מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נבואת משה וענוותנותו

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' יולי 14, 2022 11:40 am

משה רבינו היה עניו מכל האדם, ולכן זכה לדרגת הנבואה הגדולה ביותר, "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה" (דברים לד י),
האם הרעיון הזה מופיע בדברי חז"ל?

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ה' יולי 14, 2022 6:45 pm

חד ברנש כתב:משה רבינו היה עניו מכל האדם, ולכן זכה לדרגת הנבואה הגדולה ביותר, "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה" (דברים לד י),
האם הרעיון הזה מופיע בדברי חז"ל?

מעין זה ראה במכילתא דרבי ישמעאל (פרשת יתרו, מסכתא דבחדש פ"ט): "ומשה נגש אל הערפל, מי גרם לו, ענוותנותו, שנאמר והאיש משה ענו מאד. מגיד הכתוב שכל מי שהוא עניו, סופו להשרות שכינה עם האדם בארץ וכו', ומשה נגש אל הערפל, לפנים משלש מחיצות".
והמדריגה של 'ומשה נגש אל הערפל' מורה על היותו אב הנביאים, וכדאיתא בזוה"ק (שמות דף כא ע"ב): "לאו משה כשאר נביאים וכו', דכתיב ומשה נגש אל הערפל אשר שם האלהים".

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' יולי 14, 2022 6:53 pm

יפה מאוד!! ייש"כ גדול!!
אבל כמובן, מי שיש בידו להוסיף יבורך!

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 14, 2022 7:03 pm

יש לזה כמה מקורות בחז"ל:
א'. נדרים לח. אמר ר' יוחנן: אין הקב"ה משרה שכינתו אלא על גיבור ועשיר וחכם ועניו, וכולן ממשה. גיבור, דכתיב: "ויפרוש את האהל על המשכן" … אלא מן הדין קרא, דכתיב: "ואתפוש בשני הלוחות ואשליכם מעל שתי ידי ואשברם" … עשיר, "פסל לך" – פסולתן שלך יהא. חכם, רב ושמואל דאמרי תרוייהו: חמשים שערי בינה נבראו בעולם, וכולם נתנו למשה חסר אחת, שנאמר: "ותחסרהו מעט מאלהים". עניו, דכתיב: והאיש משה עניו מאד.
ב'. כך גם בויק"ר א ה רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי פתר קרא (משלי כה) כי טוב אמר לך עלה הנה מהשפילך לפני נדיב וגו', ר"ע מתני לה בשם ר"ש בן עזאי רחק ממקומך ב' ושלשה מושבות ושב עד שיאמרו לך עלה ואל תעלה שיאמרו לך רד מוטב שיאמרו לך עלה עלה ולא יאמרו לך רד רד וכן הלל אומר השפלתי היא הגבהתי הגבהתי היא השפלתי מה טעם (תהלים קיג) המגביהי לשבת המשפילי לראות, אתה מוצא בשעה שנגלה הקדוש ברוך הוא למשה מתוך הסנה היה מסתיר פניו ממנו שנאמר (שמות ג) ויסתר משה פניו וגו' א"ל הקדוש ברוך הוא (שם /שמות ג'/) לכה ואשלחך אל פרעה וגו' א"ר אלעזר ה"א בסוף תיבותא לומר שאם אין אתה גואלם אין אחר גואלם, בים עמד לו מן הצד אמר לו הקדוש ברוך הוא (שם /שמות/ יד) ואתה הרם את מטך ובקעהו לומר שאם אין אתה בוקעו אין אחר בוקעו, בסיני עמד לו מן הצד אמר לו (שם /שמות/ כד) עלה אל ה' לומר שאם אין אתה עולה אין אחר עולה, באהל מועד עמד לו מן הצד א"ל הקדוש ברוך הוא עד מתי את משפיל עצמך אין השעה מצפה אלא לך תדע לך שהוא כן שמכולן לא קרא הדיבור אלא למשה ויקרא אל משה.
ג'. מדרש תהלים (בובר) מה: "חגור חרבך על ירך גבור. זה משה שזכה לתורה שנמשלה לחרב. והדרך צלח רכב. שרכב על הענן, ועלה לשמים, ולמה, על דבר אמת וענוה צדק שהיתה בו, שנאמר: והאיש משה ענו מאד (במדבר יב ג)".
ד'. מדרש עשרת הדברות (אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד 451): "והביט הקב"ה בכל בני אדם שברא ולא מצא אדם שהוא ראוי שתינתן התורה על ידו כמשה. ומפני מה זכה משה להיות חתן תורה? עקב ענוה ויראה שהיתה בו, מנין דכתיב ויסתר משה את פניו כי ירא מהביט אל האלהים".

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 14, 2022 7:08 pm

עוד במדרש עשרת הדברות (אוצר מדרשים (אייזנשטיין) עמוד 452) וגם התורה העידה בו שהוא עניו שנאמר והאיש משה עניו מאד, לכך זכה משה להנתן דת על ידו ולשרות שכינה עליו, שכך אמר ישעיה רוח אלהים עלי יען משח ה' אותי לבשר ענוים, לבשר חסידים לא נאמר אלא לבשר ענוים, מכאן שגדולה ענוה מכל מצות שבעולם.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' יולי 14, 2022 7:16 pm

הרב בן מיכאל,
המון המון תודות!!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נבואת משה וענוותנותו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יולי 14, 2022 7:37 pm

הרעיון הזה חוזר ונשנה בצורה הכי מפורשת כמה פעמים בספרי רבינו חיים מוולאז'ין, כדאי לבדוק שם מקורותיו.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים