציין וללנקק מקומות שבפורום או עוד מקומות שדיברו בזה הענין ספציפית.


ובתודה מרובה לכל אלו שבידם לסייע, אם בכה אם בכה - ותבורכו מן השמים.

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בדבר הפירות שלקחו מעצי הים סוף (בדרך נס)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 18, 2022 8:16 pm

א. למה שאלו רק על הפירות ולא על המים המתוקים שיצאו להם מתוך מלוחים?
ואולי יש לחלק בין נסים אלה, כי נדמה לי שמים מלוחים שקופאים לקרח יוצרים הפרדה בין המלח למים, ולכן לאחר שכבר קפאו המים ונעשו כזכוכית [תנחומא בשלח] יציאת המים המתוקים אולי אינה כ"כ בגדר נס.

ב. דא עקא, שבתנחומא שם מונה עשרה נסים שנעשו לישראל בים, ומונה ביניהם את יציאת המים המתוקים מהמלוחים, ולא מזכיר שום אילנות ופירות. כך גם באבות דרבי נתן פל"ג לא נזכר שום נס של אילנות ופירות, וגם לא במפרשי המשנה באבות ה, ד.

ג. כן נזכר באבות דר"נ שנעשו מי הים כנודות "והיו הנודות מושכין שמן ודבש לתוך פיהן של תינוקות והן יונקין מהם שנאמר (דברים לב) ויניקהו דבש מסלע".
כלומר עכ"פ לגוף השאלה - גם אם לא לגבי אילנות ופירות - מפורש כאן שמה שהוכן לישראל בנס בתוך הים היה להדיא כדי ליהנות ממנו.
אמנם זהו דוקא לגבי דבש ושמן שהנודות בעצמם "היו מושכין לתוך פיהן של תינוקות", והו הוראה מפורשת לאכול מהם. וכמו"כ איזו הנאה יש מראיית שמן ודבש בנודות? אם נעשו שם דבש ושמן הוא כדי לאכול.
אבל לגבי אילנות ופירות אם היו שם - ואם לא נמשכו הללו לתוך הפה - אולי יש לומר שאכן נעשה הנס הזה לראיה בלבד, לכבוד ולתפארת לשובב נפש,
כמו עוד הרבה מהנסים שנעשו שם, שנעשו המים פירורים ועוד, ראה בתוי"ט באבות ה, ד.
וגם הדבש והשמן נאמר באבות דר"נ שרק התינוקות אכלו מהם, ומשמע שהמבוגרים לא. וצ"ת.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים