מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השבטים, היה להם דין ישראל רק משירדו למצרים

חיפושי מקורות וכדומה
אראל
הודעות: 3316
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

השבטים, היה להם דין ישראל רק משירדו למצרים

הודעהעל ידי אראל » ה' פברואר 02, 2023 8:46 pm

ידוע ומפורסם חקירת הפר"ד אם הי' להאבות והשבטים דין ישראל או דין ב"נ
אני מחפש מי מן המפרשים סובר, שהיה להם דין ישראל רק מיום ירידתם למצרים ולא קודם

[מי שסובר בהיפוך, שרק בא"י הי' להם דין ישראל, אני יודע]

ענ'י לעצמי
הודעות: 165
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: השבטים, היה להם דין ישראל רק משירדו למצרים

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ו' פברואר 03, 2023 12:04 pm

אם כוונתך דוקא 'מיום ירידתם למצרים', - איני יודע, אבל בבני יששכר (ניסן מאמר ג' בענין שבת הגדול) כתב באחד הטעמים שנקרא שבת לפני פסח 'שבת הגדול' משום שהחיד"א כתב (ראש דוד, פרשת בא) דהטעם ש'משכו וקחו לכם צאן' היה ע"פ שיטת המחנה אפרים הידועה (קנין ומשיכה סימן ב) דכשקונה דבר מצוה צריך קנין כסף ומשיכה, ולכן 'משכו' היינו 'משיכה', ו'קחו' היינו 'כסף' (ע"ד קיחה קיחה משדה עפרון, ריש קדושין), ותמה ע"ז הבני יששכר, דהלא כל שיטת המחנה אפרים הוא לישראל, אבל בן נח פלוגתא דר' יוחנן ור"ל הוי, ובשו"ע (יו"ד שכ, ה) נפסק דצריך שניהם משום דמספקא לן, אבל במצרים - הרי קמי שמיא גליא מהו קנין האמיתי, ואמאי הוצרכו לשניהן, ולכן תירץ דמכאן מוכח דשם נעשו ישראל, ולכן אותו שבת נקרא 'שבת הגדול' - דזה היה פעם הראשונה ששבתו כל כ"ד שעות של שבת, דקודם לכן היה להם דין בן נח - וגוי ששבת חייב מיתה. עכת"ד.
קבצים מצורפים
בני יששכר, ניסן מאמר ג , שבת הגדול.pdf
(1.25 MiB) הורד 36 פעמים

אראל
הודעות: 3316
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: השבטים, היה להם דין ישראל רק משירדו למצרים

הודעהעל ידי אראל » ו' פברואר 03, 2023 3:59 pm

ענ'י לעצמי כתב:אם כוונתך דוקא 'מיום ירידתם למצרים', - איני יודע, אבל בבני יששכר (ניסן מאמר ג' בענין שבת הגדול) כתב באחד הטעמים שנקרא שבת לפני פסח 'שבת הגדול' משום שהחיד"א כתב (ראש דוד, פרשת בא) דהטעם ש'משכו וקחו לכם צאן' היה ע"פ שיטת המחנה אפרים הידועה (קנין ומשיכה סימן ב) דכשקונה דבר מצוה צריך קנין כסף ומשיכה, ולכן 'משכו' היינו 'משיכה', ו'קחו' היינו 'כסף' (ע"ד קיחה קיחה משדה עפרון, ריש קדושין), ותמה ע"ז הבני יששכר, דהלא כל שיטת המחנה אפרים הוא לישראל, אבל בן נח פלוגתא דר' יוחנן ור"ל הוי, ובשו"ע (יו"ד שכ, ה) נפסק דצריך שניהם משום דמספקא לן, אבל במצרים - הרי קמי שמיא גליא מהו קנין האמיתי, ואמאי הוצרכו לשניהן, ולכן תירץ דמכאן מוכח דשם נעשו ישראל, ולכן אותו שבת נקרא 'שבת הגדול' - דזה היה פעם הראשונה ששבתו כל כ"ד שעות של שבת, דקודם לכן היה להם דין בן נח - וגוי ששבת חייב מיתה. עכת"ד.

ייש"כ
אבל נתכוונתי 'מיום ירידתם למצרים' דייקא

זיז שדי
הודעות: 539
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: השבטים, היה להם דין ישראל רק משירדו למצרים

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 06, 2023 7:16 pm

אראל כתב:ידוע ומפורסם חקירת הפר"ד אם הי' להאבות והשבטים דין ישראל או דין ב"נ
אני מחפש מי מן המפרשים סובר, שהיה להם דין ישראל רק מיום ירידתם למצרים ולא קודם

[מי שסובר בהיפוך, שרק בא"י הי' להם דין ישראל, אני יודע]

גמרא מפורשת בחולין. (אולי רק הו"א) קא ע"ב "תניא אמרו לו לרבי יהודה וכי נאמר על כן לא יאכלו בני יעקב והלא לא נאמר אלא בני ישראל ולא נקראו בני ישראל עד סיני אלא בסיני נאמר אלא שנכתב במקומו לידע מאיזה טעם נאסר להם
מתיב רבא (בראשית מו ה) וישאו בני ישראל את יעקב אביהם לאחר מעשה
אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי מההיא שעתא ליתסר
אמר ליה וכי תורה פעמים פעמים ניתנה ההוא שעתא לאו שעת מעשה הואי ולא שעת מתן תורה הואי"
ראיתי שיש מפרשים שבמסקנא נמי נקראו בני ישראל מההיא שעתא, אלא דלא יתכן לאסור גיד הנשה מאז שלא היה שעת מעשה ולא שעת מ"ת ויבואו הלומדים ויפלפלו

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: השבטים, היה להם דין ישראל רק משירדו למצרים

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' פברואר 07, 2023 12:47 am

זיז שדי כתב:
אראל כתב:ידוע ומפורסם חקירת הפר"ד אם הי' להאבות והשבטים דין ישראל או דין ב"נ
אני מחפש מי מן המפרשים סובר, שהיה להם דין ישראל רק מיום ירידתם למצרים ולא קודם

[מי שסובר בהיפוך, שרק בא"י הי' להם דין ישראל, אני יודע]

גמרא מפורשת בחולין. (אולי רק הו"א) קא ע"ב "תניא אמרו לו לרבי יהודה וכי נאמר על כן לא יאכלו בני יעקב והלא לא נאמר אלא בני ישראל ולא נקראו בני ישראל עד סיני אלא בסיני נאמר אלא שנכתב במקומו לידע מאיזה טעם נאסר להם
מתיב רבא (בראשית מו ה) וישאו בני ישראל את יעקב אביהם לאחר מעשה
אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי מההיא שעתא ליתסר
אמר ליה וכי תורה פעמים פעמים ניתנה ההוא שעתא לאו שעת מעשה הואי ולא שעת מתן תורה הואי"
ראיתי שיש מפרשים שבמסקנא נמי נקראו בני ישראל מההיא שעתא, אלא דלא יתכן לאסור גיד הנשה מאז שלא היה שעת מעשה ולא שעת מ"ת ויבואו הלומדים ויפלפלו

גמרא מפורשת זה ודאי לא מהיכי תיתי ששם ישראל שהגמ' מדברת עליו קשור לדין ישראל של הפרש"ד ושאר אחרונים, הרי אברהם ויצחק לא נקראו ישראל ויעקב אבינו עצמו נקרא ישראל רק משעה שקראו הקב"ה כך וברור שרוב המדברים בזה כשדיברו על דין ישראל לא העלו בדעתם שיש לזה קשר למילה ישראל בדוקא אלא שהשאלה אם היה לאבות דינים של מי שנקראים היום עם ישראל הא ותו לא, אבל גם אם היו קוראים לנו רק עם אברהם הדינים שלנו היו אותו דבר.

אמנם אם באמת יש באחרונים מי שלמד שזה תלוי בירידה למצרים יתכן שהוא כן הבין שזה קשור (וצ"ע מאין לו זה), וא"כ הוא יודה שליעקב אבינו עצמו היה דין ישראל משעה שקראו הקב"ה ישראל.

ובדרך אחרת אפשר, והוא שלאבות עצמם ודאי היה דין ישראל תמיד רק השבטים התחיל להם הדין משעה שירדו למצרים, והראיה תהיה שכמו שיעקב אבינו נקרא בשם ישראל ואעפ"כ בניו לא נקראו רק שירדו למצרים הרי שהשבטים לא קיבלו מעלת אבותיהם עד שעה זו, וה"ה מעלה זו שקראו האחרונים דין ישראל ג"כ היה מאותה שעה, אך כמובן שאין הכרח לכל זה.
ועוד שניתן לדחות שדוקא השם ישראל שהיה אחרי שנולדו השבטים לא עבר אליהם אוטומטית, אבל הדין שהיה כבר לאברהם ויצחק ויעקב לפני שנולדו אין סיבה שלא יעבור אליהם, אמנם א"כ צריך להיות שבנימין כן נקרא ישראל ובגמ' לא משמע כך.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים