מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

הודעהעל ידי חד ברנש » א' ספטמבר 11, 2022 9:56 am

יש פתגם האומר, בערך, כך:
תתייעץ עם אחרים ואחר כך תעשה כרצונך.
אשמח להיוודע על מקורו של הפתגם,
ובמיוחד אם יש מקור בחז"ל (או בראשונים) לרעיון העומד בבסיס הפתגם, שהמתייעץ אינו חייב לעשות כעצת המייעץ.

בתודה מרובה!

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ספטמבר 11, 2022 10:06 am

ראיתי בספרי הליקוטים על הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע שהיה אומר על הפסוק "ותשועה ברוב יועץ" שלא נאמר כאן שצריך גם לקבל את עצתם, אלא להתייעץ עם רבים אך לקבל החלטות לבד.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 11, 2022 10:09 am

ראה כאן (ובדברי רבינו יונה שהובאו בהמשך).

תלמיד מהדרום
הודעות: 29
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2022 9:20 am

Re: תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

הודעהעל ידי תלמיד מהדרום » א' ספטמבר 11, 2022 11:29 am

שיתין מלכין יהון לך, ומלכא דנפשך לא תשבוק
- היינו ששים יועצים יהיו לך, ועצת עצמך אל תעזוב.
(רבינו יונה משלי כ,יח בשם אחז"ל, והוא באלפא ביתא דבן סירא. הובא בספר "שיגרא דלישנא").

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 11, 2022 11:35 am

תלמיד מהדרום כתב:שיתין מלכין יהון לך, ומלכא דנפשך לא תשבוק
- היינו ששים יועצים יהיו לך, ועצת עצמך אל תעזוב.
(רבינו יונה משלי כ,יח בשם אחז"ל, והוא באלפא ביתא דבן סירא. הובא בספר "שיגרא דלישנא").

הובא באשכול שלינקקתי לעיל.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תתייעץ ואח"כ תעשה כמו שאתה חושב

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ספטמבר 12, 2022 1:08 am

תודה רבה לכולם!
בינתיים מצאתי דוגמא נאה לכך שהתייעצות אינה בהכרח מחייבת את קבלת ויישום העצה.
בבראשית רבה, ח ג-ח, עמ' 62-58. נאמרו שם דעות שונות, במי התייעץ הקב"ה, כביכול, לפני בריאת האדם - 'במלאכת שמים וארץ', 'במעשה כל יום ויום', בלבו, במלאכי השרת, בנפשותן של צדיקים, עד שבא ר' הילא ואמר: "לית הכא מלכו", אין כאן התייעצות (במובנה המצוי, שהמתייעץ מקבל את עצת המייעץ), "אלא [משל], למלך שהיה מטייל פתח פלטין, וראה בולרין [=גוש אבן] אחת מושלכת, אמר: מה נעשה בה? מהן אומרים: דימוסיות [=למרחצאות ציבוריות]; ומהן אומרים: פרבטיות [=למרחצאות פרטיות]. אמר המלך: אדריינטיס [=אנדרטה] אני עושה אותה! מי מעכב?!" (בראשית רבה, ח ח, עמ' 62). המלך שמע את עצות חכמיו אך אינו מקבל אותן, ובכוונת מכוון, כדי להראות את תוקפו, שהוא הקובע, ו"מי מעכב".


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים