יעקל כתב:לא הבנתי פה את כוות הזוהר.
מה קנאת סופרים יש כאן ?
במה האימהות מתחרות ? איזו מהם גומרת את ספר התהילים הכי הרבה ביממה ?!
לבי במערב כתב:רחל היא אחת מד' רגלי המרכבה (למר כדאית לי').
ואידך זיל גמור...
כדכד כתב:מובא בספה"ק שיעקב עם המקלות והפיצולים היה ושה מה שאנו עושים עם תפלין
כלומר יתכן שעבודת האבות בקיום התורה קודם שניתנה היתה באופן אחר ועד"ז עבודת האימהות ג"כ.
מה שעוד קשה על הקנאת סופרים הזו זה שלכאורה פשוט שרחל קינאה בלאה שלה יש בנים ולרחל אין.
צ"ל שקנאת סופרים שהוזכרה כאן היא לבאר שהקנאה של רחל לא היתה סתם בגלל תשוקה טבעית לולד אלא משום שקינאה בלאה שבונה את עם ישראל ומשום כך גם קנאה זו תרבה חכמה כי כשם שאדם מקנא שחברו יודע יותר וזה מעורר לו את התשוקה ללמוד כך מה שרחל ראתה שללאה יש בנים זה עורר לה יותר את התשוקה והרצון לפעול שגם לה יהיה.
כל מעשי האבות והאמהות היו ליחדא קוב"ה ושכינתי',יעקל כתב:מאוד אודה לחו"ר הפורום אם יוכלו לכתוב את תגובותיהם בשפה ברורה ומובנת לכל עמך בית ישראל, ולא להסתפק ברמזי רמזים שמקשים על ההבנה...
לבי במערב כתב:כל מעשי האבות והאמהות היו ליחדא קוב"ה ושכינתי',יעקל כתב:מאוד אודה לחו"ר הפורום אם יוכלו לכתוב את תגובותיהם בשפה ברורה ומובנת לכל עמך בית ישראל, ולא להסתפק ברמזי רמזים שמקשים על ההבנה...
וה'קושיא' שהרי נשים אינן מחויבות בת"ת אינה מתחילה כלל.
כדכד כתב:מקובל להסביר שבקנאה שאינה קנאת סופרים רוצה המקנא לשלול את מעלתו של זה שהוא מקנא בו: למה שלו יהיה ולי לא? אדאג שגם לו לא יהיה
ואילו קנאת סופרים היא כזו שהמקנא רוצה לרכוש גם לעצמו את מעלתו של זה שהוא מקנא בו ושואל: למה לי לא יהיה מה שלא יש? ומתוך כך לומד הוא יותר ומרבה חכמה.
מ"ש כת"ר שלכ"א יש כלים משלו זה נכון אבל אחד הכלים שהקב"ה הטביע באדם זה הרצון להשיג מה שאפשר להשיג ואם חברו הגיע לכאלה השגות רוצה גם הוא להגיע אליהן.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:פעם אמר לי ידיד שהמאירי אומר שקנאת סופרים אינה מעלה.
יעקל כתב:כדכד כתב:מקובל להסביר שבקנאה שאינה קנאת סופרים רוצה המקנא לשלול את מעלתו של זה שהוא מקנא בו: למה שלו יהיה ולי לא? אדאג שגם לו לא יהיה
ואילו קנאת סופרים היא כזו שהמקנא רוצה לרכוש גם לעצמו את מעלתו של זה שהוא מקנא בו ושואל: למה לי לא יהיה מה שלא יש? ומתוך כך לומד הוא יותר ומרבה חכמה.
מ"ש כת"ר שלכ"א יש כלים משלו זה נכון אבל אחד הכלים שהקב"ה הטביע באדם זה הרצון להשיג מה שאפשר להשיג ואם חברו הגיע לכאלה השגות רוצה גם הוא להגיע אליהן.
זה נכון, אבל מעולם היה סיני ועוקר הרים, בקיאות וחריפות, א"א לדרוש מהסיני שיהפוך לעוק"ה והפוך (אני לא חושב שהנצי"ב שאל א"ע למה אני לא חריף כר' יאשע בער מבריסק, וגם לא שה"בית הלוי" שאל א"ע למה אני לא מכיר את כל ספרות הגאונים מבבל כר' הירש ליב שחיבר פירוש על שאילתות דר' אחאי..., אלא אמרו אני מה שאני)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים