עמוד 1 מתוך 1

קללות האמורות בתורה

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2022 8:45 pm
על ידי יעקל
ידוע לי שבספרי החסידות מדובר שהעניין של הקללות הם בעצם ברכות.

שמעתי שאדמור"י חב"ד והרה"ק מקאמרנא מדברים ע"ז. מישהו מחו"ר הבמה הזאת יודע איפה ?

מאיפה היסוד הזה ? מהאר"י או מס' הזוהר ?

באלו ספרי חסידות חוץ מהנ"ל מדברים על העניין הזה ?

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2022 10:59 pm
על ידי דרומי
קצת בענין זה יש בהמצו"ב עמוד יג-יד

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2022 11:11 pm
על ידי דרומי
וכאן בהרחבה ועם מקורות

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2022 11:57 pm
על ידי סגי נהור
יעקל כתב:ידוע לי שבספרי החסידות מדובר שהעניין של הקללות הם בעצם ברכות.
שמעתי שאדמור"י חב"ד והרה"ק מקאמרנא מדברים ע"ז. מישהו מחו"ר הבמה הזאת יודע איפה ?

בלקוטי תורה לבעל התניא ובאוה"ת להצ"צ, צוין בקובץ האחרון שהעלה דרומי (הערה 4).
לענין הרה"ק מקאמרנא - איני יודע היכן כתב על הקללות שבתורה, אבל ראה להלן.
יעקל כתב:מאיפה היסוד הזה ? מהאר"י או מס' הזוהר ?

דומני (ויל"ע עוד) שהיסוד הוא מושג המתקת הדינים בשרשן שיסודו בתורת האר"י, וע"פ הבעש"ט פירושו מציאת שורש החסד בתוך הדין, שעי"ז נמתק הדין.
דברי הבעש"ט - בתוי"י פ' נח (ועוד). ונתבארו בחומש היכל הברכה להרה"ק מקאמרנא, לקט אמרי פנינים רו, ד, ובארוכה בלקו"ת חוקת סב, ב. וראה גם בני יששכר ניסן, מאמר ט אות ב.

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 12:07 am
על ידי יעקל
מציאת שורש החסד בתוך הדין - מזכיר לי את עקדת יצחק אבינו ע"ה - ג"כ מעוניין למצוא את יסודות העניין הזה, שאאל"ט לא הוזכר בראשונים...

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 12:13 am
על ידי סגי נהור
יעקל כתב:מציאת שורש החסד בתוך הדין - מזכיר לי את עקדת יצחק אבינו ע"ה - ג"כ מעוניין למצוא את יסודות העניין הזה, שאאל"ט לא הוזכר בראשונים

יסודות הענין הזה אצל ר"ע ונחום איש גמזו...

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 12:30 am
על ידי יעקל
שגם זו לטובה ?
תשובה ממולחת...
כל הכבוד !

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 9:54 am
על ידי עזריאל ברגר
סגי נהור כתב:
יעקל כתב:מציאת שורש החסד בתוך הדין - מזכיר לי את עקדת יצחק אבינו ע"ה - ג"כ מעוניין למצוא את יסודות העניין הזה, שאאל"ט לא הוזכר בראשונים

יסודות הענין הזה אצל ר"ע ונחום איש גמזו...

אתם מערבבים כאן "צווי דינים":
א. מאורע שבתחילתו נראה לרעה ובסופו הוא לטובה כנחום איש גם-זו ותלמידו רבי עקיבא (ויש הבדל בדרגתם וכפי שהאריך בזה הרבי מליובאוויטש).
ב. אמירה שלכאורה משמעותה לרעה ובאמת נרמזה בה ברכה כפשוטה, ובזה כמדומני שהמקור הראשון הוא במעשה של (תלמידו של ר"ע) רשב"י ובנו רבי אלעזר עם רבי יונתן בן עסמיי ורבי יהודה בן גרים (במועד קטן דף ט).

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 10:03 am
על ידי דרומי
הערת הרב עזריאל נכונה.

יש את הכלל המפורסם שכל ירידה צורך עליה, סותר ע"מ לבנות (לגבי חורבן ביהמ"ק) וכו'. וזה קשור לסיפור של ר"ע ונחום איש גם זו.

ויש ענין דומה אבל שונה, שבו המלים ה"רעות" עצמן מהוות רמז וכיסוי לברכות נעלות.

הדוגמא המפורסמת היא לגבי מגילת איכה, שמפרשים את המלים השליליות עצמן למעליותא, וכגון: "איכה ישבה בדד" - בפשטות 'בדד' הוא ענין קשה וחמור, אבל מפרשים שהכוונה לבדידות מחמת עליונות שאף אחד לא יכול להגיע אליה ולכן היא נשארת 'בדד'.

כך גם "בכה תבכה" - יש בכיה של עצב, ויש בכיה של שמחה והתרגשות.

ובענין זה השאלה הפשוטה היא, אם אתה בא לברך - למה אתה משתמש במלים הפוכות? ואכמ"ל.

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 10:23 am
על ידי סגי נהור
עזריאל ברגר כתב:אתם מערבבים כאן "צווי דינים"

אין אלה שני דברים נפרדים, כי משמעות הברכה הנרמזת היא שסוד ופנימיות הקללה היא ברכה (שהרי אין חולק שפשט הכתובים אינו ברכה). והכל בכלל מושג המתקת הדינים בשרשם (שיש בו כמה אופנים, כגון שינוי צירוף האותיות, נגע - ענג, צרה - צהר. יעויין באופנים השונים בזה בכש"ט סימן פז).

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 1:02 pm
על ידי יעקל
סגי נהור כתב:
עזריאל ברגר כתב:אתם מערבבים כאן "צווי דינים"

אין אלה שני דברים נפרדים, כי משמעות הברכה הנרמזת היא שסוד ופנימיות הקללה היא ברכה (שהרי אין חולק שפשט הכתובים אינו ברכה). והכל בכלל מושג המתקת הדינים בשרשם (שיש בו כמה אופנים, כגון שינוי צירוף האותיות, נגע - ענג, צרה - צהר. יעויין באופנים השונים בזה בכש"ט סימן פז).



ואיפה עקידת יצחק בכל זה ?
לדעתי קצת קשור

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 6:07 pm
על ידי כדכד
לענין השאלה איך הקללות הן ברכות יעויין בהרבה ספרי חסידות על הפרשה כגון דגל מחנה אפרים מאור ושמש ועוד
כתב בדגל מחנה אפרים דברים פרשת כי תבוא
איתא בתיקונים שהתוכחה היא כולה ברכות גדולות ואנן נימא גם כן והיה אם לא תשמע, היינו באם שלא תחפוץ לשמוע לא יניח אותך הקדוש ברוך הוא שתלך בדרכיך רק על כרחך תהיה דבוק בו וזהו והיה לשון שמחה והבן:

והמאור ושמש דברים פרשת כי תבוא כותב:
יַדְבֵּק ה' בְּךָ אֶת הַדָּבֶר עַד כַּלֹּתוֹ אֹתְךָ וגו'. הנה ידוע מספרים הקדושים, ומזוהר חדש, אשר בכל הקללות האלו רומזים בהם נחמות גדולות, וְרֹב בְּרָכוֹת לבני ישראל. ואף אנו נאמר לבאר בפסוק זה, שהבטיח הקדוש ברוך הוא לעבדיו הצדיקים המתהלכים לפניו ומתדבקים בו, שיחשוק בהם ובעבודתם יותר מעבדות כל צבאות מעלה המשבחים ומהללים לפניו יתברך.

ובליקוטי מהרי"ל דברים פרשת כי תבוא כתב
והיתה נבלתך מאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ ואין מחריד [כח, כו]. וידוע (זוהר חדש כי תבא עג ב) שכל התוכחה הם ברכות, אלא שהם באתכסייא.
...
והיו חייך תלואים לך מנגד וכו' [כח, סו]. נראה לי על פי דידוע (זוהר חדש כי תבא עג ב) דכל התוכחה הוא חסדים מצומצמים,

ובשפתי צדיקים כתב בשם הרה"ק מאפטא
שפתי צדיקים דברים פרשת כי תבוא
בפסוק ונתן ד' לך שם לב רגז וכו' [כח, סב]. הנה מבואר בזה"ק שכל דברי התוכחה הם הבטחות טובות לישראל וכולם יתהפכו לברכות בעת הגאולה ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים כו'. ולכן יש לומר שגם בפסוק זה יש הבטחה גדולה לישראל בגלות החל הזה

ובתפארת שלמה דברים פרשת כי תבוא כתב בזה דברים מחודשים
הגר אשר בקרבך יעלה עליך וגו'. תמן כתיב ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה מכלל דהני א"צ להפכם כי כולם הם ברכות דאל"כ תקשה הלא התור' היא נצחיות ולא תשתנה לעולם א"כ מאי יהיה מכל התוכחה לעתיד אלא ודאי ברכות הם אלא לע"ע הם מלובשים כנ"ל. והרב בעל שפתי כהן פירש כולם לטובה ע"ש. ולפיכך י"ל הג"ר ר"ל ג' ראשונות כמ"ש איה חסדיך הראשונים. אלו"ף רומז לכתר. יו"ד רומז לחכמה. ה' רומז לבינה. וכמו נודד הוא ללחם איה לחם בגימ' ע"ח רומז לג' הויות כנודע. ור"ל כי בעבודת הצדיקים מתרוממי' הג"ר מעלה מעלה עד עולם האצילות למעלה ומשם יורדים שפע דרך הצנור עד מלכות שבעשי' כנ"ל וזהו ואתה תרד מטה מטה כמ"ש עם עמך ישראל קבוצי מטה. והבן:
יש לתת טעם בענין התוכחה מה שאנו קוראי' בעת הזאת. שתכלה שנה וקללותי' והוא כמו שאומרי' ונשלמה פרים שפתינו. שאם ח"ו נגזר אשר לא טוב הנה יצאנו חובותינו בקריאת הדברים האלה. וממילא יתהפכו לנו כולם לברכה. האמנם כי באמת ידוע כמ"ש בספרים כי כל התוכחות הם ברכות כי בחי' הרחמים והחסדים הוא תמיד למעלה מהם כמ"ש בפ' ק"ש והי' אם שמוע וגו' וחרה וגו' ואבדתם וגו' עד ושמתם את דברי אלה וגו' הנה השם ע"ב רשום למעלה וכתוב על כל תיבה כמבואר בסדור האר"י ז"ל והשם ע"ב הוא חסד כנודע וזהו להורות כי אלה הדברים אף כי נראים קשים הנה כולם משורש החסדים למעלה. והשם ע"ב ממתיק כל הדינים ועשה אותם רחמים וחסדים על ישראל. וזה שנאמר ושמתם את דברי אלה על לבבכם שאמר להם משרע"ה אף שלפי הנראה הנה דברי אלה הם קשים בכ"ז תשימו אותם על לבבכם כי פנימיות הדברים כולם הם ברכות שיצאו מלמעלה כנ"ל. וז"ש הכ' שמעה ותשמח ציון ותגלנה בנות יהודה למען משפטיך ה'. הנה משפטים הם הדינין ואמה"כ בכל זה הנה שמעה ותשמח ציון למען משפטיך שמחה היא על הדינין האלו כי אתה ה' עליון ר"ל שבחי' הוי"ה של רחמים הוא עליון עליהם מאד נעלית על כל אלהים כי נעלית על כל בחי' אלקים הם הדינין הנה השם של חסד למעלה למעלה נעלה עליהם כנ"ל. והבן:

ור' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק דברים פרשת כי תבוא
קללות שבמשנה תורה איתא בזוהר חדש (פרשה זו) כל הבטחות ונחמות דישראל בהני קללות כתיבי פוק וחזי מלכא דרחים לבריה וכו' כך קודשא בריך הוא אף על גב דלייט מלוי ברחימו אתחזון באתגליא לווטין ואינון טבוון סגיאין בגין דאלין קללות ברחימו הוי מה דלא הוי כן באינון קדמאין דכולהו הוי בדינא תקיף וכו'. והוא שאנו רואים שבפרשה זו כתיב בכל קללה שם הוי"ה ואיתא (בראשית רבה ג', ו') לעולם אין הקדוש ברוך הוא מיחד שמו על הרעה וכו' ולחושך קרא אלהים לילה אין כתיב כאן אלא ולחושך קרא לילה. והרי דאין הקדוש ברוך הוא מזכיר אפילו שם אלהים שהוא שם של מדת הדין על הרעה כל שכן שם הוי"ה שהוא שם של רחמים. וכאן מזכיר בכל פסוק שם הוי"ה. אבל בודאי שהם באמת טובות ונחמות ובזוהר חדש פירש על איזה פסוקים מתוכחות אלו שהם טובות ונחמות ולבסוף מסיק וכולא סתים כמה דכתיב למען תשכילו וגו' מאן דאית ליה ליבא יסתכל וידע לאתבא למאריה. והיינו כמו שמפרש בזוה"ק (ח"ב כ"ג א) והמשכילים יזהירו מאן דאיהו באורח שכל ולכן סיים הפרשה זו למען תשכילו את כל אשר תעשון. וזה הללו משה מפי עצמו אמרן היינו שהם מעין תורה שבעל פה של משה שהוא הרוב חכמה לתקן הרוב כעס ואינם כלל פורעניות שכולם טובות ונחמות. וכמו שגילה משה רבינו במה שהזכיר שם הוי"ה של רחמים על כל דבר דהיינו כשיעשה ה' יתברך תדעו שהכל ברחמים כמו שנאמר וחסיד בכל מעשיו שעושה ה' יתברך לפנים משורת הדין
.

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 10:19 pm
על ידי יעקל
כדכד כתב:לענין השאלה איך הקללות הן ברכות יעויין בהרבה ספרי חסידות על הפרשה כגון דגל מחנה אפרים מאור ושמש ועוד
כתב בדגל מחנה אפרים דברים פרשת כי תבוא


הרב כדכד, איזה שפע של חומר וציטוטים. ייש"כ !

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 11:15 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:ידוע לי שבספרי החסידות מדובר שהעניין של הקללות הם בעצם ברכות.

שמעתי שאדמור"י חב"ד והרה"ק מקאמרנא מדברים ע"ז. מישהו מחו"ר הבמה הזאת יודע איפה ?

...

האדמו"ר מקאמארנא בנתיב מצותיך נתיב האמונה שביל השלישי ובהיכל הברכה על פרשתנו מבאר חלק מפרשת התוכחה איך הן ברכות
לא ראיתי בהיכל הברכה בפנים כי אם ב"זאת הברכה" שזה ליקוטים מדברי אדמו"רי קאמארנא ע"פ נגלה לפי סדר פרשיות השבוע

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 11:18 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:
כדכד כתב:לענין השאלה איך הקללות הן ברכות יעויין בהרבה ספרי חסידות על הפרשה כגון דגל מחנה אפרים מאור ושמש ועוד
כתב בדגל מחנה אפרים דברים פרשת כי תבוא


הרב כדכד, איזה שפע של חומר וציטוטים. ייש"כ !

כל הציטוטים ממאגרים. לא ישבתי להעתיק...

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 11:31 pm
על ידי יעקל
כדכד כתב:
יעקל כתב:
כדכד כתב:לענין השאלה איך הקללות הן ברכות יעויין בהרבה ספרי חסידות על הפרשה כגון דגל מחנה אפרים מאור ושמש ועוד
כתב בדגל מחנה אפרים דברים פרשת כי תבוא


הרב כדכד, איזה שפע של חומר וציטוטים. ייש"כ !

כל הציטוטים ממאגרים. לא ישבתי להעתיק...


לא משנה, טרחתם טירחה מרובה, ולפום צערא וכו' בע"ה.

Re: קללות האמורות בתורה

פורסם: ש' ספטמבר 17, 2022 10:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
סגי נהור כתב:
יעקל כתב:מציאת שורש החסד בתוך הדין - מזכיר לי את עקדת יצחק אבינו ע"ה - ג"כ מעוניין למצוא את יסודות העניין הזה, שאאל"ט לא הוזכר בראשונים

יסודות הענין הזה אצל ר"ע ונחום איש גמזו...

אתם מערבבים כאן "צווי דינים":
א. מאורע שבתחילתו נראה לרעה ובסופו הוא לטובה כנחום איש גם-זו ותלמידו רבי עקיבא (ויש הבדל בדרגתם וכפי שהאריך בזה הרבי מליובאוויטש).
ב. אמירה שלכאורה משמעותה לרעה ובאמת נרמזה בה ברכה כפשוטה, ובזה כמדומני שהמקור הראשון הוא במעשה של (תלמידו של ר"ע) רשב"י ובנו רבי אלעזר עם רבי יונתן בן עסמיי ורבי יהודה בן גרים (במועד קטן דף ט).

בשבת ראיתי שבלקו"ש חלק ב בשיחות פרשת תבא - מביא את שני הענינים האלו בזה אחר זה (כמדומני השיחה השניה והשלישית).