מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חוטם במרכז הפנים

חיפושי מקורות וכדומה
פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

חוטם במרכז הפנים

הודעהעל ידי פולסברג » ג' אוגוסט 30, 2022 2:24 am

אשמח אם מישהו יכול להביא טעמים במפרשים [בעיקר בראשונים] למה ברא הקב''ה אם החוטם במקומו ולא במקו''א.

ייש''כ!

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חוטם במרכז הפנים

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 07, 2022 4:27 pm

פולסברג כתב:אשמח אם מישהו יכול להביא טעמים במפרשים [בעיקר בראשונים] למה ברא הקב''ה אם החוטם במקומו ולא במקו''א.
ייש''כ!

כדי שלא יפלו המשקפיים...

בשיר השירים: אפך כמגדל הלבנון.
גמרא תענית כט, א: תניא: כשחרב טורנוסרופוס הרשע את ההיכל נגזרה גזרה על רבן גמליאל להריגה. בא אותו הגמון ועמד בבית המדרש, ואמר: בעל החוטם מתבקש, בעל החוטם מתבקש...
בפירושי סידור התפילה לרוקח [פח] נשמת כל חי: בראש ז' הם ב' עינים ב' אזנים ב' נחירים ופה, לכסא ז' נהרות אש סביביו. והכסא אש צח אדום, כך גידי המוח שבראש שי"ן שורקת והומה בהוצאת מפיו של אדם והיא אש, כך בחוטם עשוי כשי"ן הפוכה כזה /במקור יש ציור/, והנשמה נופחה שם והרוח יוצא שם כל שעה...
רבינו בחיי בראשית פרק ב פסוק ז (פרשת בראשית): ויפח באפיו נשמת חיים. דע כי החוטם כלי לנשמה, שלשם היא נכנסת ומשם יוצאת, וע"כ הצריכו בו רז"ל (יומא פה א) על מי שנפל בו מפולת לבדוק אותו עד חוטמו שנא': כל אשר נשמת רוח חיים באפיו וגו', ומנפלאות היצירה באדם כי תמצא אות שי"ן רשומה בכלי זה משם של "שדי" החקוק בצורת הגוף לכל נמול, וזהו שכתוב: (איוב לב, ח) "ונשמת שדי תבינם", ידוע כי הוא כלי הריח כי הנשמה נהנית מן הריח, וע"כ אסרו רז"ל (ברכות נא ב) ריח עבודה זרה, כי אין ראוי שתהנה הנשמה מזכרון ע"ז, כי ריח כל דבר הוא הזכרון, וכענין שכתוב בקרבנות: (ויקרא ו, ח) "ריח ניחוח אזכרתה לה'", והבן זה.
ספר חרדים - מצות התשובה פרק ד: ורשם המלך יתברך שד"י באדם שי"ן בחוטם, דלי"ת בפשיטות הזרוע עם הגוף, יו"ד בברית קדש...
ע"ע במצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_ירושתנו - ד - מכון מורשת אשכנז_46_47.pdf
(3.5 MiB) הורד 40 פעמים
אוצר החכמה_ספר היובל קרנות צדי-ק - קובץ_34_35.pdf
(2.02 MiB) הורד 41 פעמים

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: חוטם במרכז הפנים

הודעהעל ידי פולסברג » ד' ספטמבר 07, 2022 9:35 pm

ייש''כ.

זכורני שיש משהו, אולי בחוה''ל, שהוא כדי שלא יתגאה יותר מדי.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חוטם במרכז הפנים

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 07, 2022 10:21 pm

פולסברג כתב:ייש''כ.
זכורני שיש משהו, אולי בחוה''ל, שהוא כדי שלא יתגאה יותר מדי.

ראה המופיע בדרשות ר"י אבן שועיב - פרשת נשא:
אמר חכם אחד, השם הניח חותם באדם, לבלתי יתגאה, ויחשוב במותו. הנה בעינים ובאזנים ובנחירים הניח לחות וסרחון, וגם בפה, וסירחון תחת הצפרנים וזיעת האדם, מלבד העיפושים שהם במעים ובחלל הגוף. כי השם ית' שברא האדם בצורה הדורה, היה יכול לבוראו בלי אלו הסרחונות, אבל הניח זה החותם בגופו, לבלתי יתגאה, וישפיל יצרו.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: חוטם במרכז הפנים

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ה' ספטמבר 08, 2022 7:09 pm

פולסברג כתב:אשמח אם מישהו יכול להביא טעמים במפרשים [בעיקר בראשונים] למה ברא הקב''ה אם החוטם במקומו ולא במקו''א.

ייש''כ!

אעתיק למע"כ מדברי חז"ל וראשונים שדיברו אודות החוטם בכלל. ובין השורות אפשר למצוא פתרון לשאלתו, מדוע ברא הקב"ה החוטם באמצע הפנים, ודו"ק.

במדרש בראשית רבה (פי"ב א) איתא: "א"ר לוי בר חיתא, מלך בשר ודם בונה פלטין, ואם נתן ביבה על פתחה אינו נאה [פירש יפה תואר: ואם נתן ביבה. צינור המקלח שופכין לחוץ, אם נתן על מבוא הפתח, הוא מגונה, שהוא נראה ומסריח לנכנסים בפתח, ולכן נתן במקום טמון], מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא ברא האדם הזה ונתן ביבו על פתחו [פירש יפ"ת: הקב"ה נתן ביב, שהוא החוטם, שיצאו בו מים סרוחים בפניו, ועל הפה, והוא נראה תמיד, ועל כל זה עשוי בחכמה, שהוא הדרתו של אדם, שעיקר הצורה פרצוף פנים עם החוטם, ואין גנותו נראה], והוא נאה, והוא שבחו [פירש במת"כ: החוטם נתונה למעלה מפתחי פיו, והוא שבחו, שעיקר חיותו [ברד"ל הגיה 'חזותו'] תולה בחוטמו, וכמו שאחז"ל אין מעידין אלא על פרצוף פנים עם החוטם]".

[ועיין בספר יפה ללב (ח"א או"ח סימן ו) שכתב עפי"ד מדרש בראשית רבה הנ"ל: "ולפי זה פירוש הברכה כך הוא, אשר יצר את האדם בחכמה, והיינו שברא בו נקבים וכו', כגון פה וחוטם, א'ף ע'ל פ'י, חזינא שמוציא ממנו מים סרוחים בפניו ועל הפה, שנראה תמיד, ועם כל זה אדם תאיר פיו זיו יקרים ותפארת לו, שאין גנותו נראה, והוא חכמה נפלאה.]

עיקר הכרת האדם היא על ידי חוטמו, כדאיתא בירושלמי מסכת יבמות (פט"ז ה"ג): "רבי ירמיה בשם רב, הכרת פניהם ענתה בם (ישעי' ג ט) זה החוטם, עיין שם עוד בירושלמי שאם רוצה האדם שלא יכירו אותו, יניח בגד על חוטמו, ולא יכירו אותו.

הרמב"ן ז"ל (ויקרא כא יח) כתב, שהחוטם הוא הדרת הפנים, ומי שאין חוטמו כשאר בני אדם, צורתו 'חרבה' משום כך הוא קרוי 'חרום'. וכ"כ במושב זקנים (שם).

בדרשות ר"י אבן שועיב (פרשת נשא) כתב: "אמר חכם אחד, השם הניח חותם באדם לבלתי יתגאה ויחשוב במותו, הנה בעינים ובאזנים ובנחירים הניח לחות וסרחון וגם בפה, וסירחון תחת הצפרנים וזיעת האדם, מלבד העיפושים שהם במעים ובחלל הגוף, כי השם ית' שברא האדם בצורה הדורה, היה יכול לבוראו בלי אלו הסרחונות, אבל הניח זה החותם בגופו לבלתי יתגאה וישפיל יצרו".

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: חוטם במרכז הפנים

הודעהעל ידי פולסברג » ה' ספטמבר 08, 2022 9:44 pm

ייש''כ גדול. עזרתם לי מאוד!


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים