מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור דברי מהר"י מסקאטו המובאים בהקדמת השב שמעתתא

חיפושי מקורות וכדומה
מאור אקאלר
הודעות: 130
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

מקור דברי מהר"י מסקאטו המובאים בהקדמת השב שמעתתא

הודעהעל ידי מאור אקאלר » ה' ינואר 20, 2022 6:59 pm

בהקדמת השב שמעתתא (אות ש) כתב;
"איתא במדרש איכה השביעני במרורים הרוני לענה, מה שהשביעני במרורים בלילי פסח דכתיב על מצות ומרורים יאכלוהו, הרוני לענה בלילי ט"ב. ונ"ל לפי מה מה דאיתא במדרש איכה בליל ט"ב נכנס אברהם אבינו לבית קה"ק, אחזו הקב"ה בידו והיה מטייל עמו ארוכות וקצרות, א"ל הקב"ה מה לידידי בביתי, א"ל רבוני בני היכן הם, א"ל חטאו והגליתים בין האומות, א"ל לא היה בהם צדיקים, א"ל עשותה המזימתה, א"ל היה לך להסתכל בטובים שבהם, א"ל סוגיהן בישין דכתיב עשותה המזימתה הרבים, א"ל היה לך להביט בברית מילה שבבשרם, א"ל חייך כפרו בו שנאמר ובשר קודש יעברו מעליך ע"ש. וידוקדק לכאורה מעיקרא שאל לא היה בהם צדיקים, והשיבו הקב"ה עשותה המזימתה, הוסיף לשאול היה לך להסתכל בטובים שבהם הרי לא היו. ונ"ל לפמ"ש בדרשות מהר"י מסקאטו בהא דעולם נידון אחר רובו, והיינו אם זה רוצח וזה גנב וזה מקבל שוחד וזה מלוה ברבית איסורין מבטלין זה את זה כדאמרינן פיגול נותר וטמא שבללן ואכלן פטור, וא"כ כיון דרובם לאו לוקחי רבית ולא רוצחים הן מבטלין זא"ז ע"ש. לפי זה בתחילה שאל אברהם אבינו אם יש בהם צדיקים ממש, והשיבו הקב"ה עשותה וכו', לזה א"ל היה לך להסתכל בטובים, היינו שבכל אחד אף שיש בידו כמה עבירות טובים הם זה נגד זה ומה שיש בזה אין בזה ויוכל להצטרף לבטל עבירות חבירו, וכן השני וכן השלישי וכן כולם, א"ל הקב"ה סוגיהן בישין ואין איסורין מבטלין זא"ז אלא הכל הולך אחר הסוג הוא הכולל עבירות ואין עבירות מבטל עבירות, ואמרו בזבחים שם בהא דאיסורין מבטלין זא"ז, ופליגא אדהלל דאמר כורך מצה ומרור ואוכלן ביחד, דס"ל מצוות אין מבטלין זא"ז, ואם מצוות אין מבטלין זא"ז ה"ה איסורין אין מבטלין זא"ז ע"ש. וא"כ שפיר קאמר מה שהשביעני במרורים בלילי פסח דכתיב על מצות ומרורים יאכלוהו, וא"כ מוכח דאין מצוות מבטלין זא"ז, בזה הרוני לענה בליל ט"ב, משום דסוגיהן בישין אין העבירות מבטלין זא"ז".
בפשטות כוונתו לרבי יהודה מוסקאטו בספר נפוצות יהודה, אבל אני בעניי נלאתי מלמוצאו, מי שיודיעני היכן דברים אלו כתובים יבורך.

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מקור דברי מהר"י מסקאטו המובאים בהקדמת השב שמעתתא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 20, 2022 8:48 pm

חשבתי אולי בדרוש מ"ט. אבל לא מוזכר שם החשבון של "איסורין מבטלין זא"ז" אלא משהו אחר קרוב לזה.

דא עקא שלפי דבריו שם לכאורה נופל החשבון של הש"ש. כי כותב שם [להבנתי לע"ע] שמצד השלמות הראשון שישנו באדם בכוח - נחשבים כל האומה כמין אחד, ונסכמים במניין אחד, וממילא אם ייחסר אחד מהם יושלם חסרונו באחר, כי "מין במינו אינו חוצץ".
אבל מי מהאומה שמתעלה אל השלימות השני, ומוציא כוחו הישראלי לפועל, שוב הוא מין בפני עצמו, ואף אם יהיו כולם כאלה, יהיו כל צדיק וצדיק מין בפני עצמו, ולא שייך בהם מנין וקיבוץ וריבוי עם, אלא תלמיד חכם שמת אין לו תחליף וכו' עיי"ש.

ולפי זה, רשעים שבאומה מבטלין זא"ז, כי כולם יחד עם הכלל מין אחד, ומין במינו אינו חוצץ, ושייך בהם מנין וצירוף, ורשע ממין אחד יתבטל בשאר מיני הרשעים.
אבל צדיקים לא מבטלין זה את זה, כי כל אחד מהם הוא מין בפני עצמו.

[אמנם יש לשים לב שדבריו שם אמורים כלפי "רשעים" ו"צדיקים", ולא כלפי טוב ורע שבאותו האדם [שבזה עסק הש"ש], דהיינו שבזה לא שמענו מדבריו שם שכלפי חלקי הטוב שבכל אחד מהכלל הוי כל אדם ואדם מין בפני עצמו ולא מבטלין זא"ז, ולפי חלקי הרע שבכל אחד מהכלל הוי כל אדם מין במינו ומבטלין זא"ז. [ואולי אף שמענו להיפך, ויל"ע].

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מקור דברי מהר"י מסקאטו המובאים בהקדמת השב שמעתתא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ינואר 20, 2022 10:49 pm

יש גם סברה לאידך גיסא, דמה שהוא מסוג אחד - מצטרף זע"ז לחשבון גדול, משא"כ מה שהוא סוגים שונים - אינם מצטרפים זה לזה אלא נשארים יחידים.
וממילא: הכלל נידון אחר רובו במה שהוא סוג אחד, כי הגם שיש הבדל בין אחד לאחד והם מינים ממינים שונים אבל הם סוג אחד ולכן מצטרפים והוי רוב הכלל.
משא"כ במה שהוא סוגים שונים אין הכלל נידון אחר רובו.

והיא היא סברת הש"ש שכתב:
היה לך להסתכל בטובים, היינו שבכל אחד אף שיש בידו כמה עבירות טובים הם זה נגד זה ומה שיש בזה אין בזה ויוכל להצטרף לבטל עבירות חבירו, וכן השני וכן השלישי וכן כולם, א"ל הקב"ה סוגיהן בישין ואין איסורין מבטלין זא"ז אלא הכל הולך אחר הסוג הוא הכולל עבירות ואין עבירות מבטל עבירות.

ולכן אם ננקוט כנפוצות יהודה הנ"ל, שהרשעים נחשבים כולם סוג אחד, אזי אדרבה, לפי סברה זו הכלל יידון אחר רובו לרעה ולא יבטלו זא"ז, והוא הוא מש"כ הש"ש.

דא עקא שאם כן יצא שהכלל נידון אחר רובו לרעה ולא לטובה ח"ו, כי הרשעים סוג אחד והצדיקים לא, ואם יהיה רובו רשעים יידון לרעה ואם יהיה רובו צדיקים לא יידון לטובה, וזה לא יתכן.
לכן מוכח מזה שהש"ש לא סבר כנפוצות יהודה הנ"ל. אלא סבר שבין רשעים ובין צדיקים נחשבים בתוכם סוג אחד, וכדחזינן שהש"ש מתבסס על הגמרא שמשווה מצוות לאיסורים לגבי ביטול זא"ז, ומבאר הש"ש שהסברה שלא יבטלו היא "סוגיהון חד" בין במצוות ובין באיסורין.
ומעתה הכל תלוי מהו רוב הציבור. אם רובו רשעים או רובו צדיקים. ותחילה נידון כל יחיד בפני עצמו אם הוא רשע או צדיק, ואח"כ נמנים כל הרשעים וכל הצדיקים והדין נקבע לפי הרוב. [ורק הסברה שעצם המעשים הרעים השונים יבטלו זא"ז ובכך גופא יישאר רוב הכלל טוב - היא נדחתה. ולדעת הש"ש פשוט שנדחתה, כי א"כ גם חלקי הטוב יבטלו זא"ז, שהרי אם איסורים מבטלים זא"ז אזי גם מצוות מבטלות זא"ז].

כל זה דעת הש"ש. ומהר"י מוסקאטו עצמו שאמר מה שאמר בדרוש מ"ט כנ"ל - הרי לא ממנו הביא הש"ש את הטענה של "סוגיהון בישין" (אלא זהו כבר ביאורי עצמו), והוא לא סבר סברה זו אלא להיפך, "מין במינו אינו חוצץ" ולכן דוקא מבטלין זא"ז, וסבר שהצדיקים אינם סוג אחד והרשעים כן, ולכן דוקא רשעים מבטלים זא"ז וצדיקים לא.

נמצא שבכל מקרה, הש"ש הביא את מהר"י מוסקאטו רק כיסוד לדרוש של עצמו, אבל הוא חלוק עליו בשני החלקים היסודיים הנוגעים לעניין: א. האם היחס לרשעים וצדיקים שווה בענין זה [דעת הש"ש] או לא [דעת הנפו"י], ב. גוף הסברה האם מה שהוא מין אחד הוא סיבה לכלול הכל יחד ויבטלו זא"ז [דעת הנפו"י], או להיפך, שהוא סיבה לכלול הכל יחד ויצטבר הסוג האחד לכדי רוב [דעת הש"ש].
ומזה יצאה הנפק"מ ביניהם. שלפי הש"ש בין כשרוב הכלל רשעים ובין כשרוב הכלל צדיקים - נידון הכלל אחר רובו.
אבל לנפו"י - כשרוב הכלל רשעים הם מבטלים זא"ז וממילא לא מצטרפים לרוב, וכשרוב הכלל צדיקים הם לא מבטלים זא"ז וממילא מצטרפים לרוב.
[כך עכ"פ לפי מה שהבנתי בנפוצות יהודה דרוש מ"ט, ויל"ע בזה שוב היטב].


כאמור, דעת הש"ש מורכבת מדעתו בשני החלקים הנ"ל. א. היחס לצדיקים ורשעים הוא שווה בענין זה, ב. מה שהוא סוג אחד מצטרף לרוב ולא אומרים בו ביטול זא"ז.
ומצינו מי שסברו כמותו בנידון ב' אבל לא סברו כמותו בנידון א', וממילא יצא להם חילוק בין "מצוות" לבין "איסורין" בענין זה, שבמצוות אמרינן "סוגיהון חד" ובאיסורין לא אמרינן "סוגיהון חד", וממילא "מצוות" לא מבטלות זא"ז ומצטרפות לרוב - ו"איסורין" כן מבטלין זא"ז ולא מצטרפים לרוב.

["עקרונית" הוא כדעת הנפו"י, אבל לאו מטעמיה. שאצל הנפו"י הביטול זא"ז הוא דיקא משום שמצטרפים למין אחד, ואצל הסוברים דהשתא הביטול זא"ז הוא דיקא כי אינם מצטרפים למין אחד. ועוד נפק"מ: שהם אומרים כן גם לגבי חלקי הרע והטוב שבכל אחד מהכלל, ולא רק כלפי "צדיקים ורשעים"].

הסוברים כך הם המהר"ל (נתיב הצדק פ"ב) והעקידת יצחק (פרשת נח שער י"ב), שכתבו דכל מה שהוא "טוב" - הגם שהוא מינים שונים של טוב - כולו סוג אחד "טוב" ומצטרף זע"ז, משא"כ הרע ממינים שונים - אינו מצטרף לסוג אחד "רע".
ולכן נידון הכלל אחר רובו הטוב, אבל אינו נידון אחר רובו הרע.

וכעי"ז הביא הבית ישי בסימן כא מדרשות הר"ן דרוש א "שלמות מפרטים נמצאים בכלל, ואיזה חסרון שיהיה בפרטים לא ימצא בכלל", עיי"ש.
ועל פי זה ביאר הבית ישי את הכתוב "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו", היינו כשלג שהוא חיבור לטהרה ואינו חיבור לטומאה, ובזה ילבינו, שחטאי זה אינם כחטאי זה וממילא מבטלים זא"ז, אבל המצוות של זה ושל זה - אינם מבטלים זא"ז אלא מצטרפים, וממילא נידון הציבור כרובו טוב ולא כרובו רע, עיי"ש.
[והיינו מעלת הכלל בהצטרפו להיות "כלל", וזוהי העצה ליום הדין לישתף איניש נפשיה בהדיה ציבורא].

ע"כ מה שעלה בידי בזה לע"ע, אבל יש לחזור ולשנות פרק זה היטב.

מאור אקאלר
הודעות: 130
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: מקור דברי מהר"י מסקאטו המובאים בהקדמת השב שמעתתא

הודעהעל ידי מאור אקאלר » ג' ינואר 25, 2022 1:04 pm

יישר כח, עזרת לי מאוד.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים